Jump to content
IGNORERAD

D-tac i Finland?


Andrew

Recommended Posts

Hej alla!

Har en liten fråga.

Vet att när jag i sommras kom med flyget från Bangkok till Finland så fungerade One2Call i finland.

Hur är det med D-tac?. Någon som vet om det fungerar i Finland?

Anledningen till frågan är att tjejen kommer på besöksvisum om ett par veckor.

Hon mellanlandar i Finland och undrar om jag då kan nå henne på hennes telefon.

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar generellt sätt inte finnas några block på att ta emot samtal oavsätt operatör.

Kontantkorts innehavare brukar ha lättare än abbonemang, då abbs brukar (beroende på land abbet är tecknat i) ha sprärrar för att skydda konsumenten.

Du får dock tänka på att hon kommer få dubbla kostnader för ett samtal, och tar hennes pengar slut så kan du inte ringa(?) för det kostar pengar för henne att svara.

ska krångla till det lite.

Men så här går ditt samtal om du ringer henne från .se/.fi när hon är i Thailand.

.se/fi -> thai = vanlig minut taxa för dig.

Men befinner hon sig i finland med sitt thai kontantkort så blir det lite mer så här.

.se/.fi -> thai -> sökning i nätet -> ahh telefon i .se/.fi = du betalar till thai, hon betalar med sin kredit från thai till .se/.fi = dubbla taxor.

Då kommer hennes kort dö ut rätt snabbt.

Och har hon 0kr kvar tror jag inte mobil operatören släpper igenom samtalen då de inte gillar minus saldo.

Lite bökigt skrivet, men vet inte hur annars att förklara, så hoppas det gick fram :)

Lösningen är att fylla på hennes kontantkort med lite extra stålar så du kan ringa o snacka med henne, men det kommer bli piss dyrt.

Som att hälla ut vatten från en kanna, så kommer krediterna rinna bort.

Eller be henne köpa nått telefon kort på flygplatsen och ringa dig.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Tack för svaret.

Visst fan, det där med att motagaren betalar visste jag ju egentligen men glömde helt bort det.

Får väl be henne fylla på lite extra. Är egentligen bara ifall något skulle hända hon behöver kunna nå mig.

Hon har bara 60 minuters väntetid i finland innan hon åker vidare mot landvetter, och det borde nog inte vara några

problem med att hitta rätt. Är ju inte så stor flygplats och hon skulle få tydliga instruktioner från Thai-Scan

om hur bytet går till. Bara två veckor kvar. Fan vad det skall bli kul att få hit henne.

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke: Har D-Tac och det fungerar utmärkt i Sverige! D-Tac ägs till del av Telenor och dom har roaming med alla sina operatörer.

Vissa abonnemang måste öppnas för internationell roaming (stor fraud-risk annars)Kan ni ha glömt göra det?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke: Har D-Tac och det fungerar utmärkt i Sverige! D-Tac ägs till del av Telenor och dom har roaming med alla sina operatörer.

Vissa abonnemang måste öppnas för internationell roaming (stor fraud-risk annars)Kan ni ha glömt göra det?

Tack för svaren,

Hur tusan vet jag om hennes abonnemang är öppet för internationell roaming då?. Känns rätt knepigt att förklara det för henne :)

Hur går hon tillväga för att kolla det?

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gör hon...

Hon ringer 1678 med telefonen, säger att hon ska till Sverige och vill använda sitt D-tac abonnemang när hon är i Sverige och de fixar detta på stubben :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...