Jump to content
IGNORERAD

Varför är mjuka Thaiare hårdhänta?


En Kall Tiger

Recommended Posts

Är lagom irriterad på tanten och hennes vänner.

Varför skall alltid thaiare hålla på och skaka lillgrabben som om han fått andnöd eller är livlös???

Och det är likadant med behandling av djur, de är så hårdhänta och okänsliga när de så kallat leker med hunden, katten, kaninen eller hamstrarna,

Nu börjar jag ryta till om detta och det är inte populärt att man gör det, men vad faan, skall lillgrabben få wipschsplash eller dylikt innan någon fattar, nej min själ, då tar jag hellre bråket och ser till att ungen får det drägligt.

Man kan ju förstå att det är något som inte stämmer eftersom grannens hund alltid gladeligen kommer och hälsar och vill vara vid ens sida när andra kommer, samt att grabben alltid vill att jag skall bära honom när jag är hemma.

Jag står för vad jag säger: - Thaiare är hårdhänta med barn och djur, men varför? Det vill jag gärna förstå.

mvh

E.K.T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tigern

Jag kan inte säga att jag har samma uppfattning som du.

Min fru är mycket varsam med både barn och djur

Har samma uppfattning om hennes familj i Thailand inkl. hennes vänner

Är nog personligt.

Man ska nog inte döma alla Thais efter några fås uppförande

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lagom irriterad på tanten och hennes vänner.

Varför skall alltid thaiare hålla på och skaka lillgrabben som om han fått andnöd eller är livlös???

Och det är likadant med behandling av djur, de är så hårdhänta och okänsliga när de så kallat leker med hunden, katten, kaninen eller hamstrarna,

Nu börjar jag ryta till om detta och det är inte populärt att man gör det, men vad faan, skall lillgrabben få wipschsplash eller dylikt innan någon fattar, nej min själ, då tar jag hellre bråket och ser till att ungen får det drägligt.

Man kan ju förstå att det är något som inte stämmer eftersom grannens hund alltid gladeligen kommer och hälsar och vill vara vid ens sida när andra kommer, samt att grabben alltid vill att jag skall bära honom när jag är hemma.

Jag står för vad jag säger: - Thaiare är hårdhänta med barn och djur, men varför? Det vill jag gärna förstå.

hej

det där med att skaka en unge kan ju vara lifsfarligt, det var inte så länge sedan en svensk blev dömd.det är ganska vanligt att man dresserar en hund med stryk i th, som tur är så är det inte alla som gör det, min tant tyckte att det var roligt att smiska min jycke över nosen, men efter att jag blivigt arg 30 ggr så förstod hon att man skall inte fostra en rottis på 50 kilo med stryk. jag tror att hunden känner sig trygg

hos dig för att du inte sparkar han, en del thaiare ser ju mat när dom ser en hund.

mvh

E.K.T.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma uppfattning som acarls, thailändare i allmänhet är oerhort varsamma i sin behandling av barn. Jag ser det snarare som ett problem att thailändare är for rädda for att barn ska skada sig mm och därmed inte låter dem gora någonting pga rädsla att de ska slå sig. Dotterns brittiska lärare påpekar ofta, framforallt for de thailändska foraldrarna, att barn inte får några framtida men ifall de råkar få ett blåmärke fast få foräldrar verkar våga ta risken. Som med allt annat är det formodligen så att den ene thailändaren inte är den andre lik och att det till viss del kan vara en klassfråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lagom irriterad på tanten och hennes vänner.

Varför skall alltid thaiare hålla på och skaka lillgrabben som om han fått andnöd eller är livlös???

Och det är likadant med behandling av djur, de är så hårdhänta och okänsliga när de så kallat leker med hunden, katten, kaninen eller hamstrarna,

Nu börjar jag ryta till om detta och det är inte populärt att man gör det, men vad faan, skall lillgrabben få wipschsplash eller dylikt innan någon fattar, nej min själ, då tar jag hellre bråket och ser till att ungen får det drägligt.

Man kan ju förstå att det är något som inte stämmer eftersom grannens hund alltid gladeligen kommer och hälsar och vill vara vid ens sida när andra kommer, samt att grabben alltid vill att jag skall bära honom när jag är hemma.

Jag står för vad jag säger: - Thaiare är hårdhänta med barn och djur, men varför? Det vill jag gärna förstå.

mvh

E.K.T.

Din fru och hennes vaninna verkar ha mkt daligt omdome nar det galler hur man behandlar ett barn. - Darmed sa blir detta sant for alla thailandare. Kanns spontant som det finns ett och annat hal i logiken i den slutsatsen.

Senaste for nagon dag sen var det nagon expat som var upprord over att det daltas for mkt mot bebisar och barn i Thailand och foresprakade smisk osv. Varfor har folk sant behov att generalisera sina upplevelser till universala sanningar? Detta ar sakerligen annu mer frekvent nar det galler man med thailanska tjejer. Daligt och vanligtvis oacceptabelt eller iaf konstigt beteende blir till "kulturella skillnader".

Hotar tjejen dig med kniv (som i nagon annan trad) eller ar for hardhant mot ditt barn - svensk, thai eller rumanska sa ar har det garanterat mkt lite med kulturell bakgrund och valdigt mkt med personlighet att gora och bor kanske ocksa adresseras fran den utgangspunkten, eller?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att slå ungarna väldigt vanligt för dom ska lyda.

Hur vanligt da? Vanligare an i Sverige (varldens aldsta och i sarklass mest omfattande lagstadgade reglering av barnaga), vanligare an USA, Storbrittanien, Danmark, vad jamfor du med?

Att det fortfarande forekommer relativt vanligt i skolsystemet ar fastslaget i forskning men nar det galler inom familjen sa ser det mkt annorlunda ut. Ett av manga exempel som pavisar motsatsen ar tex. studien av 7 olika lander inklusive bland annat Kina, Italien och Thailand dar slutsatsen blev: Mothers in Thailand were least likely to physically discipline their children. Gjorde undersokningar pa barn i 10-12 ars aldern pavisar att runt 20-30% av barnen utsatts for fysisk bestraffning nagon gang i livet. Motsvarande siffra for Sverige ar ca 15%/. I ett internationellt perspektiv, eller ett europeiskt for den delen sa ar den thailandska siffran inte sarskillt hog.

Jerker,

Jag foreslar att du ger din grannfru en rejal tuttis om hon far for sig att forsoka sterilisera grabben igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med de som säger att de Thai jag sett är överbeskyddande, på gränsen till löjligt...

Ett myggbett är ytterst allvarligt och måste genast smörjas in med nån grön salva (ok det finns infektionsrisk om barnet kliar hål på skinnet).

Jag har varit med barnen till sjukhus och läkarmottagningar för uppenbara förkylningar, frugan e en "kycklingmamma", så många gånger att jag tappat räkningen...

Regnvatten e dödligt för våra barn??? Och små fall kan vara livshotande <_<

Frugan har hört mig säga "my babies have strong heads, and are not made of paper or glass" (alltså starka skallar och tål både vatten och små fall, utan vidare men :whistle: ), så många gånger att hon nog tappat räkningen :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det kan vara något om det. Jag har oxå lagt märke till att fru GD

hanterar hunden (som är liten) allt annat än varsamt.

Om en hund överhuvudtaget kan få whiplash så kandiderar

han till att bli en av de första knähundarna i länet med den diagnosen :-)

Det ser även lite brutalt ut hon har fatt i barnbarnen - för barnen lär hon inte

rubba - de flesta av dom väger minst 50% mer och är en halv gång längre än hon.

Det underliga är dock att ingen av de närmast berörda verkar ha ont av det.

Hunden håller sig alltid i närheten av henne till stor irritation för undertecknade

som hanterar honom ytterst försiktigt och hänsynsfullt och det samma gäller barnbarnen.

Om hon vore för hårdhänt skulle de väl visa tecken på obehag skulle man tro och hålla

sig lååångt ifrån henne, men inte ...

Så det ser nog värre ut än det är eller också går de inte lika lätt sönder som vi tror.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lagom irriterad på tanten och hennes vänner.

Varför skall alltid thaiare hålla på och skaka lillgrabben som om han fått andnöd eller är livlös???

Och det är likadant med behandling av djur, de är så hårdhänta och okänsliga när de så kallat leker med hunden, katten, kaninen eller hamstrarna,

Nu börjar jag ryta till om detta och det är inte populärt att man gör det, men vad faan, skall lillgrabben få wipschsplash eller dylikt innan någon fattar, nej min själ, då tar jag hellre bråket och ser till att ungen får det drägligt.

Man kan ju förstå att det är något som inte stämmer eftersom grannens hund alltid gladeligen kommer och hälsar och vill vara vid ens sida när andra kommer, samt att grabben alltid vill att jag skall bära honom när jag är hemma.

Jag står för vad jag säger: - Thaiare är hårdhänta med barn och djur, men varför? Det vill jag gärna förstå.

mvh

E.K.T.

Bra !! Att du tar tag i detta om det är som du anger här.Det var en pappa som nyligen blevdömd i tingsrätten för att han skakat sitt barn.Det är så med mycket små barn att hjärnan inte är stabiliserad när dom är små och det beteyder att dom kan få allvarliga hjärnskador av detta. Du kan nog goggla på om du eller någon annan vill ha bekräftelse.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Skaka barn har jag aldrig sett någon göra i Thailand, men en liten smäll i uppfostrande syfte delas ju ut ibland.

Men djuren hanteras alldeles för hårt av både barn och vuxna, ibland hoppas man nästan att dom skulle försvara sig.

Men då byts dom väl bort mot en hink eller balja och blir till mat i en annan del av landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...