Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Nakhon Sawan


JohanB

Recommended Posts

Tjäna JohanB!

klart det blir en chang classic 6.4%

Har varit här sen november. Brukar bli 6 månader per år i snitt. Ha det gött så hörs vi!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    31

  • Stickan

    5

  • Lasse M

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjäna JohanB!

klart det blir en chang classic 6.4%

Har varit här sen november. Brukar bli 6 månader per år i snitt. Ha det gött så hörs vi!

OK, vi var där från oktober till mars och byggt i etapp2, men hade bara internet via mobilen och GPRS (som bara funka ibland), så det gick inte att ladda ner bilder och kommunicera nåt vidare. Du ser ju på Google-bilden, som jag har lite tidigare i den här tråden, att vi håller till på kanten till djungeln.

Kul med lite mer Svenskar i NS.

Ha-ha! Då tycker du likadant som jag. Så varning för ful-Changen "draft"!! Inmundigas förslagsvis ljummen om inget annat drickbart står till buds, eller om man av misstag råkat köpa fel diablo.gif

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert täcken är att en äkta chang har guldfärgad staniol om halsen medans fulingen bara anförtros silver

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert täcken är att en äkta chang har guldfärgad staniol om halsen medans fulingen bara anförtros silver

Bra tips av en kännare, har inte tänkt på det. Sliter bara av stanniolen...

Ser skönt ut i din hängmatta på avataren..great.gif suck

Min är tom nu när vi är i Sverige..sad.gif men jag visar en bild på den i alla fall.

JohanB

post-6170-127238806865_thumb.jpg

post-6170-127238806865_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan B.

Jag har följt din tråd och får lov att gratulera till ett fint hus.

Det var i början imponerande att ta del av dina ingående detaljbeskrivningar. Att du har en hel del kunskap inom byggnation är uppenbart. Jag har själv vart i byggbranschen under hela min yrkesverksamma karriär, och har därför nästan hängt med i dina facktermer och tankegångar ;)

Att vi ligger långt fram byggtekniskt sett i Sverige är ett faktum, det behöver man bara knalla några mil söder om gränsen för att bevittna. Det finns ju givetvis skäl för det. Våra stränga vintrar manar oss till effektivisering för att på så kort tid som möjligt färdigställa de yttre arbeterna kring ett byggprojekt. Det tror jag personligen är en av flera faktorer att vi i Sverige är så pass innovativa. Däremot tror jag inte man ska vara för snabb med att döma ut byggtekniska lösningar i andra länder, faktum är att jag själv hämtat mycket inspiration och tips från både öststatare och Thailändare.

Du skrev i någon tråd att ett Thaihus enbart står i 25 år (eller var det någon annan som sa det)? Sedan har du upprepande gånger "förkastat" beprovade Thailändska konstruktionslösningar. Även en del meningar fick mig att haja till :

"Men givetvis kommer byggjobbarna att försöka lura henne och fuska så mycket dom kan...Postade en bild ..Det bara är så .Ingår liksom i konceptet att bygga hus i Thailand!!"

Jag håller inte riktigt med dig. Visst, det fuskas i Thailand, likväl som det fuskas i Sverige. Jag har varit på byggen som drivits av stora Svenska välkända byggföretag där jag sett saker som absolut inte får förekomma, de husen kommer aldrig att överleva sin 25-års dag! Ändå har fusken sanktionerats (av vad jag förmodar kostnadsskäl) redan i byggberedningen!

Min svåger är byggingenjör i Thailand. Hans utbildning är betydligt längre än en svensk ditos, plus att hans kunskap/ansvars området är betydligt vidare, då jobben sällan är uppdelade på ett oändligt antal underenreprenörer där var och en ansvarar för sin bit.

Jag har genom svågern och hans bekanta (som även de är byggingenjörer) fått en stor respekt för deras kunskap. Att de inte skulle kunna något om hållfasthetsberäkningar och liknande är snudd på plumt att påstå! att vi däremot i Sverige hållfasthetsberäknar till överdrift är nog en sanning (om än en sund sådan), vi brukar ju få såndant där vitt elände på taken då vintern hälsar på. Då kan det ju kännas skönt att veta att takets "underkonstruktion" är överdimensionerad, och att de bärande väggarna vilar på en gedigen grund.

Givetvis får man vad man betalar för. Att det inte skulle finnas betongpumpar, vibratorbryggor och galvade vinklar i Thailand stämmer inte. Som en lustig parantes kan jag tala om att jag i Sverige stött på vibratorer tillverkade i...jo, just det...Thailand.

Jag vill med det jag skriver inte "hacka ner" på dig. Jag är medveten om att du bär på en hel del kunskaper inom byggnation. Jag anser dock att man bör vara lite försiktig med att döma ut sitt "värdlands" befolkning (kunskapsmässigt) och få dem att framstå som debila fuskbyggare, det är ju trots allt dem vi önskar leva sida vid sida med.

Ett tips (sprunget ur sunt förnuft) till alla som vill bygga "gediget" i Thailand , utan att behöva frakta med sig halva JULA-varuhuset: Anlita en entreprenör som erbjuder ett byggkontrakt där allt är specat,även viten,försäkringar och tidsplan. Översätt det till engelska/svenska. Kolla upp företaget! Hur ser ekonomin ut? Tidgare utförda arbeten? Diskutera igenom utförande och betona dina önskemål! Då kommer ni säkerligen bli nöjda i ert presumtiva MPR-boende :great:

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mange,

Tack för din uppskattning av vårat hus. Jag hoppas inte jag sagt att ett thai-hus bara står i 25 år. Det kan jag ju inte ha någon erfarenhet av och det måste vara väldigt individuellt.

Du verkar nog ha erfarenheter på ett helt annat och större plan i Thailand när det gäller bygge. Du kan säkert fått tag på mer kunnigt folk i Udon Thani och har till och med tillgång till en välutbildad svåger omgiven av lika välutbildade vänner, men jag garanterar att det är svårare i småstaden Nakhon Sawan.

Däremot har jag förmedlat mina erfarenheter sett ur mitt perspektiv och från vårat bygge. Vi bygger långt ut på landet och närmsta stad är Nakhon Sawan 120Km bort.

Jag skrev också att vi från början anlitade en känd respekterad arkitekt i den stan för att ta hand om bygget och göra thai-ritningar från mina ritningar, för att sedan bygga vårat hus enligt ditt koncept som en helentreprenad med garanti och allt. Det var ju plan A från början. Det var också stora språksvårigheter i kommunikationen, då min duktiga fru fick sitta emellan och översätta och försöka förstå.

Det gick om intet då han efter 3 försök fortfarande inte ens kunde presentera riktiga ritningar och inte kunde räkna hållfasthet på takstolarna. Hans (farang)pris var också skyhögt över vår budget, så vi måste då starta med mina ritningar och "village workers", då tiden rann iväg. En hel månad hade ju gått. Jag har skrivit om det här tidigare i tråden.

Anledningen till "village workers" var dels att ingen från NS ville jobba 120Km bort från stan, och att en närbelägen liten byggvarubutik hade ett gäng jobbare lediga. Vi pratade mycket med ägaren där, som pluggade till byggingenjör, men hade några år kvar.

Jag visste från början att det skulle bli svårt, då det var få av jobbarna som hade större erfarenhet och byggsättet platta på mark med "load bearing walls" och "prefabricated trusses" var främmande. Lättbetong var också helt nytt och leverantören Superblock sände instruktörer för att lära upp tekniken till jobbarna.

Skulle jag bygga ett större projekt och ha en bra budget att ösa ur, så skulle det givetvis vara annorlunda planering och upphandling av kompletta underentreprenader med garantier för varje del av bygget. Det funkar inte så på ett enskilt hus på vischan.

Fuskningen i Thailand har utvecklats till en konst, och har till och med ett namn "mhakgnai" (snabbt & smutsigt) som även jobbarna skämtar om. "Det behöver bara se bra ut från andra sidan av gatan" Ha-Ha

Du ska inte uppfatta det som någon kritik av Thailändare i allmänhet, utan grundas på olika episoder, sällsamheter och reflexioner om vad jag råkat ut för under mitt bygge, då det här är min enda erfarenhet av husbygge i Thailand.

Är väl lite överpedantisk...kanske. whistle.gif

Fuskningen i Sverige kan man bl.a. enkelt se bara genom att titta på TV4. Fuskbyggarna heter det visst. Det är ju jä---a bedrägerier i en helt annan liga.

Citatet du återger och hoppade till av, behöver du väl inte analysera och ta så allvarligt. Glömde ironiflaggan...Untitled-1.gif Den kanske behövs sättas ut i bland..

MVH JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippspik för att förankra murlejderna i lättbetongen och verktyg för lättbetongbygge, samt dom "spikbeslag" från Bauhaus jag behövde för takstolsförankringen, var nödvändiga och helt omöjliga att uppbringa i LOS.

Varmgalvad 7" Klippspik kostar upp mot 10:- styck i svensk bygghandel, men eftersom jag hade gott om tid, så hittade lyckligtvis jag ett brandskadat parti på över 60 Kg på tradera för 500:-dance1.gif

Elinstallations-grejor bara fanns av urusel kvalitet för den gamla livsfarliga Thai-standarden, så kom det upp på listan. Vi bestämde att hela elsystemet skulle bli av Europeisk skyddsjordad typ med "schuko"-uttag och jordfelsbrytare. Kinesiska jordfelsbrytare ? Nänä, Hager eller Siemens ska det vara, osv. Det ena ledde till det andra och högarna av kartonger växte i vardagsrummet...whistle.gif

Även kall/varm-vattenarmaturer och distributionsrör var mycket gammalmodiga och av samma dåliga kina-kvalitet. De flesta har väl erfarenhet av dessa sunkiga K/V-armaturerdiablo.gif från sina hotellvistelser.. , eller hur?

Eftersom vi har FMM-blandare i Sverige och dom fungerar avsevärt bättre, så kom också det upp på listan.

Då jag genom kontakter hade möjlighet att inhandla materielen till extremt fördelaktiga priser i Sverige, så var det solklart för vår del att göra så. Vi kunde ju i många månader planera och leta bra priser

...

Bara att få fram lite markduk i Thailand, var ett problem av stora mått. Riktig isolering typ Gullfiber-ark eller balar på vinden, som inte är förpackat i små aluminiumfoliepåsar är också problematiskt. Inte löst än, efter oändliga telefonsamtal och besök på Homex. Finns i SCG-katalogerna men inte verkligheten...crazy.gif Ska ta tag i det igen nästa gång..

Så jag ser framför allt möjligheten till grundlig planerig, tidsvinsten och minskning av stressfaktorn som de stora fördelarna med att ta med material från Sverige vid ett bygge. Man kan då fokusera på själva bygget.

Men sen vart det ju ändå till att åka runt och jaga möjliga och omöjliga pryttlar i alla fall. Vi har kört c:a 2000mil under de 2 byggperioderna. T.ex. åka till Bangkok-för att köpa ett lass special-kakel, 60mil t.o.r....Närmsta stora byggvaruhus (Homex), 25mil t.o.r. osv...Tur att dieseln bara kostade 27-28 Baht/L och att den trygga Izusun knallar på mindre än 0,7 på landsväg.

JohanB

Tack för tipsen. Jag fastnar nog för spiken och beslagen. Möjligen att det åker med en eller annan blandare senare.

Hur långt mellan klippspikarna har du tagit när du satt fast murlejderna? Jag ska börja nu i sommar med att bygga till en del på det gamla huset det står på en trång tomt och börjar kännas lite trångt invändigt. Vi har pratat om att bygga till ett sovrum och en altan ovanför köksdelen. Isåfall skulle den tillbygnaden bli med lättbetong. Kan kanske vara ett lämpligt stort projekt att börja med.

Min gamla stekpanna fick ett värre öde än din. Jag skulle använda den en dag för många år sedan och hittade den inte. När jag frågade frugan så hade hon kastat den för länge sedan. Jag har inte skaffat någon ny. Fläskpannkaka kommer det nog att bli den här gången det låter så gott när någon annan tipsar om det vattnas det i mun. Hos oss åker grejorna mestadels andra vägen hela huset här är fullt med thailändska sängkläder. Frugan har börjat prata om att ta med lampskärmar till Thailand. Annars är det ingen större utvandring den vägen.

Har det lite enklare än dig att få tag på grejor. 15 km in till bra byggvaruhus och frugans brorsa har koll på det mesta. Undantagen är nog markduk och isolering. Har inte saknat det hittills men ...

// Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan B

Du skriver att du vill ha mineralullsisolering utan aluminiumplastfolien.

Var har du tänkt dig att använda den?

Fördelen med folien är ju att förutom att reflektera värme så är det även en diffusionsspärr.

Tänk dig om du har isolering på vinden utan fuktspärr. Vad händer?

Jo den fuktiga varma luften möter kylan från det luftkoditionerade rummet nedanför någonstanns i isoleringen (troligen långt ner och fäller ut sin fukt när den blir avkyld. Resultatet kan mycket väl bli mögelskador.

Eller har du någon annan teori?

För övrigt gillar jag ditt hus starkt. Mycket vackert och väl genomtänkt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan B

Du skriver att du vill ha mineralullsisolering utan aluminiumplastfolien.

Var har du tänkt dig att använda den?

Fördelen med folien är ju att förutom att reflektera värme så är det även en diffusionsspärr.

Tänk dig om du har isolering på vinden utan fuktspärr. Vad händer?

Jo den fuktiga varma luften möter kylan från det luftkoditionerade rummet nedanför någonstanns i isoleringen (troligen långt ner och fäller ut sin fukt när den blir avkyld. Resultatet kan mycket väl bli mögelskador.

Eller har du någon annan teori?

För övrigt gillar jag ditt hus starkt. Mycket vackert och väl genomtänkt.

Tackar tackar,

Ja du har rätt i att det kan vandra fukt ner i isoleringen. Jag ska fundera på var en diffusionsspärr gör mest nytta när man har AC. Hmmmm..Måste nog bli på ovansidan/utsidan av isoleringen? Tvärt emot som man har i Sverige.

Det var dom totalinpackade små StayCool-rullarna jag menade, som dels blir dyra och svåra att jobba med när man måste kapa och dela dom. Syns överst på bilderna i länken nedan.

Det är alltså dom som finns på hyllorna i byggvaruhusen och heter "Stay Cool Green" , folieinpackade i rullar på 75el150x600x4000mm.

75mm kostar c:a 280B/st och täcker 2,4 m2 Jag skulle behöva 100st till mina innertak, vilket skulle bli 28.000B

Vad som skulle passa bättre i vårat hus skulle i stället vara en stor rulle på 50mmx1200mmx15m, eller skivor på 50x1200x2400mm. Både rullarna och skivorna ska finnas med Al-folie på en eller 2 sidor. Det är dom här som det är problem att få fram av byggvaruhuset, som bara vill sälja StayCool:en och säger att det jag vill ha inte finns!!.

Jag lägger in en länk till Siam Fiber Glass sida med isolering: http://www.thaibuild...mfiberglass.htm

Det är alltså nummer 4 uppifrån som jag helst vill ha. Med folie på en eller 2 sidor Det blir 18m2/st och jag klarar mig med 6 rullar förett 50mm enkelt lager eller 11st om jag lägger 100mm dubbelt. Med dom blir det avsevärt enklare att skära och passa in mellan takstolarna.

Jag ska ta tag i det när vi kommer tillbaks.

Som kuriosa, ett utdrag ur pressklipp när StayCoool'en kom 2008 i 150mm. En betydande skillnad i inomhusklimat!!

"Siam Fiberglass Co.Ltd., in SCG Building Materials, has launched ‘Stay Cool Green 3’, the latest innovative thermal insulation, available in 6-inch thickness, helps reduce the house temperature by 3-7 degree Celsius in average, which could save the electricity expense up to 47%. Moreover, the new product is cost effective, long lifetime, and easy to install."

Stickan, betr klippspiken i murlejderna så har jag ungefär 40cm avstånd mellan dom. Tänk på att dom ska slås in med de koniska ytorna längs med blocken, så att man inte spräcker dom. Sen najades armeringsjärnen fast i huvudena på klippspikarna som stack upp 2-3cm.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde stay cool i aluminiumstrumpan till vårt hus. Men jag isolerade vinden i efterhand och vårt tak består av 60x60 gipsplattor på aluminiumprofil. till dessa tack är dom perfekta eftersom jag bara lyfte på någon platta lite här och där för att sedan trä upp rullen som passade precis i hålet. därefter var det bara att sikta och rulla ut den för att lyfta på nästa platta fyra meter bort och fortsätta.

I vårt hus som har låg takhöjd (260) och är byggt i rödtegel så sänktes innomhustemperaturen sex grader efter att jag isolerat vinden. Detta är den enda isoleringen uppåt i vårt hus. Tyvär ligger det ingen folie under takpannorna.

Jag körde med den på 75 mm. Men jag har sett att det även finns 150 mm.

Eftersom du är insatt i byggbranchen så vet du kanske att ett fritidshus i Sverige som är byggt med diffusionsspärr kan få problem om det inte värms upp vintertid. Vid ogynsamma förhållanden kan kondensen alltså komma ifrån motsatt håll. Just av den anledningen tycker jag det känns tryggt med att ha aluminiumstrumpan på i Thailand.

Man vet aldrig vilken sida som är varmast och fuktigast. Det varierar säkert mellan den thailänska sommaren och och vintern och om man kör AC eller ej.

Men den är rätt dyr. I vårt hus gick det åt dubbelt så mycket som jag räknade med ifrån början. Jag insåg att om det skulle bli bra var jag tvungen att även isolera betongbalkarna uppe på vinden för att inte väggarna skulle leda ner värmen. Men i efterhand så var det värt all svett, slit och pengar. Jag isolerade allt själv. Jag litar inte på att en thailändare förstår sig på isolering.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du är insatt i byggbranchen så vet du kanske att ett fritidshus i Sverige som är byggt med diffusionsspärr kan få problem om det inte värms upp vintertid. Vid ogynsamma förhållanden kan kondensen alltså komma ifrån motsatt håll. Just av den anledningen tycker jag det känns tryggt med att ha aluminiumstrumpan på i Thailand.

Man vet aldrig vilken sida som är varmast och fuktigast. Det varierar säkert mellan den thailänska sommaren och och vintern och om man kör AC eller ej.

Jo det är rätt med ouppvärmda sommarstugor i Sverige. Endast vindpapp typ asfaltpapper som är icke helt diffusionstätt ska användas där.

I Thailand blir temperaturdifferenserna inte så stora nattetid och normalt blir det väldigt varmt på "vinden" på dagstid , så det torkar ut. Så några större fuktproblem borde inte uppstå tycker man. Men att ha folie på isoleringen minskar också risken för insekter och är lättare att rengöra, om så skulle behövas. I viss mån reflekteras också värmestrålningen från takpannorna av AL-folien som du sa.

Ovansidan på dina foliepåsar reflekterar värmestrålningen bra, så länge dom inte blir för smutsiga och jag tror inte att du vinner mycket på att ha 150mm tjock iso.

Kul att du fick så bra resultat av din isolering. 6 grader är ingen ankskit!! Borde vara värt en egen tråd det här med isolering.

Har du någon tunn tegelvägg som alltid blir varm av solen på dagarna och värmen går genom till insidan?

Det är fullt möjligt att isolera på utsidan av den väggen med frigolit eller high density glass wool-skivor och sen fästa putsnät och putsa igen. Nån som har provat i Thailand? Redan 25mm isolering borde göra underverk! (Liknande tilläggsisolering som man gör i Sverige) Men bara problemväggar, annars blir det ohanterligt.biggrin.gif

Försök att få tag på en sån där avstånds-termometer, ser ut som en liten picka, som man riktar med hjälp av en laserstråle. Borde inte kosta så mycket i Thailand, då jag fick en hyfsad sån "på köpet", när jag bara prenumererade på några nummer av en tidning här i Sverige.

Pantip Plaza i Bkk borde det finnas på. Med en sån kan man verligen jaga "värmeläckor" och kolla tempen på väggar och innertak!!

JohanB

Thaiarna tycker nog farangen är tokig. Lägger på isolering så att huset blir mycket varmareUntitled-1.gif

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vi besväras inte av att solen ligger på någon vägg. Där vi hade problem med det har vi byggt både mur och skärmtak så nu kommer inte solen åt.

Sedan har vi inte heller några fönster placerade så att solen kan skina in i huset. Det är en viktig sak att tänka på tycker jag.

För vår del så hade min fru redan byggt huset innan vi träffades. Sedan har vi byggt om och förbättrat så mycket vi anser att det är värt efter dom givna förutsättningarna. Rödteglet är inte alls bra i väggarna. Om man känner med handen på utsidan av huset efter att ha kört AC en hel natt så känner man flera graders skillnad mellan sovrum med AC och vardagsrum.

Nu gör det inte så mycket i vårt hus alla fall eftersom det är ganska litet och därför inte blir så dyrt att kyla i alla fall.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bygget fortskrider på det 3:e året. Vi har bara haft tid i 6 veckor i vinter, så det blev inte så mycket gjort.

Undertaket under takfoten har vi måst gör om (för till och med de thailändska målarna vägrade att måla det som det var först) men nu blev det bra.

Har monterat (svartjobbt) handfat, avlopp mm i badrummen och monterat elcentral plus alla elkontakter.

Gräsmatta mot floden och ett 3,2 meters bauta-bord (det behövdes 10 man för att bära in bordet) + handgjorda vattenhyacint-stolar/pallar i "karaoke-rummet".

En massa annat trädgårdsarbete blev det också.

Anslutning till kommunalt vatten inklusive 160 meter nedgrävda blå-rör och elledningar mellan grinden och huset mm.

Thai-köket fungerar.och frugan jobbar med gästtoan, som blev färdig nu.

mm. mm.det blev ju en hel del gjort i alla fall!!

Nästa gång, när det nu blir, ska allt bli färdigt hoppas vi...:whistle:

post-6170-0-68641400-1299256415_thumb.jp

post-6170-0-21106900-1299256554_thumb.jp

post-6170-0-93093500-1299256651_thumb.jp

post-6170-0-68647900-1299256810_thumb.jp

post-6170-0-20805600-1299257064_thumb.jp

post-6170-0-86649500-1299257218_thumb.jp

post-6170-0-77583100-1299257345_thumb.jp

post-6170-0-51667800-1299257689_thumb.jp

post-6170-0-00574000-1299257810_thumb.jp

post-6170-0-46155600-1299257930_thumb.jp

post-6170-0-52050600-1299258044_thumb.jp

post-6170-0-52216000-1299258172_thumb.jp

post-6170-0-21577200-1299258376_thumb.jp

post-6170-0-83807600-1299258753_thumb.jp

post-6170-0-68641400-1299256415_thumb.jp

post-6170-0-21106900-1299256554_thumb.jp

post-6170-0-93093500-1299256651_thumb.jp

post-6170-0-68647900-1299256810_thumb.jp

post-6170-0-20805600-1299257064_thumb.jp

post-6170-0-86649500-1299257218_thumb.jp

post-6170-0-77583100-1299257345_thumb.jp

post-6170-0-51667800-1299257689_thumb.jp

post-6170-0-00574000-1299257810_thumb.jp

post-6170-0-46155600-1299257930_thumb.jp

post-6170-0-52050600-1299258044_thumb.jp

post-6170-0-52216000-1299258172_thumb.jp

post-6170-0-21577200-1299258376_thumb.jp

post-6170-0-83807600-1299258753_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt , tack för att du delar med dej :great:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ta för allt i Världen inte bort plasten från stolarna

då syns det inte att dom är nya.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta för allt i Världen inte bort plasten från stolarna

då syns det inte att dom är nya.

Aldrig i livet. Du vet hur det är i Thailand ..Grävmaskinisten satt också och halkade omkring på plasten i sin nya grävmaskin i flera dagar. Man får ta seden dit man kommer..;) Plasten får ramla av av sig själv

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fint som snus, bordet var häftigt :great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohanB

Ja vad ska man säga, helt underbart. öskar dig och familjen en underbart skön fortsättning i er vackra boning. Ska försöka mig på något liknande längre fram i tiden. Njut nu utav changen och solen och låt oss få se flera bilder av prakt bygget.

Med all välmening

JMitchell

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohanB

Ja vad ska man säga, helt underbart. öskar dig och familjen en underbart skön fortsättning i er vackra boning. Ska försöka mig på något liknande längre fram i tiden. Njut nu utav changen och solen och låt oss få se flera bilder av prakt bygget.

Med all välmening

JMitchell

Tackar JMitchell, jo :drinks: det blir nog många chang vid det stora bordet.

Välkommen till Forumet och tveka inte att fråga här, när det ska till att byggas. Finns nog mycket kunskap samlat om allting här.

/Johan.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej JohanB.

Fantastiskt hus!

Dig måste jag hälsa på nästa gång jag kommer ner till myland å kolla på ditt bygge. Bor en bit i från, lite söder om Nakhon sawan, i Chai nat. Vi har haft några byggmästare som vill bygga för oss men sen har inget hänt! Kanske måste ta saken i egna händer.

Är det lagom varmt i huset lr. kommer du ha ac? Hängrännor tänker på all skit som kanske skvätter på väggarna?

Önskar att jag kommer igån i snar framtid.

Tack för all info och alla bilder! :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fint bygge.

Vad kostade det med allt ?

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fint bygge.

Vad kostade det med allt ?

Svårt att säga ett totalpris, men jag uppskattar byggmaterielet till själva huset till c:a 1,7 m Baht, + bygg-arbetskostnader på 300t + Markarbeten c:a 200t Baht

Allt har gjorts löpande och vi har snik-köpt allt materiel själva undan för undan under 3 år, direkt från bygghandlare och grossister.

Arkitekt/Byggmästare/ansvariga-byggledare var vi själva. Utsättning, avvägningar, El och VA-arbeten har jag gjort själv (svartarbete? :whoco5: )

Vi hade också skickat 3st 2meter höga pallar från Sverige med diverse byggmateriel, främst VA & el.

Sen hade vi tur med stål och cement/betong-priserna, som rasade 50% med finanskrisen precis innan vi började bygga 2008.

Jag hade först som plan B, att bara bygga en mindre del av huset (själva bostadsdelen i övre delen av T:et), om det vart för dyrt och bygga den andra delen (stapeln av T:et) senare.

I dag tror jag inte man kan bygga ett likadant hus för under 4m Baht.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohanB.

Fantastiskt hus!

Dig måste jag hälsa på nästa gång jag kommer ner till myland å kolla på ditt bygge. Bor en bit i från, lite söder om Nakhon sawan, i Chai nat. Vi har haft några byggmästare som vill bygga för oss men sen har inget hänt! Kanske måste ta saken i egna händer.

Är det lagom varmt i huset lr. kommer du ha ac? Hängrännor tänker på all skit som kanske skvätter på väggarna?

Önskar att jag kommer igån i snar framtid.

Tack för all info och alla bilder! :drinks:

Hej, kul med lite grannar och ni är absolut mycket välkomna att hälsa på!!

Vi planerar att vara där i ett antal månader nästa vinter.

Jo, Chainat har vi passerat många gånger på väg till och från bygg & kakel-shopparna i Bangkok!!

Som du såg i början av min tråd, så hade vi också en typ arkitekt-byggmästare inkopplad, men fick ta saken i egna händer när det spårade ur...

Vi har inte AC än och har inte haft behov av det, även varma dagar. Bara att stänga dörrar och fönster när det börjar bli för varmt på dagen och sen öppna upp på kvällen när solen gått ner. Även när det är 35 grader ute så har det varit under 25 grader inne. Det är en stor termisk massa i väggar och golv och bra isolation med 20cm "Ytong".

Visserligen har det varit nu på "vintern", när nätterna är svalare, så vi har ändå reserverat plats för några minsta modellen AC senare i sovrummen. Kommer absolut att behövas i april-maj när värmen sätter in även på nätterna..

Hängrännor kanske det ska bli så småningom. Det stänker inte så mycket på väggarna, då överhänget är totalt 110cm runt om och går ner en bra bit över ytterväggarna trots 2.90 i takhöjd inomhus.

Det fodras väldigt stora (och fula) rännor om man ska forsla undan ett skyfall, så det skulle i så fall vara en mindre modell, typ Planja, som bara klarar normalregn. Kanske runt terassen. Vi får se. Ingen prioritet för tillfället.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...