Jump to content
IGNORERAD

Bärplockare


stugan5

Recommended Posts

det har väl varit samma visa varje år i evigheter?

Nej det har det inte.För några år sedan när inte dessa "bärbaroner" fanns betalades det 20-25 kronor kilot för blåbär, oaktat om det var ett bra eller dåligt bärår. Men sedan de äntrat scenen har de tryckt ned priserna till 10 kronor per kilo.

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av 80-talet låg priserna ungefär som de gör nu!Det säjer väl en del.Jag själv var och plockade en hel del bär 82-83 och fick ihop en hel del pengar. Ex blåbär i vårt område betalades med 20kr/kg (smått om blåbär)och lingon 7-12kr/kg (beroende på tillgång).Så dagens priser är rena skämtet

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart,hur man vänder och vrider fakta så är priserna urusla i dagens läge.

Hej!

Helt riktigt! Bärpriserna är satta i kartell. Prisena på blåbär sätts mot importerade blåbär som är av sämmre kvalité än Svenska. Av inporterade bär görs sylten i sverige och kallas för svensk sylt villken vi sedan köper. De Svenska bären som är av överlägsen kvalité exporteras runt värden till läkemedels industri och hälso industri, Detta till ett mycket högre pris än bären somm inporteras. EX Blåtand i Stöde bygger ut för export av blåbär till Japan.

Att i kartell lura bärplockarna att priset är lågt och sällja vidare med milionvinst det är affärsidén i bärbranchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Minimilön föreslås för utländska bärplockare

Bärplockare som kommer till Sverige ska ha en garanterad minimilön på 16 800 kronor. Kan det inte garanteras utfärdas det inga arbetstillstånd. Det föreslår Migrationsverkets verksamhetschef, Christina Werner, i en intervju med sr.se.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=320422

:clapping:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var väl en hyfsad minimilön. Tyvärr får man väl anta att kostnaderna för mat, logi och transporter då stiger i motsvarande grad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns alltid någon som skall sno sin del av pengarna. Sedan kanske redovisningen skall bli bättre <_<

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje år så plockar frugan och hennes vännior bär och svamp . Dem är flitiga våra Thai damer . Det brukar bli en bra lön för dem, dem har uppköpare som köper allt dem plockar. Själv så ställer jag upp med skjutsen till skogarna

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

De var på tiden, hoppas de verkligen varnar nu när nästa säsong kommer igång igen.

Man kan hoppas att de varnar redan på ambassaden, kanske genom nått skräckexempel.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...