Jump to content
IGNORERAD

Kungen är krasslig


Keithan

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    10

  • UbonBorge

    10

  • MaiChai

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Fick just nu extremt oroande nyhet via ryktesvagen - absolut inte dokumenterat men inte samma typ av rykte som vanligen cirkulerar!!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just nu extremt oroande nyhet via ryktesvagen - absolut inte dokumenterat men inte samma typ av rykte som vanligen cirkulerar!!.

Fick antagligen samma nyhet imorse på jobbet... snutarna springer omkring som yra höns på sjukhuset och vet inte hur/när dom skall släppa bomben...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsamma, rykten som ni hört, dela med er. Vi vet ju att det är obekräftade rykten och kan hantera dessa som sådana.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

His Majesty King Bhumibol Adulyadej has been hospitalised with fever and fatigue, according to the first statement issued by the Royal Household Bureau on Sunday evening.

The King is experiencing fever and fatigue and has lost appetite, the statement said. His physician are diagnosing the cause of his condition while issuing him antibiotics and intravenous fluid.

The monarch was admitted to Siriraj Hospital on Saturday night for a medical check-up.

Earlier Prime Minister Abhisit Vejjajiva visited Siriraj Hospital before leaving for New York and signed the well-wishing book for His Majesty the King.

At age 81, His Majesty the King is the world’s longest reigning monarch. (TNA)

As usual, details are sketchy.

Why do we care ? Why are we looking at each words of the Royal Household Bureau’s statements ?

First, because the King has had several health issues in the past (read here and there).

Second, because at his age, anything, even a simple cold, can create great concern.

And third, as everybody know now (let’s hope), the succession of the King will shape the future of Thailand.

So, this is why we have to follow -unfortunatly and even if we deeply dislike the idea- very closely every details about the health of his Majesty.

This is not voyeurism. It’s politics.

Here is a list of the pending events that will shape the future of the country. The volatility is still high.

-Political situation

The country remains deeply divided, polarized. Add to this reality, the matter of the royal succession and you get an amazing conundrum.

-Government

Thanks to a group of defectors at the House (allied of Thaksin before), the Democrat Party has managed in december 2008 to form a new coalition. Abhisit, the leader of Democrat Party, has been elected Prime Minister.

This move came after an acute crisis with the PAD, who occupied the Government House for 3 months, and closed Bangkok’s airports for a week.

The People Power Party (ghost of Thaksin’s party, TRT, disbanded) who won the elections of december 23 2007, has been disbanded for electoral fraud.

Samak himself was disqualified as Prime Minister in september by the Constitution Court… Replaced by Somchai, Thaksin’s brother-in-law.

The end of 2008 has been very agitated.

Now, it’s going to be difficult for Abhisit to manage his “Frankenstein coalition“. And, other Sword of Damocles, in case of elections, it’s likely that the Democrat Party would be defeated. Again…

-Thaksin

The ex Prime Minister is under fire, convicted in the Ratchadapisek Land (2 years jail) and on the run. The UK revoked his visa.

Thaksin is a liability for the stability of the country. He has been humiliated (arrest warrant with his picture, jail term, etc.) he probably wants his revenge, he has the financial means, he’s still popular (the elections were a proof).

-Royal succession

This is the most “taboo” issue in Thailand. This explains why all the public debates (if there are real ones) are totally biased.

And this is probably the issue the most difficult to understand for foreigners.

However, it’s the key issue for the future of the country.

Basically, the King is 80 years old (december 2007). He’s going to pass away. This is not politics, nor disrespect, just nature…

Unfortunately, he has several health issues (read here).

Thanks to the “lese majeste crime”, the Junta and thai authorities have instrumentalized the image of the King, as a leverage (or as a shield…).

Therefore, the thai society can’t speak about it. The taboo is total.

Who will succeed this great monarch ? King Bhumibol has been ruling the country for 60 years (!). He’s seen as a living god.

Yes indeed, for us, descendants of the French Revolution and The US Declaration of Independence, it’s difficult to understand. We have the Queen of England, and some Prince in Monaco… Quite a different level…

Anyway, on the paper, the succession is simple : the Crown Prince.

The risk is high that the death of the King could “wake up” the figthing between many factions.

This is from my point of view the greatest risk for the future of Thailand.

And the problem is : no place for chance here.

It will happen. The only uncertainty is… when.-Conflict in the South

The rebels, insurgents, terrorists, militants whatever we call them continue their actions : target killings, schools burning, bombings, road side bombings…

It’s also a liability for the future. No one can believe than the problems in the South can be solved quickly. And there is always the risk that the militant would extend their operations… to Bangkok.

In january 2009, the conflict enters in its fifth year…

To contact me :

cthai2 (at) yahoo. com

why-any-foreigner-should-worry/

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsamma, rykten som ni hört, dela med er. Vi vet ju att det är obekräftade rykten och kan hantera dessa som sådana.

Okey då... ryktet säger att kungen har avlidit på sjukhuset.

Jag hoppas att ryktet är fel, och är det inte det, R.I.P Bhumibol Adulyadej och måtte detta bli oblodigt.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey då... ryktet säger att kungen har avlidit på sjukhuset.

Jag hoppas att ryktet är fel, och är det inte det, R.I.P Bhumibol Adulyadej och måtte detta bli oblodigt.

Håller helt med, det blir ett vakum. Kanske detta lämnar rum för någon icke önskvärd maktmissbrukare, det finns ju en del med den kalibern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vissa kontakter på Siriraj som gav mig info när han låg där förra året och jag har ännu inte hört något om detta. Det kan dock stämma ändå men det är mycket ryktesspridning i luften just nu också.Finns ju vissa läger som skulle vinna på kaos i Thailand just nu.

Saker som talar emot är bland annat att Abbhisit åkt till New York, hade det varit så illa med kungen hade han knappast rest. Han kunde ställt in med kort varsel med hänsyn till det politiska läget i Thailand.

Men jag är inte så säker på att kungen kommer att kunna lämna sjukhuset inom någon snar framtid, hans syster hölls ju igång länge på samma sjukhus.

Får jag några klarare besked postar jag här.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, en annan har ju oxå en del kontakter, fast inom det thailändska hemliga polisen och har inte hört något från dem.

Dyker det upp nått postar jag oxå det här.

Fd Skolpolisen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen ska vara okej enligt uppgifter, kommer förmodligen upp bilder i thaimedia under dagen som ska bevisa det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen ska vara okej enligt uppgifter, kommer förmodligen upp bilder i thaimedia under dagen som ska bevisa det.

Dina "enligt uppgifter" och "förmodligen" är ju helt värdelöst att skriva här :kort: ,skrivnär du vet något istället :rtfm:

ps. jag såg förmodligen Olof Palme gå hand i hand med Marilyn Monroe ute på stan idag och enligt uppgifter så kommer det upp bilder på det under kvällen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på MaiChai´s yrke så är det inte orimligt att han faktiskt vet detta...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, idag kan man se bilder lite överallt på kungen allt enligt min hemliga källa. En del bilder är tom inramade.

Fd skolpolisen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på MaiChai´s yrke så är det inte orimligt att han faktiskt vet detta...

Med tanke på att kungen är (var?) större än gud i Thailand, så är det inte heller orimligt att tro att det mörkas just nu ifall där hänt något.

Maichai postade klockan elva i morse thailändsk tid, nu är klockan ungefär tio på kvällen där, och enda jag kan hitta om kungen i Bangkok Post är att typ sjukhuset källor säger bla bla bla. Ingen har träffat honom och inga färska bilder ännu.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina "enligt uppgifter" och "förmodligen" är ju helt värdelöst att skriva här :kort: ,skrivnär du vet något istället :rtfm:

ps. jag såg förmodligen Olof Palme gå hand i hand med Marilyn Monroe ute på stan idag och enligt uppgifter så kommer det upp bilder på det under kvällen...

Skriva vad du förmodligen såg är ju rätt så ointressant :kort: Skriv när du vet något istället :rtfm::mdr:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriva vad du förmodligen såg är ju rätt så ointressant :kort: Skriv när du vet något istället :rtfm::mdr:

Och du var ju inte den vassaste kniven i lådan precis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte varit och hälsat på kungen på sjukhuset.

Han kan alltså ha kilat vidare men då snackar vi en mörkläggning modell gigantisk om det inte finns några tecken på detta. Prinsessan åker runt bland skolor i södra Thailand, premiärministern åkte till New York, inga av de verkligt insatta agerar märkligt.

Vi snackar ändå om en man som de flesta thai anser vara en halvgud och sist han låg inne på sjukhuset så vallfärdade miljontals människor till sjukhuset för att önska honom ett snabbt tillfrisknande.

Men tro vad ni vill...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid uppskattat Maichais rapporter, som till och från legat före den vanliga pressen, t.ex. vid flygplatsockupationen.

Jobbar man som journalist och bor just i Thailand så är det ju rätt troligt att man har rätt bra källor och många gånger får information om vad som hänt eller händer i Thailand väldigt tidigt.

Och jag hoppas verkligen Maichai fortsätter rapportera här på MPR.

Men självklart finns det alltid några som tycker det är skitjobbigt att det inte är just de som vet bäst.

Sedan är väl frågan om Flen, Häcklefjäll eller Uddevalla är de optimala ställena att befinna sig på när det gäller nyhetsbevakningen av Thailand, inte Bangkok som Maichai. Vissa tycks dock tycka så, så kanske det är så. :crazy:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

:clapping: Bra Vaxet,nyheter vill vi givetvis ha

Precis! Nyheter vill vi ha :great: ,ev. spekulationer omformade till ev. "kanske" nyheter undanbedes :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte varit och hälsat på kungen på sjukhuset.

Han kan alltså ha kilat vidare men då snackar vi en mörkläggning modell gigantisk om det inte finns några tecken på detta. Prinsessan åker runt bland skolor i södra Thailand, premiärministern åkte till New York, inga av de verkligt insatta agerar märkligt.

Vi snackar ändå om en man som de flesta thai anser vara en halvgud och sist han låg inne på sjukhuset så vallfärdade miljontals människor till sjukhuset för att önska honom ett snabbt tillfrisknande.

Men tro vad ni vill...

Mai Chai

De flesta internationella oberoende nyhetsmedier bedömmer att det var cirka 100 000-500 000 som vallfärdade till sjukhuset. Du fick nog med en nolla för mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Turtle Vaxaren, märks att du är lite bara avis för att jag har en kontakt inom den hemlia polisen.

Ingenting har hänt, för han ringer mig så fort nått händer.

Kontakterade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...