Jump to content
IGNORERAD

Signalkräftor i Thailand


honken

Recommended Posts

Fick höra för några dagar sedan om en Svensk som odlar Signalkräftor i Thailand.

Missade dock vilket område men har för mig att det rör som om Chang Mai området.

De ska tydligen funka bra i risfält, då de äter upp onda små kryp som försöker sig äta på riset.

Någon som vet mer om detta?

Trodde inte signalkräftor gillade klimatet som finns i Thailand och andra ställen.

Men de drog tydligen upp 300kg kräftor i år bara, rätt maffigt.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kräftor är det första Honken tänker på en fredagsmorgon :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv tänkt på detta många ggr, det finns ju kräftor i Kina som trots allt inte ligger långt från Thailand. Vore kul att få reda på om det finns i Thailand. I norra Thailand borde det ju funka, om det inte redan finns naturligt men thailändarna ännu inte fattat att någon vill köpa dem och äta dem, hehe.

jag tror att det finns i Thailand.

Om man tar ett foto på en levande naturlig kräfta och frågar fiskarna i insjöarna i mellanThailand så borde de ju veta. Eller?

Säkert en grej man skulle kunna göra affärer på.

Vem hänger på????

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är så att kräftor behöver ha rinnande vatten för att överleva. Vet därför inte om det skulle funka i ett risfält där väl vattnet står stilla? Kanske jag har fel, men har för mig att det är så.

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke!

Där har du fel kräftor behöver inte rinnande vatten, finns många kräft odlingar i sverige i gamla nerlagda stenbrott.

Och visst går det att odla kräftor i Thailand det är som honken skriver dom odlas i risfälten, det finns ca 600 sorter av kräftor skulle inte tro att våran flodkräfta eller signalkräfta skulle gå att odla i Thailand då dom vill ha lite kallare vatten.

Men en kräfta som skulle kunna odlas i Thailand är röd sumpkräfta (louisianakräftan), den trivs i varmare vatten och växer till sig till fullvuxen storlek på några månader.

Spanska, kinieska samt usa importerade är till 90 % röd sumpkräfta.

Men vart kan man få tag i Krondill i Los är det nån som vet det.

Läs lite här om röd sumpkräfta.

http://sv.wikipedia.sumpkr%C3%A4fta

Läs gärna vad fiskeriverket skriver om dom.

https://www.fiskeriv...2e80007437.html

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

En länk som jag hittade på ett forum (möjligtvis MPR) http://iz.carnegiemnh.org/crayfish/phpbb3/index.php

Kräftor behöver egentligen inte rinnande vatten men behöver syre annars drunknar dom. I praktiken innebär det naturligtvis oftast rinnande vatten.

Har själv sysslat en del med kräftfiske och haft liknande funderingar som Kamrat 17 så visst finns intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälvklart måste dom ha syre och eftersom risfält är så pass stora ytor så tar vattnet upp syre själv genom ytvattnet ( är det ingen som hållt på med akvarium jag har även haft saltvatten med korallrev)

Ett annat sätta att tillföra syre är att pumpa upp vatten i en slang för att sedan låta vattnet stråla tillbaka till risfältet, sådana ser på mindre tigeräkors odlingar.

Ett annan enkelt sett att tillföra syre är att ha en vindsnurra som driver arkimedes skruv, då sköter naturen pumpningen utan el sådana ser lite här och var i Los.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att på spanska risfält prövade man med kräftor. Men de grävde gångar så fälten dränerades.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kräftor är det första Honken tänker på en fredagsmorgon :)

hoho :)

Vette fan varför det blev dagens första tanke, såg väl nån person på väg till jobbet som påminde mig om en kräfta :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke!

Där har du fel kräftor behöver inte rinnande vatten, finns många kräft odlingar i sverige i gamla nerlagda stenbrott.

Och visst går det att odla kräftor i Thailand det är som honken skriver dom odlas i risfälten, det finns ca 600 sorter av kräftor skulle inte tro att våran flodkräfta eller signalkräfta skulle gå att odla i Thailand då dom vill ha lite kallare vatten.

Men en kräfta som skulle kunna odlas i Thailand är röd sumpkräfta (louisianakräftan), den trivs i varmare vatten och växer till sig till fullvuxen storlek på några månader.

Spanska, kinieska samt usa importerade är till 90 % röd sumpkräfta.

Men vart kan man få tag i Krondill i Los är det nån som vet det.

Läs lite här om röd sumpkräfta.

http://sv.wikipedia.sumpkr%C3%A4fta

Läs gärna vad fiskeriverket skriver om dom.

https://www.fiskeriv...2e80007437.html

Mvh

Nerike

Du är en klippa Nerike.

Fin info du grävt fram.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men vart kan man få tag i Krondill i Los är det nån som vet det.

...

Lättast är väl att ta med frön från Sverige. Krondill är ju lättodlat i Sverige, och borde gå bra i Thailand, bara man vattnar ordentligt.

Hade själv krondill på tomten när jag hade hus tidigare och det växte så det knakade.wink.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Dill ser jag dagligen i Bangkok när jag passerar grönsaksmarknader ..! Kräftodling i Thailand skulle kanske vara en god affärside..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jobbade i Norra Califonien i 5 år på(trot eller ej!)en risfarm.

Där hade vi stora problem med kräftorna som underminerade dom små "slussarna" vi hade i fälten.

Där var dom skadedjur och la man i burar så vart dom snart fyllda med röda kräftor.

Vi hade kräftskiva på svenskt vis ett par gånger om året.

Det sas att dom inte tar åt sej gifterna som sprutas på fälten eftersom dom inte innehåller nått fett??

Temperaturen klarar dom lysande vi hade 100 Grader Fahrenheit(38gradercelsius)mins 3 månader varje år.

Det fanns inget vatten ca 4 månader om året men det bekom dom inget.

Så en varning tror inte ni blir så populära när kräftorna invanderar risfälten i Isan!!!

Mat iochförsej!!

Mvh Basse :preved:

www.gustavssons.biz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jobbade i Norra Califonien i 5 år på(trot eller ej!)en risfarm.

Där hade vi stora problem med kräftorna som underminerade dom små "slussarna" vi hade i fälten.

Där var dom skadedjur och la man i burar så vart dom snart fyllda med röda kräftor.

Vi hade kräftskiva på svenskt vis ett par gånger om året.

Det sas att dom inte tar åt sej gifterna som sprutas på fälten eftersom dom inte innehåller nått fett??

Temperaturen klarar dom lysande vi hade 100 Grader Fahrenheit(38gradercelsius)mins 3 månader varje år.

Det fanns inget vatten ca 4 månader om året men det bekom dom inget.

Så en varning tror inte ni blir så populära när kräftorna invanderar risfälten i Isan!!!

Mat iochförsej!!

Mvh Basse preved.gif

www.gustavssons.biz

Man skulle förmodlingen behöva komma upp stora kvantiteter för att om möjligt få en lönsamhet på export med tanke på de mängder som skeppas från Kina!

Var inne på din sida gustavssons.biz, men länkarna är döda!? Jag förmodar att din verksamhet ligget i Phuket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. dill så borde det finnas nån variant i LOS.

Tjejen beställde nån soppa när vi var inne i Buriram, och jag tyckte att innehållet påminde om dill.

Smakade på den och mycket riktigt så smakade det kraftigt av dill, nästan som att dricka kräftspad. Mums.

Frågade vad soppan kallades, men minnet räckte fram tills nästa chang.

Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...