Jump to content
IGNORERAD

BEVIS om svenskt medborgarskap


Herr Chang

Recommended Posts

"Migrationsverket upptar efter ansökan medborgaren i Thailand fru Chang ÅÅMMDD-XXXX till svensk medborgare."

Aah, vlken skön läsning idag! Vilket fint diplom också! Ursäkta om jag är lite exalterad...

Ansökan om medborgarskap tillsammans med thaipass sändes rekommenderat 2009-09-01 till Migrationsverket i Norrköping. Ganska trivialt att fylla i blanketten, fast det ska väl medges att fru Chang inte skulle kunna gjort det på egen hand.

Veckorna går utan någon som helst bekräftelse om att ansökan är mottagen, än mindre hur lång tid det beräknas ta. Fru Chang blir lite orolig över att vara utan pass, men enligt uppgift går det att begära tillbaka passet med några dagars leveranstid om det skulle bli akut resebehov.

Så kommer då rekommenderat brev från Migrationsverket 2009-09-25. Det hämtas ut idag och innehåller fru Changs pass plus beslut. Beviljat! Vi noterar att PUT i fru Changs thaipass numera har en stor stämpel "MAKULERAD" över sig. OK.

Det medföljer också en sida information:

"Ärende om svenskt medborgarskap

Du har nu fått svenskt medborgarskap, men har fortfarande kvar ditt andra medborgarskap. Detta innebär att du fortfarande har rättigheter och skyldigheter också mot det landet.

Svenska myndigheter har mycket små möjligheter att lämna konsulärt bistånd eller på annat sätt hjälpa dig om du besöker ditt andra medborgarskapsland och myndigheterna där av någon orsak skulle vilja hålla dig kvar.

Om du vill ha upplysningar om dina möjligheter att befrias från ditt andra medborgarskap ska du kontakta landets ambassad eller konsulat i Sverige."

Tja, det verkar väl rimligt. Nu återstår bara för fru Chang att skaffa svenskt pass. Vi överväger nu om hon i samband med det ska byta ut den krångliga namnteckning hon har på sitt ID-kort. Vi får väl se vad dom säger hos polisen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen har själv tänkt att göra detta i över ett år, men det har tyvärr inte blivit av.

Beror nog mest p.g.a lättja..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll namnteckningen, alltid retar det någon :D

Hehe Farang,

Det retar nog mest fru Chang när hon ska skriva under diverse papper... suck och pust, stånk och stön ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis fru Chang! (och herrn som fixa´t med) great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

va har du mutat dom med changen :unsure: fru clion lämmnade in sin ansökan 11/5 och efter två telefonsamtal till mig så har

jag fått svaret att i oktober ska det va klart.men grattis till er :drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hälsa Fru Chang och gratta från oss!

Fru Stickan fick aldrig sin PUT makulerad vilket jag trodde hon skulle få när hon blev svensk.

Så hon kan anlända som utlänning till Svedala om hon nu skulle tycka det vore roligt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Fru Chang

önskar

Kenneth & Phat

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu blir det det samma ansökning här hos oss också tror jag. <_<

Eftersom min fru känner fru Chang efter flera år, och jag törs inte en nämna att detta har blivit utfört? Kan det heta så?

Och skall vi verkligen göra detta pappers arbete just nu?

Suck ,suck.

Grattis fru Chang

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska myndigheter har mycket små möjligheter att lämna konsulärt bistånd eller på annat sätt hjälpa dig om du besöker ditt andra medborgarskapsland och myndigheterna där av någon orsak skulle vilja hålla dig kvar.

När det gäller libaneser så finns det iaf resurser att på svenska skattebetalarnas kostnad flyga hem dessa vid konflikt... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gratulerar!

Börjar bli dags för frugan också. Noterade att det kostar 1500 kr, nåväl det kan det väl vara värt.

Underligt dock, att det var gratis för flyktingar!ohmy.gif Klarar de inte av att spara undan 1500 kronor av socialbidraget, under de åren det tar innan man kan ansöka, eller får de medborgarskap direkt? crazy.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

va e det gratis för flyktingar det va det jäkligaste :diablo:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis.

Tjejen min skaffade svensk pass i våras då Thaipasset gick ut.

Slapp den långa resan till Thaiambassaden i Stockholm på detta vis.

Thaipass fixade vi i Bangkok förra månaden.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Fru Chang och till HC också. Va kul att det gick så snabbt.

Nu gäller det att jobba ihop till en bra pension. :preved:

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

instämmer i grattiskören för familjen Chang.

Vi är på g oxo,ansökningspapperen ligger här på skrivbordet och ligger snart i den gula lådan

Link to comment
Dela på andra sajter

:preved: GRATTIS fran mig ocksa som inte brukar skriva sa mycket men nu nar jag overlistat alkolaset

sa ar det val bara att kora pa.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru och dotter lämnade sina papper till Migrationsverket i Stockholm runt den 15/5 i år. Fick bekräftelse från

Norrköping att dom motagit ärendet den 25/5. Nu är det den 27 september och vi har inte hört ett ljud från dom.

Ska nog ta och ringa dom i morgon och höra om dom glömt oss. rtfm.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla gratulationer! Jag lider med er som måste vänta länge, kan inte fatta varför det skulle ta månader om det räckte med drygt tre veckor för fru Chang. Det är ju ändå samma Migrationsverk i Norrköping som sköter det?

Idag var det dags att ansöka om svenskt pass. Vi går till passmyndigheten på Stampgatan 28 i Göteborg. Jag frågar om jag får ta lite bilder av processen, och den vänliga damen i luckan medger detta. Fast hon ser väl lite misstänksam ut på denna bild...

IMG_7596.jpg

Eftersom medborgarskap beviljades i fredags så har detta faktum ännu ej kommit in i folkbokföringens datorer. Vi har dock med oss det fina diplomet om svensk medborgarskap, och det duger. Fru Chang måste också visa id-kort, och betala 400 kronor.

Det är inga blanketter som ska fyllas i (tack så mycket!), utan vi börjar med fotografering av fru Chang.

IMG_7598.jpg

Sedan ska det tas fingeravtryck från fru Changs vänster och höger pekfinger. Dessa avtryck lagras tydligen på något sätt i passet. I något chip får man anta.

IMG_7599.jpg

Till slut ska fru Chang plita sin något krångliga namnteckning. Jag hade ju föreslagit att hon skulle byta, men det ville hon inte. Intressant nog får man på skärmen se hur passidan kommer att se ut inklusive namnteckning och foto. Jag såg att fru Chang skrivit alldeles för smått, så det blev till att göra om! Skriv större! Efter femte försöket fick jag acceptera namnteckningen... stort tack till damen i luckan som stod ut med detta trams.

IMG_7602.jpg

Allt detta tog endast tio minuter, inklusive en minuts väntan på fru Changs tur. Passet beräknas vara färdigt om en vecka, och man tog fru Changs mobilnummer och kommer att skicka SMS när det finns för uthämtning. Jag får säga att jag är ganska imponerad över hur smidigt det kan vara ibland!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

grattis Lars å yom från en som väntar ps tack för infon ang passet :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...