Jump to content
IGNORERAD

Bangkok 4–5 dagar, sedan norrut


felix_84

Recommended Posts

Hej allesamman, mitt första inlägg här. Jag hoppas på er expertis och erfarenhet :)

I slutet på oktober ska jag åka till Thailand för första gången. Det gäller (tyvärr) ingen semesterresa, utan jag ska delta på en konferens i Bangkok 29–30 oktober, så det blir nog en ganska sansad vistelse.

Jag har desto fler frågor angående mina planer efter konferensen; jag vill nämligen ta mig norrut till östra Phrae-provinsen (Amphoe Rong Kwang) för att etablera kontakt med en grupp där som talar ett språk som jag vill dokumentera. Jag skulle antagligen stanna där i ungefär en vecka.

1) Hur tar man sig bäst (och kanske billigast) norrut: tåg, buss, eller rentutav flyg till Chiang Mai?

2) Vilka transportmöjligheter finns det i norra Thailand? Byn jag ska till ligger hyfsat nära större orter, men jag har ingen sorts körkort. Vad bör man passa sig för som ensam taxiletande farang i nordöstra Thailand?

3) Hur tar man sig till Europa från norra Thailand? Det verkar som att man alltid måste åka om Bangkok, stämmer det? Vart kan man åka direkt från Chiang Mai?

4) Vilka vaccin o.s.v. skulle ni rekommendera för vistelse i Bangkok och norra Thailand?

Det var väl allt jag kunde komma på för tillfället. Jag tar tacksamt emot alla tips för en förstagångsresenär.

Felix

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Billigast är nog buss, men det är en lång resa.

Tåg är lite bekvämare, mera utrymme, samt enklare att sträcka på benen, eller välj sovkuppe.

Det är väl snarare en fråga om vad man tycker själv. Det är lite att man får vad man betalar för.

Det är inte så jättestor prisskillnad egentligen.

2. Jag hade nog flygit och kanske bott en natt på hotell i Chang Mai och försökt få ett bra pris på någon som kan ta dig hela vägen fram dit du ska. Har du tur kan du hitta någon på flygplatsen också. Jag har dock dålig erfarenhet av att göra bra priser på flygplatsen. Ett fast pris hela vägen annars tillkommer hela tiden en massa extra. Mat åker du nog på under vägen men det är ingen fara. Se till att göra klart om bensin tillkommer. Tillbaka kommer du alltid, närmaste bussstation och buss till Bangkok eller Chang Mai. Tycker inte själv att det är några större problem i nordvästra Thailand. Var inte för blåögd bara.

3. Bangkok

4. Hör med vaccinationationscentralen så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken fraga - vilken lingvistisk grupp ar det du vill dokumentera (typ Phalok eller likande) - finns ju en hel dros minoritetsgrupper utanfor Chiang Mai?

Antar att du skall pa Fourth International Conference on Austroasiatic Linguistics som jag vet halls ute pa Mahidols campus dom datumen. Prof. Suwilai och Kirk Person ar tva av arrangorerna som jag kanner val genom gemensamt arbete kring multi-lingual education.

Skall du presentera ett paper? Vore kul att lasa om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Wangthong!

Nyfiken fraga - vilken lingvistisk grupp ar det du vill dokumentera (typ Phalok eller likande) - finns ju en hel dros minoritetsgrupper utanfor Chiang Mai?

Antar att du skall pa Fourth International Conference on Austroasiatic Linguistics som jag vet halls ute pa Mahidols campus dom datumen. Prof. Suwilai och Kirk Person ar tva av arrangorerna som jag kanner val genom gemensamt arbete kring multi-lingual education.

Skall du presentera ett paper? Vore kul att lasa om inte annat.

Ah, vad kul att du känner till dem och konferensen. Språket jag hoppas kunna dokumentera ännu mer längre fram är mlabri (Phi Tong Luang) som närmast är besläktat med Kammu.

På ICAAL4 ska jag presentera data om namn på kroppsdelar (!) på kammu – en undersökning som jag ursprungligen gjorde för min C-uppsats i språkvetenskap. Jag har inte gjort om mina data till ett paper ännu, men själva uppsatsen finns tillgänglig via Download-länken på den här sidan.

Vad har du arbetat med inom ’multi-lingual education’?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...