Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

On ‎2020‎-‎07‎-‎16 at 07:52, skrev Joe:

Om vi återgår till TS fråga...

 

Allt jag skriver nedan handlar om det nya pensionssystemet och endast den statliga pensionen och inte om garantipension.

 

Egentligen spelar de sista åren ingen speciell roll alls(nästan). Alla åren räknas i det nya pensionssystemet. Att media och politiker döljer sanningen är bara för att få arbetsföra människor att jobba längre så att de kan betala mer skatt till statskassan.

 

Skillnaden är att man räknar ut ett visst dödsdatum som beror på ålder, man kan kolla upp sitt dödsdatum nånstans inne på pensionsmyndigheternas sida. De räknar med runt 85 år som dödsdatum(beror på ens ålder) och vi kan för enkelhetens skull använda det som räkneexempel. (Dödsdatumet justeras efterhand eftersom vi lever allt längre och har alltid gjorts så i det nya p-systemet. Så allt BS som politikerna snackar om att vi måste jobba längre är bara just BS, åldern justeras redan. Vad de vill är att tvinga folk som har jobb att betala skatt i fler år)

 

OK, vi säger pension vid 65 års ålder

Dödsdatum 85.

Pensionskapital 3 000 000

85-65 = 20 år = 20*12 = 240 månader

3000000/240 = 12500 per månad

 

Om man jobbar två år extra

85-67 = 18 år = 18*12 = 216 månader

3000000/216 = 13888/mån

Det ger alltså en skenbar effekt av 1388 kr/månad om man jobbar två år extra, men vad som verkligen ger denna effekten är att man delar utbetalningen på färre månader. INTE att man betalar in mer till sitt pensionskonto.

 

Maximalt belopp till den statliga pensionen är 18.5% av den pensionsgrundande inkomsten upp till max 538 700 kronor per år, tjänar man över det så är det bara extraskatt man betalar. Så MAX som sätts in per år till den statliga pensionen är ca 99000kr.

 

Så då är det lätt att räkna om man jobbar två år extra som i exemplet ovan hur mycket EXTRA man egentligen får för de två extra arbetsåren.

99000*2 = 198000

pension vid 65 -> 198000/240 = 825kr (jmf med att gå vid 63)

pension vid 67 -> 198000/216 = 916kr (jmf med att gå vid 65)

 

Alltså så tjänar du 916-825 = 91 kr/månad EXTRA på att jobba de två sista åren!!

 

Kanske inte så konstigt att politikerna och media gör allt för att dölja detta och att de nu skall TVINGA oss att jobba längre...

 

  / Joe

Hej  Joe.

 

Mycket intressant inlägg.

 

Om man arbetar ett år till medför detta att:

 

Man har sin ordinarie lön istället för pension.

 

Framtida pension blir högre pga. man förväntas leva ett färre antal månader då pensionskapitalet skall utbetalas.

 

Då man arbetar istället för att ta ut sin pension så ökar pensionskapitalet pga. att fler pensionsinbetalningar sker.

 

 En orsak till att detta med pensioner är så förvirrande är alla de åldersgränser för pensionsinbetalningar som verkar att finnas.

 

Jag har för mig att premier för tjänstepensionen inte betalas in både före och efter en viss ålder.

Vad gäller för den statliga pensionen. Finns det även där åldersgränser för när den börjar och slutar att betalas in?

 

Gäller dessa åldersgränser när under året den enskilda individen fyller år, eller gäller av praktiska skäl hela kalenderår?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Förtydliganden.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

30 minuter sedan, skrev Luttrad:

Hej  Joe.

 

Mycket intressant inlägg.

 

Om man arbetar ett år till medför detta att:

 

Man har sin ordinarie lön istället för pension.

 

Framtida pension blir högre pga. man förväntas leva ett färre antal månader då pensionskapitalet skall utbetalas.

 

Då man arbetar istället för att ta ut sin pension så ökar pensionskapitalet pga. att fler pensionsinbetalningar sker.

 

 En orsak till att detta med pensioner är så förvirrande är alla de åldersgränser för pensionsinbetalningar som verkar att finnas.

 

Jag har för mig att premier för tjänstepensionen inte betalas in både före och efter en viss ålder.

Vad gäller för den statliga pensionen. Finns det även där åldersgränser för när den börjar och slutar att betalas in?

 

Gäller dessa åldersgränser när under året den enskilda individen fyller år, eller gäller av praktiska skäl hela kalenderår?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Är du född 1938 eller tidigare så betalt du inte längre någon ålderpensionsavgift. Det är en "enda" sociala avgift du betalar som vanlig pensionär. (10,21%) skatten går upp till nästan det tredubbla vid denna respektabla ålder. 

 

Vill man inte känna sig "lurad" på pensionen för att man jobbar längre kan man både jobba och ta ut full pension som vanlig pensionär. Låga arbetsgivare avgifter och ok skatt. Se upp för att hamna över den statliga gränsen bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Luttrad said:

Hej  Joe.

 

Mycket intressant inlägg.

 

Om man arbetar ett år till medför detta att:

 

Man har sin ordinarie lön istället för pension.

 

Framtida pension blir högre pga. man förväntas leva ett färre antal månader då pensionskapitalet skall utbetalas.

 

Då man arbetar istället för att ta ut sin pension så ökar pensionskapitalet pga. att fler pensionsinbetalningar sker.

 

 En orsak till att detta med pensioner är så förvirrande är alla de åldersgränser för pensionsinbetalningar som verkar att finnas.

 

Jag har för mig att premier för tjänstepensionen inte betalas in både före och efter en viss ålder.

Vad gäller för den statliga pensionen. Finns det även där åldersgränser för när den börjar och slutar att betalas in?

 

Gäller dessa åldersgränser när under året den enskilda individen fyller år, eller gäller av praktiska skäl hela kalenderår?

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Tjänstepension betalas in av arbetsgivaren tills du fyller 65 år. Då borde man alltså teoretiskt kunna få ett lönelyft på ca 11.5% för det är ungefär det arbetsgivaren tjänar på att inte betala in tjänstepension längre. Lycka till med det :) :) 

 

Dessutom sänks arbetsgivaravgiften till 10.21% från Januari det år man fyller 66 år. (Sänks från 31,42%), du får även lägre inkomstskatt efter detta datum.

 

Man fortsätter dock att tjäna in till sin allmänna pension så länge man arbetar och betalar arbetsgivaravgift.

 

Rätten till A-kassa upphör vid 65, detta borde ju rimligtvis justeras om(när) pensionsåldern höjs.

Samma sak för inkomstförsäkring(Unionen), den avslutas vid 65 års ålder.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

På minpension.se är det ju ganska lätt att se hur pensionen påverkas. 

Vid en snabb koll vad det gäller Allmänna pensionen för min del så minskar den procentuellt enligt nedan.

 

Tar jag ut pension vid 65 i stället för 66 så tappar jag 6 %

vid 64 ytterligare 6 %

vid 63 ytterligare 2,8 %

vid 62 ytterligare 2,3 %

 

När jag väl är där kan man väl dock tidigast ta ut vid 64 år 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-07-20 at 15:46, skrev Tommy:

Jag kollade mina besparingar och insåg att jag kan sluta jobba nu, och leva i sus och dus resten av mitt liv!

 

Förutsatt att jag dör på Söndag...

 

 

MVH

Ja "Kronan" tar hand om de sina, eller hur.

Du har inte varit på nått fackmöte om pensionen? Fick

nån inbjudan jag inte gick på. Man kanske skall ringa

och kolla så man inte missat nått tips.

 

ps. Festa nu inte upp alla pengar på en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Joe

Till hösten ska Saf och Lo föhandla om förlängning av TGL till 67år. Skulle förhandlat i våras men coronan satte stopp. Vi får se om dom hinner. Skulle kosta 0,1% av löneökningen för 2020

Så vi får se. Men viljan verkar finnas

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tekkor:

Ja "Kronan" tar hand om de sina, eller hur.

Du har inte varit på nått fackmöte om pensionen? Fick

nån inbjudan jag inte gick på. Man kanske skall ringa

och kolla så man inte missat nått tips.

 

ps. Festa nu inte upp alla pengar på en gång...

Sina egna besparingar får man nog vackert ta på sitt egna ansvar.

 

Vad facket tipsade om var kanske något i stil med:

Jobba betala skatt, sätt dig inte i skuld och framförallt betala dina räkningar.Krydda gärna med ett eget sparade och kanske lite löneväxling.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Har försökt att googla fram svaret utan att hitta rätt. Jag är född i juli 1964. Innebär detta att jag kan gå i pension juli 2028, som 64 år gammal eller kan jag gå redan i januari det året?

 

Bild från minpension.se

 

 

Screenshot_20200726-134801_Chrome.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Luttrad:

 

Jag har för mig att premier för tjänstepensionen inte betalas in både före och efter en viss ålder.

Vad gäller för den statliga pensionen. Finns det även där åldersgränser för när den börjar och slutar att betalas in?

 

Tjänstepension varierar beroende på vilket avtal dom följer. Dom flesta börjar betalas vid 25 eller 28.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Har försökt att googla fram svaret utan att hitta rätt. Jag är född i juli 1964. Innebär detta att jag kan gå i pension juli 2028, som 64 år gammal eller kan jag gå redan i januari det året?

 

Bild från minpension.se

 

 

Screenshot_20200726-134801_Chrome.jpg

Ja det är vad som troligen kommer att beslutas i riksdagen.

 

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder

 

PS

Läste din fråga lite slarvigt. Jag förutsätter att det är från den dagen du fyller som gäller. Kan dock ha fel.

 

 

image.thumb.png.4cb3b6d0377a63ff57e71c5c4b1d4de9.png 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mankan:

Sina egna besparingar får man nog vackert ta på sitt egna ansvar.

 

Vad facket tipsade om var kanske något i stil med:

Jobba betala skatt, sätt dig inte i skuld och framförallt betala dina räkningar.Krydda gärna med ett eget sparade och kanske lite löneväxling.

Återkommer när jag fått veta något, statliga facket är annars vad jag upplevt mer måna om sina medlemmar än andra fackförbund. Vad man tycker om fackets politiska inriktning är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det är vad som troligen kommer att beslutas i riksdagen.

 

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder

 

PS

Läste din fråga lite slarvigt. Jag förutsätter att det är från den dagen du fyller som gäller. Kan dock ha fel.

 

 

image.thumb.png.4cb3b6d0377a63ff57e71c5c4b1d4de9.png 

En hel del asterisker, så man kan inte vara säker på hur det blir i slutändad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Återkommer när jag fått veta något, statliga facket är annars vad jag upplevt mer måna om sina medlemmar än andra fackförbund. Vad man tycker om fackets politiska inriktning är en annan sak.

Om man sparar o har lite koll (OBS lite koll) så behöver du inte lobba mellan fackförbund så kan man faktiskt få en hygglig pension 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

På minpension.se är det ju ganska lätt att se hur pensionen påverkas. 

Vid en snabb koll vad det gäller Allmänna pensionen för min del så minskar den procentuellt enligt nedan.

 

Tar jag ut pension vid 65 i stället för 66 så tappar jag 6 %

vid 64 ytterligare 6 %

vid 63 ytterligare 2,8 %

vid 62 ytterligare 2,3 %

 

När jag väl är där kan man väl dock tidigast ta ut vid 64 år 

Korrekt. Du får en halv procent mer/mindre för var månad från 65 årsdagen du börjar ta ut din allmänna pension. Ett annat sätt att se det är att ett år av din allmänna pension är 6% av hela vår pension vilket då innebär att det genomsnittliga uttaget av vår pension avser 16,66 år. Ett år är då 6% av det totala pensionskapitalet.  Är du pensionär längre så är det från de som dog i förtid som bekostar din pension rent teoretiskt.

Kolla hur mycket du har totalt i allmän pension så går det räkna ut din allmänna pension på en höft.

 

Din tjänstepension brukar utbetalas under 10 år och då får du första månaden en 120/del av det totala värdet och därefter 119/del,118/del, 117/del osv...Detta eftersom tjänstepensionen om det är placerat på börsen varierar över tid.I vissa fall kan man efter 5 år nollställa 10 års utbetalning och börja om från istället för då  en 60/del, 59/del, 58/ del till att börja från en 120/del igen. Då lär pengarna räcka 15 år och tills du är drygt 80 år.

Därefter är det knappast nån vits med att ha pension längre.

 

I andra tjänstepensioner delas det dock ut med ett fast belopp 10/del av det totala beloppet fördelat över 12 månader och justeras varje år efter värdet på tjänstepensionen.Detta om man har 10 års utbetalning.

 

Jag tänker ta ut min 20 år och då med en 240/del första månaden av det totala värdet och med en normal tillväxt i pensionsförsäkringen lär värdetillväxten troligen överstiga uttagen de första 5-10 åren.

Detta eftersom jag har placerat min pensionsförsäkring på börsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Ja "Kronan" tar hand om de sina, eller hur.

Du har inte varit på nått fackmöte om pensionen? Fick

nån inbjudan jag inte gick på. Man kanske skall ringa

och kolla så man inte missat nått tips.

 

ps. Festa nu inte upp alla pengar på en gång...

Fackmöte haha. Detta borde hamna i någon humortråd!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wanchai:

Fackmöte haha. Detta borde hamna i någon humortråd!!!!

Kanske förtydliga så du hänger med, det är inget politiskt möte utan de har arrangerat en typ av träff där de informerar om olika vägar man kan välja vid pension och vad man bör akta sig för.

Inta alla fack delar ut info på samma sätt.

 

Vad är det för lustigt med det?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är vad som troligen kommer att beslutas i riksdagen.

 

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder

 

PS

Läste din fråga lite slarvigt. Jag förutsätter att det är från den dagen du fyller som gäller. Kan dock ha fel.

 

 

image.thumb.png.4cb3b6d0377a63ff57e71c5c4b1d4de9.png 

Märk väl att det gäller oss dödliga. Detta gäller inte flyktingar!

 

För att få fullständig garantipension så ska du ha jobbat minst 40 år i Sverige.

 

När det gäller "flyktingar" så får de tillgodoräkna sina år i hemlandet. Obs, gäller enbart "flyktingar", inte importerade thailändska fruar/flickvänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tekkor:

En hel del asterisker, så man kan inte vara säker på hur det blir i slutändad.

Visst är det så men eftersom det är en så kallad blocköverskridande överenskommelse så är det väl högst troligt att det också blir så. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man behov av att portionera ut sina besparingar över tiden så finns ju kapitalförsäkringar. Avsättningar dit är visserligen inte avdragsgilla men å andra sidan är den periodiserade utbetalningen skattefri

 

Om du får ett arv efter dina föräldrar, säljer sommarhuset, husvagnen eller andra tillgångar så placerar du detta i en kapitalförsäkring på Avanza (fungerar som en ISK). På en ISK går det inte att göra en utbetalningsplan.

Man kan dock överföra 300k var 5:e år till en kapitalförsäkring från en ISK med utbetalningsplan så man har periodiserat dryga 5k mer i månaden som sätter lite guldkant på tillvaron.

 

Placera kapitalet i 3-4 stabila indexfonder eller obligationsfonder i EUR USD SEk eller annat som ger trygg stabil tillväxt. Du likviderar den 15:e var månad av fonderna och har en utbetalning den 25:e var månad.

.

Om du har 300k  begär du en utbetalningsplan på 5 år och får då likt jag berättade ovan en 60/del av totalvärdet första månaden och sen en 59/del, 58/del osv.

Skulle du få ytterligare arv på 300k så förlänger du utbetalningsplanen  till 10 år och får då drygt 5k i månaden plus tillväxten i kapitalvärdet under utbetalningstiden.

 

Kapitalet är inte bundet och du kan justera utbetalningsplanen när du vill samt ta ut allt om du så vill. Under tiden kapitalet är i kapitalförsäkringen är värdetillväxten nästan skattefri och tillförs dig i en allt högre

utbetalning var månad. Skulle du ha otur och värdet faller så justeras detta direkt. Har du otur med placeringarna o tappar totalvärdet 10% ner från 300k till 270k så blir utbetalningen 4,5k osv justerat för återstående löptid.

Ändrades av lucifer711
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tekkor:

Kanske förtydliga så du hänger med, det är inget politiskt möte utan de har arrangerat en typ av träff där de informerar om olika vägar man kan välja vid pension och vad man bör akta sig för.

Inta alla fack delar ut info på samma sätt.

 

Vad är det för lustigt med det?

 

Tror inte det är facket som informerar, vi har sådana möten med några års mellanrum och då i mitt fall så är det en snubbe från Folksam som förklarar försäkringar/pemsion som vi har koletivförsäkring hem,tandvård fritidsföräkring med Folksam.
Sen predikar han inte att man ska välja dom utan försök hitta en med låg förvaltnings avg.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag har en liten pensionsförsäkring via Avanza. Där jag gör allt själv. Plockar ut den på 5 år. På avanza måste jag sälja innan det är dags att ta ut dom pengar som jag ska få. Bestämde mig för två uttag per år. I maj och november. Som en semester ersättning under fem år

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Dolle:

Tror inte det är facket som informerar, vi har sådana möten med några års mellanrum och då i mitt fall så är det en snubbe från Folksam som förklarar försäkringar/pemsion som vi har koletivförsäkring hem,tandvård fritidsföräkring med Folksam.
Sen predikar han inte att man ska välja dom utan försök hitta en med låg förvaltnings avg.

Jag tror inte eller gissar, utan som jag skrev innan till Mankan så återkommer jag när jag vet vad deras infomöte/träff gav för information.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lucifer711:

Har man behov av att portionera ut sina besparingar över tiden så finns ju kapitalförsäkringar. Avsättningar dit är visserligen inte avdragsgilla men å andra sidan är den periodiserade utbetalningen skattefri

 

Om du får ett arv efter dina föräldrar, säljer sommarhuset, husvagnen eller andra tillgångar så placerar du detta i en kapitalförsäkring på Avanza (fungerar som en ISK). På en ISK går det inte att göra en utbetalningsplan.

Man kan dock överföra 300k var 5:e år till en kapitalförsäkring från en ISK med utbetalningsplan så man har periodiserat dryga 5k mer i månaden som sätter lite guldkant på tillvaron.

 

Placera kapitalet i 3-4 stabila indexfonder eller obligationsfonder i EUR USD SEk eller annat som ger trygg stabil tillväxt. Du likviderar den 15:e var månad av fonderna och har en utbetalning den 25:e var månad.

.

Om du har 300k  begär du en utbetalningsplan på 5 år och får då likt jag berättade ovan en 60/del av totalvärdet första månaden och sen en 59/del, 58/del osv.

Skulle du få ytterligare arv på 300k så förlänger du utbetalningsplanen  till 10 år och får då drygt 5k i månaden plus tillväxten i kapitalvärdet under utbetalningstiden.

 

Kapitalet är inte bundet och du kan justera utbetalningsplanen när du vill samt ta ut allt om du så vill. Under tiden kapitalet är i kapitalförsäkringen är värdetillväxten nästan skattefri och tillförs dig i en allt högre

utbetalning var månad. Skulle du ha otur och värdet faller så justeras detta direkt. Har du otur med placeringarna o tappar totalvärdet 10% ner från 300k till 270k så blir utbetalningen 4,5k osv justerat för återstående löptid.

Jag har Nordeas kapitalförsäkring Framtidakapital som väl funkar likadant. Bytte till den när de ändrade reglerna för IPS som jag hade innan.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-07-15 at 20:14, skrev Kenneth4618:

Äsch,  pension är för fattiglappar 😉

Eller för dem som jobbat och slitit hederligt ett helt liv - Javisst ja, var i ligger skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...