Jump to content
IGNORERAD

Hur får man plana golv?


JohanB
 Dela

Recommended Posts

Hej allihop,

Jag är ny här på forumet. Håller på att bygga ett hus i Nakhon Sawan området. Ska ner i Oktober och fortsätta husbygget. Jag letar utan framgång efter nån typ av flytspackel (self leveling cement based floor putty) för att få mina golv absolut plana innan klinkerläggning. Har sedan tänkt lägga klinkerna med tandad skrapa och fix. Men det måste ju vara plant underlag då!!! Jag har nu mellan 1-5cm kvar till färdigt golvnivå att fylla ut ovanpå grundplattan.

Det normala i Thailand är ju att sätta upp lite fisklinor och sen lägga en ordentlig klut bruk, platta till lite och lägga en platta, knacka ner den lite. Så nästa klut bruk och en ny platta, knacka ner, under det att man ska försöka följa fisklinorna.huh.gif ...Jag har sett så mycket buckliga och knaggliga golv efter den metoden, som är vanigast i Thailand. Att ta upp klinkersena och göra om det är i det närmaste omöjligt, då man använder betong-bruk!! Måste då behandla hela golvet centimeter för centimeter med borrhammare...diablo.gif .

Så om någon vet om någon leverantör, var man kan få tag i eller har använt cementbaserat flytspackel i Thailand, vore jag mycket tacksam.

Kommer nog att lägga upp lite bilder på bygget snart, när jag kommer på hur man gör. Har byggt på kantförstärkt armerad platta på mark och på det bärande ytterväggar med 20cm typ Ytong (Superblock). Innerväggar 10cm Ytong. Självbärande takstolar svetsade i stål, (hela spännvidden 7,6m) samt betongpannor på det.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    12

  • tasa

    5

  • saturnus

    5

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej JohanB, Jo det är inget ovanligt vid byggande i Thailand att det blir snett och krokigt, men när huset står där färdigt, har man lyckats att få det rakt. Om jag förstår Dig rätt, så talar du om skillnader på 50mm till färdigt golv, detta innebär skillnad på ca 30mm, då plattan håller 10mm och 10mm fix. Jo det är flytspackel man använder för att få ytan plan innan golvläggningen. Om det nu rör sig om 30mm höjd, vill jag föreslå att du kollar vad som finns i flytspacklet, fiberförstärkt är nog att föredra på dina golv.

Betongunderlaget måste vara rent (dammsugas) och sedan strykas med en primer för ändamålet.

Flytspacklet blandas till en anvisningar, 3-5 liter vatten per säck, du bör blanda till så att det räcker till hela golvytan på en gång= kanske 100 liter då. Häll ut flytspacklet på golvet, och för ut det jämt med en speciell rulle mer piggar på. Nå, hur låter detta! Vill nog rekomendera dig, att lämna över detta jobb, till de som sysslar med golvläggning, då det fordrar lite kunskaper och några gubbar till hjälp, värmen är också något du får ta hänsyn till, att ha blandat till spacklet och detta torkar innan du hunnit få ut det på golver, kan leda till mycket extra job=onödigt. Tror inte den här tjänsten kostar några större summor i Thailand.

lycka till

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag vill tillägga att om du skaffar riktig professionell hjälp och inte använder Somchais farbror som aldrig lagt golv själv, utan mest tittat på, så kommer golvet att bli rakt och fint utan flytspackel.

Har sett flera raka golv än oraka i Thailand, både i byarna och i städerna. Tycker de flesta golv är helt OK. Förutom vårt badrumsgolv, det lutar så klart åt fel håll. Men annars har de flesta golv god standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar och tar emot tipsen här. Ett problem är att det finns för många av "Somchai's farbröder" som utger sig för att vara professionella. Det är svårt att hitta dom riktiga proffsen i bruset. Det är också 90km till närmsta större stad med byggmaterial-firmor. Så då är risken att man är tillbaka med borrhammaren. Har fått göra det för att få bort "fågelbad" på uteplatser 2 ggr.

Till Saturnus: Tack för din beskrivning, men vet du var får man tag i dessa säckar med fiberarmerat flytspackel och primer i Thailand? Har sökt på nätet utan framgång. Givetvis finns det nånstans, då även kineserna använder det (Alibaba).

Nånting sånt http://www.edisoncoa...ete_floor_t.htm vore perfekt, men har inte hittat nån leverantör i Thailand. Har 2 större byggmaterialfirmor innom räckhåll. Homex och HomePro.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nej Jag vet inte namn på firmor som säljer kakelprodukter, men det måste finnas en mängd sådana, då kakel är en stor produkt i Thailand. Försök nu inte att "bygga" upp golvet med hjälp av fixet, som Surin P3 är inne på, det kommer att sluta i ett böljande golv.

Saturnus

så här kan det se ut när man är noga med arbetet, gör allt jobb själv, men detta från nybygget här hemma

BADRUM001.jpg

Ändrades av saturnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Saturnus. Jä----gt snyggt badrum, men ska du göra ett liknande i Thailand så blir det inte så lätt. Ha-ha... Fuktspärr ska vi inte snacka om. Fodrar en ny tråd i så fall!! Ha-ha-ha... Borde starta en badrumstråd.whistle.gif..

Det är inte fixet Surin P3 menar att man bygger upp golvet med. Det normala i Thailand är att inte använda fix alls. Fisklinorna jag nämde förut spänns upp i nivå där det färdiga golvets yta ska vara. Mestadels 4-5cm över golvplattan. Sedan kluttar man på med cementbruk, lägger en platta direkt i bruket och knackar ner den till "rätt" nivå. Då ligger det alltså c:a 2-4cm vått cementbruk under plattan. Sedan lägger man en ny cement-bruks-klutt brevid och lägger en ny platta i bruket och knackar ner den till "samma" nivå. Inget fix alltså, utan plattorna direkt i cementbruket och försöker följa fisklinorna. Det är traditionellt så man gör!! och därför blir många golv buckliga. Det blir också noll koll på bredden på fogarna, då man inte kan använda kakelkryss eller snöre. Givetvis spelar yrkesskickligheten en avgörande roll när man gör så här, men det är ju svårt att veta från början vem som är proffs, crazy.gif och försöker man stoppa en klant som gör galet, så förlorar han ansiktet och det blir bråk. Att ta bort det senare är ett h----te som sagt.

Jag vill ju göra enligt exakt samma metod som du, "farangmetoden"!! Alltså först göra under-golvet plant med flytspackel (helst), eller Plan B, att med en typ planka dra av ett uppfyllningsbruk över lister (som i förväg är utplacerade och vatten-passade till rätt nivå på små cement-högar). När det stelnat lite plockar man bort listerna och spacklar igen rännorna med lite mer bruk. Sedan sätta plattorna med fix på den avvägda golvytan. Plan B är dock perfekt till badrummen, då man kan s.a.s. för-justera lutningen mot golvbunnen med listerna innan man fyller upp.

Men det är en avsevärt jobbigare metod för dom stora plana golvytorna, så det är därför jag jagar flytspackel. Det börjar dyka upp kakelfix i butikerna nu, så det är inget problem att få tag i.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

ja Johan B, det framgår av ditt resonomang att du vet en hel del själv om golvläggningen. Hemma har vi en del problem med golvläggningen, som med åren arbetats bort, men fortfarande händer det att golvvärmen är på =varmt golv, och detta får till följd att plattorna släpper med tiden. I Thailand har man säkert också en del problem vid golv-läggning, som vi inte alltid känner till. Kan golvläggaren i Thailand ingen annan metod, än att dutta en klick bruk på plattan, så går det kanske att få ihop ett golv på det sättet också = med tiden. Bruket gör juh att han kan juxa med varje platta någon timma. Platta nr 1 är inte så svår att få dit och väga av, men platta nr 2, bruket under denna komma att tryckas upp genom fogen, och även trycka mot bruket på platta 1, så att denna hamnar ur sitt läge o s v vi talar om bruk i 20-40 mm höjd, och så mycket bruk, sjunker en del av plattans tyngd. Dessutom får man tänka på alla håligheter och musgångar under plattorna, om man tillämpare denna metod. Kör du med avjämning i stället, och efter, en 10mm tandad spackel, så är golvet lagt på några timmar. Tror det finns mängder med produkter att tillgå, för att få upp golvet i nivå och få det slätt. Avjämningsbetong eller liknande skulle funka, när det rör sig om höjder på 30 mm. Men kom ihåg att golvet under måste vara rent och primas för att efterföljande massa skall "hugga". Att trixa sig igenom en golvläggning, där plattorna senare släpper, hör fan till. Det är trots allt inte enbart små barnfossingar som knatar omkring på golvet, utan det skall även in tunga grejor i huset.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Tall Viking.

Jag tror vi träffats några gånger nånstans? Vart golvet bra? Det ser ju snyggt ut!! Det är den sorts klinker som man ska ha minimala fogar i, så dina klinkers ligger kant i kant. Ser helt OK ut på fotona.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg Tallviking,går alldeles utmärkt att lägga på det viset också. Man lägger en rad med 2 plattor per gång/dag. Med den mängd bruk underplattorna, blir det en viss tyngd i det hela, som får det att hålla ihop. Men rationellt enligt våra mått, nej knappast. Enklast hade det varit att lära de inhyrda Lao arbetarna, att gjuta golvet i rätt höjd från början. Å andra sidan måste det gå åt ofanliga mängder bruk, med denna metod, och med efterföljande skador på de stackars knegarna. Saknar man Fackförening i Thailand, :preved:

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Saturnus,

Jag märker att du inte byggt nåt i Thailand än.... Tall Vikings bilder visar exakt hur det går till. 2 rader / dag!! Bahhh..Man lägger allt, sen sätter man sig och äter lunch på det nylagda golvet vilket resulterar i några präktiga fågelbad.

Du ser att det är väldigt styvt bruk han använder, troligen för att undvika att plattorna brevid reser sig så mycket. Men om dom gör det så knackar man lite på dom med osv. Primern består av en hink vatten, så det är det inga problem med.

Man kluttar alltså inte på plattan, utan på golvet och sen trycker dit plattan. Musgångar blir det mycket. Du ser på en av dom sista bilderna att några plattor i en rad är upptagna igen. Troligen för att fylla på / ta bort lite bruk under. Dom brukar knacka lite för att höra om det är ihåligt.ett vågspel kan tyckas!

Jag har själv råkat ut för 2 usla plattläggningar med efterföljande borrhammar-sessioner, därav mitt intresse för hur andra gör och att jag letar efter flytspackel, då jag har ett par hundra kvadrat kvar i kåken att plattlägga i vinter.

Har sett att Norska Mapei (med UNIPLAN) finns bl.a. i Kina, Singapore, Malaysia och Vietnam men inte Thailand. Flytspacklet heter Ultraplan där. Jag har mailat dom och frågat om representant i Thailand, men inte fått svar än. http://www.mapei.com/

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag har själv råkat ut för 2 usla plattläggningar med efterföljande borrhammar-sessioner, därav mitt intresse för hur andra gör och att jag letar efter flytspackel, då jag har ett par hundra kvadrat kvar i kåken att plattlägga i vinter."

Det bör bli en rejäl kåk :great:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

JohanB,

eftersom du inte verkar ha tomt på pengafronten, så rekommenderar jag att du går till närmaste riktiga byggfirma och begär att få se golv de lagt och betalar denna byggfirma för att lägga dina golv.

Blir garanterat billigare än att hålla på med golvbilning hela vintern.

En professionell firma fixar detta med garanterat pris och även garanti på jobbet. Klappat o klart.

Och ett annat tips är att endast använda Grade A produkter. Om du går ner i pris (lägre kvalitet) på klinkers får du olika färgnyanser samt tjocklek på klinkers vilket gör att risken för ojämnheter ökar.

Att de sedan inte gör exakt som vi gör i Sverige, betyder inte att det är fel. Ska man stå där och förklara hur vi gör, så blir det garanterat fel.

Tänk själv att du på ditt jobb i Sverige får en thaikille bredvid dig som hela tiden påpekar att: Så där gör vi minsann INTE i Thailand.:suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lanko 173 hette flytsparklet jag änvände, finns på HomePro, Global och kan säkert beställas hos flera som har Lankoprodukter. Fungerar bra om det inte är för varmt.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Tasa, Hip Hip Hurrrayy clapping.gifclapping.gifclapping.gif Du har hittat det!!! Perfekt!! Nu kan man sova lugnt dance1.gif

http://www.davco.com...ller%20v1.2.pdf

Det var inte på HomePro jag hade letat (jag skrev förut), utan det var på HomeMart och Homex. Okey, HomePro & Global

Hej Galten, jo det blir lätt så när man sitter drömmer och ritar själv i kalla svedala-vintern. Sen ser man det i verkligheten: Vart det så j---la stort. Det hade jag ingen aning om !! Använde Google SketchUp 3D för allt.

Ska lägga in lite bilder, men vet inte hur man gör än. Ska leta efter en lära - sig - lägga - in - bilder - tråd. Byggytan är 260 kvm + terass på 64 kvm. Allt i ett plan.

Hej Surin P3, När man bygger lite för stort, blir det snabbt mindre i pengapåsen. Att som farang knalla in på en stor byggfirma och beställa golv, kommer att tömma den helt. Om dom överhuvudtaget är intresserade av "småjobb".

"Att de sedan inte gör exakt som vi gör i Sverige, betyder inte att det är fel. Ska man stå där och förklara hur vi gör, så blir det garanterat fel.

Tänk själv att du på ditt jobb i Sverige får en thaikille bredvid dig som hela tiden påpekar att: Så där gör vi minsann INTE i Thailand."

Men det är ju jag och min familj som ska bo i huset, inte plattläggaren hoppas jag!! Med mina begränsade erfarenheter av att bygga i Thailand, så här långt, måste man åtgärda felen innan dom uppstått. Jämför Murphys Lag!!

http://sv.wikipedia.iki/Murphys_lag

"Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet"

Står jag brevid och påpekar, så förlorar han givetvis "ansiktet" och allt går fel. Men tack för påpekandet i alla fall.drinks.gif

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohanB,

Jag bygger i Rayong utan byggfirma. För dyrt annars.

Mbh

tasa

P.S. Lanko 173 är dyrt så helst inte mer än 3-5 mm. (Åtgång 1,8 kg/m2/mm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tasa, Tack än en gång för ditt tipsclapping.gif .

Dyrt, suck huh.gif vad kostar en 20 Kg säck hos dej? Har printat ut instruktionerna och där står att det går att blanda i tvättat kross att dryga ut det med, om det är nån djupare grop i plattan.

Kul att du bygger utan byggfirma. Det gör jag med i Nakhon Sawan, 24 mil rakt norr om Bkk. Fick först en offert från fina byggfirman på dubbla min budget, så det var bara att glömma dom na.gif och sätta i gång själv.So far so good!!!

Så är det nåt jag kan hjälpa dej eller nån annan med, så bara fråga på. Har väl lärt mej en del under resans gång som jag kan dela med mig av.

JohanB

post-6170-125379102009_thumb.jpg

post-6170-12537911012_thumb.jpg

post-6170-125379102009_thumb.jpg

post-6170-12537911012_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

"Att de sedan inte gör exakt som vi gör i Sverige, betyder inte att det är fel. Ska man stå där och förklara hur vi gör, så blir det garanterat fel.

Tänk själv att du på ditt jobb i Sverige får en thaikille bredvid dig som hela tiden påpekar att: Så där gör vi minsann INTE i Thailand."

Men det är ju jag och min familj som ska bo i huset, inte plattläggaren hoppas jag!! Med mina begränsade erfarenheter av att bygga i Thailand, så här långt, måste man åtgärda felen innan dom uppstått. Jämför Murphys Lag!!

JohanB

Just det menar jag också. Eftersom det är just du och din familj som ska bo i huset, så rekommenderar jag en professionell byggfirma.

Blir bättre och billigare i längden enl. mina högst personliga erfarenheter.:whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tasa: vart i Rayong bygger du ?

Jag bygger just nu i Taphong strax öster om Rayong nämligen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Surin P3,

Då är vi av samma uppfattning i alla fall (och har likvärdiga erfarenheter) Jag tackar för dina råd, men jag ska ändå prova med Lanko 173, som Tasa rekommenderade (Det är såna här tips som är guld värda här på MPR-sajten) 1 säck till att börja med. Har ju lite golvyta att exprementera med.rolleyes.gif...

Jag har lagt in lite mera bilder på vårt husbygge i en ny tråd: Husbygge i Nakhon Sawan

Tack för karman!!jap.gif

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Johan B, är det då inte bättre att gå på den thailändska modellen, om nu Ditt golv diffar på de mått du uppgett. Kollar man Tallvikingens bilder, ser det ut som att det finns 50 mm bruk under plattorna. Räknar man då på en villa med 100 m2 bottenyta, så innebär det 5 kbm bruk, detta väger ca 15 ton, m a o inget man ensam står och blandar till i en liten blandare, det skall dessutom bäras in, läggas ut, jämnas till, och då

under tidspress. Vill nog råda dig att lämna bort detta job, innan du knäcker dig själv.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Saturnus,

Tack för dina omtankar. Givetvis gör jag inte grovgörat själv. Man ska ju leda och fördela arbetet. Som tur är, är det inte så dyrt att anställa folk. Du ser ju på bilderna. Men en del saker vill man göra själv, för att undvika misstag och förvecklingar. Jag har gjort allt rörmokeri och el-arbete själv, då det ligger under plattan ock i väggarna.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JohanB,

Jag fick betala 605 b för en 25kgs säck Lanko 173 på Global, HomePro ville ha 640. Tvättade golven först med högtrycksspruta. Avståndskryss i plast sickade en kompis från finland i posten, tog 3 dagar.

Fina bilder, ser ut att bli ett bra hus. Jag har byggt i 2 våningar oxå i lättbetong, men jag har blocken liggande så att ytterväggarna är 20 cm

Hej P3,

Lägga plattorna i cement tar 5 gånger så lång tid, går massa sement som oxå kostar pengar, inga mått angående tak och dörrhöijd stämmer. Tycker resultatet blev ok med Lanko och Weber lim. Nog enklare att andvända byggfirma i dina trakter, här i Rayong är påslaget 30-50% utan att byggaren har någon ekonomi att garantera bygget.

På andra våningen har vi andvänt laminat av märket Tapio. Frugan insisterade. 390 b/m2

Hej TV,

Vårt hus ligger ca 800 m från Suan Son beach i Ban Phe. Gångavstånd till Tesco. Har varit ett par gånger och kollat ditt hus i Tapong, ser ut att bli fint men dyrt. Vi har byggt lågbudget, lite över 2 mille för 2 våningar och 20 cm ytterväggar liksom hos dig. Vet inte hur du har isolerat taket, jag har använt 15 cm glasull, fungerar bra. Varmt vatten och ugn är nog dom som drar mest el. Trodde inte ugnen skulle bli så populär, men tom frugan tycker att ugnstekt kyckling smakar bättre än friterad i olja.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Kul

Då vet jag ungefär var det ligger

Jag fick in garageporten häromdagen (var dyrt men blev bra)

Finns bilder på byggets hemsida på detta

Innerdörrarna levererades också i veckan

Jag satsar lite mer i pris eftersom jag ser det som en långsiktig investering och framtida boende permanent. Mitt kostar ca 3.3 mille och är på totalt 300 kvm varav 220 är inom väggarna

Jag har lagt 10 cm tjock folieisolering med glasull inuti ovanpå gipstaket för att hålla vindens värme borta från övervåningen samt har väderluckor i norr och sydgaveln för att vinden skall blåsa ur varmluften ur vinden effektivt. Blåser ofta från havet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för infon Tasa, kan hårdpruta nu när jag vet vad dom tar. Det där med att ta med kakelkryss var ju en verkligt bra idegreat.gif . Jag kan se framför mig hur personalen på HomeMart förvandlas till levande frågetecken, om man skulle försöka förklara vad man vill ha.

Ska genast skynda ner till Biltema och köpa ett antal påsar 3mm:s

Surin P3's förslag att betala lite mer och använda A:grade klinkers & kakel är också ett bra tips. Speciellt om man lägger med thai-metoden, kant i kant utan fogavstånd. Förutom skillnad i tjocklek & färgskiftningar är ytterdimensionerna LxB avsevärt tightare i A-grade. Kan skilja millimetrar mellan plattorna på B-grade. Ta med måttbandet och kolla innan köp!!

Shysst med isolering ovanpå innertaket. Vardagsrummet på övervåningen i frugans stadshus med plåttak i N S håller 45-47 grader framåt eftermiddagen...blink.gif ..

TallViking: Håller ståltråds-upphängd C-line och gipsskivor verkligen för tyngden av isoleringen?

Har själv planerat att skruva upp C-line:en på 40cm c-c med 1" träkloss-distanser mot undersidan av takstolarna och sen skruva upp 6mm Smartbords (typ Eternitplattor 120x240cm) i C-line:en. Sen rulla ut isoleringen mellan takstolarna på det.

Har 120cm c-c mellan takstolarna. Har också fått tag i lite tjockare C-line, gjort av c:a 0,8mm plåt.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

×
×
×
  • Skapa ny...