Jump to content
IGNORERAD

Brutalitet i skolan


Surin P3

Recommended Posts

Såg precis på TV om en lärare som på ett sjukt sätt misshandlade ett barn som var 12-13 år.

Misshandeln går i princip ut på att läraren håller stryptag på pojken och står honom flera gånger på huvudet med handen.

För att sedan lyfta upp honom, fortfarande med stryptag, och sedan bankar med full kraft in pojken i whiteboard-tavlan på väggen. Många gånger...

Allt filmas med mobilkamera men har ännu inte hittat nåt klipp på nätet. När någon hittar ett så vill jag redan nu varna känsliga tittare. För det ser för hemskt ut.

Läraren har fått gå från sitt arbete tills vidare, men vi får väl se vad som händer med honom på riktigt...

Länk med text översatt med google

http://66.249.89.132...J7nUrNUJZu9lEQ#

Länk till originalartikeln

http://www.thairath.nt/region/34475

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget nytt under solen. Bara ett i raden av regelratta overgrepp i thailandska skolor. Det som renderar uppsagning i Sverige blir knappt noterat i Thailand. Det mest avskyvarda exemplet var de tva manligalararna som valdtog en 13-14 arig flicka och sen skyllde pa henne. Rektor och lararkollegor gick i strejk nar de togs ur tjanst for de ansag att flicka upptratt provocerande och fick skylla sig sjalv!

Aterigen sa kan jag aldrig forsta en svensk som later sin unge ga i statlig thailandsk skola. Det ar antingen beroende pa nagon som helst kunskap om hur skolvasendet fungerar och kvaliten av detsamma eller sa skiter man i ungens framtid. vet flera som argumenterar att de inte har rad med dyrare privatskolor - i sadant fall bor man flytta hem till Sverige pa stort om man vill ge sin unge en rimlig chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande att du är så blasé och tycker att det är gammal skåpmat. Kanske lätt att tycka för att det inte finns nån youtube-snutt i inlägget. :(

För min del var det i allafall ett av de mest srkämmande inslag jag sett i Thailand.

Jag vet att eleverna får sig lite smisk ibland. Jag vet att en linjal kan användas för att bestraffa ett barn.

Jag föredrar ett system med för mycket än för lite disciplin.

Men när en lärare dänger in ett barn i väggen med ett kraftigt strypgrepp, så tycker jag det gått för långt.

Alldeles för långt och om det vore mitt barn som blev misshandlat så skulle jag nog se till att denne lärare inte tyckte livet var så roligt längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet flera som argumenterar att de inte har rad med dyrare privatskolor - i sadant fall bor man flytta hem till Sverige pa stort om man vill ge sin unge en rimlig chans.

Sverige? Har dom bra skolor där? :)

Tycker dagens Svenska ungar mest gnäller över dyslexi och att lärarna blir sura när de kallas f*tta av ungarna etc.

Sen finns det ju en hel del andra aspekter som är viktiga innan man kategoriskt kan säga att barn är chanslösa bara för att de gått Thaiskola.

T.ex barnens ålder, tillgänglighet till kunskap och omgivningens påverkan på barnets nyfikenhet och egna kunskapstörst.

Att tro att barn per automatik får en bättre chans bara för att de går i Svensk skola är lite snävt.

Men, med detta sagt, så vill jag också säga att förutsättningarna naturligtvis är betydligt bättre om man har tillgång till bra lärare med både

pedagogisk utbildning och vidareutbildning inom sitt läroämne, och med bredare förståelse för sin omvärld än den som förmedlas via ens chef.

Fick tips av Atom om en Internationell skola i Rayong/Ban Chang som inte skulle vara så dyr och har nu fått bekräftat att den kostar ca 240 - 300k bath per år per barn.

Och har man bara ett barn så är det ju faktiskt ingen anledning att inte ha sitt barn i sådan skola.

Har man däremot snubblat och lagt sig på storknästet 3-4 gånger så kan jag förstå att det känns lite jobbigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det gäller i alla länder. Kreti & pleti i Sverige har ju betydligt mindre förstånd än oss Lundsbergare.

Gräddfilaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige? Har dom bra skolor där? smile.gif

Tycker dagens Svenska ungar mest gnäller över dyslexi och att lärarna blir sura när de kallas f*tta av ungarna etc.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag gick i svensk skola för många många år sedan så blev dom som led av dyslexi mobbade och ansedda vara efterblivna. Nu är jag säker på att utvecklingen gått framåt och att man vet att det är en störning i hjärnan liknande stamning och har ingenting med intelligens att göra. Att lärarna då som nu blev sura om dom kallades för f*itta har jag fullständig förståelse för...

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Svenska grundskolan måste vara ett skämt och värre blir det, där kan dom kalla lärare för vad dom vill.

Dom har jackor och mössor på i klassrummen och för att inte tala om alla dessa mobiler som dom får ha inne i klassrummen.

Med motiveringen att någon kanske vill mig nåt, trodde att dom var där för att lyssna på läraren och lära sig nåt och inte sitta och titta på mobilen för att kolla efter sms eller vänta på samtal eller sms.

Skulle tro att det måste komma krafttag inom svenska skolan annars kommer vi ha ett gäng analfabeter, som kommer att bli kriminella,drogmissbrukare för att sedan kosta samhället en massa pengar och idi*terna kommar skylla på att skolan var kass därav att dom är i den sits dom är idag för dom har inte gjort fel att dom satt och lekte med mobilen i stället för att lära sig nåt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande att du är så blasé och tycker att det är gammal skåpmat. Kanske lätt att tycka för att det inte finns nån youtube-snutt i inlägget. :(

För min del var det i allafall ett av de mest srkämmande inslag jag sett i Thailand.

Blev lite galet uttryckt. Menade inte att det inte var fruktansvart, vilket det naturligtvis ar utan menade att tyvar ar det vanligt forekommande med fysiskt vald av ofattbara proportioner i Thailand.

Jag vet att eleverna får sig lite smisk ibland. Jag vet att en linjal kan användas för att bestraffa ett barn.

Jag föredrar ett system med för mycket än för lite disciplin.

Man skapar lydigare barn iaf som lar sig att inte ifragasatta - sa det har de ju lyckats bra med i Thailand. Dock ar det varre med kunskapen. Det system med stora matt av disciplin i skolvasendet verkar ha gemensamt ar medelmattig kunskapsnivaer hos barnen som gar i genom systemtet.

Sen finns det ju en hel del andra aspekter som är viktiga innan man kategoriskt kan säga att barn är chanslösa bara för att de gått Thaiskola.

T.ex barnens ålder, tillgänglighet till kunskap och omgivningens påverkan på barnets nyfikenhet och egna kunskapstörst.

Att tro att barn per automatik får en bättre chans bara för att de går i Svensk skola är lite snävt.

Men, med detta sagt, så vill jag också säga att förutsättningarna naturligtvis är betydligt bättre om man har tillgång till bra lärare med både

pedagogisk utbildning och vidareutbildning inom sitt läroämne, och med bredare förståelse för sin omvärld än den som förmedlas via ens chef.

Fick tips av Atom om en Internationell skola i Rayong/Ban Chang som inte skulle vara så dyr och har nu fått bekräftat att den kostar ca 240 - 300k bath per år per barn.

Och har man bara ett barn så är det ju faktiskt ingen anledning att inte ha sitt barn i sådan skola.

Har man däremot snubblat och lagt sig på storknästet 3-4 gånger så kan jag förstå att det känns lite jobbigare.

Absolut! Haller med. Var lite tidspressad och blev garanterat overdrivet kategorisk. Visst finns det flera andra dimensioner som praglar forutsattningarna for ett barn att skaffa sig en solid utbildning. Men ofta sa gnalls det sa valdigt over thailandares inskrankthet och brist pa kritiskt tankande, omvarldsforstaelse, logik, osv vilket ar en direkt produkt av deras utbildningssytem.

Hmm

Svenska grundskolan måste vara ett skämt och värre blir det, där kan dom kalla lärare för vad dom vill.

Dom har jackor och mössor på i klassrummen och för att inte tala om alla dessa mobiler som dom får ha inne i klassrummen.

Med motiveringen att någon kanske vill mig nåt, trodde att dom var där för att lyssna på läraren och lära sig nåt och inte sitta och titta på mobilen för att kolla efter sms eller vänta på samtal eller sms.

Skulle tro att det måste komma krafttag inom svenska skolan annars kommer vi ha ett gäng analfabeter, som kommer att bli kriminella,drogmissbrukare för att sedan kosta samhället en massa pengar och idi*terna kommar skylla på att skolan var kass därav att dom är i den sits dom är idag för dom har inte gjort fel att dom satt och lekte med mobilen i stället för att lära sig nåt.

Mvh

Nerike

Denna typ av domedagsprofetior har kommit varja artionde och det heter att det alltid blir varre. Visst ar det pa manga hall allvarliga problem med respekt och disciplin men ungarna lar sig mer och battre idag an forr. Vi far panikrapporter om hur manga som blir underkanda hit och dit men minns da att forr sa fick man ett C eller en 1:a och kunde ga igenom systemet anda. Idag sa gar det ej om malen ej ar uppnadda vilket borgar for battre "kvalitetskontroll".

Sverige ligger fortfarande mkt hogt pa alla internationella jamforelser av kunskapsnivaer i grundskolan. Dar Sverige eventuellt tappar ar pa universitetsniva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm

Svenska grundskolan måste vara ett skämt och värre blir det, där kan dom kalla lärare för vad dom vill.

Dom har jackor och mössor på i klassrummen och för att inte tala om alla dessa mobiler som dom får ha inne i klassrummen.

Med motiveringen att någon kanske vill mig nåt, trodde att dom var där för att lyssna på läraren och lära sig nåt och inte sitta och titta på mobilen för att kolla efter sms eller vänta på samtal eller sms.

Skulle tro att det måste komma krafttag inom svenska skolan annars kommer vi ha ett gäng analfabeter, som kommer att bli kriminella,drogmissbrukare för att sedan kosta samhället en massa pengar och idi*terna kommar skylla på att skolan var kass därav att dom är i den sits dom är idag för dom har inte gjort fel att dom satt och lekte med mobilen i stället för att lära sig nåt.

------------------------------------------------------------

Jo det är konstigt att man överlåter bestämmandet i Grundskolan, på eleverna där, och till-låter mobiler, mössor, jackor m m där. Finns det då inga lärare där, Jo men dom agerar uungefär lika som eleverna, skitiga, illa klädda (hål på jeansen) och i övrigt ointresserade av skolarbetet, så hur skall nyanlända elever (7-åringar) uppfatta skolan. En del lärare kommer också spritpåverkade till sin arbetsplats, med uppgiften, att bl a fostra andras barn.

Därför ligger den svenka skolan också långt bak i statistiken. Bland västvärldens universitet, hittar man Lunds på 89 plats.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man flyttar till Thailand, utan att längre ha sin svenska lön bakom sig, så kan nog 5 000 kr i månadsavgift vara en omöjlighet. Jag tror att min egen pensin kommer att landa på 13 000 kr efter skatt - något som antgligen räcker bra för tre personers försörjning, plus lite guldkant på tillvaron emellanåt. Men med nio års skolavgifter så lär ett liv i Thailand stanna vid en dröm.

Finns det verkligen inga kommunala grundskolor som är seriösa, och om de finns; någon som har förslag på hur man känner igen en sådan skola?

jap.gif

PS

Huruvida svenska skolan blir bättre eller sämre kanske beror på vad man anser vara viktigt? Att ungarna tappar i språk och matematik är ett faktum. Däremot är de oerhört duktiga i att argumentera och att leta upp fakta - analytisk förmåga har mer eller mindre ersatts av Googlande. De blir närmast förolämpade om de förutsätts lägga tid på att härleda/ta fram kunskap; när den ändå finns lättillgänglig på Internet.

Fler barn har kunskaper i engelska än tidigare dock, enligt språklärare, så är det bättre uttal men ytligare kunskaper. På samma sätt som svenskar i gemen snart inte längre behärskar elementa i sitt eget skriftspråk är barnens engelska oftast allt utom korrekt. DS

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvva vad man mår illa av att se försvarslösa individer (barn, kvinnor, djur) misshandlas av betydligt större och starkare personer. Stackars skräckslagna lilla barn att utdraget misshandlas av någon som av samhället är satt på sin post för att vara ett stöd, en hjälp och en förebild för barnet. Skrämmande!

När man ser klipp som detta blir man glad över att vårt eget samhälle förbjudit barnaga både i skola och i hemmet sedan länge. Inte för att jag är motståndare till föräldrars lätta dask av sitt barn vid rätt tillfälle utan för dom många idi*ter som inte kan låta bli att missbruka ett samhälles ok till aga. Nu misshandlas ju mängder av barn av idi*ter till föräldrar i Sverige trots att det är förbjudet i lag men jag är i alla fall glad att samhället markerar att det inte är ok att göra det och att alla som ändå gör det riskerar att få sona sitt brott.

Kommer ihåg en del incidenter från min egen skolgång under 70-talet då både jag själv och klasskompisar fått mer eller mindre stryk av lärare. En träslöjdlärare vi hade i mellanstadiet var extra hetleverad och spöade flera ggr under dom tre år vi hade honom dom stökigaste grabbarna i klassen. Och det kunde t ex vara att dunka det störande barnets huvud i väggen ett flertal ggr innan lärarn kom till sans från sin snabbt uppblossande ilska.

En gång slog han en kompis i huvudet ett flertal ggr med en sopborste när kompisen av misstag inte var tyst när lärarn skulle ha genomgång inför alla. Det resulterade b la i par blödande jack i pannan. Efteråt var läraren ångerfull (rädd för anmälan?) plåstrade om och gav godis åt den slagne. Hade den slöjdläraren fått lika fria tyglar som thailändska lärare har så är jag övertygad om att han dagligen misshandlat ungar. Och pga att det alltid kommer att finnas sådana personer som också väljer att bli lärare så är jag glad att skolagans tid är förbi i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit olagligt för lärare att aga barn i skolorna i Thailand sedan 2005.

Problemet är väl att det är lagligt att i hemmet aga barnen, så det finns ju inte så många som kommer att jaga en lärare som agar ditt barn lite grann, eftersom de får lite stryk i hemmet också.

Plus att hur ska barnen förstå skillnader på varför man får lite laglig smisk i hemmet för att sedan få olaglig smisk i skolan.

Inte många barn som går hem och berättar att de fått stryk på ett olagligt vis i skolan. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag känner till att skolagan faktiskt är förbjuden i thailändska skolan sedan några få år tillbaka, men med tanke på hur länge lärare i Sverige fortsatte att aga barn efter att skolagan förbjöds i vårt land så har jag inga större förväntningar på att förändringen ska ske över en natt i Thailand heller. Men ett steg i rätt riktning är det onekligen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...