Jump to content
IGNORERAD

Fiska kräftor i Sverige med thaiflickvän


ronoh

Recommended Posts

Ett tips för er som har thailändsk flickvän precis som mig. Visa henne lite svenska traditioner. Gärna saker som har en socialprägel. Min flickvän tyckte det var fantastiskt kul att se hur svenskt kräftfiske går till. Jag tror inte att vi svenskar skiljer oss allt för mycket ifrån Issanbor. Vårat land har ju en gång i tiden också varit starkt förankrat i jordbruk och diverse naturbundna sysslor.

Den 22 augusti är det en speciell dag här i Stockholm. På den dagen så tillåts kräftfiske i sjöar och vattenområden runt om i Stockholm som annars är förbjudet.

Kräftfiske är för mig något ursvenskt. Det var därför läge att visa min flickvän hur det går till. Hon har aldrig tidigare fiskat kräftor. Det var en upplevelse för henne.

DSC02581.JPG

Vi köpte kräftmjärdar på Jula för 45:-. Det är viktigt att man tar mjärdar med blixtlås annars är det svårt att få ut kräftorna.

DSC02580.JPG

Jag gjorde en ett par bojar med hjälp av gamla pet-flaskor. Fast det är nog bättre att använa bubbelplast eller frigolit.

Sedan var det bara att åka iväg till sjön där vi skulle fiska. Man får inte börja fiska förräns klockan slagit 17.00. Sen måsta man vänta tills klockan är 24.00, först då tar man upp mjärdarna för sista gången.

DSC02585.JPG

DSC02592.JPG

DSC02594.JPG

Klockan 17.00 var vi på platsen där min far hade fått över 110 kräftor förra året. Med det fiskekort som vi har så får vi bara fiska 50 kräftor per kort. Man får högst använa 5 mjärdar per kort. Vi var 3 personer med fiskekort och hade 5 mjärdar vardera. Vi lade i Mjärdarna så fort vi dragit igång grillen. Och valt en fin utsiktsplats över udden där vi placerat mjärdarna.

DSC02603.JPG

Sedan var det bara att luta sig tillbaka och ta en öl och vänta tills dom små liven hade krypit in i mjärdarna. Vi rodde ut igen efter 1,5 timmar. Då fick vi bara upp 7 st kräftor. Det var först vid skymmningen ungefär kl 21.00 som det började bli livat i båten.

DSC02599.JPG

Vi fick upp totalt 90 kräftor på alla 15 mjärdar som vi hade. Klockan var då 24.00 och det var dags att åka hem och koka dem..

DSC02631.JPG

Det blev ungefär 3 kg kräftor per fiskekort. Fiskekortet kostar bara 50 kr så det är det ju värt. Sen går du ju en del tid man måste ju köpa strömming att agna med och så gäller det ju att man håller ut en hel kväll. Min flickvän tyckte vi skulle ha någon sörja som hon hade köpt i thai-butiken. Det lukar värre än surströmming och ni vet nog vad jag syftar på, ni som har thaländsk flickvän.

DSC02646.JPG

DSC02656.JPG

Klockan 03.00 så kom vi till sängs. Vi hade då tillsammans med min far och mor kokat kräftorna i öl och dill. Vi fryste ner dem flesta och min flickvän åt upp nästan 15 st idag till lunch. Dom smakade jättegott tyckte hon.

Jag kommer att pröva att lägga ut mjärdarna i mälaren också men jag tror inte jag kommer få någonting. Men jag skall defentivt göra ett försök eftersom min flickvän älskar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppenidé! Det får bli kräftfiske för oss också nästa år.

Själv tog jag med min tant på strömmingfiske. Hon blev överlycklig över att håva in flera fiskar på ett kast samtidigt som hon skrattade gott åt dom dumma farangfiskarna som inte ens behövde bete.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för trevliga bilder! Jag har också försökt att låta frugan prova på olika svenska traditioner och även om många av dessa mest verkar ha tråkat ut henne så fungerar allt som i någon grad innefattar variablerna skog/natur eller barn. :P

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med lite bilder, kul att det uppskattades av tjejen. Kanske nått att tänka på om man skulle ta hit nån.

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Va f-n ronoh nu blev jag ju sugen på kräftor och jag som sitter fast på jobbet hela helgen :diablo: Plus för de fina bilderna :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppenidé! Det får bli kräftfiske för oss också nästa år.

Själv tog jag med min tant på strömmingfiske. Hon blev överlycklig över att håva in flera fiskar på ett kast samtidigt som hon skrattade gott åt dom dumma farangfiskarna som inte ens behövde bete.

Ja det tycker jag ni ska pröva. Glöm inte att köpa fiskekort. Vi blev kollade.. Jag hade också tänkt att pilka lite strömming nästa sommar. Ska bli kul att visa tjejen. Det är ändå ganska mycket exotiskt med Sverige(för en thailändare), jag tror att det uppskattas även ifall min stolta thailändska tenderar att se det där ursvenska som lite fånigt ibland.

Det var väldigt mysigt att sitta på udden och grilla och ta en öl samtidigt som man håvade in 3 kg kvalités kräftor. Jag tror inte att det tog mer än 1 vecka innan tjejen hade ätit upp alla. Hennes polare på jobbet som också är Thailändare frågade ifall hon kunde få 5 kräftor... men tjejen åt upp allihop själv. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...