Jump to content

Jag undrar följande ...

Naam kaeng

Recommended Posts

Naam kaeng

Dåligt med nya trådar nu.

Försöker mig på en ny variant.

Det hela går ut på att du ställer en fråga - riktat till en specifik medlem.

Det kan handla om medlemmens profession - intressesfär - vad han eller hon skrivit mycket om - eller kanske du tror att just denna medlem är rätt person att svara. Du skall alltså vara genuint intresserade av av få svar på en speciell fråga.

MEN - kom ihåg, man får förstås inte vara otrevlig, håna någon annan, eller i övrigt vara spydig.

(Sådana påhopp kan naturligtvis resultera i påföljd enligt gängse rutin.)

Försök att vara konkret i din frågeställning.

Om personen i fråga inte vill / kan / önskar svara, kan vederbörande svara "pass" och skicka en ny fråga till en ny person.

Inga konstigheter.

Ingen annan person än den tilltalade skriver / svarar i tråden - även om du tror dig ha ett bättre /  mer korrekt svar än den tilltalade.

Jag är då först ut med den första frågan - som går till @Kötthandlarn

Jag har köpt ett gäng korvar med kötthalt 95 procent.

Goda, inget att klaga på.

Jag undrar dock;

Är det viktigt med hög kötthalt?

Är hög kötthalt en garanti att korven smakar .... bäst?

Om kötthalten är lägre, vad sjutton fyller man korven med då?

Är 95 procent högt? Finns det bättre?

Om någon - mot förmodan - missförstått det hela, så kan du inte skriva i tråden förrän du får en fråga riktad till dig.

Vänligen respektera detta.

IMG_9270.thumb.jpg.b5e81d1fe5ad8c8e257deec4449214db.jpg

😃

• Ge karma 2
  • Fint 2
  • Haha 1
  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Naam kaeng

8

• stefan5300

6

• Stefan

4

• Kötthandlarn

3

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj oj oj, jag skulle kunna skriva en hel bibel om det här men vi kan väl börja med att jag är kötthandlare och inte charkhandlare...... Det finns en distinkt skillnad mellan dessa då korv ligger

Jag svarar direkt: hög kötthalt på förpackniningen  e inte samma som en god korv.       C;D

Ok ett litet svar då. Vi är 7, de tre nedan kör båt och sköter lossning o lastning -Skeppare, övergripande ansvar för allt, mycket "papper" idag, kör båt 8-12 morgon/kväll samt i mitt fall i

Posted Images

Stefan
6 timmar sedan, skrev C-dude:

Jag svarar direkt: hög kötthalt på förpackniningen  e inte samma som en god korv.  

C;D

Heter du helt plötsligt kötthandlaren? 

• Haha 3

There can be only one (Stefan)

stefan5300
6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Dåligt med nya trådar nu.

Försöker mig på en ny variant.

Det hela går ut på att du ställer en fråga - riktat till en specifik medlem.

Det kan handla om medlemmens profession - intressesfär - vad han eller hon skrivit mycket om - eller kanske du tror att just denna medlem är rätt person att svara. Du skall alltså vara genuint intresserade av av få svar på en speciell fråga.

MEN - kom ihåg, man får förstås inte vara otrevlig, håna någon annan, eller i övrigt vara spydig.

(Sådana påhopp kan naturligtvis resultera i påföljd enligt gängse rutin.)

Försök att vara konkret i din frågeställning.

Om personen i fråga inte vill / kan / önskar svara, kan vederbörande svara "pass" och skicka en ny fråga till en ny person.

Inga konstigheter.

Ingen annan person än den tilltalade skriver / svarar i tråden - även om du tror dig ha ett bättre /  mer korrekt svar än den tilltalade.

Jag är då först ut med den första frågan - som går till @Kötthandlarn

Jag har köpt ett gäng korvar med kötthalt 95 procent.

Goda, inget att klaga på.

Jag undrar dock;

Är det viktigt med hög kötthalt?

Är hög kötthalt en garanti att korven smakar .... bäst?

Om kötthalten är lägre, vad sjutton fyller man korven med då?

Är 95 procent högt? Finns det bättre?

Om någon - mot förmodan - missförstått det hela, så kan du inte skriva i tråden förrän du får en fråga riktad till dig.

Vänligen respektera detta.

IMG_9270.thumb.jpg.b5e81d1fe5ad8c8e257deec4449214db.jpg

😃

Tror du verkligen att det fungerar på ett forum där många kan och vet allt, varför inte skicka ett PM?

3 minuter sedan, skrev Stefan:

Heter du helt plötsligt kötthandlaren? 

Tydligen du och jag också.

• Ge karma 2
  • Fint 1
  • Haha 4

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Stefan

Skulle ha varit en liten glad gul gubbe efter mitt inlägg. Men av någon outgrundlig anledning fungerar det inte. 

• Haha 2

Naam kaeng
4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tror du verkligen att det fungerar

Det är min förhoppning att vuxna människor kan läsa och förstå en skriven mening.

Men, det är klart, jag kan ju ha fel.

Hur som helst var beredd, du kommer säkert få en fråga, kanske om bomber eller rördragningar.  :-)  

• Ge karma 1
  • Haha 5
Alarik
5 timmar sedan, skrev Stefan:

Skulle ha varit en liten glad gul gubbe efter mitt inlägg. Men av någon outgrundlig anledning fungerar det inte. 

🙂

• Fint 1
  • Haha 2

Stefan

Tack!

27 minuter sedan, skrev Alarik:

🙂

• Fint 1

Alarik

@Kötthandlarnmen så svara då
@kötthandlarn men men men så svara då

@Kö-ö-ö-ö-tthandlaren men men så svara då

• Haha 2

Naam kaeng
7 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Oj oj oj, jag skulle kunna skriva en hel bibel om det här men vi kan väl börja med att jag är kötthandlare och inte charkhandlare......:D

Det finns en distinkt skillnad mellan dessa då korv ligger i den bearbetade formen av kött och därmed oftast benämnd som chark men man har ju gjort ett par vändor i denna branschen också...........:giggle:

Det tråkiga svaret är väl ungefär som C-dude skriver, att en korv med hög kötthalt inte garanterar en god korv.......

Däremot är en korv med hög kötthalt nyttigare än en med låg kötthalt (oftast)........

Det handlar om teknik hos producenten och kanske det viktigaste av allt, vad gillar man själv?

Om producenten kör sin emulsion (korvsmet) allt för länge i hacken, så spelar det ingen större roll om det är hög kötthalt, det blir "smetigt" ändå men inte så "fettigt" i gomen när man käkar.......

Personligen gillar jag korvar med hög kötthalt som är producerade av sådana som den korven du la in bild på......

Lagom struktur, så man känner den höga kötthalten utan att det blir allt för grynigt eller torrt.......

Känner ägaren till Härryda Karlsson personligen och har alltid gillat deras hantverk........

Å andra sidan sett, så finns det flera som har hakat på trenden som kom för några år sedan att göra korven rumsren igen......

En del av dessa har inte fattat tekniken med att köra en bra korvsmet utan det blir mest som en finmald köttfärs i korvtarm och den är bara torr och tråkig.......

Helmut Walch som också är från Gbg:s området är också en som producerar vansinnigt goda korvar med hög kötthalt som smakar och har en fantastisk struktur.......

Men till syvende och sist, så handlar det om den personliga smaken......

Det finns de som glufsar i sig Dennis Hot Dogs i parti och minut och är de nöjda med det, så grattis till dem men inget jag skulle välja..........

Till de sista frågorna.........

Innehållet i en korv kan aldrig vara mer än 100% men tillverkaren kan använda t.ex. 110% kött till den totala mängden korv men då innebär det en torkningsprocess av köttet som minskar kötthalten så pass lågt att man kan tillsätta fett och kryddor till 100% korv (oj, nu blev det snurrigt).........

Vad fyller man då ut korvar med låg kötthalt?

Inget konstigt med det egentligen........

De flesta korvar innehåller kött, fett, kryddor och ngt bindemedel (oftast potatismjöl eller havregryn).....

Så är kötthalten låg, så är det iaf inte mer kryddor utan förmodligen högre fetthalt och mer bindemedel i form av potatismjöl eller havregryn...........

Pusspåer

Magiskt!

Passa nu på att skicka en fråga till någon annan.

:-)   

• Ge karma 1
Kötthandlarn
15 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Magiskt!

Passa nu på att skicka en fråga till någon annan.

:-)   

13 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Det är min förhoppning att vuxna människor kan läsa och förstå en skriven mening.

Men, det är klart, jag kan ju ha fel.

Hur som helst var beredd, du kommer säkert få en fråga, kanske om bomber eller rördragningar.  :-)  

Fan, nu har man ju skrivit så att fingrarna blöder men ett citat från dig fick mig att känna lite nyfikenhet över en person.......

För några år sedan var jag ute på en liten "road tripp" i södra Sverige på min semester som jag dokumenterade dagligen på MPR......

Fick ett PM från Stefan5300 då som undrade om jag skulle passera Kalmar och när i sådana fall och om vi kunde träffas....

Tyckte det var skitkul att en person jag aldrig träffat IRL hörde av sig och ville träffa en okänd person.....

Tyvärr passerade jag inte Kalmar i tid innan han skulle resa iväg till Thailand (om jag minns rätt) men nu när Isbiten skrev "bomber och rördragningar", så blev jag väldigt nyfiken på vad som ligger bakom detta?.....

@stefan5300, berätta om bomber och rördragningar.......:D

• Ge karma 6
  • Fint 2

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Naam kaeng
18 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tror du verkligen att det fungerar

Sedär @stefan5300  nu fick du ju plötsligt en fin möjlighet att presentera din livshistoria!

Vi är många som är oerhört nyfikna!

:thumbsup:

• Ge karma 3
stefan5300
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Sedär @stefan5300  nu fick du ju plötsligt en fin möjlighet att presentera din livshistoria!

Vi är många som är oerhört nyfikna!

:thumbsup:

Bufflar, bufflar, bufflar, bufflar och bufflar.

Edited by stefan5300
  • Haha 2

berlitz
5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Bättre kan du.

• Ge karma 1
  • Fint 1
LTD
Posted (edited)

Första inlägget va så långt så det orka jag inte läsa men jag förstår att tråden handlar om korv å det är ju gott 😋

Edited by LTD
  • Haha 2
Soengsang
35 minuter sedan, skrev LTD:

Första inlägget va så långt så det orka jag inte läsa men jag förstår att tråden handlar om korv å det är ju gott 😋

Yes korv är gott och sånna som Kötthandlarn ska vi vara rädda om, vad jag förstår så är korvexperter ett utdöende yrke.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Naam kaeng
8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vet att du tidigare har publicerat artikeln med bombincidenten.

Säkert många som inte sett och är nyfikna på det.

Skulle vara skoj om du skrev en rad.

Om du verkligen inte vill skriva något - skicka en fråga vidare, vore tacknämligt.

• Ge karma 3
IsaanWarrior
1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Om du verkligen inte vill skriva något - skicka en fråga vidare, vore tacknämligt.

Nu blev jag nyfiken....bombincidenten 🤔🧐

• Haha 1

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

stefan5300
15 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Fan, nu har man ju skrivit så att fingrarna blöder men ett citat från dig fick mig att känna lite nyfikenhet över en person.......

För några år sedan var jag ute på en liten "road tripp" i södra Sverige på min semester som jag dokumenterade dagligen på MPR......

Fick ett PM från Stefan5300 då som undrade om jag skulle passera Kalmar och när i sådana fall och om vi kunde träffas....

Tyckte det var skitkul att en person jag aldrig träffat IRL hörde av sig och ville träffa en okänd person.....

Tyvärr passerade jag inte Kalmar i tid innan han skulle resa iväg till Thailand (om jag minns rätt) men nu när Isbiten skrev "bomber och rördragningar", så blev jag väldigt nyfiken på vad som ligger bakom detta?.....

@stefan5300, berätta om bomber och rördragningar.......:D

3 timmar sedan, skrev IsaanWarrior:

Nu blev jag nyfiken....bombincidenten 🤔🧐

Sök bilexplosion så finns det att läsa.

• Ge karma 2

stefan5300
8 timmar sedan, skrev berlitz:

Bättre kan du.

Ja men är inte intresserad😐.

• Ge karma 2

stefan5300

Varför har du inte skrivit något på länge Singha 711?

Stefan
30 minuter sedan, skrev stefan5300:

Varför har du inte skrivit något på länge Singha 711?

Jag saknar gubben, har faktiskt haft det stora nöjet att träffa han irl, en mycket trevlig herre med en helt otroligt vacker fru, vad detta har med saken att göra vet jag inte!

//S

• Ge karma 3
  • Fint 1

stefan5300
5 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

19 minuter sedan, skrev Stefan:

Jag saknar gubben, har faktiskt haft det stora nöjet att träffa han irl, en mycket trevlig herre med en helt otroligt vacker fru, vad detta har med saken att göra vet jag inte!

//S

Jag blev ombedd att skicka fråga och det gjorde jag

• Ge karma 2