Jump to content
Esspe

Dödsstraff eller inte?

Dödsstraff eller inte?  

85 members have voted

1. 1. Tycker du att det ska vara möjligt att utdöma och verkställa dödsstraff?

• Ja
      55
    • Nej
      30

Recommended Posts

Jive
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Låt den dömde själv välja.

Genomföra dödsstraff eller livstids fängelse utan minsta som helst möjlighet till frisläppande

Om valet blir dödsstraff, vem skall utföra dödandet?

Jive

Jag bara känner med hela kroppen, att döda någon är bara NO.

Det riktigt svåra i min inställning, där jag vacklar är, när någon ligger obotligt sjuk och plågas.

• Ge karma 4

Tallviking
22 minuter sedan, skrev Jive:

Kan säkert lösas med ett system som den dömde trycker på knappen själv för att genomföra 

• Ge karma 1

Jive
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kan säkert lösas med ett system som den dömde trycker på knappen själv för att genomföra 

Men då hjälper man någon att dö...

Svårt.

Det blir enklare om vi bara håller oss till dödsstraff och då säger jag nej.

Tallviking
5 minuter sedan, skrev Jive:

Men då hjälper man någon att dö...

Svårt.

Det blir enklare om vi bara håller oss till dödsstraff och då säger jag nej.

Livet är inte bara val mellan svart och vitt och går inte att förenkla på det sättet du gör

Det står var och en fritt att ta livet av sig. Skall inte en livstidsdömd ges den möjligheten också ?

• Ge karma 3

Jive
17 minuter sedan, skrev Tallviking:

Livet är inte bara val mellan svart och vitt och går inte att förenkla på det sättet du gör

Det står var och en fritt att ta livet av sig. Skall inte en livstidsdömd ges den möjligheten också ?

Det är ju det jag säger - att jag vacklar när det kommer till frågor om dödshjälp och självmord. Även om jag skulle vilja förenkla, så går det inte.

frogfish

Rent principiellt är jag mot dödsstraff. En stat eller liknande ska inte döda sina medborgare.

Men rent personligt finns det flera situationer där jag nog utan alltför dåligt samvete skulle kunna ta nån av daga. Dock skulle jag vara beredd att ta eventuellt straff (om jag åkte dit).

• Ge karma 3

Alarik

Många dödsdömda i USA har friats efter nya rättegångar.

I USA har organisationen ”The Innocence Project” sedan 1992 arbetat ideellt med att granska fällande domar i brottmål och, i förekommande fall, driva resningsärenden åt mindre bemedlade.

Hittills har organisationen fått mer än 350 fällande domar undanröjda, bland annat genom att använda DNA-bevisning.

• Ge karma 5
  • Fint 1

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Jive:

Ge mig ett schema så ska vi se om jag är ledig. 
Tid och plats?

• Haha 1

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev frogfish:

Rent principiellt är jag mot dödsstraff. En stat eller liknande ska inte döda sina medborgare.

Men rent personligt finns det flera situationer där jag nog utan alltför dåligt samvete skulle kunna ta nån av daga. Dock skulle jag vara beredd att ta eventuellt straff (om jag åkte dit).

Ja, det finns ju en del inlägg på MPR som gör att man faktiskt har lust att införa dödsstraff. 
Man hade gjort samhället en tjänst

• Haha 2

samet
13 minuter sedan, skrev Alarik:

I USA har organisationen ”The Innocence Project” sedan 1992 arbetat ideellt med att granska fällande domar i brottmål och, i förekommande fall, driva resningsärenden åt mindre bemedlade.

Hittills har organisationen fått mer än 350 fällande domar undanröjda, bland annat genom att använda DNA-bevisning.

Finns en bra film om deras arbete och fallet Brian Banks. 

Filmen heter just Brian Banks. Väl värd att se. 

• Ge karma 6

Dempa
52 minuter sedan, skrev Alarik:

Finns en dokumentärserie på Netflix om deras arbete, “The innocence files”

https://www.netflix.com/se/title/80214563

• Ge karma 4

Esspe

Det får ju naturligtvis inte finnas minsta tvivel vad gäller skuldfrågan. Får inte räcka ens med ett erkännande utan det måste till ytterligare bevisföring. Vittnen (inte bara ett), bilder, teknisk bevisning typ dna osv. Det ska också endast användas i undantagsfall. 

Tror inte någon dömd skulle välja döden framför livstid. Så länge det finns liv finns det hopp och förmodligen inrättar dom sig efter rutinerna efter ett tag.

• Ge karma 2

Esspe
5 timmar sedan, skrev Luttrad:

Dessutom så skall det inte spela någon roll hur skickligt ( dyrt ) försvar som gärningsmannen kan uppringa. Även det motsatta gäller då brottsoffrets familj kanske har gått om pengar för att genom skickliga ( dyra ) advokater driva fram en dödsdom. Som samhället ser ut idag så får det även läggas till vilka kontakter med media och sociala medier som de båda parterna kan uppbringa!

Ja det får ju inte inverka men det gör det ju väldigt mycket även idag. Har du råd att hyra in toppadvokater så har du större chans att klara dig.