Jump to content
Esspe

Dödsstraff eller inte?

Dödsstraff eller inte?  

85 members have voted

1. 1. Tycker du att det ska vara möjligt att utdöma och verkställa dödsstraff?

• Ja
      55
    • Nej
      30

Recommended Posts

Tekkor
6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Låt den dömde själv välja.

Genomföra dödsstraff eller livstids fängelse utan minsta som helst möjlighet till frisläppande

Man kan samtidigt låta den dömde själv få trycka på knappen som startar injektionerna, så behöver man ingen bödel.

Livstid bör innebära straffarbete så att de själva bidrar med sin försörjning om de väljer livstid.

Men samtidigt måste man vara säker på att den dömde är skyldigt, är det två som skyller på varandra bör båda få livstids straffarbete.

andrejsdenruskige

Så länge allt är genuscertifierat och inte lämnar CO2 avtryck så kör vi på det. 
Könsneutralt och klimatvänligt, alternativt klimatkompenserat, så ser jag inga hinder. 

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 5

Boa52
Posted (edited)

Dödsstraff ?? vem ska få det , i Sverige kör en massa idi*ter i fyllan och dödar människor ska

inte dom också få dödsstraff, Eller gäller det bara i USA Om du har en pistol, gevär

eller en bil samma sak bara större kaliber på bilen

Edited by Boa52
  • Ojojoj 1
  • Snurrigt 2

Tekkor
1 timme sedan, skrev Boa52:

Dödsstraff ?? vem ska få det , i Sverige kör en massa idi*ter i fyllan och dödar människor ska

inte dom också få dödsstraff, Eller gäller det bara i USA Om du har en pistol, gevär

Kaliber på bilen, tänker du då på cylindervolymen eller totalvikten?

Tänk på att om du klankar på de som kör på fyllan i sverige så gör du det samtidigt på de som är i Thailand, se upp så du inte får folket efter dig igen för det är okey med några öl innan hemfärd i Thailand ...

Alarik
3 timmar sedan, skrev Boa52:

Kommer ihåg journalisten och nyhetsankaret Bengt Öste och hans delaktighet i samhällsdebatten mot rattfylleri sedan hans dotter blivit påkörd av en rattfyllerist.

Han berättade även om sina tankar på att själv ta itu med rattfylleristen. 

Bananen

I snitt sitter en livstidsdömd i Sverige16 år i fängelse och fängelseplatserna i Sverige med säkerhetsklass 1 och 2 kostar staten (skattebetalarna) i snitt 3 616 kronor, dvs lite drygt 21 miljoner i genomsnitt för någon som med berått mod tagit någon annans liv.

Han kan sedan knalla ut i friheten och bli din eller min granne utan att man vet om det.

Nä, tar man någons liv så tycker jag nog att man har förverkat sin rätt att leva bland andra människor, så dödsstraff eller livstid på riktigt är nog mitt förslag.

Sedan finns det ju givetvis olika nivåer på brotten, när jag säger dödsstraff eller livstid på riktigt så menar jag dårar som Breivik och Willmas mördare.

• Ge karma 5

hobbe
11 timmar sedan, skrev Jive:

I vilken "kategori" räknar du dem?

Inte ens sjuka människor?

Det är klart att dom är sjuka annars tar man inte livet av någon ( undantaget vissa speciella situationer t.ex att rädda andras liv) 

problemet blir då att om man är sjuk ska man dömas till vård eftersom att man är sjuk vilket innebär att alla som mördar inte kan dömas till fängelse.

Denna teori har ju provats i Sverige då alla var sjuka och dömdes således till vård för att tillfriskna väldigt fort och släppas fria. 

Som några redan har sagt ,man ska vara 100 på att personen verkligen har gjort det. 

Vi kan ta ett ex. Erik Ljungström som slog ihjäl en kvinnlig häktesvakt 2011.Allt detta finns på övervakningsfilm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8a3r/erik-28-slog-ihjal-vardaren

Han är bevisligen sjuk i huvudet bortom all räddning och jag ser inte vad vi som samhälle eller han har att 

vinna på att hålla något sådant vid liv.

Det råder inga som helst tvivel om att det var han som gjorde det . 

Ta bort helvetet ,att han öht andas är bara slöseri med syre och det skulle förvåna mig mycket om du hade varit far 

till henne och inte tyckt samma och skulle du göra det är du en betydligt mer förlåtande människa än mig.

Hobbe

• Ge karma 7

Jive

Jag läste idag i Aftonbladet, att en läkare i Sverige har hjälpt en obotligt sjuk man att somna in.

Han har nu polisanmält sig själv för att få detta prövat i domstol.

hasseryd
Citat

I och med att det bevisligen (med ny teknik) fins interner som har blivit avrättade oskyldiga kan vi inte ha Dödsstraf.

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att minst 5% av de avrättade i USA var oskyldiga till brottet

Esspe
7 timmar sedan, skrev Bananen:

I snitt sitter en livstidsdömd i Sverige16 år i fängelse och fängelseplatserna i Sverige med säkerhetsklass 1 och 2 kostar staten (skattebetalarna) i snitt 3 616 kronor, dvs lite drygt 21 miljoner i genomsnitt för någon som med berått mod tagit någon annans liv.

Han kan sedan knalla ut i friheten och bli din eller min granne utan att man vet om det.

Nä, tar man någons liv så tycker jag nog att man har förverkat sin rätt att leva bland andra människor, så dödsstraff eller livstid på riktigt är nog mitt förslag.

Sedan finns det ju givetvis olika nivåer på brotten, när jag säger dödsstraff eller livstid på riktigt så menar jag dårar som Breivik och Willmas mördare.

Håller helt med. Det finns väl ingen rim och reson i att en sån som Breivik ska få fortsätta andas och känna sig som en martyr. Finns många såna exempel även om Breivik går utanpå det mesta. idi*ten på Drottninggatan, har inte han förverkat sin rätt att leva. Dom där två jordgubbsplockarna som behövde en bil och slog ihjäl en bunden gammal man nyligen. Malexanderfinnen m.fl.

• Ge karma 3

Esspe
2 minuter sedan, skrev hasseryd:

I och med att det bevisligen (med ny teknik) fins interner som har blivit avrättade oskyldiga kan vi inte ha Dödsstraf.

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att minst 5% av de avrättade i USA var oskyldiga till brottet

USA´s rättssystem har jag inte mycket förtroende för men det som förändrat bilden är ju att man nu kan få fram dna och med det bevisa oskuld/skuld till nästan 100%. Det är ju mycket det som friat en del i USA. Om det dessutom krävs ytterligare bevisning utöver det så är risken för fel eliminerad. Det får inte finnas ens an gnutta tvivel.

• Ge karma 3

Jive

Tycker inläggen handlar mest om huruvida det finns tillräckliga bevis för ett brott med döden på straffskalan eller inte.

Jag menar att en människa får inte avsiktligt döda en annan människa (undantaget läkares dödshjälp för en lidande och obotligt sjuk person).

axe

Hur kan man bevisa skuld med DNA?

Det enda du kan bevisa är att vederbörande har varit på platsen men inte att den har utfört dådet.

• Ojojoj 1
  • Snurrigt 1

hamnoi
47 minuter sedan, skrev axe:

Hur kan man bevisa skuld med DNA?

Det enda du kan bevisa är att vederbörande har varit på platsen men inte att den har utfört dådet.

Hört talas om sperma vid t.ex en våldtäkt...

Här är några kandidater till dödsstraff imo.

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/896498-valdtakt-och-tortyr-har-ar-sex-mord-pa-barn-som-skakade-sverige

• Ge karma 7

John Khonken
21 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Detta är, tycker jag, både en intressant och en svår fråga. (Har ett svagt minne att det diskuterats här tidigare....)

Rent spontant så vill jag nog säga att jag är emot, eftersom det kan visa sig att vederbörande (skriver hellre så, än "hen") är oskyldig då ny bevisning framkommer. (som någon redan poängterat)

Å andra sidan, vad kostar det inte att hålla någon inspärrad på livstid? Förmodligen en större förmögenhet. Hur många skulle inte vilja att dessa pengar läggs på äldrevården, eller något annat viktigt istället.

Vad jag däremot är väldigt övertygad om, det är att jag tycker livstid skall vara just livstid. Och jag tycker inte man skall få rabatt ju fler och värre saker man gjort. 

Man brukar ju säga att fängelse kostar massor av pengar och att få blir bättre av att sitta där. Stämmer kanske, men å andra sidan så skyddar man ju alla andra genom att inkapacitera vederbörande - och det är ju, om något, viktigt!

Fängelse måste ju ha en avskräckande effekt, då kan man inte satsa på fler frigångar, bättre käk, förmåner och "lull-lull". Nej det är dags att vi fokuserar på offren och inte förövarna.

Äsch det bidde svammel, men svaret blir inte, men jag kan säkert övertalas till annat.

En sak som Sverige borde tänka på. Eftersom kostnaden per dag i fängelse är väldigt hög. Borde man utreda allternativ. Ett allternativ är att alla som inte är svenska medborgare och hamnar i fängelse köper vi en fängelseplats i ett annat land där det är billigt och förjävligt. Så att det blir ett STRAFF. Varför ska vi dalta med utlänska kriminella. bara en tanke

• Ge karma 1