Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

On 2020-10-10 at 15:45, skrev FF:

Vi Finländare prioriterar vårat eget folk, istället för bidragsturister.

Tar gärna att bli klassad som rasist, för att står upp för sina landsmän.

 

    FF

Och det gör du rätt i!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2021-02-28 at 14:46, skrev Esspe:

Frågan är förstås hur dom räknat. Bara den extra inbetalningen till pensionen eller även tagit med två år utan uttag? Inbetalning till tjänstepensionen tar ju slut vid 62 i dom flesta fall har jag för mig. Värdeförändring på pensionsbeloppet iom att man inte tar ut?

 

Slutar inbetalningar till tjänstepensionen vid 62? Detta var en nyhet för mig.

 

Vilken tur för mig att jag tog pension vid 61 och halvt år. Företaget står för pensionen till 65 år och dessutom betalade de in en engångssumma med snittet på de 5 senaste årens inkomst. 

 

Detta enligt det lokala fackavtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Framflyttat till 66 år. Då tar det slut. Då får man 8 % mindre i skatt gäller till 68 år om man arbetar

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Wanchai:

Slutar inbetalningar till tjänstepensionen vid 62? Detta var en nyhet för mig.

 

Vilken tur för mig att jag tog pension vid 61 och halvt år. Företaget står för pensionen till 65 år och dessutom betalade de in en engångssumma med snittet på de 5 senaste årens inkomst. 

 

Detta enligt det lokala fackavtalet.

Beror på vilket kollektivavtal man har.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Esspe:

Beror på vilket kollektivavtal man har.

Vet du vilka brancher/fack som slutar betala in till tjänstepension efter 62 år? Nyfiken för jag har försökt förstå och lära mig de sista 15 åren.

 

Vill påstå att jag är insatt men från min synpunkt, naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Privatanställd tjänsteman (ITP1) som är född 1979 eller senare
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Privatanställd tjänsteman (ITP2) som är född 1978 eller tidigare
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Privatanställd arbetare (SAF-LO)
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Anställd inom kommun & landsting (AKAP-KL) som är född 1986 eller senare Din tjänstepension betalas in så länge du jobbar, oavsett ålder.

Anställd inom kommun & landsting (KAP-KL) som är född 1985 eller tidigare Din tjänstepension betalas in till och med 67 års ålder.

Statligt anställd (PA16 avd 1) som är född 1988 eller senare
Din tjänstepension betalas in till och med 67 års ålder.

Statligt anställd (PA16 av 2) som är född 1987 eller tidigare 
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

 

enligt   https://www.pensionsmyndigheten.se/monicas-pensionsblogg/monicas-pensionsblogg/tjanstepension-inte-sjalvklart-for-alla-som-jobbar-hogre-upp-i-aldrarna

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hobbe:

Privatanställd tjänsteman (ITP1) som är född 1979 eller senare
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Privatanställd tjänsteman (ITP2) som är född 1978 eller tidigare
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Privatanställd arbetare (SAF-LO)
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

Anställd inom kommun & landsting (AKAP-KL) som är född 1986 eller senare Din tjänstepension betalas in så länge du jobbar, oavsett ålder.

Anställd inom kommun & landsting (KAP-KL) som är född 1985 eller tidigare Din tjänstepension betalas in till och med 67 års ålder.

Statligt anställd (PA16 avd 1) som är född 1988 eller senare
Din tjänstepension betalas in till och med 67 års ålder.

Statligt anställd (PA16 av 2) som är född 1987 eller tidigare 
Din tjänstepension betalas in till och med 65 års ålder.

 

enligt   https://www.pensionsmyndigheten.se/monicas-pensionsblogg/monicas-pensionsblogg/tjanstepension-inte-sjalvklart-for-alla-som-jobbar-hogre-upp-i-aldrarna

 

Hobbe

Konstigt, jag hade ITP2 och fick besked av Postnord att det inte betalas in tjänstepension efter 62 års ålder. Det verkar ju inte stämma riktigt det. Kanske bara för dom ville bli av med mig :) Det fann någon magisk gräns vid 62 år och några månader men exakt vad den innebar det fick jag aldrig riktigt klart för mig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Esspe:

Konstigt, jag hade ITP2 och fick besked av Postnord att det inte betalas in tjänstepension efter 62 års ålder. Det verkar ju inte stämma riktigt det. Kanske bara för dom ville bli av med mig :) Det fann någon magisk gräns vid 62 år och några månader men exakt vad den innebar det fick jag aldrig riktigt klart för mig.

Det var kanske det här som menades.

https://www.alecta.se/planera-for-din-pension/nar-ska-din-utbetalning-starta/itp-2-och-kollektiv-slutbetalning/

 

ITP.JPG.049af4566be9636ecc9ba6d726f8383f.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en ganska negativ syn på min pension som jag räknar med att ta ut först om kanske 15-20 år. Jag tror tyvärr att staten på ett eller annat sätt kommer att minska den allmänna pensionen för de som har en "tillräckligt" hög tjänstepension i framtiden. Det är en av orsakerna till att jag prioriterar eget sparande före att löneväxla till extra tjänstepension. Jag hoppas dock att jag har fel.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Själv har jag en ganska negativ syn på min pension som jag räknar med att ta ut först om kanske 15-20 år. Jag tror tyvärr att staten på ett eller annat sätt kommer att minska den allmänna pensionen för de som har en "tillräckligt" hög tjänstepension i framtiden. Det är en av orsakerna till att jag prioriterar eget sparande före att löneväxla till extra tjänstepension. Jag hoppas dock att jag har fel.

 

/Krille

Jag som löneväxlar hoppas verkligen du har fel. De känns också rätt osannolikt om du frågar mig. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/28/2021 at 8:46 AM, Esspe said:

Frågan är förstås hur dom räknat. Bara den extra inbetalningen till pensionen eller även tagit med två år utan uttag? Inbetalning till tjänstepensionen tar ju slut vid 62 i dom flesta fall har jag för mig. Värdeförändring på pensionsbeloppet iom att man inte tar ut?

 

Inbetalning till tjänstepensionen ser väldigt olika ut. 

Med säkerhet kan man säga att undersköterskor inte har nåt starkt avtal. 

Tex mitt eget avtal ökar ju mer och mer ju äldre jag blir. 

Därför vill arbetsgivare inte anställa silverrävar eftersom dom har hög lön och ligger högt på tjänstepensions-trappan. 

 

Men i detta fall avses nog den vanliga statliga pensionen. 

 

Räkna inte med att tjänstepension är en kioskvältare för låglöne-grupper.

Långt därifrån, mycket långt. 

Dom kan jobba ett helt liv och hamna svindlande nära garantipensionen och då är kroppen helt slut. 

 

Helt meningslöst att jobba med avseende på pension. 

Pengarna räcker till att äta och betala hyran. 

Du får nätt och jämnt så du kan leva för att ta dig till jobbet. 

 

Kommunal är inte Sveriges starkaste fackförbund, men i Sverige är det monopol på att vara fackförbund enligt lag. 

Så konkurrens kommer dom aldrig att få. 

 

Ps

Lagen är ganska ny. 

Uppstod pga ett alternativt hamn-fack. 

Domstol slog fast att arbetsgivaren bara behöver sluta avtal med 1 fack. 

Givetvis då ett sosse-fack. 

Ds

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Krille:

Själv har jag en ganska negativ syn på min pension som jag räknar med att ta ut först om kanske 15-20 år. Jag tror tyvärr att staten på ett eller annat sätt kommer att minska den allmänna pensionen för de som har en "tillräckligt" hög tjänstepension i framtiden. Det är en av orsakerna till att jag prioriterar eget sparande före att löneväxla till extra tjänstepension. Jag hoppas dock att jag har fel.

 

/Krille

Du har inte fel utan helt rätt. Finns ett stort problem. Blir det digitala pengar i framtiden. Då är vi alla körda. För då bestämmer inte du över dina egna pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag som löneväxlar hoppas verkligen du har fel. De känns också rätt osannolikt om du frågar mig. 

Jag hoppas du har rätt men vad politikerna hittar på 15-20 år fram i tiden känns svårt att veta. En extra skatt på höga pensioner känns inte helt otänkbart på längre sikt och innebär i praktiken samma sak. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Krille:

Jag hoppas du har rätt men vad politikerna hittar på 15-20 år fram i tiden känns svårt att veta. En extra skatt på höga pensioner känns inte helt otänkbart på längre sikt och innebär i praktiken samma sak. 

 

/Krille

Du menar som dagens skiktgräns för stadsskatt fast en extra skatt för just pensionärer. Just idag känns det rätt avlägset men visst man vet aldrig. Tjänar man över skiktgränsen idag tror jag i alla fall chansen är hyfsat stor att man skattemässigt tjänar på att löneväxla. Sedan ska man väl som alltid inte lägga alla ägg i samma korg så ett bra sparande i kombination är nog inte helt fel.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy
9 timmar sedan, skrev Esspe:

Konstigt, jag hade ITP2 och fick besked av Postnord att det inte betalas in tjänstepension efter 62 års ålder. Det verkar ju inte stämma riktigt det. Kanske bara för dom ville bli av med mig :) Det fann någon magisk gräns vid 62 år och några månader men exakt vad den innebar det fick jag aldrig riktigt klart för mig.

dom har nån slags 2 dagars kurs genom facket man kan gå på angående pensionen tror att den är snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

dom har nån slags 2 dagars kurs genom facket man kan gå på angående pensionen tror att den är snart.

Jodå vi hade någon fackgubbe som kom och informerade men det hjälpte inte mycket eftersom det är så förbannat krångligt. Försökte söka info på egen hand men någon riktig klarhet i hur det funkade fick jag aldrig, ingen verkade begripa det ordentligt. Nu var jag inte heller i bästa form då eftersom jag hade haft en "burn-out".

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att pensionen framöver kommer att förändras är väl nästintill oundvikligt och det kommer inte att bli till det bättre. Svensk pension är ju riktigt dålig redan nu. Det bästa hade varit att gjort det till ett helt privat obligatoriskt sparande med en tvingande lägstanivå där man enkelt kan följa sin utveckling. Givetvis enligt vissa regler så att folk inte går all-in i Shamaran eller nåt. Då skulle folk bli varse hur det ser ut innan dom fyller 60. Lite sent att börja titta på det då. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Att pensionen framöver kommer att förändras är väl nästintill oundvikligt och det kommer inte att bli till det bättre. Svensk pension är ju riktigt dålig redan nu. Det bästa hade varit att gjort det till ett helt privat obligatoriskt sparande med en tvingande lägstanivå där man enkelt kan följa sin utveckling. Givetvis enligt vissa regler så att folk inte går all-in i Shamaran eller nåt. Då skulle folk bli varse hur det ser ut innan dom fyller 60. Lite sent att börja titta på det då. 

Bra ide men hur ska S röstarna då få ihop till sin pension?

Personligen hoppade jag av det svenska pensionssystemet vid 50 men skulle gjort det långt tidigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven
2 timmar sedan, skrev Esspe:

Att pensionen framöver kommer att förändras är väl nästintill oundvikligt och det kommer inte att bli till det bättre. Svensk pension är ju riktigt dålig redan nu. Det bästa hade varit att gjort det till ett helt privat obligatoriskt sparande med en tvingande lägstanivå där man enkelt kan följa sin utveckling. Givetvis enligt vissa regler så att folk inte går all-in i Shamaran eller nåt. Då skulle folk bli varse hur det ser ut innan dom fyller 60. Lite sent att börja titta på det då. 

PPM är redan klart att det ska göras om. Men det är nog bara utbudet av fonder som ska minskas.. Hoppas Spiltan inte åker ut, de är enligt mig bästa fonderna.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kenneth073

Går ju att gå in på Minpension och kolla hur man ligger till .

Finns en simulator som man räkna på olika uttagstider för tjänstepension mm 

Tycker den är bra och då får du en bra uppfattning vad du kommer att få ut.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev kenneth073:

Går ju att gå in på Minpension och kolla hur man ligger till .

Finns en simulator som man räkna på olika uttagstider för tjänstepension mm 

Tycker den är bra och då får du en bra uppfattning vad du kommer att få ut.

 

Kruxet är bara att man inte kan lita på den pga framtida politiska beslut mm. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2021-03-02 at 10:21, skrev kenneth073:

Går ju att gå in på Minpension och kolla hur man ligger till .

Finns en simulator som man räkna på olika uttagstider för tjänstepension mm 

Tycker den är bra och då får du en bra uppfattning vad du kommer att få ut.

 

Den enda delen av den du kan lita på är tjänstepensionen. Sen kan du ju iofs aldrig veta hur mycket skatten kommer vara. Men den allmänna är ju bara en uppskattning. Men som det späda ut nu så är det nog en glädje kalkyl på allmänna delen  

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev falukorven:

Den enda delen av den du kan lita på är tjänstepensionen. Sen kan du ju iofs aldrig veta hur mycket skatten kommer vara. Men den allmänna är ju bara en uppskattning. Men som det späda ut nu så är det nog en glädje kalkyl på allmänna delen  

Är det så? Enligt min kalkyl så ska jag fåt ut 19 000 kr i allmänpension. Hoppas det inte är någon glädjekalkyl även jag får luta mig mer på tjänstepensionen och privatsparande för att få en dräglig pension.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den allmänna visar 19.300 för mig om påbörjar uttagen när jag blir 65

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...