Jump to content
IGNORERAD

Ska man ge blommor till en thaidam?


Herr Chang

Recommended Posts

Inspirerad av denna tråd:

http://www.maipenrai.se/forum/blomsteraffar-suvarnabhumi-t6046-pid-112078.html#entry112078

Kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket blomstergåvor egentligen uppskattas av thaidamer. Från min egen begränsade erfarenhet mottas denna sorts gåva med något av en gäspning, fru Chang inkluderad.

Å andra sidan finns det ju åtminstone i Chiang Mai gott om butiker som säljer blommor. Ej för romantiskt ändamål, med undantag av Alla Hjärtans Dag? Har lite svårt att få klarhet i detta. Det är väl knappast så att alla dessa ställen finns endast för kärlekskranka faranger. Uppenbarligen inhandlar thailändare blommor regelbundet, men är det för att uppvakta en dam?

Cyniker som jag är kan jag ibland inte låta bli att fundera på om en pengagåva inte vore mer uppskattad. Det vore väl inte riktigt politiskt korrekt med en svensk dam...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • silom

    7

  • Herr Chang

    6

  • Farang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Min fru fyllde år och vi var ett litet gäng som firade högtiden med en middag på en krog i Pattaya.

Efter middagen drog vi vidare till en musikbar, där vi brukar hamna efter krogbesök och är således kända av personal och orkestermedlemmar.

Orkestern spelade upp den sedvanliga "Happy birthday to you" och en thaidam från serveringspersonalen överräckte en blomma till min fru.

Bland övriga gäster fanns en svensk 60+dam, som inte ingick i vårt sällskap men som vi känner sedan tidigare och som då fällde repliken: "Kan hon äta blommor?".

Jag lyckades behärska mej för att inte förstöra kvällen för övriga.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

HC jag tror nog att pengar vinner alla dar i veckan men visst gillar dom blommor men på ett annat sätt.

Oftast som en liten prydnad vid ett speciellt tillfälle eller ceremoni.

Sen ska man ju inte snacka om dom där buketterna med rosor man har köpt i Pattaya på natten

som ligger torkade på hela golvet i rummet på morgonen.

Så en liten slant passar alltid in för den thaidam som inte gillar att shoppa är inte född än :)

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart så att man kan ge blommor till sin thaidam om man så vill. Hon borde ju förstå att det är ett sätt för farang att visa sin kärlek.

Frågan är dock vad dom egentligen tycker om att man lägger en massa pengar på att från Sverige till Thailand skicka blommor med hjälp av någon internettjänst?

Och än mer intressant, skickar thaimän blommor till sin thaidam?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog få en ordentlig utskällning om jag slösade pengar på att skicka t.ex. rosor via internet till min fru.

Plus att jag har andra sätt att visa min kärlek på än att skicka blommor. :mdr:

OM det inte är orkidéer, hon älskar orkidéer. Och där är även jag med på noterna, blommor som faktisk håller längre än ett par dagar är modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag är "paq waan mak mak" ger jag naturligtvis blommor då och då när jag anser jag har anledning till detta. För egen del skulle jag inte oroa mig det minsta över att tjejen inte förstod varför hon fick blommor. Det skulle bara ge mig en anledning att berätta varför just hon fick blommor och skulle hennes reaktion efter detta fortfarande vara sval, skulle jag omedelbart inse mitt misstag och lugnt och försiktigt avveckla teeraken.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

i alla thaisåpor så ges det blommor till höger och vänster så visst finns det i "kulturen" och med tanke på hur stort det är på valentine's day så är det väl dömt att spilla över på "vardagar" också. även fast det då säkerligen bara gäller Bangkok och andra storstadsområden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min thaifru har flera ggr klagat på att jag ger henne blommor alldeles för sällan. smile.gif

Ps Men däremot att ge blommor till mig är onekligen som att kasta pärlor till svin

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

tja jag gjorde en lysande grej köpte blommor till min flickvän jag var bra full så det vart lite fel, dom var bra dyra tror ja betala 700 baht

färgen var gul det var väl inte det bästa valet till råga på allt var det plast blommor inget jag märkt , när jag frågade om vi

skulle vattna dom fick jag en rejäl utdömmning, men det gick bra nu är vi gifta har barn men man får höra detta varje gång blommor kommer på tal.

Ha de bra FANTASY snart på väg till surin o Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam uppskattar blommor och särskilt de i kruka, men även snittblommor som tex rosor är populära.

Hon har även köpt rosor till mig vid några tillfällen, första gången jag besökte henne i Thailand (vi träffades i Sverige) så mötte hon mig på flygplatsen med en bukett rosor och när jag fyller år så får jag rosor. jap.gif

Men så älskar hon alltid att se på blommor också. Hon kan fönstershoppa i blomsteraffärens skyltfönster lika länge som hon står och tittar i skoaffärens skyltfönster. whistle.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte detta lite av en åldersfråga?

Att ge blommor till sin flickvän, fru eller den man datar känns lite som något min farfar skulle göra. Möjligen att jag skulle ge en enskild blomma eller ros, men att ge massa blommor känns lite fel. Gjorde jag det med någon som jag datar och ville imponera på eller vara extra snäll skulle jag nog bli utskrattad, eller iaf skulle det vara pinsamt. I min åsikt är en enskild blomma eller ros semi-ok och kan vara helt rätt ibland, allt annat är lite pinsamt. Men det är ju bara min åsikt ifrågan. :preved:

Specifikt gällande kvinnor från Thailand, har jag ingen koll alls.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar: Nej, det är inte bra att ge blommor då det lätt kan bli en vana.

Arne Ribbing

Kan se framför mig, arne ribbing på knä med en buket gul raps till sin teerak... :rolleyes: vad romantiskt... :mdr:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte detta lite av en åldersfråga?

Att ge blommor till sin flickvän, fru eller den man datar känns lite som något min farfar skulle göra. Möjligen att jag skulle ge en enskild blomma eller ros, men att ge massa blommor känns lite fel. Gjorde jag det med någon som jag datar och ville imponera på eller vara extra snäll skulle jag nog bli utskrattad, eller iaf skulle det vara pinsamt. I min åsikt är en enskild blomma eller ros semi-ok och kan vara helt rätt ibland, allt annat är lite pinsamt. Men det är ju bara min åsikt ifrågan. :preved:

Specifikt gällande kvinnor från Thailand, har jag ingen koll alls.

åldersfråga?

hehe hur gammal är du? 22? Du verkar vara en riktig charmör. Kan inte låta bli att småle lite över att du tycker det är pinsamt att ge en tjej blommor. Tycker det blir ännu mera komiskt när du dessutom tror att du impar genom att ge lite blommor till din tjej. :crazy:

Nåja... vi är alla olika, det viktigaste är nog ändå att vi alla trivs och är nöjda med vår egen situation. Hoppas du har det gott trots att du tycker det är pinsamt att uppvakta en tjej med blommor. :yes:

Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är dock vad dom egentligen tycker om att man lägger en massa pengar på att från Sverige till Thailand skicka blommor med hjälp av någon internettjänst?

Rent seriöst... donnan jag ringer skulle nog bli :diablo: om jag skickade henne blommor från Sverige, och hon fick reda på vad det kostade ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent seriöst... donnan jag ringer skulle nog bli :diablo: om jag skickade henne blommor från Sverige, och hon fick reda på vad det kostade ;)

Exakt Farang,

Fru Chang skulle knappast egentligen uppskatta att jag köpte en extravagant bukett blommor... de dör ju efter ett par dar!

Däremot gillar hon en och annan krukväxt inköpt till blygsamt pris.

Nej, ska det slösas pengar på henne ska det helst vara något av beständigt värde. Typ guld ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

åldersfråga?

hehe hur gammal är du? 22? Du verkar vara en riktig charmör. Kan inte låta bli att småle lite över att du tycker det är pinsamt att ge en tjej blommor. Tycker det blir ännu mera komiskt när du dessutom tror att du impar genom att ge lite blommor till din tjej. :crazy:

Nåja... vi är alla olika, det viktigaste är nog ändå att vi alla trivs och är nöjda med vår egen situation. Hoppas du har det gott trots att du tycker det är pinsamt att uppvakta en tjej med blommor. :yes:

Silom

Jag tycker nog det är lite pinsamt ja, det känns lite överdrivet gammaldags på nått sätt. Det är väl därför jag tror det är lite av en åldersfråga.

Jag tror inte någon av mina bekanta ger bort blommor heller, möjligen, som jag skrev, en enskild blomma eller ros eller liknande. Det är ju inte pinsamt att ge presenter eller gåvor rent generellt eller så, det var ju mest konceptet att ge blommor som kändes gammaldags och lite pinsamt. Det passar inte in riktigt med mig eller de som jag umgås med, varken kvinnor eller män.

Men det är min åsikt, det fungerar säkert bra beroende på situation och person och om man känner att det är ok så är det ju ok.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En blomma från fel person blir aldrig rätt, men från den rätta är det aldrig fel. Eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog det är lite pinsamt ja, det känns lite överdrivet gammaldags på nått sätt. Det är väl därför jag tror det är lite av en åldersfråga.

Jag tror inte någon av mina bekanta ger bort blommor heller, möjligen, som jag skrev, en enskild blomma eller ros eller liknande. Det är ju inte pinsamt att ge presenter eller gåvor rent generellt eller så, det var ju mest konceptet att ge blommor som kändes gammaldags och lite pinsamt. Det passar inte in riktigt med mig eller de som jag umgås med, varken kvinnor eller män.

Men det är min åsikt, det fungerar säkert bra beroende på situation och person och om man känner att det är ok så är det ju ok.

Det fanns en tid när svenska kvinnor föll som furor för sydeuropeiska män. Dessa charmörer kunde snacka brallorna av vilken svensk tjej som helst. Det var väl ungefär samma veva som den svenske mannen fick sitt rykte att vara osexig, dåligt klädd och allmänt tråkig och opassionerad. Jag undrar om det till och med inte var mer intressant att prata fackföreningsrörelse och politik framför att gå ut och äta och dricka gott med sin lilla tjej. Med andra ord, den svenska männen blev ordentligt frånåkt av den sydeuropeiska mannen.

När jag nu hör att det 2009 finns svenskar som tycker det är pinsamt att uppvakta en tjej med blommor, så kan jag inte låta bli att tänka på det rykte som vi svenskar har haft och kanske har kvar. Det kanske är sant att vi ett av världens tråkigaste folkslag?

Eller det kanske finns några här som tycker det är en klassfråga?

Kom igen nu boys inte fasen menar ni på fullt allvar att det är pinsamt att ge en blomma? Eller är det så illa att när ni skall göra er till för era käraste så drar ni på er era bruna mjukis brallor och börjar städa där hemma? :D

Det verkar som om ni blivit helt uppslukade av feminismen i Sverige. :o

Silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att de flesta thailändska kvinnor (flickvänner, fruar, svärmodrar, vänner mm) uppskattar att få blommor någon gång då och då. Att en tjej som levt på marginalen hela sitt liv kanske tycker att en fantastisk uppsättning for flera tusen pengar är onodigt och att hon hellre fått något materiellt beständigt kan nog stämma men å andra sidan; 2,000 Baht eller en pytteliten guldaccessoar skulle nog ses som en forolämpning av ganska många thailändska tjejer medans en enkel blombukett fortfarande vore uppskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...