Jump to content
IGNORERAD

Är det något jag missat


lasseiudon

Recommended Posts

Hallå allihopa, särskilt ni som bygger hus i Thailand. Jag läser alla dessa berättelser om husbyggen och ser bilder på hus ute bland risfälten eller i ett skogsbryn nånstans ute på den Thailändska vischan. Det är en sak jag inte fattar och det är vad gör man därute bland allt riset? Blir det inte tråkigt?

Så här resonerade jag när jag för två år sen beslöt mig för att flytta till Thailand.

Jag skall inte bo i Bangkok, Phuket, Pattaya eller Hua Hin. Dåvarande fästmön och jag gjorde en resa till Rayong för att reka och det hade väl kunnat passa mig fast jag förstod att madamen nog ville vara lite närmare de sina. Vi åkte därför till Udon Thani och sen till hennes hemby, ca 7 mil utanför Udon i närheten av Sri Tat, (jag gissar att det därifrån är en ca 3 mil till Kenneth i Wang Sam Mo). Ni som aldrig varit i Thailand skall veta att 7 mil åker man inte lika fort i Thailand som i Sverige. Nåväl, några km utanför denna by, som jag inte ens kan namnet på och där hennes föräldrar bor, visade fästmön på en bit land fullt med sockerrör och ogräs och sa att det var hennes och att där kunde vi bygga. Måste få tänka lite sa jag och några dar senare levererade jag svaret att ville hon bo med mig i Thailand så inte skulle det bli bland sockerrören utan skulle det bli något så fick det bli i Udon Thani. Madamen såg lättad ut, det var väl föräldrarna som tryckte på.

Nästa fråga, var i Udon Thani? Många utlänningar verkar bo i ”förorter” eller developments, några som mest liknar flyktingförläggningar. Nu hade vi tur och fick hyra ett hus centralt i Udon, nära Nong Prajak Park och det tog mig inte lång tid att fatta att det var just där man skulle bo (om man ville bo i Udon alltså).

Nå vad gör vi när mörkret faller på. Ofta blir det en motionsrunda i parken, där finns dessutom 2 aerobicsscener och ofta olika konserter och jippon. Inte långt därifrån ligger det stora utställningsområdet där det allt som oftast händer något. Jag går inte så mycket på barer men ibland slinker vi in på Western Pub för lite country music. Fästmön har blivit hustru och oftast äter vi hemma men ibland sticker vi ut för en riktig köttbit eller till italienaren runt om hörnet. Då och då åker vi ner till night-market osv osv osv. Vi trivs jättebra med vårt centrala läge men fortfarande fattar jag vad det är med risfälten som lockar, är det nåt jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    4

  • Baa

    3

  • dibobal

    3

  • korp

    2

Mest aktiva i denna tråd

Definitionen "bor ute bland risfälten" gäller nog i högsta grad ditt boende för alla dom faranger som bor i Bangkok, Phuket, Samui eller Pattaya. För dom framstår nog ditt val av boplats som obegripligt.

Ps Jo jag har varit i Udon stad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt underbart ironiserande over byhalan Udon som blir vackert omskriven till en varldsmetropol av klass. For visst ar det pa skamt!? for annars blir det ju lite som Jokkmokksbon som dissar de som bor i Kvickjokk.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Man har väl olika smak och söker olika saker i sitt boende.

Frågade du mig för 3-4 år om hur jag ville bo skulle jag sagt centrala London, där händer det saker och allt man kan önska sig finns runt hörnet. Frågar du mig idag vart jag vill bo skulle jag säga ett risfält i Indien eller på värmländska landsbyggden. <_<

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är relativt jag brukar skratta åt min kompis som bor i Shenzhen när beskriver det som "en liten håla med 9 milj. invånare."

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi trivs jättebra med vårt centrala läge men fortfarande fattar jag vad det är med risfälten som lockar, är det nåt jag missat?

Ja, du har missat att det går alldeles utmärkt att köra aerobics även ute på vichan.

Skaffa tv, video och någon bra motionsrulle med tex Sussane Lanefeldt.

Kniparen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Variation förnöjer, bor man på landet bör man ofta åka in till städer och turistorter och bor man i en stad eller turistort så bör man ofta åka ut på landet. Frågan är väl bara var man vill placera sitt högkvarter, landsbygden eller staden.

Personligen väljer jag nog helst landsbygd både i Sverige och Thailand, dvs om det nu funkar rent praktiskt. Är en bra mycket bättre uppväxtmiljö för mina barn än vad en stad är. Och sedan besöker jag flitigt motsatsen.

Fast om man ska definiera Udon stad som landsbygd eller stad råder det nog delade meningar om bland expats.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Kim för jag trivs på landet där det är lungt å behagligt, vill man bada så åker man til Lam Pao dammen 35 min bort med

sandstränder, resauranger, vattenskotrar med mera

I Wang Sam Mo fick vi en 7/11 förra året och nu i år en Tesco butik så man kan på lite farangvaror

Vill man ha lite liv och rörelse så tar man bilen å drar till Udon eller söderut till Pattis men efter en vecka brukar jag alltid längta "hem" igen

+ att det bor en hel del faranger i närområdet

En annan fördel med att bo på landet är att man måste försökalära sig lite av språket

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Definiera Udon som stad eller ej?

Omöjligt att svara på men om man nu kan kalla Stockholm, där jag är född och uppväxt, för lantishåla bara för att man bor i London eller New York så kan man förvisso kalla Udon för ett risfält.

Sen kan man ju fråga Herr Kim om Udon är stort nog att kallas för stad när det "bara" bor c:a 275 000 i Muang Udon och 1,7 mille i regionen? Nåja kanske herr Kim innefattar hela Kambodja i sin by?? :whistle: och i så fall blir det ju lite mer folk att hålla reda på. :dance1:

Hur som helst, bor man inom 5-6 minuters väg från centrum så behöver man inte känna "lappsjuka" även om det till äventyrs skulle befinna sig en eller anna tuppjäkel i grannskapet som väcker en kl. tidigt ibland, i synnerhet efter en frostkväll i "storstaden". Att bo inne själva stan har aldrig varit någon önskan hs mig, även om jag bott några månader mitt i smeten så längtar jag inte tillbaks, som tur är tycker vi alla olika, annars sklle det bli bra trångt på en del håll.

Har provat på det där med risfältsboende också och kan hålla med LasseUdon om att det passar nog inte alla, i synnerhet om man är van vid närhet till service och butiker, då känns även 2 mil jäkligt långt.

Nej, jag tror inte LasseiUdon har missat nåt, det är nog bara lyckligtvis så att vi alla äro olika.

MVH

Baa (6 KM till centrum utan tunnelbana) :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Definiera Udon som stad eller ej?

Omöjligt att svara på men om man nu kan kalla Stockholm, där jag är född och uppväxt, för lantishåla bara för att man bor i London eller New York så kan man förvisso kalla Udon för ett risfält.

Sen kan man ju fråga Herr Kim om Udon är stort nog att kallas för stad när det "bara" bor c:a 275 000 i Muang Udon och 1,7 mille i regionen? Nåja kanske herr Kim innefattar hela Kambodja i sin by?? whistle.gif och i så fall blir det ju lite mer folk att hålla reda på. dance1.gif

Hur som helst, bor man inom 5-6 minuters väg från centrum så behöver man inte känna "lappsjuka" även om det till äventyrs skulle befinna sig en eller anna tuppjäkel i grannskapet som väcker en kl. tidigt ibland, i synnerhet efter en frostkväll i "storstaden". Att bo inne själva stan har aldrig varit någon önskan hs mig, även om jag bott några månader mitt i smeten så längtar jag inte tillbaks, som tur är tycker vi alla olika, annars sklle det bli bra trångt på en del håll.

Har provat på det där med risfältsboende också och kan hålla med LasseUdon om att det passar nog inte alla, i synnerhet om man är van vid närhet till service och butiker, då känns även 2 mil jäkligt långt.

Nej, jag tror inte LasseiUdon har missat nåt, det är nog bara lyckligtvis så att vi alla äro olika.

MVH

Baa (6 KM till centrum utan tunnelbana) whistle.gif

Jag tycker Udon är en både fin och riktigt stor stad och jag är övertygad om att jag personligen skulle trivas mycket bra som bosatt där. Skulle nog mycket hellre välja Udon som bostadsort än en turistort. Och som stad är den betydligt vassare än t ex Surin där vi håller till.

Men nu var det inte min personliga åsikt om Udon jag ville framföra utan bara poängtera att de expat som gillar att diskutera "landsbygd vs turistort/stad", en vanlig diskussion på thai/expat-forum, nog tveklöst skulle klassa Udon som landsbygd i sammanhanget. Därför kändes det aningen konstigt med en åsikt från en "landsbygdsmotståndare" som enligt de flesta nog skulle anses bo på just landsbygden.

Som jag skrivit många ggr tidigare så föredrar jag personligen landsbygd och inte heller jag tror att lasseiudon missar något så du har ingen anledning att vända taggarna utåt. smile.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Udon är en både fin och riktigt stor stad och jag är övertygad om att jag personligen skulle trivas mycket bra som bosatt där. Skulle nog mycket hellre välja Udon som bostadsort än en turistort. Och som stad är den betydligt vassare än t ex Surin där vi håller till.

Men nu var det inte min personliga åsikt om Udon jag ville framföra utan bara poängtera att de expat som gillar att diskutera "landsbygd vs turistort/stad", en vanlig diskussion på thai/expat-forum, nog tveklöst skulle klassa Udon som landsbygd i sammanhanget. Därför kändes det aningen konstigt med en åsikt från en "landsbygdsmotståndare" som enligt de flesta nog skulle anses bo på just landsbygden.

Som jag skrivit många ggr tidigare så föredrar jag personligen landsbygd och inte heller jag tror att lasseiudon missar något så du har ingen anledning att vända taggarna utåt. smile.gif

Bäste Herr Kim. Taggarna var ämnat mer som smilgropar, men uppenbarligen missade Du det, ta det lite lugnt och svälj fredagspilsnern så mår Du snart bra igen. :great:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Kim. Taggarna var ämnat mer som smilgropar, men uppenbarligen missade Du det, ta det lite lugnt och svälj fredagspilsnern så mår Du snart bra igen. great.gif

Baa

Nja, var ur stånd att ta en fredagspilsner igår. Var på jobbet från 1330 till 0600 i morse. Nu har jag sovit tre tim och ska strax iväg på jobbet för ännu en eftermiddag/natts tjänstgöring. Men på onsdag flyger vi mot en vinter på thailändska landsbygden och då blir det eventuellt en onsdagsöl med tillhörande tanke på dina smilgropar borta i Udon. :)

Ha det!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop,

Visst f-n är Udon en stad. Jag har gått vilse där och då verkade den riktigt skapligt stor.Var ihop med en amerikan som tyckte han kunde orientera och som vägrade ta taxi. US-Marines never quite! Mycket motion den dan.Roligt att höra att nån gillar trakten, mitt ex är från en by nära Sritat. Min nuvarande är från muanPon-trakten, nere i KonKaen-trakten, så det blir nog där vi hamnar så småningom. Och då skall det bli ute på risfältet, i byn tycker jag det är för bråkigt. Sover aldrig Thailändarna och deras jävla tuppar? Ute i risfältet skall jag ägna mig åt fiske (dom har en rätt skaplig å att fiska i), trädgård, kåken och när jag blir less får jag väl cykla in till WaengNoi och ta mig en pilsner. Känner jag för västerländsk civilisation får det väl bli en hotellnatt i MuangPon. Får jag lappsjuka så går det ju tåg o buss till Bankok och Pattaya.

Birger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop,

Visst f-n är Udon en stad. Jag har gått vilse där och då verkade den riktigt skapligt stor.Var ihop med en amerikan som tyckte han kunde orientera och som vägrade ta taxi. US-Marines never quite! Mycket motion den dan.Roligt att höra att nån gillar trakten, mitt ex är från en by nära Sritat. Min nuvarande är från muanPon-trakten, nere i KonKaen-trakten, så det blir nog där vi hamnar så småningom. Och då skall det bli ute på risfältet, i byn tycker jag det är för bråkigt. Sover aldrig Thailändarna och deras jävla tuppar? Ute i risfältet skall jag ägna mig åt fiske (dom har en rätt skaplig å att fiska i), trädgård, kåken och när jag blir less får jag väl cykla in till WaengNoi och ta mig en pilsner. Känner jag för västerländsk civilisation får det väl bli en hotellnatt i MuangPon. Får jag lappsjuka så går det ju tåg o buss till Bankok och Pattaya.

Birger

haha,vilken underbar defintion av en stad. En stad är en plats där Birger kan gå vilse, därmed basta! :preved:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Du undrade vad man gör bland risfälten när solen har gått ned?

Det första man gör är att ta sig en öl i solnedgången tillsammans med kompisarna, kanske spela lite fotboll med barnen,

sedan väntar en välbehövlig dusch efter dagens arbete.

Ibland fiskar vi och sätter ut snaror för att fånga djur.

Därefter träffas vi oftast hos någon i släkten och äter tillsammans, alla bidrar med något, kött, fisk, orm, frukt och grönsaker.

Det är avspänt och trevligt att äta tillsammans ca 10-15 personer i alla åldrar, med ett otal rätter.

Ibland är det kalas eller festival i närheten, då lastar vi bilarna fulla och åker dit.

Om inget speciellt händer brukar kvällen avslutas med en fotbollsmatch eller liknande på TV.

Sedan är det sängen som gäller, det blir oftast ganska tidigt, för kl 5-6 börjar en ny härlig dag med tuppar och hundar som väckar klocka.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du undrade vad man gör bland risfälten när solen har gått ned?

Det första man gör är att ta sig en öl i solnedgången tillsammans med kompisarna, kanske spela lite fotboll med barnen,

sedan väntar en välbehövlig dusch efter dagens arbete.

Ibland fiskar vi och sätter ut snaror för att fånga djur.

Därefter träffas vi oftast hos någon i släkten och äter tillsammans, alla bidrar med något, kött, fisk, orm, frukt och grönsaker.

Det är avspänt och trevligt att äta tillsammans ca 10-15 personer i alla åldrar, med ett otal rätter.

Ibland är det kalas eller festival i närheten, då lastar vi bilarna fulla och åker dit.

Om inget speciellt händer brukar kvällen avslutas med en fotbollsmatch eller liknande på TV.

Sedan är det sängen som gäller, det blir oftast ganska tidigt, för kl 5-6 börjar en ny härlig dag med tuppar och hundar som väckar klocka.

Mvh Isan Lover

Jag kan sakna att få vara ensam en stund när jag är i byn. Det är alltid fullt hus. Jag försöker övertyga min fru om att bygga på sockerrörsfältet och inte i byn men eftersom hon ska betala så lär det inte bli så. Hon har inget behov av att få lungn och ro som jag

.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sakna att få vara ensam en stund när jag är i byn. Det är alltid fullt hus. Jag försöker övertyga min fru om att bygga på sockerrörsfältet och inte i byn men eftersom hon ska betala så lär det inte bli så. Hon har inget behov av att få lungn och ro som jag

.

Jens

Känner igen det där, men det finns ett bra botmedel mot detta ofog. Frugans svägerska brukade ränna som en råtta hemma hos oss, dvs hon kom in som hon behagade, precis när som helst, tills en dag jag fick för mej att lägga av byxorna och komma ut från sovrummet iförd endast en tshirt och (obs rena) kallingar, gissa om hon var besvärad och fick väldigt brott att avsuta sitt ärende och komma ut igen, frugan blev något sur, men kärringen har alltid stannat ute på altanen, eller knackat på köksdörren efter detta, och det är nu tre år sedan.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sakna att få vara ensam en stund när jag är i byn. Det är alltid fullt hus. Jag försöker övertyga min fru om att bygga på sockerrörsfältet och inte i byn men eftersom hon ska betala så lär det inte bli så. Hon har inget behov av att få lungn och ro som jag

.

Jens

Har aldrig förståt det där med mina och dina pengar i vår familj är det våra pengar,du verkar nästan lite stollt över att att det är hon som betalar.

Ändrades av dibobal
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan sakna att få vara ensam en stund när jag är i byn. Det är alltid fullt hus. Jag försöker övertyga min fru om att bygga på sockerrörsfältet och inte i byn men eftersom hon ska betala så lär det inte bli så. Hon har inget behov av att få lungn och ro som jag

.

Jens

Hej RoiEt

Jag kan förstå att man som svensk behöver vara lite ensam ibland, då brukar jag ta metspöt och åka till närmaste sjö eller flod.

Där kan jag sitta ensam och fundera samtidigt som jag tar upp lite fisk till middag.

Att vara ensam i byn är nästan omöjligt, men man vänjer sig.

Och numera skulle jag nog sakna grannarna och släktingarna om dom inte kom på sina dagliga besök.

Att vara omgiven av vänner dygnet runt är ju så härligt egentligen, men ovant för oss nordbor.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart f-n att man ska va stolt om man lyckas få sin tgf att betala med EGNA pengar(inget ursprung från dig)det har då aldrig jag lyckats med :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske fattar lite trögt, men menar Du att det är OK att hon bygger ett hus på en plats som Du aldrig skulle vilja bo på bara hon använder sina egna pengar?

Var tänker Du, om så är fallet, tillbringa Din tid, eller ska Ni bygga två hus som Ni betalar var för sig? :crazy:

Sen håller jag med Måne, där slår Du oss med hästlängder, att få gumman att betala större investeringar har jag inte lyckats med vare sig tidigare eller nu. Kanske man ska söka Ny dam? Nää, det får duga med att hon är lika snäll som hunden, den kommer också och flörtar när den vill ha nåt extra. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart f-n att man ska va stolt om man lyckas få sin tgf att betala med EGNA pengar(inget ursprung från dig)det har då aldrig jag lyckats med :whistle: Mvh Måne

Håller helt med! :good:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni om era pengar tar slut en månad,går och ber er respektive om en peng och viceversa.verkar förlegat det där att ha delad ekonomi.

Ändrades av dibobal
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...