Jump to content
IGNORERAD

Väntetid för visuminlämning till ambassaden.


noBuzz

Recommended Posts

Tänkte att det kanske vore nyttigt att ha en tråd med gällande väntetid på att lämna visumansökan på ambassaden.

Så alla ni som just bokat tid, skriv hur lång väntetid ni fick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lilla Noi var på ambassaden nu i veckan och lämnade in ansökan d 29 juli, fick tid för intervju d 31 juli (samma år!?!). Jag vet inte om detta var ren tur eller om arbetsbelastningen kanske är lägre på sommaren. Nu återstår det att se hur lång tid resten tar. Har hört att Göteborg har lååång handläggningstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att alla blåbärsplockare redan varit på intervju ;)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang den snabba bokningen: "Sister old number 2", som bor i Bangkok, tog sig an besöket, följde med lilla Noi till ambassaden (som sig bör... äldre tar ansvar för den yngre) Dock vet jag inte i vilken utsträckning detta påverkade men fort gick det. och frågorna som ambassadpersonalen ställde var mycket intressanta men det är ju inte DET som denna tråd skulle behandla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej oldthaimer,

"och frågorna som ambassadpersonalen ställde var mycket intressanta men det är ju inte DET som denna tråd skulle behandla."

Nu blir jag nyfiken!

Du kan ju starta en ny tråd eller skriva i denna, men åtminstone jag vill gärna veta vad det var för frågor! Om du har lust att berätta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.

Det som överraskade mig mest var frågornas karaktär. Innan intervjun var jag av den uppfattningen att frågorna enbart var till för att utröna om "förhållandet" var seriöst. Min slutsats är att det inte är HELA sanningen för jag uppfattar att det i lika delar gäller at skydda lilla Noi.

Förutom allmänna frågor om mig så ställdes bl a följande frågor:

1. När "han" är trött brukar han slå dig då ??? ?

2. Röker han? eller dricker öl eller alkohol?

3. Är han "goodheart" eller?

4. Har du fått några presenter av honom?

Nu var det så att jag fick "godkänt" på frågorna men om inte detta varit fallet så anar jag en viss möjlighet till rådgivning till lilla Noi.

Just det här med frågan om jag slår henne då jag är trött har jag mött vid samtal med två andra thailändska flickor. En av dem berättade att hennes X-man, då han var trött efter en lång dags arbete, antingen skällde och bar sig åt mot henne eller t o m slog henne. Han föreföll att ta ut sin vrede över det som hänt honom på dagen. Hon frågade mig om även "falanger" brukar göra likadant. Nej självklart inte svarade jag. Är jag trött efter jobbet vilar jag på soffan istället. Då jag vidare berättade att det är olagligt och att polisen då ingriper log hon brett och sa' -"velly good". Att för en thaitjej prata om tidigare misslyckade förhållande är inte lätt. Helst förtiger man detta som om det inte funnits. Men när jag kommit innanför skalet så fattade jag att detta var ett stort bekymmer. I alla fall för henne.

Kontentan är att om jag uppfattat det hela rätt så är ambassaden värd all respekt. Hedervärt att även försöka skydda små Noi's.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej oldthaimer,

Tack för svaret! Ja, det var ju intressanta frågor...

Visst, dom var nog ställda i all välmening, om än lite väl beskäftigt. Tror dom verkligen att damen talar 100% sanning om hon nu är mycket intresserad av att komma till Sverige?

Själv skulle jag nog blivit rejält irriterad om man ställt dessa frågor i min närvaro. I varje fall vad gäller fråga 1... den kan ju givetvis vara motiverad om damen sitter där med en blåtira. Men annars tycker jag det är rent ut sagt oförskämt. Men det är för all del förstås en besvärlig balansgång för ambassaden om man nu har ambitionen att stoppa män som misshandlar kvinnor.

Och ser man på, när jag frågar fru Chang visar det sig att även hon fick dessa frågor på sin intervju oktober 2005. Fast hon har inte berättat det för mig tidigare... trodde i min enfald att det bara var frågan om typ var, när och hur vi träffades. Håhåjaja.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Min fru sa inget om dessa frågor då det begav sig. Måste lyssna med henne ikväll om även hon fick dessa frågor i November 2006!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror tydligen mycket på vem som utför intervjun, För min sambos del var dom mer intresserad av färgen på min bil, hade jag ny eller gammal bil, vilken sort? Misshandel av sambon och vettiga frågor som var bor min släkt,  hur många syskon, ev. barn kom i lite förbigående. Men det kanske också är ett sätt att inte låta Thaidamerna prata för mycket med varandra så alla vet svaret De ska ge. Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med frugan alldeles nyss om hennes intervju och där var det inget snack om jag slog henne eller drack och rökte???

Det som hon fick frågor om var vart jag bodde, vilka som ingick i min Svenska familj, vart dom bodde etc.

Kanske har o göra med om man är gift eller inte? Vi var ju gifta när hon var på UT intervjun?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag får ett intryck av att det är UT-intervjuer som talas om i denna tråd? Men att tråden egentligen handlade om väntetider för besöksvisum hos ambassaden. Och i samband med visumansökan förekommer väl ingen "intervju" ? Eller har jag fattat alldeles galet?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag får ett intryck av att det är UT-intervjuer som talas om i denna tråd? Men att tråden egentligen handlade om väntetider för besöksvisum hos ambassaden. Och i samband med visumansökan förekommer väl ingen "intervju" ? Eller har jag fattat alldeles galet?

/biker

En kortare intervju åkte frugans barn på när dom fick TV förra veckan.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena Lasse!

Får väl passa på och tacka för att alla papper var  :great: Tjejen fick UT den 13/8 :party:

Du kanske kommer ihåg oss? Det var vi som hade lite problem med namnändringsdokumenten som vi faxade till dig för att översättas. När vi kom till dig så hade tjejen hittat orginalet och då stämde inte datumet på namnbytet :grrrrrr: . Du frågade din assistent om allt var 100% samma. Hon sa "yes all same" men efter ett par frågor till ang. 100% samma så sa hon "inte datumet". Så vi fick vänta 1 dag på att orginalet fick översättas.

Men som sagt allt gick juh bra :great:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag hade tänk och ringa till Call-Center i mitten av Januari. Då är jag själv nere i Bangkok.

Damen ska hit typ 24 - 25 Mars!

Så, hur lång är kön nu då?  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkki när hände detta?

Nya regler nu igen, eller?

Quote

För turistvisum, ingen alls.

Går ej att boka via call center, bara att dyka upp var svaret.

Mvh

Kimmo som fattar ingenting

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nya regler nu igen, eller?

Bokning gäller väl bara det som vi brukar kalla "schengenvisa" dvs 3 månader med hjälp av sponsor och inte turistvisa där man själv garanterar uppehället eller UT av olika slag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där!

Nu då?

Quote

hur lång e väntetiden för besöksvisum just nu?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Så alla ni som just bokat tid, skriv hur lång väntetid ni fick.

9 dagar

Vi kunde har fat tid till imon.  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...