Jump to content
IGNORERAD

När kan man åka till Thailand?


Nicholas

Recommended Posts

17 minuter sedan, skrev 65Selander:

Krasst sett ja, han är ju inte medborgare.

Och har han sen inga barn med Thaimedb. elller är gift med Thaimedb. så faller han inte in i kategori 6 heller, så kan bli tufft för honom 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    9

  • MaiChai

    5

  • Alarik

    5

  • LTD

    5

Mest aktiva i denna tråd

36 minuter sedan, skrev MaiChai:

Har precis pratat med en upprörd svenne jag har känt ett tag.

 

Han har en condo i Thailand med gul bok, har varit gift med en thai men är det inte längre. Bott i Thailand i 24 år och varit utskriven från Sverige lika länge.

 

Han har nu varit hemma på släktbesök i Sawiden och Swiss har ställt in han flight utan motivering, han har ett pensionärsvisa med multiple entry men har fram till i våras drivit verksamhet i Thailand under 20 år med WP och hela kittet. Men nu hävdar han att han inte släpps in i Thailand längre på grund av att han har pensionärsvisa och inte ett Non-immigrant B visa lägre.

 

Kan detta stämma?

 

Kan Thailand verkligen utestänga folk som har sitt enda boende i just Thailand från att återvända dit?

Sverige kan han alltid komma till.

Det kan ju alla.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev MaiChai:

Han har nu varit hemma på släktbesök i Sawiden och Swiss har ställt in han flight utan motivering,

Vad utan vidare, är ju knappast ingen nyhet idag att kommersiell utrikes trafik är stoppad?

Och är ju rätt klart vilka de släpper in nu med repatrieringsflyg.

Helt klart en hysteri. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Alarik:

Sverige kan han alltid komma till.

Det kan ju alla.

Den var värd ett antal Karma 👍😉

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Alarik:

Sverige kan han alltid komma till.

Det kan ju alla.

Hehe, han kan ju kliva in på en polisstation och hävda flyktingskäl och han inte kan återvända till sitt land. Sitta med Mohammed och Abdul på en flyktingförläggning och röka vattenpipa är inte riktigt hans grej tror jag...

 

Fast SFI kursen lär han klara skitlätt!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans företag är ju vilande då han väntade sig att det skulle ta en ganska lång tid innan verksamheten startades upp igen så han bytte ju från B visa till pensionärsvisa i juni 2020 på inrådan av sin revisor - it vill save you money!

 

Kan man starta upp sitt företag från utlandet igen? Någon som vet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
44 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad utan vidare, är ju knappast ingen nyhet idag att kommersiell utrikes trafik är stoppad?

Och är ju rätt klart vilka de släpper in nu med repatrieringsflyg.

Helt klart en hysteri. 

Ja, det känns lite som att bli förbannad för att konserten med Elvis nästa helg, helt plötsligt är inställd

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, MaiChai said:

Hans företag är ju vilande då han väntade sig att det skulle ta en ganska lång tid innan verksamheten startades upp igen så han bytte ju från B visa till pensionärsvisa i juni 2020 på inrådan av sin revisor - it vill save you money!

 

Kan man starta upp sitt företag från utlandet igen? Någon som vet?

Pratar du om ett OA med 800K baht stabilt på banken enligt alla regler? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Den var värd ett antal Karma 👍😉

 :wub:     Tack så väldigt mycket.

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev MaiChai:

Har precis pratat med en upprörd svenne jag har känt ett tag.

 

Han har en condo i Thailand med gul bok, har varit gift med en thai men är det inte längre. Bott i Thailand i 24 år och varit utskriven från Sverige lika länge.

 

Han har nu varit hemma på släktbesök i Sawiden och Swiss har ställt in han flight utan motivering, han har ett pensionärsvisa med multiple entry men har fram till i våras drivit verksamhet i Thailand under 20 år med WP och hela kittet. Men nu hävdar han att han inte släpps in i Thailand längre på grund av att han har pensionärsvisa och inte ett Non-immigrant B visa lägre.

 

Kan detta stämma?

 

Kan Thailand verkligen utestänga folk som har sitt enda boende i just Thailand från att återvända dit?

Så är det tyvärr just nu. Covid 19 talibanerna i regeringen håller på att styra landet mot avgrunden. Med hänvisning till folkets hälsa, som man aldrig brytt sig i någonsin tidigare i Thailands historia. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Hans företag är ju vilande då han väntade sig att det skulle ta en ganska lång tid innan verksamheten startades upp igen så han bytte ju från B visa till pensionärsvisa i juni 2020 på inrådan av sin revisor - it vill save you money!

 

Kan man starta upp sitt företag från utlandet igen? Någon som vet?

Känns nästan som han bad om det. 

Jag själv var kvar i Thailand av samma skäl. Då jag förstod att det skulle bli problem att komma tillbaka till Thailand i september. Förutom att mitt visum Non o  spouse som jag omvandlat till extention. 

Och vad vet en revisor om landets gränser. Tror knappast att revisorn rått honom att lämna landet. Då jag driver företag själv i Thailand. Vet jag vad revisorns råd handlar om. Att stänga ner. Så att man slapp betala skatter. Och dom anställda kunde få bidrag från staten. 

Men detta har ju inget med att han bytte till pensionärsvisum att göra. Då han inte kan få arbetstillstånd på pensionärsvisum vad jag vet. Så kan han ej heller vifta med arbetstillstånd et på ambassaden. Även om det inte löpt ut. Då det grundar sig på hans B visum. 

Då folk med arbetstillstånd får komma in i landet. Men jag har svårt att tro att ambassaden tar hans arbetstillstånd på allvar, i och med visumbytet. Som knappast lär vara relaterad till en temporär nedstängning. 

Vad gäller uppstart av företaget så spelar det ingen roll i detta läge. Då det är visumbytet som ställt till det. Inte att bolaget är vilande. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att det inte finns Corona i Thailand? BKK post / Two new Covid cases confirmed after completing quarantine

 

Thailand har hittat bevis på två nya koronavirusinfektioner hos thailändska kvinnor efter att de avslutat 14-dagars karantän efter deras återkomst från utlandet. Generaldirektör för sjukdomskontroll Suwannachai Wattanayingcharoenchai berättade på en presskonferens på onsdag att de två nya fallen var kvinnor som slutförde karantän vid statliga anläggningar och återvände till sina hem i Thailand.

 

Det första fallet var en 34-årig kvinna från Förenade Arabemiraten, som anlände till Thailand den 2 juni och återvände hem till Chaiyaphum efter att ha avslutat karantänsystemet. Hon testade positivt för en icke-överförbar form av det nya coronavirus på Ramathibodi Hospital på tisdag när hon planerade att åka utomlands.

 

Den andra patienten var en 35-årig kvinna som anlände till Thailand från Förenade Arabemiraten den 24 juni och testade negativt två gånger under sin karantän innan hon återvände till sitt hem i Loei.

Kvinnan reste med bil till Bangkok på söndag och testade positivt på sjukhuset på tisdag i en obligatorisk kontroll innan hon reser utomlands för arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev janne_h:

Känns nästan som han bad om det. 

Jag själv var kvar i Thailand av samma skäl. Då jag förstod att det skulle bli problem att komma tillbaka till Thailand i september. Förutom att mitt visum Non o  spouse som jag omvandlat till extention. 

Och vad vet en revisor om landets gränser. Tror knappast att revisorn rått honom att lämna landet. Då jag driver företag själv i Thailand. Vet jag vad revisorns råd handlar om. Att stänga ner. Så att man slapp betala skatter. Och dom anställda kunde få bidrag från staten. 

Men detta har ju inget med att han bytte till pensionärsvisum att göra. Då han inte kan få arbetstillstånd på pensionärsvisum vad jag vet. Så kan han ej heller vifta med arbetstillstånd et på ambassaden. Även om det inte löpt ut. Då det grundar sig på hans B visum. 

Då folk med arbetstillstånd får komma in i landet. Men jag har svårt att tro att ambassaden tar hans arbetstillstånd på allvar, i och med visumbytet. Som knappast lär vara relaterad till en temporär nedstängning. 

Vad gäller uppstart av företaget så spelar det ingen roll i detta läge. Då det är visumbytet som ställt till det. Inte att bolaget är vilande. 

Ja han såg väl framför sig minst 12 men förmodligen 18 månader utan att kunna bedriva verksamheten.

 

Naturligtvis lades företaget vilande för de anställdas skull, det rör sig ändå om drygt 30 personer som nu kan få bidrag från staten. Nej revisorn rådde honom inte att lämna landet - inte stanna heller för den delen - men en hel del av oss har inte kapat alla banden med hemlandet och har åldrande familjemedlemmar och annat man gärna vill hälsa på innan det är försent.

 

Vi får se, har några trådar till att dra i. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Havet:

https://forum.thaivisa.com/topic/1178822-Thailand-to-allow-long-stay-tourists-in-island-of-phuket-from-october/?utm_source=LINE&utm_medium=Social&utm_campaign=news

 

Uttalande från TAT

 

En möjlighet för långliggare utan fru om det blir verklighet... 

Sitta 2 veckor i karantän? Nja, då får det nog va.. 

Finns hur många sånna där click baits som helst där div tjänstemän uttalar sig, så länge det inget kommer från regeringen så är det som det är.

För oss som måste åka är det bara att snällt vänta på rep-flyg och sen ta 15 nätter/16 dagar i karantän än så länge.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-19 at 23:39, skrev MaiChai:

Hans företag är ju vilande då han väntade sig att det skulle ta en ganska lång tid innan verksamheten startades upp igen så han bytte ju från B visa till pensionärsvisa i juni 2020 på inrådan av sin revisor - it vill save you money!

 

Kan man starta upp sitt företag från utlandet igen? Någon som vet?

 

Nu tänker jag högt så inget att lägga vikt på men det borde man väl kunna genom en fullmakt att registrera upp det igen?

Man kan ju t.ex. köpa land som thailändare på det viset så varför inte kunna återstarta ett bolag.

Frågan, för mig, är om han kan sköta det utan att vara i landet?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Nu tänker jag högt så inget att lägga vikt på men det borde man väl kunna genom en fullmakt att registrera upp det igen?

Man kan ju t.ex. köpa land som thailändare på det viset så varför inte kunna återstarta ett bolag.

Frågan, för mig, är om han kan sköta det utan att vara i landet?

 

/ SatanG

Spelar ju ingen roll. Då det inte är att företaget är vilande som är problemet. Utan att han bytt visum typ från Non B, till pensionärsvisum. Som pensionär släpps han ej in ännu. Hade han fortfarande haft sitt Non B med arbetstillstånd, hade han varit välkommen i morgon. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Spelar ju ingen roll. Då det inte är att företaget är vilande som är problemet. Utan att han bytt visum typ från Non B, till pensionärsvisum. Som pensionär släpps han ej in ännu. Hade han fortfarande haft sitt Non B med arbetstillstånd, hade han varit välkommen i morgon. 

 

Jag fattar hans fråga Om det går att starta upp ett vilande företag om man inte är på plats.

Om företaget är "levande" borde väl underlätta att skaffa visumet han vill ha?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han nu verkligen har ett företag här så har han även en revisor och borde veta att det är hen han ska fråga. 

Om inte revisorn vet precis allt om detta så byt revisor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag fattar hans fråga Om det går att starta upp ett vilande företag om man inte är på plats.

Om företaget är "levande" borde väl underlätta att skaffa visumet han vill ha?

 

/ SatanG

Nu gissar jag bara, då jag inte har stenkoll. Men förmodligen är det svårt att skaffa ett nytt B visum. Och framför allt. Är arbetstillstånd et giltigt? 

Har det gått ut så är loppet kört. Då det måste ordnas i Thailand. Jag lät mitt företag vila under Lock down. Inte ändrade jag visum för det. Även fast jag har non o spouse, istället för ett b visum. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2020-08-24 at 13:52, skrev SatanG:

 

Nu tänker jag högt så inget att lägga vikt på men det borde man väl kunna genom en fullmakt att registrera upp det igen?

Man kan ju t.ex. köpa land som thailändare på det viset så varför inte kunna återstarta ett bolag.

Frågan, för mig, är om han kan sköta det utan att vara i landet?

 

/ SatanG

Det är en väg som är möjlig - troligtvis för det är ju ändå Thailand vi prata om - mycket papper och dokument som ska fedexas fram och tillbaka till Thailand innan han hamnar på COE listan

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...