Jump to content
IGNORERAD

Kommande Pension


Batting

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Batting:

Nä med den inställningen så ska du väl inte ha något heller. 

Finns kanske någon som tror att man "Får" pension. Pensionspengar har man avstått från lönen.

Att sedan en del har varit förutseende och sparat/placerat pengar till ålderdomen, det är ju bara att

gratulera. De som möjligen kan anses "få" pension, är väl de som aldrig uträttat något vettigt i livet, men 

trots detta kan kvittera ut garantipension. Och det som är för jävligt är att garantipensionen är i det 

närmaste samma pengar som en lågavlönad får i pension efter ett helt yrkesliv.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 526
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    74

  • Boa52

    37

  • Mankan

    35

  • Kenneth4618

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev Batting:

Nä med den inställningen så ska du väl inte ha något heller. 

Hur menar du, jag har inte tänkt vara tärande..... min pension betår i vad jag själv tjänat in, ska inte "få" något annat är planen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till pensionärslivet, har själv haft ett riktig gott liv när jag gjort mina långa år med jobb.

Nu mera behöver man inte planera semester, tyvärr detta år så har våra planerade  resor inte blivit av.

Vinterdäcken är nu på pensinonärskaretan, lite bättre väder så tar vi en utflykt med den.

Lycka till med nya livet, ha det så gott.

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionärs livet är bra och facket pensionsförbundet har nu förhandlat fram

jobba 10 min, sen rast 5 min. På 5 min hinner man en kaffe eller varför inte en öl

 Ni som inte har gillat facket, läs

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hela livet försökt undvika att lägga skatt.

Därav är pensionen låg - väldigt låg.

Men istället har jag/vi investerat "överskottet" i skogsmark men även aktier, vilket i sin tur borga för en god avkastning och något som barnen senare i livet kan få en stor glädje av.

Att jag får ut knappt 10 000/mån är INGET som bekymrar mig det minsta, i stället gläds jag över att aktierna stiget med mer än 30% - bara i år.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Boa52:

Pensionärs livet är bra och facket pensionsförbundet har nu förhandlat fram

jobba 10 min, sen rast 5 min. På 5 min hinner man en kaffe eller varför inte en öl

 Ni som inte har gillat facket, läs

Då under högst 8 timmars arbetsdag naturligtvis

och så tillkommer ju halvelvakaffe, frukost, middagsrast och eftermiddagskaffe. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Pensionärs livet är bra och facket pensionsförbundet har nu förhandlat fram

jobba 10 min, sen rast 5 min. På 5 min hinner man en kaffe eller varför inte en öl

 Ni som inte har gillat facket, läs

Facket? Ryggdunkarklubben menar du.

Har gått ur facket för 20 sedan. Har haft det mycket bättre sedan dess. Tjänar nu mycket mer efter skatt vad mina fackanslutna kompisar tjänar innan skatt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Alarik:

Nja, ett helt arbetsliv är det väl ändå inte.

Du slutar ju i förtid.

Jo mitt arbetsliv blir precis så långt.
Många andra som kanske ägnat sig å studier får kanske än kortare arbetsliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev biker:

Finns kanske någon som tror att man "Får" pension. Pensionspengar har man avstått från lönen.

Att sedan en del har varit förutseende och sparat/placerat pengar till ålderdomen, det är ju bara att

gratulera. De som möjligen kan anses "få" pension, är väl de som aldrig uträttat något vettigt i livet, men 

trots detta kan kvittera ut garantipension. Och det som är för jävligt är att garantipensionen är i det 

närmaste samma pengar som en lågavlönad får i pension efter ett helt yrkesliv.

mvh

biker

 

Nä det är sant, men om man ska kunna föra ett samtal utan att komma med en massa utvikningar så använder man kanske ordet "Får".
Men visst en del (Läs Soengsang) behöver tydligen få allt förklarat.
Jo jag får väl räkna mig till den lyckliga skaran som både har betalt boende, privat pensionssparande, och en liten summa på banken.
Man kan ju vara glad över att man råkade snubbla in på bostadsmarknaden en gång i tiden.
Jag blir smått mörkrädd när jag får klart för mig vad folk betalar i hyra nu för tiden.
Det gäller att se om sitt hus även så här mot slutet så visst jag tänker ta emot alla pengar jag kan "FÅ".
Även 177 timmar komp, och 14 dagars semester är ihopjobbat kapital så att ingen (Ni vet alla vem) tror att jag orättfärdigt roffar åt mig hans pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hur menar du, jag har inte tänkt vara tärande..... min pension betår i vad jag själv tjänat in, ska inte "få" något annat är planen.

Men du ville ju inte ha något! Hur ska du ha det? :44:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Facket? Ryggdunkarklubben menar du.

Har gått ur facket för 20 sedan. Har haft det mycket bättre sedan dess. Tjänar nu mycket mer efter skatt vad mina fackanslutna kompisar tjänar innan skatt. 

Inte med i Facket, herregud blir inga raster för dej. Men du kanske inte jobbat så då

blir det inte ens 10 min jobb med 5 min rast

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Facket? Ryggdunkarklubben menar du.

Har gått ur facket för 20 sedan. Har haft det mycket bättre sedan dess. Tjänar nu mycket mer efter skatt vad mina fackanslutna kompisar tjänar innan skatt. 

Facket är bara bra för dem som inte gör ett bra jobb. Har sen jag va 22 typ inte varit med i varken facket eller a-kassan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Boa52:

Inte med i Facket, herregud blir inga raster för dej. Men du kanske inte jobbat så då

blir det inte ens 10 min jobb med 5 min rast

Jag har frukost, lunch och ficka precis som alla andra.

Men chefen kommer alltid till mig om han behöver lösa problem och han gärna betalar för det.

Kunderna tycker mycket om att jag hjälper de med deras problem så chefen låter mig att hjälpa de för att de alltid kommer tillbaka. 

Facket tycker inte om det. De vill att chefen ska betala även till de som inte anstränger sig eller vill göra rätt för sig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Jag har frukost, lunch och ficka precis som alla andra.

Men chefen kommer alltid till mig om han behöver lösa problem och han gärna betalar för det.

Kunderna tycker mycket om att jag hjälper de med deras problem så chefen låter mig att hjälpa de för att de alltid kommer tillbaka. 

Facket tycker inte om det. De vill att chefen ska betala även till de som inte anstränger sig eller vill göra rätt för sig.

 

Din utsaga inte mycket jag tror på. Chefen kommer alltid till mej, ha ha Tror inte jag

skulle gå till dej om det så gällde slut på toapapper

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Batting:

Jo mitt arbetsliv blir precis så långt.
Många andra som kanske ägnat sig å studier får kanske än kortare arbetsliv.

Högutbildade jobbar tydligen längre. Och framförallt betalar de betydligt mer skatt under ett helt yrkesliv än vad en lågutbildad gör.

https://www.kollega.se/hogutbildade-har-langst-yrkesliv

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Inte med i Facket, herregud blir inga raster för dej. Men du kanske inte jobbat så då

blir det inte ens 10 min jobb med 5 min rast

Ha ha vilken värld lever du i som tror att man måste vara med i facket för att få rast.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Din utsaga inte mycket jag tror på. Chefen kommer alltid till mej, ha ha Tror inte jag

skulle gå till dej om det så gällde slut på toapapper

Jag verken tillverkar eller säljer toapapper så du har inget här att göra.

Men det jag gör så är jag expert på det dessutom en av de bättre i Sverige.

Det är därför företaget betalar mig bra lön och ger mig bra villkor.

Det som facket ville förhindra för att det var orättvist mot de som inte kan så mycket och dessutom vill inte lära sig.

Just för att facket garanterar de minimilön och 5 minuter kafferast.

 

 

 

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte gillar sitt jobb, inte tror sig kunna hitta något bättre, och samtidigt har råd att göra det så tycker jag det är helt rätt att gå något år tidigare. Vi har de senaste åren haft flera MPR-medlemmar som gått bort innan pensionen och jag har själv en mor som i realiteten gick bort när hon var runt 67 även om hon i praktiken levde 6 år till.

 

Diskussionen om hur man värderar sitt privatliv kontra sitt arbetsliv och vilka prioriteringar man gör tycker jag är intressant. Huruvida folk är värda sin pension är också intressant men känns som ett annat ämne. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det vore ett skämt att en individ jobbar 7 dgr, bara för sin familj skull i 30 år. Så himla orättvist. Sånt som händer hemma hos mig just nu..

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag vill här speciellt tacka socialdemokraterna och deras förmåga att se till de svaga i samhället. 

Falsk matematik, med peps passar bra. 

 

 

Screenshot_20210227-143648_TextTV.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag vill här speciellt tacka socialdemokraterna och deras förmåga att se till de svaga i samhället. 

Falsk matematik, med peps passar bra. 

 

 

Screenshot_20210227-143648_TextTV.jpg

Frågan är förstås hur dom räknat. Bara den extra inbetalningen till pensionen eller även tagit med två år utan uttag? Inbetalning till tjänstepensionen tar ju slut vid 62 i dom flesta fall har jag för mig. Värdeförändring på pensionsbeloppet iom att man inte tar ut?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...