Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Nakhon Sawan


JohanB

Recommended Posts

Hej,

Jo det är mycket jobb kvar både inne i huset och på "tomten" när vi kommer ner igen. Vi lovade ser-efter-huset-grannen en bonus, om han fixade lite (bermuda)-gräs på slänten ner mot floden.

När tomten är så stor (6-7 Rai) får man vara glad om det växer riktigt gräs överallt, så att det inte eroderas bort (så mycket) under regntiden.

Jo, den lilla gula stugan blir gäststuga nu och frugan har planterat mycket träd och buskar/blommor.

Vi har redan gjort mycket markarbeten, då allt var igenvuxen kuperad djungel huh.gifnär vi köpte tomten. se bilder.. Före- under-och efteråt.

post-6170-126908817751_thumb.jpg

post-6170-126908823312_thumb.jpg

post-6170-126908830061_thumb.jpg

post-6170-126908840519_thumb.jpg

post-6170-126908856899_thumb.jpg

post-6170-126908864804_thumb.jpg

post-6170-126908894707_thumb.jpg

post-6170-126908817751_thumb.jpg

post-6170-126908823312_thumb.jpg

post-6170-126908830061_thumb.jpg

post-6170-126908840519_thumb.jpg

post-6170-126908856899_thumb.jpg

post-6170-126908864804_thumb.jpg

post-6170-126908894707_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    31

  • Stickan

    5

  • Lasse M

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Johan

Ett imponerande bygge på många sätt. Inte minst storleksmässigt. Men även tekniskt intressant.

En fråga; Är det lintels från Q- Con du använder dig av ovanför dörrar och fönster eller är det cement som prefabricerat? För gjutet på plats ser det knappast ut att vara då det brukar bli bra mycket "slafsigare" och ojämnare pga thaiarna maipenrai- gjutformar. Det är väl dessutom alldeles för poröst att fästa takstolarna på. Får kika en gång till och se om det klarnar.

Grattis so far och fortsatt Lycka till. Glöm heller inte att slänga in fler bilder.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan

Ett imponerande bygge på många sätt. Inte minst storleksmässigt. Men även tekniskt intressant.

En fråga; Är det lintels från Q- Con du använder dig av ovanför dörrar och fönster eller är det cement som prefabricerat? För gjutet på plats ser det knappast ut att vara då det brukar bli bra mycket "slafsigare" och ojämnare pga thaiarna maipenrai- gjutformar. Det är väl dessutom alldeles för poröst att fästa takstolarna på. Får kika en gång till och se om det klarnar.

Grattis so far och fortsatt Lycka till. Glöm heller inte att slänga in fler bilder.

Hej,

Det är specialbeställda armerade 20-20cm AAC lättbetong "lintels" från Superblock ovanför alla dörr/fönsteröppningar.

Sen ligger det 3 lager Superblock till och ovanpå det en pågjutning av en armerad (2x9mm) "betongsträng" (remstycke, murlejd) på 5x15cm med plåtvinklar för att fästa takstolarna och fördela tryckkrafterna över Superblocken. Syns på de 2 bilderna över takstolsförankringen i en tidigare post här.

Ingjutna varmgalvade 175mm (7") klippspik (från Sverige) för förankringen i översta lagren lättbetong. Takhöjd 290cm.

Endast det stora rummet i mitten med många fönster har platsgjutna 20x20cm pelare och en 20x20cm betonglintel pågjuten på plats.

Klippspik, är svagt koniska fyrkantspikar, används för spikning av syllar, karmar, reglar etc. i lättbetong, Leca m.m.

JohanB

post-6170-126910338402_thumb.jpg

post-6170-126910345023_thumb.jpg

post-6170-12691035547_thumb.jpg

post-6170-126910363586_thumb.jpg

post-6170-126910372932_thumb.jpg

post-6170-126910381656_thumb.jpg

post-6170-126910388111_thumb.jpg

post-6170-126910338402_thumb.jpg

post-6170-126910345023_thumb.jpg

post-6170-12691035547_thumb.jpg

post-6170-126910363586_thumb.jpg

post-6170-126910372932_thumb.jpg

post-6170-126910381656_thumb.jpg

post-6170-126910388111_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan

Ett imponerande bygge på många sätt. Inte minst storleksmässigt. Men även tekniskt intressant.

En fråga; Är det lintels från Q- Con du använder dig av ovanför dörrar och fönster eller är det cement som prefabricerat? För gjutet på plats ser det knappast ut att vara då det brukar bli bra mycket "slafsigare" och ojämnare pga thaiarna maipenrai- gjutformar. Det är väl dessutom alldeles för poröst att fästa takstolarna på. Får kika en gång till och se om det klarnar.

Grattis so far och fortsatt Lycka till. Glöm heller inte att slänga in fler bilder.

Hittade ett par bilder till när alla varv med Superblock är lagda. Murlejden skymtar lite på ena bilden. Den är 15 cm och blocken 20cm, så det blir 2,5cm utrymme utanför på varje sida för att fräsa in spår ända upp för el-flexslangarna.

JohanB

post-6170-126910524212_thumb.jpg

post-6170-126910529839_thumb.jpg

post-6170-126910524212_thumb.jpg

post-6170-126910529839_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hej Forden,

Nu är vi i Sverige igen, har bredbandsinternet, så jag kan skicka ett par bilder som kompletterar min förklaring i denna tråd om hur takstolarna sitter fastbultade. Här syns murlejden (remstycket) och "Bauhaus-öronen" som sticker upp.

Syns även 5mm gummiduken under varje upplägg för att minska missljud när det rör sig lite i taket, pga värmeutvidgning i den varma

Thai-solen.

Borrade alltså hålet i takstolarna för M8x 75- bult när allt var uppriktat på plats.

Jag har sett att thaibyggarna i fuskbyggen ofta svetsar fast "takstolarna" i armeringsjärnen som sticker upp ur pelarna, efter att dom är på plats-gjutna. Borde vara tabu på detta 1zgarz5.gif

Ett traditionellt thaibygge har inte bärande väggar, så hela taket måste vila på pelarna, eller mycket bättre och att föredra, en 20-40 cm hög betongbalk gjuten direkt på pelarna.

JohanB

Tack så mycket för upplysningen, lärorikt må jag säga

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

såg att kenneths hus murades upp med tegel medans ditt hus murades upp med nån typ av ytongblock.

fördelar kontra nackdelar, olika pris?

mvh walle som väntar på markhöjning av tomten

Link to comment
Dela på andra sajter

såg att kenneths hus murades upp med tegel medans ditt hus murades upp med nån typ av ytongblock.

fördelar kontra nackdelar, olika pris?

mvh walle som väntar på markhöjning av tomten

De byggblock jag använder kallas lättbetong på svenska och AAC (Autoclaved Aerated Concrete) på engelska. Har 6-8 ggr bättre värme/kyla-isolering än tegel. Ska absolut användas av alla som tänker installera air-condition. Sparar el och ger ett bättre inomhusklimat.

Det finns 3 tillverkare i Thailand. Q-Con & Superblock samt SCG (Siam Cement Group)

Läs mer och begrunda här: http://www.qcon.co.t...mpany_pro-e.php och här: http://www.superbloc...om/aboutus.html

Mest anväds 7,5cm AAC-block som ersättning för red-bricks att bygga väggar mellan pelare i traditionellt Thai-byggande. Det ger så stora fördelar att det försvarar det lite högre material-priset. Men sen går det ju mycket fortare att mura, då blocken mäter 20x60cm!!

Även om du bygger ett thai-hus med stolpar på 15x15cm - 20x20cm, så kan du med fördel använda tjockare 15 - 20cm block i väggarna än dom tunna 7,5cm. Ger då givetvis ännu bättre isolering mot kyla, värme & oljud. Och så slipper man dom synliga stolparna som tittar ut i rumshörnen.

Jag tror "Tallviking" här på MPR också har gjort så.

Jag har använt 20cm tjocka block för att bygga bärande väggar utan pelare i huset. Det fodrar en stadig grund, helst en "platta på mark" (Concrete raft slab) eller mycket kraftiga grundmurar (footings).

Att ersätta red bricks med AAC rekommenderar jag verkligen. Kolla priserna på Superblocks hemsida. Dom har prislista där när jag kollade sist.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har "CPAC" lättbetong väggar,folie under ytterpannorna+

isolering 3 tum "stay cool" på undertaket,dubbelglas i fonstren

det har varit 37gr på altan och 30 inne,alla tycker det är SVALT då

har ingen air-con än

ha det thaiola

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har "CPAC" lättbetong väggar,folie under ytterpannorna+

isolering 3 tum "stay cool" på undertaket,dubbelglas i fonstren

det har varit 37gr på altan och 30 inne,alla tycker det är SVALT då

har ingen air-con än

ha det thaiola

Japp, du har gjort rätt från början och upplever ökad komfort. Jag har också satt hermetiskt limmat dubbelglas i samtliga rumsfönster.

Detta p.g.a. värmeisoleringen, grannars karaokepartyn, hundarnas midnatts-soareer, grannens tupp samt en närbelägen pratglad "Village-leader-högtalare".

Kan beställas från glasmästaren/glasbutiken. Kostar inte mycket extra. Det är 3+6+3 = 12mm tjockt, så man måste se till att det får plats i fönsterbågarna.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan

Jag undrar om du har sammanställt dina kostnader än?

Det vore intressant för oss som har funderingar på att bygga hus i Thailand.

Lycka till med ert nya hus.

Mvh Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lasse M,

Det blir svårt att ge en total för själva bygget, då det behövdes göras mycket annat på samma gång. 300 lass fyllning, markarbeten, infartsväg, grindar, 300m staket skyddsmur, damm-bygge, regnvatten-dränering, sprinklersystem i trädgården, trädplantering m.m. Jag satt inte och bokförde allt, då mycket också var "utan kvitto"..

Dyraste enskilda posten var taket (420m2), som totalt kostade 500.000B. 100 för takstolarna och 400 för pannor + läggning. Arbetskostnaden i övrigt på drygt 300.000B. 2 cementkök 8.000/st + material.

Jag uppskattar att totalkostnaden för själva husbygget klart till i dag , glasat målat in & utvändigt, gick på ungefär B 2 milj.

JohanB

Lite exempel på markarbeten:

post-6170-126986825755_thumb.jpg

post-6170-126986829978_thumb.jpg

post-6170-126986835562_thumb.jpg

post-6170-126986851771_thumb.jpg

post-6170-126986856279_thumb.jpg

post-6170-126986825755_thumb.jpg

post-6170-126986829978_thumb.jpg

post-6170-126986835562_thumb.jpg

post-6170-126986851771_thumb.jpg

post-6170-126986856279_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar om du har problem med spricka lite senare... vi anlitade en firma när man inte var där så jobbade jävlarna inte... man får sätta fart och ha koll på dem om man vill att huset ska bli färdig när det väl var färdig så fanns det jävla spricka som fixades.

Vi betalade ungefär sammanlagt 5,8 Milj (Baht) helt okej fast jävla liten m2 inte ens hälften av dina mark kanske 1/5..6 av marken :S tyckte urkommet ser ut okej

Hur långt ifrånstan var huset byggd? Kanske bäst att investera någonstans i landet istället.

Ändrades av Spiderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Spiderboy,

Jo, man måste övervaka bygget konstant!! Min fru byggde den lilla gula "friggeboden" på 9m2 (som syns på några bilder i den här tråden), året innan vi startade själva husbygget. Vi har bott där under hela byggtiden, så att vi kunde vakta prylarna och kolla allt arbete som gjordes.

Några större sprickor kan det inte bli med den här bygg-metoden, då det är byggt på en förstärkt armerad betongplatta (concrete raft slab).

Finns alltså inga pelare på "fötter" som kan sjunka ner och spräcka väggarna! En sån spricka kan man egentligen inte laga, utan bara spackla över och dölja.

Huset ligger på gränsen till djungeln c:a 11 mil rakt västerut från staden Nakhon Sawan, c:a 30mil NNV om Bangkok.

Om du läser från början på den här tråden, så står det mera om läget.

Nedan Google-Earth-satellitfoto över närområdet (Huset vid "nålen") Longitud / latitud står längst ner på bilden. OBS! i grader, minuter & sekunder, inte decimalt.

JohanB

post-6170-126989661377_thumb.jpg

post-6170-126989661377_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har börjat vårat bygge för 5 veckor sedan och allt funkar bra enligt systern.Det är hon som är ansvarig litar 100% på henne

jag har sett hennes hus helt ok för mej.Vi har en ritning från smilehomes i Thailand. När jag kommer ner kommer bilder.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Repe,

Om du bygger och inte kan vara där och övervaka allt personligen, så är det nog klokt att bygga efter beprövade Thai-ritningar. Blir ju lättare att kolla för en Thai-tjej också när allt står på Thai.

Men givetvis kommer byggjobbarna att försöka lura henne och fuska så mycket dom kan...whistle.gif ..Det bara är så .Ingår liksom i konceptet att bygga hus i Thailand!!

Lycka till med ditt bygge och jag ser fram mot lite foton

JohanBcool.gif

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som byggs nu är själva grunden och tak och väggar ..Tjejen kommer ner 18 maj och jag 31 maj. Jag litar på dom. Det är släktningar som

bygger samt en byggmästare ..

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Fantastiskt lärorik tråd. Vi byggde för tre år sedan (ca 2mil utanför Pitsanulok). Det blev thaibygge, men med mycket modifieringar. Hade jag sett ditt projekt så hade jag haft mycket lärdom att dra av det. Nästa bygge vet man i varje fall hur det ska se ut, tack vare dina tips. Frugan är nere nu och ska fylla upp jord, som ska få sätta sig ett år innan nästa bygge drar igång.

Vi använder fruns bror som byggare. Han har ett litet byggföretag och det fungerar rätt bra, de följde "nästan" de ritningar jag gjorde. Det blir vettiga priser också om man inte har bråttom. Han får bygga i skarven mellan jobben han har, så har mannarna hans mera stabilt jobb. Nu ska han inte beskyllas för att det inte blev som tänkt, utan jag tror att frugan bossade lite för mycket.

Åker själv ner till sommarn, det vore kul om det hade gått för sig att svänga förbi, om du är nere i LOS då.

//Janne

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt lärorik tråd. Vi byggde för tre år sedan (ca 2mil utanför Pitsanulok). Det blev thaibygge, men med mycket modifieringar. Hade jag sett ditt projekt så hade jag haft mycket lärdom att dra av det. Nästa bygge vet man i varje fall hur det ska se ut, tack vare dina tips. Frugan är nere nu och ska fylla upp jord, som ska få sätta sig ett år innan nästa bygge drar igång.

Vi använder fruns bror som byggare. Han har ett litet byggföretag och det fungerar rätt bra, de följde "nästan" de ritningar jag gjorde. Det blir vettiga priser också om man inte har bråttom. Han får bygga i skarven mellan jobben han har, så har mannarna hans mera stabilt jobb. Nu ska han inte beskyllas för att det inte blev som tänkt, utan jag tror att frugan bossade lite för mycket.

Åker själv ner till sommarn, det vore kul om det hade gått för sig att svänga förbi, om du är nere i LOS då.

//Janne

Hej Janne,

Tackar för din uppskattning av mitt bygge. Pitsanulok ligger ju inte så lång bort, men tyvärr är vi inte där då. Längtar dit varje dag. Skulle gärna visa dej runt och bjuda på en Chang, men vi måste stanna i Sverige och gneta ihop lite sekiner...Hoppas på vintern nu...Det måste gå...

Säg till fruan att fyllnadsjorden ska vara typ oorganisk (unorganic). Det ska alltså inte finnas matjord gräs och rötter i jorden. Det ska alltså vara sån jord som finns under matjordsskiktet! Helst bara typ "rödsand", finkornig sandjord/grus.

Då jag hade bråttom och inte ville vänta ett år använde vi, både till avvägning och infartsvägen, nåt som kallades "Lacterite", som är nån fyllning man har till vägbankar. Ser ut som sand-grus-fetlera-skifferstenar blandat. Finns naturligt i små dagbrott. Det komprimerades först med grävskopan som som körde fram och tillbaks med larvbanden. Sedan hyrde vi in en vägvält på några ton, som plattade till allt ytterligare.

Bild på infartsvägen lagd med !Lacterite" innan "vältningen" Ligger c:a 50st 8m3 10-weeler loads där!

Lycka till och fråga gärna mer om du vill.

JohanB

post-6170-127213122987_thumb.jpg

post-6170-127213122987_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne,

Tackar för din uppskattning av mitt bygge. Pitsanulok ligger ju inte så lång bort, men tyvärr är vi inte där då. Längtar dit varje dag. Skulle gärna visa dej runt och bjuda på en Chang, men vi måste stanna i Sverige och gneta ihop lite sekiner...Hoppas på vintern nu...Det måste gå...

Säg till fruan att fyllnadsjorden ska vara typ oorganisk (unorganic). Det ska alltså inte finnas matjord gräs och rötter i jorden. Det ska alltså vara sån jord som finns under matjordsskiktet! Helst bara typ "rödsand", finkornig sandjord/grus.

Då jag hade bråttom och inte ville vänta ett år använde vi, både till avvägning och infartsvägen, nåt som kallades "Lacterite", som är nån fyllning man har till vägbankar. Ser ut som sand-grus-fetlera-skifferstenar blandat. Finns naturligt i små dagbrott. Det komprimerades först med grävskopan som som körde fram och tillbaks med larvbanden. Sedan hyrde vi in en vägvält på några ton, som plattade till allt ytterligare.

Bild på infartsvägen lagd med !Lacterite" innan "vältningen" Ligger c:a 50st 8m3 10-weeler loads där!

Lycka till och fråga gärna mer om du vill.

JohanB

Tack inbjudan och tipsen. Synd att min timing är lite dålig. Förstår du längtar tillbaka, den som inte gjorde det vore inte värd ett sånt hus.

Matjorden är vi rädd om. Frugans bror ska gräva en fiskdamm så vi får nära till fyllning. Det är ca 3 rai som ska fyllas med brorsans tomt inräknat, dessutom nästan 100m väg. 45000 bath får vi jobbet för, han börjar imorgon med att spara undan matjorden. Jag tror inte att fyllningen räcker så jag sa åt dom att fylla vägen och där husen ska stå med "Lacterite". Det är inte så mycket som vägen ska fyllas upp så det går inte lika många lass som hos dig. Så vi får se vad som tillkommer där.

I övrigt är det mest rödsand i marken. Längre ner i fiskgropen är det någon slags lera. Jag är inte så orolig för hur de planerar ut massorna, de har gjort det många ggr förut. Vad de inte har koll på är hur de drännerar marken. Det är svårt att få till det, för det finns egentligen igen lutning på marken någonstans. Taktiken för alla verkar att fylla upp mer än grannen. Sedan när de fyllt upp högre än vägen kommer vägverket och fyller upp vägen så den blir högre än tomterna. Sedan fyller alla . Baah. Omloppstiden är ganska lång så jag hoppas myndigheterna tar tag i det någon gång innan det blir akut nästa gång.

Vore bra att få tips på vad man bör ta med härifrån. Jag menar då förutom det du redan tagit upp tidigare i tråden. Elgrejor tycker jag att det finns rätt bra saker där nere redan. Vi har mest Siemens dimmrar och strömbrytare mm i vårt tidigare hus, håller bra kvalitet och är inte värt att ta med härifrån. Jag och dottern har 60kg att fylla när vi åker ner sedan kan vi skicka mera till hösten. Så vi tar gärna mot tips på vad man fyller väskorna med för husbyggargrejor. Jag har aldrig hållit på med sånt här hemma men känner att det finns en del att tillföra där nere ändå. Kan man då få hjälp av någon som jobbar lika proffsigt som dig så är det tacknämligt.

//Janne

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej & tack Mantra & Janne och ni andra i byggtankar,

Jo det var ju bra att ni har koll på fyllningsmassorna. Jag har sett hur man skrapat i hop en hög matjord och byggt på det!! Perfekt boplats för termiter, myror ormar och andra oinbjudna gäster, samt att allt sjunker ner med åren.

När vi var i Thailand året innan vi satte igång bygget, gjorde jag upp listor med material vi behövde vid byggstarten. Vi kollade alla närbelägna byggvaruhus inom realistisk omkrets, för att notera vad vi kunde och inte kunde få tag på.

Klippspik för att förankra murlejderna i lättbetongen och verktyg för lättbetongbygge, samt dom "spikbeslag" från Bauhaus jag behövde för takstolsförankringen, var nödvändiga och helt omöjliga att uppbringa i LOS.

Varmgalvad 7" Klippspik kostar upp mot 10:- styck i svensk bygghandel, men eftersom jag hade gott om tid, så hittade lyckligtvis jag ett brandskadat parti på över 60 Kg på tradera för 500:-dance1.gif

Elinstallations-grejor bara fanns av urusel kvalitet för den gamla livsfarliga Thai-standarden, så kom det upp på listan. Vi bestämde att hela elsystemet skulle bli av Europeisk skyddsjordad typ med "schuko"-uttag och jordfelsbrytare. Kinesiska jordfelsbrytare ? Nänä, Hager eller Siemens ska det vara, osv. Det ena ledde till det andra och högarna av kartonger växte i vardagsrummet...whistle.gif

Även kall/varm-vattenarmaturer och distributionsrör var mycket gammalmodiga och av samma dåliga kina-kvalitet. De flesta har väl erfarenhet av dessa sunkiga K/V-armaturerdiablo.gif från sina hotellvistelser.. , eller hur?

Eftersom vi har FMM-blandare i Sverige och dom fungerar avsevärt bättre, så kom också det upp på listan.

Då jag genom kontakter hade möjlighet att inhandla materielen till extremt fördelaktiga priser i Sverige, så var det solklart för vår del att göra så. Vi kunde ju i många månader planera och leta bra priser

Frugan var också i full fart med att inhandla snygga Hemtex-gardiner, påslakan, Ikea-kastruller mm köksgrejor och andra livsnödvändiga grejor som min pyssliga raring behöver för ett vackert hem och behagligt liv i södern.

Så det är svårt att rekommendera några speciella saker ni ska ta med, när det är begränsat med utrymme och Kilogram.

Det jag nästan uppskattar mest att jag tog med, är min gamla gjutjärns-pannkakslagg, att göra tunna fläskpannkakor på, när farangmatsuget blev som störst. Frysta tranbär (cranberries) finns på Makro att köpa (för att göra falsk-lingonsylt). Helt OK smak!!

T.o.m. de små thai-glina vart begeistrade och helt förlorade till detta exotiska farangkäk!! Käka så dom vart fyrkantiga!!

Givetvis kan man finna en del av det jag tog med, på något ställe i China Town i Bangkok eller nån avlägsen byggshop, men då vi startade bygget, så blev det inte mycket tid över för att jaga knepiga grejor över hela Thailand.

På dagarna måste allt arbete övervakas och på nätterna måste man vakta materielen och verktygen, så att det/dom inte knallar iväg.

Bara att få fram lite markduk i Thailand, var ett problem av stora mått. Riktig isolering typ Gullfiber-ark eller balar på vinden, som inte är förpackat i små aluminiumfoliepåsar är också problematiskt. Inte löst än, efter oändliga telefonsamtal och besök på Homex. Finns i SCG-katalogerna men inte verkligheten...crazy.gif Ska ta tag i det igen nästa gång..

Så jag ser framför allt möjligheten till grundlig planerig, tidsvinsten och minskning av stressfaktorn som de stora fördelarna med att ta med material från Sverige vid ett bygge. Man kan då fokusera på själva bygget.

Men sen vart det ju ändå till att åka runt och jaga möjliga och omöjliga pryttlar i alla fall. Vi har kört c:a 2000mil under de 2 byggperioderna. T.ex. åka till Bangkok-för att köpa ett lass special-kakel, 60mil t.o.r....Närmsta stora byggvaruhus (Homex), 25mil t.o.r. osv...Tur att dieseln bara kostade 27-28 Baht/L och att den trygga Izusun knallar på mindre än 0,7 på landsväg.

JohanB

post-6170-127237473482_thumb.jpg

post-6170-127237473482_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din tråd JohanB. Infon är guld värd. Äntligen e det snart dax för byggstart för mig med. I Nakhon Sawan dessutom!

Men just nu för tillfället, ett par iskalla Chang i Pattaya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din tråd JohanB. Infon är guld värd. Äntligen e det snart dax för byggstart för mig med. I Nakhon Sawan dessutom!

Men just nu för tillfället, ett par iskalla Chang i Pattaya!

Låter jättekul!great.gif

Lägg gärna upp i en ny tråd, så vi kan följa ditt bygge!

Var någonstans i NS bygger ni? Ska ni bygga nu under regntiden? Du får ursäkta min nyfikenhet.Thai-ritning eller farang?

Beträffande Changen (Classic), prova att dricka den med mycket is i som Thaiarna gör. Den lite sura smaken tonas ner och den smakar ännu bättre!

I Sverige finns bara en 5%-ig snik-"export-Chang" som smakar som vilken pripps som helst, så ta en äkta Chang Classic drinks.gifför mig med!!

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...