Jump to content
IGNORERAD

Intet ont som inte har något gott med sig


Fantomen

Recommended Posts

Visst det är allt ett jävla skit med Covid-19 och allt vad det bär med sig. Död och elände, gamla som dör ensamma, företag som går i konkurs, fattigdom och tragik, arbetslöshet och ekonomier som kraschar mm, mm.

Men jag tänkte skriva några rader ur ett rent själviskt "välmåendeperspektiv" och försöka att inte göra detta till ännu en jävla Covid-tråd även om det ju säkert verkar så inledningsvis.


På senare tid har det ibland nästan börjat kännas som när jag var nere första gången vilket väl var ungefär när Aqua och Spice Girls låg på topplistorna.
Jag var uppe tidigt idag för att agera skolskjuts och stannade till på "Rompho Thai Market" på vägen hem för att handla lite frukost till frugan.

Det var världens drag där och en väldans massa folk. Vad som var väldigt slående var att det var inte en enda falle där. Där var bara thaiare och jag kände mig nästan lite uttittad!
En rätt så märklig känsla faktiskt och det kunde nästan lika gärna varit en marknad i Stolletanasaratachaburi långt ut på vischan i Isaan.
 

Senare på eftermiddagen tog vi en sväng ner till Beach Road och gick in på Jomtien Night Market. Det stället var ju innan pandemin "jomtienryssarnas" favvishak nummer ett alla kategorier. De gånger vi åker dit säger frugan alltid att vi ska till "Russian Market" för då råder det aldrig någon tvekan om vart vi ska. Det är vanligtvis vääääldigt mycket Putinanhängare där som äter sin grillade fisk, knaprar på sina vitlöksbröd samt dricker sina insmugglade Chang som de handlat på 7/11 för där är de ju 15 baht billigare än på marknaden.

Idag var där inte en enda (ryss alltså)! Fullkomligt fantastiskt och alldeles.............(lång paus här) Alldeles underbart!!! Det var lite thaiare samt några trevliga europeiska expats och jag mådde som en prins!
Nästan alla matställen var öppna och det var för en gångs skull riktigt behagligt att sitta där och trycka i sig lite klyftpotäter, revbensspjäll och annat onyttigt samt skölja ner det hela med någa kalla.

Likadant på stranden. Där är det lite Thaiare här och var som krökar, äter och badar med kläderna på som vanligt men inte en enda rödsprängd ryss i kaptensmössa så lång ögat når!

 

Ja vilket jävla "rant" det blev ser jag vilket egentligen inte var meningen men, men. Som Tony/Robert sade: "Jag e inte bitter!"
Givetvis accepterar jag att ryssarna är här när det är som vanligt annars hade jag (nog) flyttat men just nu är det riktigt skönt att slippa dem på ett tag måste jag erkänna. ;)

 

Så tack Covid-19 för att jag får återfinna lite av 90-talskänslan igen med mitt älskade Thailand! :love:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fantomen

    19

  • Atom

    10

  • LTD

    7

  • Esspe

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är jäkligt att  jag (vi) hann bli pensionärer när detta elände drabbade oss.

Söndags var det ett år sen jag blev befriad från arbete, haft ett riktigt gott år.

Många reser blev det några fick vi boka om, nu mera tar vi pensionärsbilen.

Har kört ca 300 mil på 3 månader och året är inte slut ännu.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Tror nog att de flesta ryssar är trevliga prickar även om har även träffat de mindre trevliga. Och det är väl över 20 år järnridån föll så de vill också njuta thaivärmen 

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle hellre sätta muren lite högre o me taggtråd runt Kina. ( va det nu skulle betyda när skiten kan flyga runt o obehindrat flytta sig själva o all skit me flyg)

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi som är kvar njuter för fulla muggar för inte fn saknar man alla kineser, ryssar å moralpredikande svenska pro:are.

 

Som Janne säger

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Baksidan är väl att mycket verksamhet kommer att får stänga snart, Pattaya kommer att bli en ödestad.

Ska bli intressant att se hur mycket som finns kvar i vår om detta vansinne fortgår.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
25 minuter sedan, skrev Soengsang:

Baksidan är väl att mycket verksamhet kommer att får stänga snart, Pattaya kommer att bli en ödestad.

Ska bli intressant att se hur mycket som finns kvar i vår om detta vansinne fortgår.

 

Back to feskeby alltså..

Visst är det så att Covid 19 kommer att ändra på många saker både här och där.

En del saker bli förhoppningsvis till det bättre, och vissa blir ju säkert tråkigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Back to feskeby alltså..

Visst är det så att Covid 19 kommer att ändra på många saker både här och där.

En del saker bli förhoppningsvis till det bättre, och vissa blir ju säkert tråkigare.

Nja, tror mer på att militärens mål är att utrota den västerländska kulturen och influenser, som låtit börja komma.

Gissar att det lär vara nedstängt åtminstone till mitten på nästa år.

Inte många västorienterade verksamheter, shoppar etc kommer att överleva, underlaget av pankisar är för litet för det.

Och landet och dess turistorter kommer att förvandlas till ett kinesiskt Walt Disney.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, tror mer på att militärens mål är att utrota den västerländska kulturen och influenser, som låtit börja komma.

Gissar att det lär vara nedstängt åtminstone till mitten på nästa år.

Inte många västorienterade verksamheter, shoppar etc kommer att överleva, underlaget av pankisar är för litet för det.

Och landet och dess turistorter kommer att förvandlas till ett kinesiskt Walt Disney.

Japp, verkar som Kina släppt ett "litet" test virus för att kolla hur det går!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev LungAlahato:

Tror nog att de flesta ryssar är trevliga prickar även om har även träffat de mindre trevliga. Och det är väl över 20 år järnridån föll så de vill också njuta thaivärmen 

Min närmaste granne här var (utflyttad nu) ryss och var extremt trevlig faktiskt. Hejade alltid glatt och pratade gärna.
Hans kärring var dock inte riktigt frisk och en gång när polaren var här på besök så gick han ut för att ta ett telefonsamtal.

Han stod utanför vår grind/bredvid min bil och pratade lugnt och sakligt med sin farsa. Då kom rysskärringen ut och skrek "Go away!! Go away!!"

Polaren som vanligtvis är en tuff jävel blev så paff så han gick in utan att säga ett ord. 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Baksidan är väl att mycket verksamhet kommer att får stänga snart, Pattaya kommer att bli en ödestad.

Ska bli intressant att se hur mycket som finns kvar i vår om detta vansinne fortgår.

 

Ja men visst är det så och det var ju det jag inledde mitt dravel med.. ;)

Men det får du gnälla om i en annan valfri Covid-tråd annars kontaktar jag forumpolisen.
I den här tråden är det klackarna i taket som gäller och här firar vi istället Covid-19.

 

Nu ska jag snart ut och åka i trafiken och njuta av att det där inte rullar runt ett par tusen turistbussar fulla med kineser.

:party:

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fantomen:

Ja men visst är det så och det var ju det jag inledde mitt dravel med.. ;)

Men det får du gnälla om i en annan valfri Covid-tråd annars kontaktar jag forumpolisen.
I den här tråden är det klackarna i taket som gäller och här firar vi istället Covid-19.

 

Nu ska jag snart ut och åka i trafiken och njuta av att det där inte rullar runt ett par tusen turistbussar fulla med kineser.

:party:

Seså, se till att ta en linguaphone kurs i mandarin istället, för det är armens framtidsplan för Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Tog en halvtimmas  promenad under palmerna  på Pattaya beach idag efter lunch på Sizzler i Royal Garden Plaza. Helt underbart att slippa trängas med en massa indier, araber och kineser.

Gott om plats i garaget under Royal Garden, och fri parkering.

Fast Foodland hade tyvärr stängt for gott.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Baksidan är väl att mycket verksamhet kommer att får stänga snart, Pattaya kommer att bli en ödestad.

Ska bli intressant att se hur mycket som finns kvar i vår om detta vansinne fortgår.

 

Ödestad är nog överdrivet. 

Kvittar väl om ett gäng barer mm får stänga, kommer ju ändå finnas ställen för oss som är här. Lite lugnare å skönare och priserna på bf mm lär gå ner, har dom ju redan gjort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
21 minuter sedan, skrev LTD:

Ödestad är nog överdrivet. 

Kvittar väl om ett gäng barer mm får stänga, kommer ju ändå finnas ställen för oss som är här. Lite lugnare å skönare och priserna på bf mm lär gå ner, har dom ju redan gjort. 

Yes, allt blir billigare nu.

Jag kopte en äkta Hugo Boss Tshirt som tidigare kostat 1000 baht for 150 baht, nedprutat från 200!

Zooma in så ser ni att tom knapparna är äkta.

 

 IMG_20200714_160633.thumb.jpg.9929cb45fe4831d204d4049e43bcf216.jpg

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Ödestad är nog överdrivet. 

Kvittar väl om ett gäng barer mm får stänga, kommer ju ändå finnas ställen för oss som är här. Lite lugnare å skönare och priserna på bf mm lär gå ner, har dom ju redan gjort. 

Ja, men utan turism kommer de flesta att få klappa ihop i vinter, barer, matställen, matleverantörer, div guesthouse etc.

Inte troligt att det blir någon västerländsk turism denna högsäsong.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja, men utan turism kommer de flesta att få klappa ihop i vinter, barer, matställen, matleverantörer, div guesthouse etc.

Inte troligt att det blir någon västerländsk turism denna högsäsong.

Men det återhämtar sig snabbt när (om?) det vänder. Thaiare är snabba på att komma igång, och det finns alltid nya suckers som vill prova på att vara "ägare" till en "vinstmaskin" (beer bar). Men många kommer lida långt efter detta är över.

 

Sen är det ju en intressant aspekt att för de som är "fast" i Fiskebyn nu, att nu är det ganska trevligt. För första ggn på länge är marknadskrafterna med dem. Så faktiskt intressant tråd, som vi kanske inte ska dra ner med domedagsprofetior.

 

@Fantomen, fortsätt gärna med rapporterna om nuvarande aktiviteter👍

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev frogfish:

en är det ju en intressant aspekt att för de som är "fast" i Fiskebyn nu, att nu är det ganska trevligt. För första ggn på länge är marknadskrafterna med dem. Så faktiskt intressant tråd, som vi kanske inte ska dra ner med domedagsprofetior.

Naturligtvis är det nog ganska trevligt att vara där nu.

Men faktum är att inget talar för att de(militären) frivilligt kommer att släppa in turism i vinter, och det kommer merparten av näringsidkare som är inriktade på västerlänningar inte att överleva, det är bara att inse.

Hoppet står till att krafterna i ekonomin tvingar dem till att börja öppna upp, det är tom i princip utopi att komma som anhörig just nu, trots det är möjligt, faller på kvoterna.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis är det nog ganska trevligt att vara där nu.

Men faktum är att inget talar för att de(militären) frivilligt kommer att släppa in turism i vinter, och det kommer merparten av näringsidkare som är inriktade på västerlänningar inte att överleva, det är bara att inse.

Hoppet står till att krafterna i ekonomin tvingar dem till att börja öppna upp, det är tom i princip utopi att komma som anhörig just nu, trots det är möjligt, faller på kvoterna.

Håller med. Men vi tar det i en annan tråd🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser ju en del rabatterade priser här och där pga krisen men ibland så blir det omvänt:
 

En yngre familjemedlem behövde frisera sig lite häromdagen. Vi fann för ändamålet lämplig salong och jag noterade att det på utsidan gick att läsa "Shampoo and haircut - 150 baht".

Vi steg in i lokalen och möttes av idel stora- och förväntansfulla leenden.
Följande ungefärliga dialog utspelade sig:

 

"Goddag Fru Hårfrisörska. Pojkvaskern här behöver trimma sitt hårsvall lite"

"Ja men så trevligt herrn. Det kostar 200 baht."

"Jaha? Men på utsidan står det ju 150 baht?

"Jaaa... Men det är bara lite allmän enkel klippning"

(Omedelbart kom jag att tänka på Macken: "Ja du kan inte laga lite på den där bilen t ex så får jag se om du kan. Lite vanlig allmän lagning") 🤣

 

"Ja just det! Det är det han ska ha utfört - En vanlig klippning.

"Ja men det är ganska mycket hår att klippa och vi har få kunder."

"Aha! Då är jag med."

 

Jag orkade inte diskutera mer och insåg slaget förlorat. Man får släppa på sina principer ibland trots att första infallet var att gå därifrån.

Grabben satte sig i schamponeringsstolen och jag gick ut och tog en öl.

Resultatet blev bra så det var trots allt värt den extra 50-lappen. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Håller med. Men vi tar det i en annan tråd🙃

giphy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev FF:

Stora bröst blir långa med åren.

 

  FF

555 låter ju som ett tvättäkta djungelordspråk!

 

41.thumb.jpg.3ddc53d8d710440fee6c6e2bc1f11f98.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja, men utan turism kommer de flesta att få klappa ihop i vinter, barer, matställen, matleverantörer, div guesthouse etc.

Inte troligt att det blir någon västerländsk turism denna högsäsong.

Troligtvis!

Även om restriktionerna släpper i Europa och övriga världen kommer nog inte gemene person tänka på en semesterresa i första taget.

Pengarna de har kommer nog många ha andra hål att fylla istället för en asienresa.

Gäller givetvis inte oss i denna grupp eftersom den endast består till största delen av ekonomiskt stabila personer 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Äntligen kan man känna sig säker när man badar på Pattaya Beach.

Helt nya Baywatch torn har satts upp

IMG_20200715_103347.thumb.jpg.c894459cddaa33f4c2eee4cc54e712e7.jpg

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...