Jump to content
IGNORERAD

Trasigt Pass en vecka före avgång


senk

Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte kolla om nån har koll på vad som gäller ang. trasigt pass med gällande viseringar i.

Jag fick tillbaka mitt pass från ambassaden i veckan nu med en fin double entry visering.

När jag nu kollade på passet lite mer noggrant ser jag att det tyvärr hade börjat spricka något varpå jag tänker att det är bäst att "testa" så det håller för ett drygt halvårs farande i Thailand. När jag gör detta ramlar nästa hela "databladet" av... mycket dumt eftersom jag åker om en vecka.

Nåja, tänkte jag, bara bita i sura äpplet och sticka ner till Göteborg för att få en ny stämpel i nya passet.

När jag var hos snuten och gjorde nytt pass småpratade jag lite med damen där om att det var ruskig kass tajming då jag har ett tight schema inför resan.

Hon, polisen, sa då att viseringar i gamla pass gäller tillsammans med nya pass också.

Jag menade på att gamla passet är nästan helt trasigt och det nu dessutom sitter tre stjärnformade hål i de första bladen men hon sa att det ska gälla trots detta.

Ska slå en pling till ambassaden i morgon och se vad som gäller för man vill ju inte gärna stå där i Bangkok som ett fån och inte komma in...

Vore oerhört smidigt om det funkar som hon sa då det besparar mig en tripp till Gbg alt. Sthlm.

Om nån har info angående detta vore jag tacksam. Annars återkommer jag här när jag har pratat med Ambassaden eller när jag sitter och gråter i immegration office i Suvarnabumhi...

Mvh

Senken

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med helt och hållet.

Hon kanske hade luktat på glöggen, vad vet jag. =)

Ska hämta nya passet i morgon så får ta och fråga polisen ännu en gång då.

Ska även ringa ambassaden i morgon som sagt.

Jag återkommer med info om nu någon skulle behöva denna info i framtiden. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar helkonstigt. Min uppfattning är att åtminstonde ambassaden i Sthlm är väldigt noggranna med att passet ska vara i felfritt skick för att få ett visum. Jag såg med egna ögon hur en fullväxt norrläning nästan gråtande lämnade ambassaden pga en skavank i passet medförde att han inte fick sitt visum.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Så länge som inte viseringarna är hålslagna så gäller de. Det går att flytta över visa med ett besök hos Immigrationen i Thailand, kräver dock att man har ett brev från Svenska ambassaden som vänligt ber dem göra det.

Oscar, f.d. ägare till trasigt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Så länge som inte viseringarna är hålslagna så gäller de. Det går att flytta över visa med ett besök hos Immigrationen i Thailand, kräver dock att man har ett brev från Svenska ambassaden som vänligt ber dem göra det.

Oscar, f.d. ägare till trasigt pass.

Mitt pajade så jag fick fixa panikpass på arlanda, viseringarna i det makulerade passet gällde.

Fick dessutom pengarna för panikpasset plus taxipengar betalda av polisen för de äldre passen hade tydligen fabrikationsfel så att sidan med passfotot på lätt trillade ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Så länge som inte viseringarna är hålslagna så gäller de. Det går att flytta över visa med ett besök hos Immigrationen i Thailand, kräver dock att man har ett brev från Svenska ambassaden som vänligt ber dem göra det.

Oscar, f.d. ägare till trasigt pass.

Viseringen är ej hålslaget utan det är bara "databladet" de har hålat.

Då känns det enklare att lösa det på hemmaplan istället om nu ambassaden kan flytta visumet till nya passet.

Pratade med konsulatet i gbg idag och hon var osäker och skulle prata med ambassaden och ringa tillbaka.

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt pajade så jag fick fixa panikpass på arlanda, viseringarna i det makulerade passet gällde.

Fick dessutom pengarna för panikpasset plus taxipengar betalda av polisen för de äldre passen hade tydligen fabrikationsfel så att sidan med passfotot på lätt trillade ut.

Ah precis den årsmodellen hade jag med på mitt pass, dock sa polisen att det nu inte betalades ut någon ersättning längre då det gått 7 år och det kan jag väl köpa.

Och jag tar det som att det ska funka att komplettera nya passet med gamla innehållandes viseringen. Perfekt.

EDIT:

Och nu ringde de från konsulatet och sa att det borde gå att ha med sig båda passen. Hon kunde dock inte lova att det skulle fungera utan att det var upp till Immegration office i Bangkok..

Och jag som har en rätt tight connect flight vidare från Bangkok.. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske tom kan hända att du har en gammal femhundrabatting som ligger och skräpar bakom ett blad i passet, som du inte hade en aaaning om.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Så länge som inte viseringarna är hålslagna så gäller de. Det går att flytta över visa med ett besök hos Immigrationen i Thailand, kräver dock att man har ett brev från Svenska ambassaden som vänligt ber dem göra det.

Oscar, f.d. ägare till trasigt pass.

Tack Oscar!!

Detta verkar stämma även om varken ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg har koll på det.

Gick in och kolla Thailands Immigration Bureaus hemsida och hittade där info ang. "Transfer of visa to new passport in case of expired or full passport".

Handlingar som krävs:

  • Expired or full passport

  • New passport

  • Request by Embassy to the Immigration Bureau to transfer the visa to the new passport

Jag antar att du inte menar Svenska ambassaden, som du skriver, utan Thailändska ambassaden i Sverige va?

// Senken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Svenska ambassaden i t.ex. Bangkok skriver ut ett brev om passbytet som tas med till Immigrationen.

Oscar.

Ah, detta är säkert mer tillämpbart när man har kass pass och befinner sig i Thailand.

Själv sitter jag i denna sits men hemma i Svedala. Nåja, blir att åka i morgon till ambassaden och lämna passet och hoppas på att de hinner fixa det till tisdag nästa vecka.

// Senken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Andreas Thorén

Hejsan!

Liten update om någon skulle råka ut för liknande bekymmer.

Thaiambassaden i Sthlm fixade visa-sticker över helgen så jag kom iväg som planerat på tisdagen.

Jag tog med mitt gamla trasiga pass bara för att checka om det hade funkat, och iaf den tjänsteman som jag träffade på på immigrationsbyrån på Suvarnabumhi skulle inte haft några problem med att använda stämpeln från gamla passet tillsammans med ett nytt pass utan visering.

Nu har jag bott här i drygt två månader och var således i Phuket towns immigration office häromdagen för att få mina +30 dagar på första entry't.

Nu råkade de dock tjabbla till det lite och glömde ändra månad på stämpeln... så i mitt pass står nu att jag får stanna till den 5 december 2010 istället för den 5 januari 2010... Som nam na..

Men jag håller nog på planen och åker till Malaysia en sväng efter nyår iaf. =)

Om någon trevlig forummedlem hänger runt Kata / Karon / Rawai går det alltid slänga iväg ett PM om nån vill träffas. Tigrarna står alltid på is och Mojito slängs ihop på några minuter.

Peace!

// Senken

EDIT: Det blir visst lite annorlunda och väldigt mindre anonymt om man loggar in via Facebook på MPR... Jag är alltså användaren senk.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Tycker det är roligt när vi medlemmar ger feedback om hur det gick sen med diverse frågor. :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...