Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Boa52:

Det var en fråga förstod du inte det

Om du förstår frågan kan du väl svara: "Ja, det är färdig gnällt för idag."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har jobbat två år i Sverige och pensionen fördelas på tiden från det att jag är 65 tills min förväntade död som just nu är 85 år; det blir 20 år. Inget svammel där.

 

Kanske är min pension så låg att jag inte får någon alls, är det så du menar? Du som är en allvatande tusenkonstnär kanske kan förklara. Får jag inte mina 400 kronor i månaden så är det också OK, finns säkert någon annan som behöver dem bättre. 

Då är du en invandrare till Sverige, eller hur, Ok hellt klart ska du ha dina 400 kr varje mån

kostar säker mer att förmedla dom😉

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Om du förstår frågan kan du väl svara: "Ja, det är färdig gnällt för idag."

Jag ställde en fråga OK

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag ställde en fråga OK

Nä, jag ställde en fråga som du inte kunde svaret på.

 

 

 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Boa52 said:

Då är du en invandrare till Sverige, eller hur, Ok hellt klart ska du ha dina 400 kr varje mån

kostar säker mer att förmedla dom😉

Eh....., nej; inte invandrare utan utvandrare. Jag jobbade i Sverige i 2 år och flyttade sedan hit. Jobbar fortfarande för ett svenskt företag och besöker Sverige 2-4 gånger om året men har inte spenderat mer än en månad om året i Sverige sedan 1998. Har tänkt att köpa sommarstuga i Sverige och spendera 3-4 månader om året där om några år men tveksamt om jag någonsin kommer jobba i Sverige igen.

 

Får jag mina 400 Kronor i månaden så är det schysst, blir ju ändå några dosor snus, får jag det inte så hoppas jag de pengarna används till något som berikar samhället; typ en staty av mig i Tibro Stadspark 😉 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Det hoppas jag verkligen, hela min framtida budget bygger på det.

 

Jag har jobbat 2 år i Sverige och tjänade då runt 15k före skatt. Med 18.5% pensionsavsättning ger det 66,600 SEK. Fördelat på 20 år blir det 280 kronor i månaden och med lite tillväxt kan det nog avrundas till 400 kronor i månaden. Med dagens växelkurs blir det hela 1,400 Baht i månaden vilket ändå är mer än frugans 800 Baht i månaden.

 

Jag köpte 8 st IPAs idag och de kostade bara 1,320 Baht så nog lär jag klara mig på 1,400 Baht. 

Fast trots att du har haft avsättning med 18,5 % så är de avgifter på dina inkomster som går till pensionen sammanlagt 17,21 %. Här försvann dryga procenten på en IPA.....

 

Till vad vet i fan.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, apknug said:

Fast trots att du har haft avsättning med 18,5 % så är de avgifter på dina inkomster som går till pensionen är sammanlagt 17,21 %. Här försvann dryga procenten på en IPA.....

 

Till vad vet i fan.

Det kunde man ju ge sig fan på; där sjönk min pension från 280 till 258 kronor i månaden. Känns ändå som att jag räknade avkastningen på 40 år lite lågt; nog kan det ändå bli 400 kronor? Samtidigt lär ju priset på IPA stiga så kanske blir det ändå bara 6 flaskor.......

 

Nåja, jag får helt enkelt förlita mig till att jag sparat och investerat mina pengar bättre än Sveries regeringar och pensionsförvaltare och att jag dessutom jobbat hårdare och tjänat mer än Svenskar i gemen. Tror faktiskt att någon pensionsfond dessutom är en av de största investerarna i den riskkapitalist som äger oss så kanske att jag dessutom kan ge er en krona eller två extra genom mitt slit.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
17 minuter sedan, skrev Atom:

Det kunde man ju ge sig fan på; där sjönk min pension från 280 till 258 kronor i månaden. Känns ändå som att jag räknade avkastningen på 40 år lite lågt; nog kan det ändå bli 400 kronor? Samtidigt lär ju priset på IPA stiga så kanske blir det ändå bara 6 flaskor.......

 

Nåja, jag får helt enkelt förlita mig till att jag sparat och investerat mina pengar bättre än Sveries regeringar och pensionsförvaltare och att jag dessutom jobbat hårdare och tjänat mer än Svenskar i gemen. Tror faktiskt att någon pensionsfond dessutom är en av de största investerarna i den riskkapitalist som äger oss så kanske att jag dessutom kan ge er en krona eller två extra genom mitt slit.

Med en sån usel pension så får man nöja sig med Sofiero!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Skatten på en ISK depå är väldigt förmånlig så vad menar du? Har du ett bättre förslag?

JA när man har pengarna i handen ja.

Men jobba samtidigt ta ut pension så man betalar statlig skatt INTE kommunal skatt på inkomsten/pension

Från och med inkomståret 2020 finns det endast en skiktgräns och den är 509 300 kronor. På inkomster över denna gräns betalar du statlig inkomstskatt.

Är inte smart enligt mig att ta ut pension samtidigt jobba och ha lön, försökte förklara det för min kolega som gjort så.

Men vill du skatt bort pension på detta vis ditt problem

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

JA när man har pengarna i handen ja.

Men jobba samtidigt ta ut pension så man betalar statlig skatt INTE kommunal skatt på inkomsten/pension

Från och med inkomståret 2020 finns det endast en skiktgräns och den är 509 300 kronor. På inkomster över denna gräns betalar du statlig inkomstskatt.

Är inte smart enligt mig att ta ut pension samtidigt jobba och ha lön, försökte förklara det för min kolega som gjort så.

Men vill du skatt bort pension på detta vis ditt problem

Det är ju något att ta med i beräkningen. Pensionen kan man ju ta ut lite hur man vill så man får ju se till att ligga på rätt sida då. 

 

En annan sak som man ska tänka på är att om man tänker gå i förtid får man inte pensionsgrundavdraget förrän året efter man fyllt 65. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är ju något att ta med i beräkningen. Pensionen kan man ju ta ut lite hur man vill så man får ju se till att ligga på rätt sida då. 

 

En annan sak som man ska tänka på är att om man tänker gå i förtid får man inte pensionsgrundavdraget förrän året efter man fyllt 65. 

Ja man är dum på riktigt om man tar ut pensionen samtidigt som man jobbar så det blir över brytpunkten.

En annan som jag känner han ville inte att tjänstepensionen skulle tillfalla någon annan(om han skulle trilla pin) så han tog ut den medans han jobbade och skattade bort den iställe smart 

Smartas är väll att gå ner i tid å njuta om man är så ivrig på att ta ut pensionen.

Ta ut den för ekonomisk vinning då ska man ha låg lön och fortsätta jobba då är ISK ett bra val

 

Mvh. En som inte är orolig över sin pension

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä, jag ställde en fråga som du inte kunde svaret på.

 

 

 

Tydligen inte. Du lägger upp mina inlägg igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Atom:

Det kunde man ju ge sig fan på; där sjönk min pension från 280 till 258 kronor i månaden. Känns ändå som att jag räknade avkastningen på 40 år lite lågt; nog kan det ändå bli 400 kronor? Samtidigt lär ju priset på IPA stiga så kanske blir det ändå bara 6 flaskor.......

 

Nåja, jag får helt enkelt förlita mig till att jag sparat och investerat mina pengar bättre än Sveries regeringar och pensionsförvaltare och att jag dessutom jobbat hårdare och tjänat mer än Svenskar i gemen. Tror faktiskt att någon pensionsfond dessutom är en av de största investerarna i den riskkapitalist som äger oss så kanske att jag dessutom kan ge er en krona eller två extra genom mitt slit.

Jobbat hårdare är tveksamt. 
Tjänat mer är nog högst sannolikt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag har löneväxlat med några tusen varje månad i mer än 20 år. Dessutom har jag en tiotaggarlösning på min tjänstepension. Det gör att om jag jobbar till 65 då kommer jag få en högre pension de första fem åren än vad jag tjänar idag. Det gäller som sagt var att se om sitt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är idag, men trappa ner, om det går beroende på arbete, och jobba 80% är rätt skönt, och pensionem kan man i det fallet använda för att täcka upp skillnaden. T.ex ta ut 25% under övergångsperioden till full frihet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Vilken regering tycker du hanterat våra skattepengar bra, eller är det bara gnäll

Ingen har gjort det lika illa som nuvarande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev LTD:

Ingen har gjort det lika illa som nuvarande. 

Det var väl inget svar, vilken regering har gjort det bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Boa52:

Det var väl inget svar, vilken regering har gjort det bättre

Förstod du inte det svaret så säger jag som Stenis, int lönt å förkla för den som int begrip.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Det var väl inget svar, vilken regering har gjort det bättre

Om ingen gjort det så dåligt som nuvarande regering, så betyder det per automatik att alla andra har gjort det bättre.

Sherlock är inte ditt andra namn 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Baa:

Vet inte hur det är idag, men trappa ner, om det går beroende på arbete, och jobba 80% är rätt skönt, och pensionem kan man i det fallet använda för att täcka upp skillnaden. T.ex ta ut 25% under övergångsperioden till full frihet.

Jag gick ner till 80% 2004 måste det ha varit. Var 48 år då. Ville inte betala statlig skatt. Var ledig fredag ena veckan och måndag veckan efter. Skönt med långhelg varannan vecka. 

Sen tog jag pension 2012 men har ströjobbat lite när jag varit i Sverige. 

Allmän pension vid 61 år 2017.

Räknar med att pengarna tar slut när jag är 75, om jag lever så länge. I så fall får jag väl sälja huset och flytta till nåt boende för likasinnade. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Jag gick ner till 80% 2004 måste det ha varit. Var 48 år då. Ville inte betala statlig skatt. Var ledig fredag ena veckan och måndag veckan efter. Skönt med långhelg varannan vecka. 

Sen tog jag pension 2012 men har ströjobbat lite när jag varit i Sverige. 

Allmän pension vid 61 år 2017.

Räknar med att pengarna tar slut när jag är 75, om jag lever så länge. I så fall får jag väl sälja huset och flytta till nåt boende för likasinnade. 

Din pension lär inte ta slut, däremot din ev tjänstepension.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev rolba:

Jag gick ner till 80% 2004 måste det ha varit. Var 48 år då. Ville inte betala statlig skatt. Var ledig fredag ena veckan och måndag veckan efter. Skönt med långhelg varannan vecka. 

Sen tog jag pension 2012 men har ströjobbat lite när jag varit i Sverige. 

Allmän pension vid 61 år 2017.

Räknar med att pengarna tar slut när jag är 75, om jag lever så länge. I så fall får jag väl sälja huset och flytta till nåt boende för likasinnade. 

 

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Din pension lär inte ta slut, däremot din ev tjänstepension.

Så lär det nu vara, att pensionen inte "tar" slut. Men om man lever riktigt länge borde man kunna ta ut allt sitt pensionskapital. Jag har ca 1 400 000 i pensionskapital och beräknas få ca 7 000 i månaden. Det blir 200 månader eller 16 år. Efter det går går jag plus, får pengarna från de stackare som inte passerade medellivslängden.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

Jag gick ner till 80% 2004 måste det ha varit. Var 48 år då. Ville inte betala statlig skatt. Var ledig fredag ena veckan och måndag veckan efter. Skönt med långhelg varannan vecka. 

Sen tog jag pension 2012 men har ströjobbat lite när jag varit i Sverige. 

Allmän pension vid 61 år 2017.

Räknar med att pengarna tar slut när jag är 75, om jag lever så länge. I så fall får jag väl sälja huset och flytta till nåt boende för likasinnade. 

Sälja huset bo med likasinnade då blir det till att bo kvar där du bor da i Thailand typ. 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade mina besparingar och insåg att jag kan sluta jobba nu, och leva i sus och dus resten av mitt liv!

 

Förutsatt att jag dör på Söndag...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Esspe:

Din pension lär inte ta slut, däremot din ev tjänstepension.

Nja, tar slut varje månad innan nästa bidrag kommer och det jag täcker upp med finns då inte längre. 

Fast vid den åldern kanske man inte spenderar så mycket i barerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...