Jump to content

Jag undrar följande ...

Naam kaeng

Recommended Posts

Naam kaeng

Då får frågan helt enkelt gå vidare.

Vi frågar @Soengsang vad det egentligen finns för olika befattningar på en sådan skuta där han far omkring.

En kapten gissar jag? En styrman. Lots vad är det för något? En kock kanske och en maskinist? Finns fler? Vem sköter pratet på radio? Får man utföra varandras sysslor?

Säkert inte bara jag som har noll koll på hur det förhåller sig.

• Ge karma 7
  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Naam kaeng

8

• stefan5300

6

• Stefan

4

• Kötthandlarn

3

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj oj oj, jag skulle kunna skriva en hel bibel om det här men vi kan väl börja med att jag är kötthandlare och inte charkhandlare...... Det finns en distinkt skillnad mellan dessa då korv ligger

Jag svarar direkt: hög kötthalt på förpackniningen  e inte samma som en god korv.       C;D

Ok ett litet svar då. Vi är 7, de tre nedan kör båt och sköter lossning o lastning -Skeppare, övergripande ansvar för allt, mycket "papper" idag, kör båt 8-12 morgon/kväll samt i mitt fall i

Posted Images

Kötthandlarn
6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Vi frågar @Soengsang vad det egentligen finns för olika befattningar på en sådan skuta där han far omkring.

En kapten gissar jag? En styrman. Lots vad är det för något? En kock kanske och en maskinist? Finns fler? Vem sköter pratet på radio? Får man utföra varandras sysslor?

En barkbåt kan alla hantera :giggle: :giggle: , så svårt är det inte......... :rotfl:

• Ge karma 3
  • Fint 1
  • Haha 5

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Soengsang
6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

En kapten gissar jag? En styrman.

En kock kanske och en maskinist? Finns fler? Vem sköter pratet på radio? Får man utföra varandras sysslor?

Ok ett litet svar då.

Vi är 7, de tre nedan kör båt och sköter lossning o lastning

-Skeppare, övergripande ansvar för allt, mycket "papper" idag, kör båt 8-12 morgon/kväll samt i mitt fall in och ut ur alla hamnar, särskilt Sverige pga att jag her generell lotsdispens....i hamn vaktfri, men dagen full ändå

-Överstyrman, först och främst lasthantering som ansvar samt underhåll på däck. Kör båt 4-8 morgon/kväll. I hamn 6-12 morgon/kväll

-Andre styrman, checklistor, löpande uppdatering av dokumentation/sjökort idag 95% digitalt, apotek och sjukvårdsansvarig, kör båt 12-4 dag/natt i hamn 12-6 natt/eftermiddag.

Sen

-Matros, underhåll och reperationer på däck.

-Kock-Matros, lagar mat och hjälper på däck.

Och i Maskin

-Maskinchef, ansvarar för det tekniska, underhåll och drift.

-Motorman, Maskinchefens "assistent" 

Men alla hjälps åt där det krävs, det behövs att man är ett bra team tillsammans, jag har insett att ens pass idag inte spelar någon roll, vi svenskar har en förmåga att tro att vi är oersättliga.

Lots är vad jag kallar en marin guide, det är krav i farleder och hamnar att båtar över vissa storlekar använder lots, i Sverige är normalt max storlek 70/90m beroende på vart, också beroende på vad för båt det är.

En lots är rådgivande och har inget ansvar, samt är väldig dyra.

Så var det med det, jag har alltid funderat på vad @Nakhon jobbar med, är grymt imponerad av husbygget.

Har du byggt det från grunden?

Hur ser det ut på lite distans?

Uppvärmning?

Ligger det i en sluttning?

• Ge karma 8

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Naam kaeng
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Ok ett litet svar då.

Vi är 7, de tre nedan kör båt och sköter lossning o lastning

-Skeppare, övergripande ansvar för allt, mycket "papper" idag, kör båt 8-12 morgon/kväll samt i mitt fall in och ut ur alla hamnar, särskilt Sverige pga att jag her generell lotsdispens....i hamn vaktfri, men dagen full ändå

-Överstyrman, först och främst lasthantering som ansvar samt underhåll på däck. Kör båt 4-8 morgon/kväll. I hamn 6-12 morgon/kväll

-Andre styrman, checklistor, löpande uppdatering av dokumentation/sjökort idag 95% digitalt, apotek och sjukvårdsansvarig, kör båt 12-4 dag/natt i hamn 12-6 natt/eftermiddag.

Sen

-Matros, underhåll och reperationer på däck.

-Kock-Matros, lagar mat och hjälper på däck.

Och i Maskin

-Maskinchef, ansvarar för det tekniska, underhåll och drift.

-Motorman, Maskinchefens "assistent" 

Men alla hjälps åt där det krävs, det behövs att man är ett bra team tillsammans, jag har insett att ens pass idag inte spelar någon roll, vi svenskar har en förmåga att tro att vi är oersättliga.

Lots är vad jag kallar en marin guide, det är krav i farleder och hamnar att båtar över vissa storlekar använder lots, i Sverige är normalt max storlek 70/90m beroende på vart, också beroende på vad för båt det är.

En lots är rådgivande och har inget ansvar, samt är väldig dyra.

Så var det med det, jag har alltid funderat på vad @Nakhon jobbar med, är grymt imponerad av husbygget.

Hur ser det ut på lite distans?

Uppvärmning?

Ligger det i en sluttning?

Tack för uttömmande och redogörande svar!

Mycket intressant!

Har alltid varit intresserad av maritima termer och begrepp  - Inte för att jag kan något, men det är intressant. 

Utmärkt, då väntar vi på vad @Nakhon har att berätta!  :thumbsup:

• Ge karma 2
Nakhon
On 2020-07-07 at 20:51, skrev Naam kaeng:

Dåligt med nya trådar nu.

Försöker mig på en ny variant.

Det hela går ut på att du ställer en fråga - riktat till en specifik medlem.

Det kan handla om medlemmens profession - intressesfär - vad han eller hon skrivit mycket om - eller kanske du tror att just denna medlem är rätt person att svara. Du skall alltså vara genuint intresserade av av få svar på en speciell fråga.

MEN - kom ihåg, man får förstås inte vara otrevlig, håna någon annan, eller i övrigt vara spydig.

(Sådana påhopp kan naturligtvis resultera i påföljd enligt gängse rutin.)

Försök att vara konkret i din frågeställning.

Om personen i fråga inte vill / kan / önskar svara, kan vederbörande svara "pass" och skicka en ny fråga till en ny person.

Inga konstigheter.

Ingen annan person än den tilltalade skriver / svarar i tråden - även om du tror dig ha ett bättre /  mer korrekt svar än den tilltalade.

Jag är då först ut med den första frågan - som går till @Kötthandlarn

Jag har köpt ett gäng korvar med kötthalt 95 procent.

Goda, inget att klaga på.

Jag undrar dock;

Är det viktigt med hög kötthalt?

Är hög kötthalt en garanti att korven smakar .... bäst?

Om kötthalten är lägre, vad sjutton fyller man korven med då?

Är 95 procent högt? Finns det bättre?

Om någon - mot förmodan - missförstått det hela, så kan du inte skriva i tråden förrän du får en fråga riktad till dig.

Vänligen respektera detta.

IMG_9270.thumb.jpg.b5e81d1fe5ad8c8e257deec4449214db.jpg

😃

Du får nog vänta ett tag till, iskillen ❤️

husse

Jag har en fråga ?

Varför ska det vara så fint väder idag ? när man ska sitta i bilen och åka till det steniga Tjörn eller va det Orust

Och träffa många goa kompisar som Kottis, pd och många fler.

Tur man har AC i bilen, ja just det, det är Gula Faran vi åker med den håller ihop fortfarande, nu har den fått lite ny färg på dom bruna plåtbitarna.

Tjingeling

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Naam kaeng
10 timmar sedan, skrev Soengsang:

2 timmar sedan, skrev Nakhon:

Du får nog vänta ett tag till, iskillen ❤️

Kanske @Soengsang vill skicka iväg en fråga åt annat håll?