Jump to content
IGNORERAD

Kungens nya flygplan


Nerike

Recommended Posts

Siam-Nilsson har skrivit i sin blogg igen och mycket intressant läsning, tycker att om ni får tid över läs gärna detta och ta en funderare.

Ibland blir man bara häpen hur vissa skor sig det må hända att dom kanske gör nytta,

men det måste finnas nån grund innan man bara öser ur statskassan

och i Los så finns det så många mer behövande än att kungafamiljen skall ha 4 nya plan när dom redan har tre stora plan.

(obs. Svenska regeringen har bara två plan http://www.avrosys.n...rt/284Tp102.htm )

Läs gärna detta

http://siamnilsson.com/

Kan liknas med våra svenska banker, först gör dom så att dom nästan går omkull så staten får gå in och rädda dom för att sedan dela ut miljarder i bonussystem.

Och man får inte glömma förra krisen 91-92 då staten gick in och rädda dom,

och dom lär sig inte gör det igen och fortsätter att dela ut miljarder i Bonus fast det är dom som har skapat finanskrisen.

Skulle vilja se den verkstadsarbetare som sabbar en maskin, för att få en ny chans och sabbar den maskinen med och inte få sparken utan han får bonus istället.

När ska vi vakna och göra nåt åt saken,

jag säger bara det byt bank okey det gör inget om en gör det men börjar det bli några tusen och åter tusen så skall ni se att det får effekt.

Skulle vilja se vilken styrelse eller vd som kommer sitta kvar, för då vissar folket att vi inte tillåter att dom tar ut bonusar i miljardbelopp

när dom inte är villiga att hjälpa småföretagare med mindre lån för då finns det ju ingar pengar kvar att dela ut i så kallade bonusar.

Och vilka är det som betalar bonusarna jo det är det vanliga folket som betalar genom kortbetalning,räkningar med mera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    5

  • buriram

    5

  • ronoh

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

hej nerike

du får ett plus för ditt inlägg.

han med tofsen har inte smällt bankerna tillräkligt på fingrarna.

detta får mig att vilja bojkotta svenska banker.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Nerike, Du är hemmablind tillhör gänget som ingår i SVERIGESYNDROMET, m.a.o. skit i tokerierna hemma, vill du vänligen städa själv i Sverige innan Du/Vi trampar på andra.

Det är Ok och tänka globalt, MEN asien är inte Sverige, Ett helt annat tänkande, och det gäller väl även i porten till Isaan ? Khorat, ELLER

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jannegbg!

Ja det skulle inte förvåna mig om han inte sitter i nån styrelse och får så kallad bonus fast dom har döpt om det ock kallar det styrelsearvode.

Titta bara på Lo ordförande som sitte i 24 styrelsen och samtidigt skall ta hand om vanliga knegare, snacka om att sitta på dubbla stolar

Och vi bara tillåter det, ena stunder förhandlar hon löner åt arbetarna för att sedan sätta sig i styrelsen och neka löneökningar men godkänna olika bonussystem.

När skall vi börja säga ifrån, kolla bara dom franska bönderna när dom har fått nog då kör dom ut sina traktorer och stoppar trafiken tills dom får vad dom vill ha.

Samma sak gäller så kallade överklassen dom har gått i samma skolor och skyddar varandra, om du hjälper mig så hjälper jag dig.

Och vad ska Kungen av Thailand ha 4 nya plan till han är ju över 80 år nu och kan knappast flyga med ett plan i taget och han ju tre innan som inte går av för hackor.

Och inte för att jag har mycket över till Thaksin men han försökte väl att få stop på sådana saker till giriheten tog tag i honom med, och vad kommer att hända när kungen dör.

Och vilka nya giriga personer kommer att komma till makten, samma sak gäller Sverige det är vi folket som måste vissa vårt missnöje ett ex. och ett fredlig ex. är att byta till banker som inte har bonussystem för att visa att vi inte tillåter sånt.

Börjar tusentalt att byta banker så skall ni se vilken effekt det kommer att få och många skalpar kommer rulla på ett fredligt sett.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike, ett ursäkta, du är medveten om Skiten/korruptionen i Sverige. Läste inte tillräckligt djupt utan snabbt och fel Hälsningar anders som tycker att det bästa med Thailand, är att längta hit ;-) Efter ett år är det vardag, men jag ångrar inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders!

Nu tog jag väl upp Sverige också, och du inte förstår vad jag vill komma med så kan jag ej hjälpa dig.

Nu var giriheten jag var ute efter och när skall vi vanliga dödliga säga ifrån, om vi inte börjar så kommer det bara att bli värre.

I Sverige börjar huspriserna stiga igen, aktierna stiger igen och många är ju där dom var innan finanskrisen.

Och det är Internetbankerna som lånar ut till aktieaffärerna varpå vanliga banker hänger på eftersom det är efterfrågan som styr priserna.

Men det är en falsk bild och dom bygger upp en ny bubbla som kommer spricka igen inom kort och då sitter bankerna där igen och snyftar fast dom redan ny delar ut bonusar i miljardbelopp.

Och vilka drabbar det jo vanliga folket som kommer få ta smällen igen kronan kommer att försvagas, det kommer att bli dyrare för vanliga dödliga att kunna resa.

Och om du inte förstår det så kan jag ej hjälpa dig, senast i morse tog dom upp det på ekonominyheterna.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders!

Jag såg inte ditt senaste inlägg och ursäkten är godtagen och jag får också passa på att be om ursäkt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Nerike

Det är sorgligt att se hur pengarna i landet används, ytterligare fyra extrema flygplan för eliten är nog ingen kur för landets kris.

Nej bort med militären och marionetten från makten snarast, och låt folk välja ledare som förhoppningsvis kan använda pengarna vettigare.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Thailand behöver är nyval, så alla medborgare känner sig delaktiga ;-)

MEN ! ! ! det var kommunalval för en/två månader sedan (Tambon) en röst betalades med 1500B här i Buriram, Khorat 2000B. De som tog emot mutan fick lämna sitt ID, för kontroll av röstningen, fel röst Taskigt läge.. This Is Thailand // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där..

Drägg finns överallt, såväl i samhällstoppen som ute bland fotfolket, det går en susning genom leden, sen blir det tyst igen och är "belöningen" några millar så skulle nog majoriteten av världens befolkning ta lite skit i press och andra media ett tag för att sedan bli "hjältar" igen. Sådan är människan, jag tror inte en sekund på den person som skulle tacka nej till ett saftigt pengalyft, så länge det är lagligt i alla fall, övriga c:a 50% skiter nog i det med, ett par år på kåken, sen är det bara att spendera..Njaa, nu överdrev jag nog, kanske inte 50%!!!! :whistle:

Nyval i Thailand, jo men visst, varför inte ominstallera Thaksin på en gång då, han har ju inte gjort något som ingen annan inte skulle gjort, i alla fall om man ska tro de i majoritet varande rödskjortorna ute i provinserna, sen må det vara moraliskt fel i våra ögon, och även i många andra civilerade områden, men icke här i Issan i alla fall.

Mer regntunga tankar från Udon nedtecknade av Baa :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sorgligt att se hur pengarna i landet används, ytterligare fyra extrema flygplan för eliten är nog ingen kur för landets kris.

Nej bort med militären och marionetten från makten snarast, och låt folk välja ledare som förhoppningsvis kan använda pengarna vettigare.

Ja, får vi bara bort Abhisit så loses den globala finanskrisen, den globala uppvarmningen och Thailand kvalificerar sig till och med for fotbolls-VM. Kunde bara Sydostasiens storste crooniist och ekonomiske brottsling få bli statsminister igen finns det inget som talar emot att Thailand inom ett fåtal år är Asiens, kanske till och med Universums, rikaste och bästa land.

Thaksin var ju en mycket stark motståndare till monarkin och kungen tvingades ju extraknäcka som somtamforsäljare under hans tid vid makten. Thaksins väljarbas är ju också mycket starka motståndare till monarkin och det är bara overklassen som står och viftar med flaggor vid hans framträdanden.

Thaksin slosade inte bort en endaste satang av det thailändska folkets surt forvärvade pengar. Jag såg till och med på TV hur han delade ut sina egna pengar till fattiga bonder i Roi Et. Han var till och med så gentil att han delade med sig av Thailands pengar till de fattiga broderna i Burma och Kambodja. Det klart att den snälla militären i Burma behovde lite satelliter for att bekämpa alla dumma burmeser, säkert overklass, som stor militärens Kinainspirerade militära kommunism. En stark ledare gillar alltid andra starka ledare, Thaksin var ju till och med polare med W.

Hade bara Thaksin fått vara kvar så hade Thailand idag hetat Shinapore och varit en lika underbar demokrati som Thaksins foregångsland, dessutom hade alla makthavare hetat Shinawatra vilket hade gjort det enkelt for oss utlänningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja, får vi bara bort Abhisit så loses den globala finanskrisen, den globala uppvarmningen och Thailand kvalificerar sig till och med for fotbolls-VM. Kunde bara Sydostasiens storste crooniist och ekonomiske brottsling få bli statsminister igen finns det inget som talar emot att Thailand inom ett fåtal år är Asiens, kanske till och med Universums, rikaste och bästa land.

Thaksin var ju en mycket stark motståndare till monarkin och kungen tvingades ju extraknäcka som somtamforsäljare under hans tid vid makten. Thaksins väljarbas är ju också mycket starka motståndare till monarkin och det är bara overklassen som står och viftar med flaggor vid hans framträdanden.

Thaksin slosade inte bort en endaste satang av det thailändska folkets surt forvärvade pengar. Jag såg till och med på TV hur han delade ut sina egna pengar till fattiga bonder i Roi Et. Han var till och med så gentil att han delade med sig av Thailands pengar till de fattiga broderna i Burma och Kambodja. Det klart att den snälla militären i Burma behovde lite satelliter for att bekämpa alla dumma burmeser, säkert overklass, som stor militärens Kinainspirerade militära kommunism. En stark ledare gillar alltid andra starka ledare, Thaksin var ju till och med polare med W.

Hade bara Thaksin fått vara kvar så hade Thailand idag hetat Shinapore och varit en lika underbar demokrati som Thaksins foregångsland, dessutom hade alla makthavare hetat Shinawatra vilket hade gjort det enkelt for oss utlänningar.

Hej Atom

Om man frågar invånarna i Singapore så är de ganska, eller rent av jäkligt nöjda med sitt styrelseskick. Landet är ju bra mycket mer välordnat än vårt eget Sverige.

När det gäller Thailand så är jag nog av den åsikten att invånarna bör få välja sin egen ledare samt även få avsätta sin ledare i fria val utan någon inblandning från militärmakten och kungahuset. Detta har dock militärmakten och aristrokatin i Thailand alltid motsatt sig.

I en demokrati får invånarna den ledare som de förtjänar.

(If you fool me ones, shame on you - If you fool me twice, shame on me...)

Om nu invånarmajoriteten känner för det så kan ju ett korrupt ledarskick alltid avsättas i fria val, och vill de inte göra detta, så är det ju majoritetens fria val att fortsätta att låta sig luras till dess att de nås av insikt.

Även i Syd Afrika var tidigare ledarskiktet av den åsikten att negrer inte skulle ges "One man - One vote". De svarta ansågs helt enkelt för dumma för att kunna välja en förnuftig ledare. Samma tankesätt har även stora delar av den nuvarande makteliten i Thailand som inte tycker att landsortsbefolkningen besitter tillräckligt med intellekt för att få rösta fram den ledare som de för ögonblicket gillar.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Samma tankesätt har även stora delar av den nuvarande makteliten i Thailand som inte tycker att landsortsbefolkningen besitter tillräckligt med intellekt för att få rösta fram den ledare som de för ögonblicket gillar.

Nu är jag väldigt dåligt insatt i den Thailändska politiken och ställer mig pga min okunskap neutral i frågan om rött eller gult. Våra svenska värderingar är nog ingen förebild för någon av sidorna..

Men har man låtit sig köpas i ett val så anser jag att man har förbrukat sin rösträtt intellektuell eller ej. Många här pratar om demokratiska val och om maktmissbruk. I ett demokratisk val så är det faktiskt väljarna som har makten och om dessa är korrupta och har låtit sig köpas så anser jag att det är maktmissbruk.

Det är som ett ekorrhjul att så länge den ena sidan föder den andra och den andra sidan låter sig födas så förblir det status quo i den demokratiska processen. Man kan väl säga att man får den regering man förtjänar (dock ej genom miltärkupper) och så länge röstköp förekommer och accepteras av många väljare så får dom stå ut med vad de får för regering. Mao så måste den hungrige risbonden tacka nej till några hundra bath i mutor likväl som den rika storföretagaren måste börja argumentera sig till makten istället för att öppna plånboken för att uppnå sina visioner som ju alltid är dom rätta för Thailand för att kunna få stopp på hjulet.

För att uppnå demokrati så krävs det uppoffringar från alla, jag tror väldigt många har svårt att se det för det är så lätt att peka ut den och den som korrupta och odemokratiska, men alla väljare som har låtit sig köpas då? Dom är väl också en del av denna politiskt korrupta sk demokrati?

Så där ja, nu blev även jag en självgod svensk och världsmästare i demokrati som tillrättavisar andra hur det ska leva :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska även de väljare som säljer sina röster klandras.

Å andra sidan är det väl också så att de flesta i Sverige röstar på det parti man tror är bäst för en själv och ens familj. Finns det någon egentlig skillnad i mentalitet? Möjligen graden av långsiktighet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom

Om man frågar invånarna i Singapore så är de ganska, eller rent av jäkligt nöjda med sitt styrelseskick. Landet är ju bra mycket mer välordnat än vårt eget Sverige.

När det gäller Thailand så är jag nog av den åsikten att invånarna bör få välja sin egen ledare samt även få avsätta sin ledare i fria val utan någon inblandning från militärmakten och kungahuset. Detta har dock militärmakten och aristrokatin i Thailand alltid motsatt sig.

I en demokrati får invånarna den ledare som de förtjänar.

(If you fool me ones, shame on you - If you fool me twice, shame on me...)

Om nu invånarmajoriteten känner för det så kan ju ett korrupt ledarskick alltid avsättas i fria val, och vill de inte göra detta, så är det ju majoritetens fria val att fortsätta att låta sig luras till dess att de nås av insikt.

Även i Syd Afrika var tidigare ledarskiktet av den åsikten att negrer inte skulle ges "One man - One vote". De svarta ansågs helt enkelt för dumma för att kunna välja en förnuftig ledare. Samma tankesätt har även stora delar av den nuvarande makteliten i Thailand som inte tycker att landsortsbefolkningen besitter tillräckligt med intellekt för att få rösta fram den ledare som de för ögonblicket gillar.

Nihao Siam-Nilsson,

När jag skrev mitt inlägg satt jag i loungen och tittade ut over Taipei 101 (jag är arbetarklassunge från Tibro som normalt sett bor på 2-stjärniga hotell i Inre Mongoliet så vänligen unna mig den lyxen yes.gif ). For 20 ar sedan var Taiwan en ganska hårdhänt diktatur ala Chile men idag anses det som en av Asiens bäst fungerande demokratier och dessutom ett av dess rikaste länder. Teoretiskt sett skulle ju Thailand kunna gora samma "klassresa" men är det någon som på allvar tror att det kommer hända under dennes livstid? Att overklassen till viss del stoppar denna utveckling är ju underforstått men jag skulle vilja påstå att ovriga klasser är minst lika skyldiga. Hur många arbetarforaldrar är beredda att offra sin sanuk & sabai for att deras barn ska få bättre utbildning eller for ideelt politiskt arbete? Nästan ingen är mitt svar. Och i hur många länder har overklassen frivilligt gett bort makt och privilegier? Nästan inget är mitt svar. Därmed är status quo nästan oundvikligt, åtminstonde tills "något extraordinärt" inträffar.

Jag håller emellanåt med IL och så sent som forra veckan holl IL med mig om min beskrivning av den politiska situationen i Thailand. Jag har alltid tagit avstånd från militärkuppen och alltid ifrågasatt sättet Demokraterna kom till makten på. Att inte kontra IL's helt absurda inlägg om att det är Abhisits fel att kungen får nya plan kändes dock inte som ett alternativ när jag satt med min vodka-coke (ränderna går aldrig ur en Tibrobo även om man for tillfället bor på Shangri-la; var var Explorern?) och filosifirade. Den typen av IL demagogi är lika hjälpsam for hans sak som när Tallviking lägger sig i på anti-Thaksin sidan och borjar jämfora Thaksin med Hitler; dvs bjorntjänst deluxe.

Din kommentar om Singapore som "välordnat", och därmed på något sätt eftersträvansvärt, känns lite väl mycket Goran Perssonskt "Kina är stabilt" for att det ska kännas brayes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Singaporeaner nöjda med sitt styrelseskick? Inte de 3 Singaporeanska taxichaffisar jag pratat med.

Men å andra sidan undrar jag om det finns några nöjda taxichaffisar alls på vår jord.

De i BKK gillar inte Abhisit.

De i Sverige gillar väl inte heller sittande regering (avsett vem som sitter).

Och de Pakistanska chaffisarna i NY gillar ingen. :)

Kanske har det något med de där klaustrofobiska förarplatserna att göra, vad vet jag? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej igen Atom.

Vad det gäller de inköpta flygplanen till kungafamiljen så är det naturligtvis inte den nuvarande premiärministerns fel. Planen beställdes redan för ca ett par år sedan, och det var troligen kungens gamle kompis General Surayud Chulanont som godkände hovets önskelista. Med gör ju inte saken bättre i mina ögon, hmm (slöseri med skattepengar)

http://en.wikipedia.org/wiki/Surayud_Chulanont

Inget land är väl perfekt utan några skavanker.

Alla vill ju ha det bättre, och vem sneglar inte på sin grannes eventuella framgång och välstånd eller på andra länders politiska styrelseskick?

Ibland sker detta med en axelryckning eller med viss bitterhet och avund, men ibland även med snudd på hänförd dyrkan.

Det där med att invånarna i Singapore generellt sett är ganska nöjda med vad deras politiska ledare har åstadkommit under de senaste 30 åren stämmer nog ganska bra - I alla fall om deras utbildningsnivå, levnadsstandard och sociala trygghet, infrastruktur mm jämförs med hur de andra länderna i Sydostasien har utvecklats efter andra världskriget och VietNam kriget.

Om Singaporianerna får frågan om de hellre skulle vilja ha ett styrelseskick à la sina grannar i närområdet – dvs Thailand, Laos, Kambodja, Viet Nam, Burma eller Malaysia, eller Indonesien, så är nog de flesta i Singapore villiga att skriva under på att de har haft ett professionellt och minimalt korrupt styrelseskick som faktiskt har varit till gagn för landet och dess invånare. Men allt kan ju naturligtvis förbättras och utvecklas ända in i det oändliga, så även Singapore. Och att taxichaffisar gnäller över färre kunder nu när världsekonomin genomgår ett stålbad är ju ganska förståligt, men det minskade kundunderlaget på gatan är ju knappast något som kan lastas deras politiska ledare i Singapore. Krisen har ju faktiskt sina rötter i ett perverst kreditsystem från USA som under många år applåderades av både Clinton, Bush Senior och sedan även av sonen Junior GWB.

Atom skriver:

”Att overklassen till viss del stoppar denna utveckling är ju underforstått men jag skulle vilja påstå att ovriga klasser är minst lika skyldiga. Hur många arbetarforaldrar är beredda att offra sin sanuk & sabai for att deras barn ska få bättre utbildning eller for ideelt politiskt arbete? Nästan ingen är mitt svar”.

- Jojjo, det där med att större delen av arbetarföräldrarna inte vill satsa på sina ungars utbildning i Thailand om det även skulle innebära att de själva får göra avkall på ”Sanuk & sabai” var verkligen tillspetsat må jag säga.

Jag kan hålla med om att strävan efter att barnen ska få göra en ”klassresa” kan bli lite svår att förankra hos vissa fattiga risbönder och analfabeter som behöver barnens hjälp på fälten, men då rör det sig nog oftast om familjer som belastas med skilsmässor, akuta skulder, drog eller alkoholproblem. Ibland kanske ter sig en lång och dyr skolgång för barnen som mindre intressant hos vissa föräldrar om de istället kan tänka sig att ta en genväg till ökat välstånd genom att sälja en ung dotter till en hallik eller till en kärlekskrank farang som letar efter en nätt och orörd fru att pyssla om. Men detta är ju snarare undantag än gängse regel.

- Men min egen erfarenhet från Thailand och sk ”vanligt folk” är nog att de försöker vända och vrida ordentligt på alla slantar för att deras ungar ska få den bästa möjliga utbildning, och att de för barnens skull även är villiga att göra rejäla avkall på livets ”Sanuk & sabai” i den mån de har haft råd att roa sig tidigare.

Men det är dessvärre relativt vanligt hos den självförhärligande överklassens medlemmar att de gärna skyller landets fattigdom och låg bildningsnivå hos arbetarklassen på att dessa människor är just lata, ointresserade eller korkade, och att de därför har sig själva att skylla för att de tillhör samhällets bottenskikt. Intalar man sig denna defensiva tes tillräckligt mycket så känns det naturligtvis självklart att man kastar pärlor efter svin om samhället skulle ge alla ungar en likvärdig chans till utbildning.

Tro det eller ej, men jag röstar faktiskt borgerligt och jag har inte mycket till övers för några socialistiska samhällsrecept. Men människors rätt till fria demokratiska val håller jag hårt på, och det kan väl inte vara så kontroversiellt även om det gäller thailändare?

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Atom.

Vad det gäller de inköpta flygplanen till kungafamiljen så är det naturligtvis inte den nuvarande premiärministerns fel. Planen beställdes redan för ca ett par år sedan, och det var troligen kungens gamle kompis General Surayud Chulanont som godkände hovets önskelista. Med gör ju inte saken bättre i mina ögon, hmm (slöseri med skattepengar)

http://en.wikipedia.rayud_Chulanont

Inget land är väl perfekt utan några skavanker.

Alla vill ju ha det bättre, och vem sneglar inte på sin grannes eventuella framgång och välstånd eller på andra länders politiska styrelseskick?

Ibland sker detta med en axelryckning eller med viss bitterhet och avund, men ibland även med snudd på hänförd dyrkan.

Det där med att invånarna i Singapore generellt sett är ganska nöjda med vad deras politiska ledare har åstadkommit under de senaste 30 åren stämmer nog ganska bra - I alla fall om deras utbildningsnivå, levnadsstandard och sociala trygghet, infrastruktur mm jämförs med hur de andra länderna i Sydostasien har utvecklats efter andra världskriget och VietNam kriget.

Om Singaporianerna får frågan om de hellre skulle vilja ha ett styrelseskick à la sina grannar i närområdet – dvs Thailand, Laos, Kambodja, Viet Nam, Burma eller Malaysia, eller Indonesien, så är nog de flesta i Singapore villiga att skriva under på att de har haft ett professionellt och minimalt korrupt styrelseskick som faktiskt har varit till gagn för landet och dess invånare. Men allt kan ju naturligtvis förbättras och utvecklas ända in i det oändliga, så även Singapore. Och att taxichaffisar gnäller över färre kunder nu när världsekonomin genomgår ett stålbad är ju ganska förståligt, men det minskade kundunderlaget på gatan är ju knappast något som kan lastas deras politiska ledare i Singapore. Krisen har ju faktiskt sina rötter i ett perverst kreditsystem från USA som under många år applåderades av både Clinton, Bush Senior och sedan även av sonen Junior GWB.

Atom skriver:

”Att overklassen till viss del stoppar denna utveckling är ju underforstått men jag skulle vilja påstå att ovriga klasser är minst lika skyldiga. Hur många arbetarforaldrar är beredda att offra sin sanuk & sabai for att deras barn ska få bättre utbildning eller for ideelt politiskt arbete? Nästan ingen är mitt svar”.

- Jojjo, det där med att större delen av arbetarföräldrarna inte vill satsa på sina ungars utbildning i Thailand om det även skulle innebära att de själva får göra avkall på ”Sanuk & sabai” var verkligen tillspetsat må jag säga.

Jag kan hålla med om att strävan efter att barnen ska få göra en ”klassresa” kan bli lite svår att förankra hos vissa fattiga risbönder och analfabeter som behöver barnens hjälp på fälten, men då rör det sig nog oftast om familjer som belastas med skilsmässor, akuta skulder, drog eller alkoholproblem. Ibland kanske är en lång och dyr skolgång för barnen ter sig mindre intressant hos vissa föräldrar om de kan tänka sig att ta en genväg till ökat välstånd genom att sälja en ung dotter till en hallik eller till en kärlekskrank farang som letar efter en nätt och orörd fru att pyssla om. Men detta är ju snarare undantag än gängse regel.

- Men min egen erfarenhet från Thailand och sk ”vanligt folk” är nog att de försöker vända och vrida ordentligt på alla slantar för att deras ungar ska få den bästa möjliga utbildning, och att de för barnens skull även är villiga att göra rejäla avkall på livets ”Sanuk & sabai” i den mån de har haft råd att roa sig tidigare.

Men det är dessvärre relativt vanligt hos den självförhärligande överklassens medlemmar att de gärna skyller landets fattigdom och låg bildningsnivå hos arbetarklassen på att dessa människor är just lata, ointresserade eller korkade, och att de därför har sig själva att skylla för att de tillhör samhällets bottenskikt. Intalar man sig denna defensiva tes tillräckligt mycket så känns det naturligtvis självklart att man kastar pärlor efter svin om samhället skulle ge alla ungar en likvärdig chans till utbildning.

Tro det eller ej, men jag röstar faktiskt borgerligt och jag har inte mycket till övers för några socialistiska samhällsrecept. Men människors rätt till fria demokratiska val håller jag hårt på, och det kan väl inte vara så kontroversiellt även om det gäller thailändare?

Jag håller helt med om att flygplansinkopet ar sloseri med Thailands pengar och du har nog rätt om vem som låg bakom. Personligen tycker jag att varje Baht eller Krona som läggs på kungahus är sloseri. Kungar och andra sagofigurer hoer inte hemma i detta årtusende.

Visst har Singapore haft en bättre ekonomisk utveckling än sina grannländer. Allra bäst de senaste åren har dock Kina och Vietnam gått men det innebär ju inte med nodvändighet att man behover tycka att deras styressätt är något att eftersträva.

Det finns många fattiga foräldrar som gor sitt yttersta for att deras barn ska få bästa mojliga utbildning. Jag känner givetvis bara en mikroskopisk bråkdel av alla thailändare men min uppfattning är ända att alldeles for många inte bryr sig så mycket som de borde gora. Om det beror på ignorans eller på hopploshet låter jag dock vara osagt. Till skillnad från dig har jag alltid rostat socialdemokratiskt, forutom vid forra valet, så min uppfattning kommer sig inte av ett forakt for arbetarklassen utan från den utpräglade maipenrai kulturen som gor att arbetarklassen ställer alldeles for lite krav och gor alldeles for få uppoffringar for att forandra sin situation.

Overklassen i Thailand ar dock den mest underpresterande och andelen slackers overstiger vida andelen hogpresterande. Pga patroniseringskulturen och enkelheten att undvika skatter mm forblir de dock rika i all evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Herr Atom

Olika partifärg till trots, så verkar debatten ha nått en viss konsensus – i alla fall mellan dig och mig – ”mon Dieu” - efter bara några få inlägg verkar vi faktiskt förstå varandra riktigt bra till slut, men detta kanske beror på att vi båda är drillade på Fågelvikskolan? He he ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Siam-Nilssons inlägg #21: När man begrundar en del thailändares apati vad gäller att förbättra sitt liv, ska man då inte också beakta buddhismen?

Detta med karma... de som är rika inbillar sig att de måste gjort något bra i tidigare liv och har till fullo förtjänat denna position. De fattiga intalar sig att de måste gjort något dåligt i tidigare liv och får härda ut med det lilla dom har. Kan detta vara en del av förklaringen till att det ser ut som det gör i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många arbetarforaldrar är beredda att offra sin sanuk & sabai for att deras barn ska få bättre utbildning eller for ideelt politiskt arbete? Nästan ingen är mitt svar.

Exactemente Herr A Tom, ena lata dyngspridare är di allt, lyfter inte ett finger för barnen sina.

Hade arbetarna bara haft en liten gnutta jädrar anamma skulle barnen deras kunnat gå på di bästa skolorna.

Kan tillägga att detta gäller di flesta länder, har varit både på Åland och Mallåkra!

Skygglappen Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...