Jump to content
Esspe

Dödsstraff eller inte?

Dödsstraff eller inte?  

85 members have voted

1. 1. Tycker du att det ska vara möjligt att utdöma och verkställa dödsstraff?

• Ja
      55
    • Nej
      30

Recommended Posts

Rillex

Men att sålla lite hur som blir i regel fel.

Vilken grad av mord?

De som slås upp i kvällspressen?

Som något av dessa 2 exempel helt fiktiva.

En snygg person på låt säga 30-40 år som kör på fyllan och brakar in i en låt säga skolklass med söta ungar i några dör.

En lite halvkriminell som kör på fyllan och råkar backa över några i detta fall är det halvkriminell typer som blir överkörda och dör.

Lidandet för de anhöriga är/kan vara lika stort. Och värdet av själva handlingen är ju den samma.

Därför ska helt enkelt en stat inte agera bödel och ge dödsstraff.

• Ojojoj 1
  • Snurrigt 1

Bananen
25 minuter sedan, skrev Rillex:

Men att sålla lite hur som blir i regel fel.

Vilken grad av mord?

De som slås upp i kvällspressen?

Som något av dessa 2 exempel helt fiktiva.

En snygg person på låt säga 30-40 år som kör på fyllan och brakar in i en låt säga skolklass med söta ungar i några dör.

En lite halvkriminell som kör på fyllan och råkar backa över några i detta fall är det halvkriminell typer som blir överkörda och dör.

Lidandet för de anhöriga är/kan vara lika stort. Och värdet av själva handlingen är ju den samma.

Därför ska helt enkelt en stat inte agera bödel och ge dödsstraff.

Varken den snygga personen eller den halvkriminelle har ju knappast begått dessa gärningar med vilje och ont uppsåt, om däremot någon skär huvudet av en medmänniska och förvarar det hemma i sin garderob eller bestämmer sig för att gå in på en skola och försöka döda så många som möjligt, så är det väl en väsentlig skillnad, eller?

• Ge karma 5

Tallviking

Brott som idag klassas som överlagt mord och ger livstids fängelse är alla mycket grova handlingar som begått efter planering och med syfte att döda anser jag att då berövas gärningsmannen alla rättigheter i samhället och får aldrig i sin livstid vara en del av samhället mer (riktigt livsstidsstraff)

Där anser jag att dödsstraff kan övervägas i dagens morderna värd där bevisföring dels är väldigt höga krav på och kräver överväldigande bevis för att dömas ut

De uppmärksammade fall från främst USA men även Sverige där livstidsdömda benådas bygger på en gammal rättsskipning och mycket lägre krav på bevisföring än vad som finns idag

• Ge karma 4

Rillex
10 minuter sedan, skrev Bananen:

Varken den snygga personen eller den halvkriminelle har ju knappast begått dessa gärningar med vilje och ont uppsåt, om däremot någon skär huvudet av en medmänniska och förvarar det hemma i sin garderob eller bestämmer sig för att gå in på en skola och försöka döda så många som möjligt, så är det väl en väsentlig skillnad, eller?

Nej faktiskt inte de drabbade över ett dödsfall som inte är av naturlig anledning är nog lika svårt generellt.

Sen visst bestialiska mord smäller högt.
Men att en stat ska agera bödel i sådana fall kallar jag inte rättssäkert.

Bananen
24 minuter sedan, skrev Rillex:

Nej faktiskt inte de drabbade över ett dödsfall som inte är av naturlig anledning är nog lika svårt generellt.

Sen visst bestialiska mord smäller högt.
Men att en stat ska agera bödel i sådana fall kallar jag inte rättssäkert.

Vi pratar nog inte om samma sak, jag pratar inte om offren och dess anhöriga utan om gärningsmannen och hans brott och vad han borde få för straff, en som kör ihjäl någon på fyllan (oavsett om han/hon är snygg och oavsett om offret är söt eller inte) gör givetvis något fruktansvärt även om det är en olyckshändelse och offrets anhöriga lider så klart.

Men om någon först våldtar någon och sedan styckar offret så är det väl lite värre, tycker du inte det?

• Ge karma 4

Rillex
Posted (edited)
15 minuter sedan, skrev Bananen:

Vi pratar nog inte om samma sak, jag pratar inte om offren och dess anhöriga utan om gärningsmannen och hans brott och vad han borde få för straff, en som kör ihjäl någon på fyllan (oavsett om han/hon är snygg och oavsett om offret är söt eller inte) gör givetvis något fruktansvärt även om det är en olyckshändelse och offrets anhöriga lider så klart.

Men om någon först våldtar någon och sedan styckar offret så är det väl lite värre, tycker du inte det?

Värre för oss som gärna suger i sig skiten kan jag tänka mig.

Men att alkot bara kör på fyllan helt ”random”.Personen kanske har åkt dit ett antal gånger utan att braka in i någon/ra.

Men denna gång gick det inte så värst bra.

Finns andra saker som är rätt gräsliga var är då gränsen för att de skall avrättas?

Man hör ju hur illa det kan bli.

Det här är det här jag tycker stämmer hyffsat bra med den rättspatosen jag har.

https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/dodsstraff-tortyr/dodsstraff/dodsstraffet-fragor-svar/

Edited by Rillex
  • Ge karma 1

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Rillex:

Värre för oss som gärna suger i sig skiten kan jag tänka mig.

Men att alkot bara kör på fyllan helt ”random”.Personen kanske har åkt dit ett antal gånger utan att braka in i någon/ra.

Men denna gång gick det inte så värst bra.

Finns andra saker som är rätt gräsliga var är då gränsen för att de skall avrättas?

Man hör ju hur illa det kan bli.

Köra på fyllan ger aldrig dom för berått mord utan möjligen dråp i allra värsta fall men normal vållande till annans död eller grov vårdslöshet i trafik

Fyllekörning ger sällan mer än 2 års fängelse även om någon dödas

Brott som däremot klassas som överlagt mord med dom kriterierna det brottet har kräver att planering i förväg skett att med berått mod döda någon

Rillex
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Köra på fyllan ger aldrig dom för berått mord utan möjligen dråp i allra värsta fall men normal vållande till annans död eller grov vårdslöshet i trafik

Fyllekörning ger sällan mer än 2 års fängelse även om någon dödas

Brott som däremot klassas som överlagt mord med dom kriterierna det brottet har kräver att planering i förväg skett att med berått mod döda någon

Vad är gränsen då för att avrättas?

Att straffet i sig är kort är en annan sak det tog jag inte ens upp.

Jive
Posted (edited)

Jag anser, att det finns inga omständigheter, förutom en dödssjuk patients egen vilja att få dödshjälp av läkare, som rättfärdiga människor att

ta livet av en annan människa.

Edited by Jive
  • Ge karma 1

Tallviking
Posted (edited)
10 minuter sedan, skrev Rillex:

Vad är gränsen då för att avrättas?

Att straffet i sig är kort är en annan sak det tog jag inte ens upp.

Först måste man ju införa ett riktigt livstidsstraff d.v.s ett straff som aldrig någonsin kan medföra att den dömde släpps ut i samhället igen

Sedan får man i lagstiftningen sätta upp någon form av kriterier inom det straffet att om det är synnerligen grovt kan leda till avrättning

Ett dödsstraff får ju aldrig ersätta ett tidsbegränsat straff och alla straff vi har i dag är ju tidsbegränsade även "livstid"

Att låsa in en ung 20-åring som begått synnerligen grova brott för resten av hans liv kanske upp till 80 år framåt utan minsta lilla möjlighet att kunna komma ut kan nog i många fall till och med vara ett värre straff rent psykiskt än ett dödsstraff

Edited by Tallviking
  • Ge karma 3

Tallviking
8 minuter sedan, skrev Jive:

Varför inte gå direkt på trådskaparens fråga och svara antingen ja eller nej.

Det är en hypotetisk fråga som egentligen inte kan besvaras utan att man motiverar svaret

• Ge karma 2

Rillex
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Först måste man ju inför ett riktigt livstids straff d.v.s ett straff som aldrig någonsin kan medför att den dömde släpps ut i samhället igen

Sedan får man i lagstiftningen sätta upp någon form av kriterier inom det straffet att om det är synnerligen grovt kan leda till avrättning

Ett dödsstraff får ju aldrig ersätta ett tidsbegränsat straff och alla straff vi har i dag är ju tidsbegränsade även "livtstid"

Att låsa in en ung 20-åring som begått synnerligen grova brott för resten av hans liv kanske upp till 80 år framåt utan minsta lilla möjlighet att kunna komma ut kan nog i många fall till och med vara ett värre straff rent psykiskt än ett dödsstraff

Det har jag aldrig satt mig emot tiden för ett straff.

Däremot dödsstraffet.

Konstigt att man är emot dödsstraff det innebär inte automatiskt att man är för ett tidsbegränsat straff!

Tallviking
8 minuter sedan, skrev Rillex:

Det har jag aldrig satt mig emot tiden för ett straff.

Däremot dödsstraffet.

Konstigt att man är emot dödsstraff det innebär inte automatiskt att man är för ett tidsbegränsat straff!

Den kan nog vara ganska små skillnader på att beröva någon på hela resterande delen av deras liv genom att låsa in dom eller beröva dom livet

Esspe
27 minuter sedan, skrev Jive:

Jag anser, att det finns inga omständigheter, förutom en dödssjuk patients egen vilja att få dödshjälp av läkare, som rättfärdiga människor att

ta livet av en annan människa.

Inte ens en sån som Breivik?

Rillex
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den kan nog vara ganska små skillnader på att beröva någon på hela resterande delen av deras liv genom att låsa in dom eller beröva dom livet

Det är möjligt men jag har aldrig sagt att en som begått avskyvärda dåd ska vara ute och ranta runt som en vanlig medborgare.

Sen händer det att de kommit fram att personen i fråga var oskyldig, ja sånt händer faktiskt.