Jump to content
IGNORERAD

Vaccinationer Thailand


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Ytterligare en anledning att undvika den överskattade landsbygden.

Om man besöker/bor i, mer civiliserade platser i Thailand, så slipper man massa sprutor och annat elände... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, detta är en bra länk som jag tittat på vid några tidigare tillfällen. Man får en bra uppfattning om nödvändig vaccination till de flesta länder i världen. Sen bör man nog även prata med sin lokala vaccinationscentral. De ställer frågor om vart man ska åka (även inom aktuellt land), hur man ska bo, hur länge man ska vara på resmålet, vad man ska göra, etc, etc. Därefter får man en rekommendation om vilket skydd man bör ha. Är ju frivilligt att ta de rekommenderade sprutorna, men jag tar personligen hellre en för mycket än åker på något tråkigt på en resan.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hellre en spruta för mycket än för lite? Tja, kanske det...

Men hur är det till exempel med skyddet mot malaria? Finns det inte ganska stor risk för obehagliga biverkningar om man intar detta skydd? Eller finns det bättre skydd nuförtiden?

Inte för att jag försöker förlöjliga de som skyddar sig mot malaria, en av fru Changs bröder dog i malaria 14 år gammal. Risken finns definitivt, jag har trots det valt att inte använda något malariaskydd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hellre en spruta för mycket än för lite? Tja, kanske det...

Men hur är det till exempel med skyddet mot malaria? Finns det inte ganska stor risk för obehagliga biverkningar om man intar detta skydd? Eller finns det bättre skydd nuförtiden?

Inte för att jag försöker förlöjliga de som skyddar sig mot malaria, en av fru Changs bröder dog i malaria 14 år gammal. Risken finns definitivt, jag har trots det valt att inte använda något malariaskydd.

Herr Chang har talat.

Jag blev avrådd av just den anledningen. (Biverkningar från malaria vaccinet)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hellre en spruta för mycket än för lite? Tja, kanske det...

Men hur är det till exempel med skyddet mot malaria? Finns det inte ganska stor risk för obehagliga biverkningar om man intar detta skydd? Eller finns det bättre skydd nuförtiden?

Inte för att jag försöker förlöjliga de som skyddar sig mot malaria, en av fru Changs bröder dog i malaria 14 år gammal. Risken finns definitivt, jag har trots det valt att inte använda något malariaskydd.

Herr Chang har talat.

Changen,

Givetvis ska allvarliga sjukdomar som Malaria tas på största allvar.

Fick reda på av Röda Korset anställda redan under mina första resor till LOS under början av 80-talet att de inte tog vaccin mot Malaria pga biverkningarna var så starka samt att långvarigt bruk var direkt skadligt för kroppen.

Malaria fanns då inte på någon av de större turistdestinationerna.

Den info jag fick var att sjukdomen går att bota i Fas 1, men går den över i fas 2, då är den obotlig.

Gäller att kolla sjukdomssymptom noga med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är ju bara att inse att väldigt många ovana resenärer (och då främst till dom stora turistorterna) blir pålurade massvis med onödiga vaccin efter som vaccinskliniker precis som alla andra företag vill tjäna pengar! ett klassiskt exempel är ju dukoralen som fortfarande säljs som ett "turist mage" vaccin även fast alla kliniska undersökningar har visat att det inte hjälper mot det. Men vi svenskar är ju ganska naiva och litar allt på vad folk i "myndighets position" säger och sväljer det med hull och hår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kort tillägg,

De idag existerande vaccinationsbyråerna lever ju på att just vaccinera, ett 100% ärligt svar från dem är nog mycket svårt att få.

Själv har jag nu rest samt bott i LOS i 29 år utan att vaccinera mig, om det är korrekt eller dumdristigt beteende vet nog varken jag eller någon annan på detta forum med säkerhet.

Har i alla fall ännu inte varit sjuk här, mer än några förkylningar. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vad jag vet inget vaccin (spruta) mot Malaria. Istället tar man malariaprofylax under den tid man är i områden där sjukdomen finns. Dessa profylax har haft många (och ibland svåra) biverkningar men nu ska de vara bättre(?). Dock ska man vara medveten om att profylax INTE ger 100% skydd mot Malaria. Myggstift, myggnät (när man sover) och heltäckande kläder (vid skymning / natt) är bra åtgärder för att minska risken. Dessutom är vissa profylax verkningslösa i vissa områden, så man måste vara noggrann med att få rätt profylax med sig på resan.

Visst, en del vaccinering görs av privata företag. Men det är fortfarande upp till var och en att bedömma om man vill vaccinera sig eller ej, jag vet vad jag väljer. Ska man till turistorter så behöver man kanske inte ta något alls. Men ska man back-packa, ut på landsbyggden, djugel och liknande bör man nog vaccinera sig. Stelkramp och Twinrix är aldrig fel.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet är ju att klinikerna ger folk som ska till kata eller patong malariaprofylax etc.

Nja, ger... OK, jag ska inte märka ord, jag vet vad du menar.

Problemet är ju att dom säljer dyrt ganska onödigt. Betala för att må dåligt på drömsemestern?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hellre en spruta för mycket än för lite? Tja, kanske det...

Men hur är det till exempel med skyddet mot malaria? Finns det inte ganska stor risk för obehagliga biverkningar om man intar detta skydd? Eller finns det bättre skydd nuförtiden?

Inte för att jag försöker förlöjliga de som skyddar sig mot malaria, en av fru Changs bröder dog i malaria 14 år gammal. Risken finns definitivt, jag har trots det valt att inte använda något malariaskydd.

Herr Chang har talat.

funkar inte Gin å tonic

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som fick mig att börja fundera på Rabies vaccin var den här videon i två delar.

Den tar upp rabies problemet i Nong Khai Thailand och Burkina Fasao i Afrika.

Det verkar vara mycket vanligare än jag trodde.

Vi bor ju tillsammans med många hundar och leker med dessa varje dag, jag och den lille.

När man får höra att det räcker med att bli slickad av en smittad hund om man har den minsta reva eller sår på huden för att riskera att få

sjukdomen.

Malaria är inget stort problem under vintern i Isaan, det är för torrt då.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...