Jump to content
IGNORERAD

Kuppens misslyckade facit


noBuzz

Recommended Posts

Dagens bangkokpost publicerar en intressant artikel om varför kuppen misslyckades.

Förutom att landet är mer splittrat nu än då (och splittring var ju skälet till kuppen) så har militären ökat

sina budgetar och sitt inflytande till nivår som senast sågs 1992.

Thailand tappade alltså 15 år av politisk frigörelse från militären iom kuppen 2006.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/24043/the-coup-making-coalition-mistaken-basic-premise

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • MaiChai

    9

  • Isaan Butterfly

    8

  • ban99arne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Dagens bangkokpost publicerar en intressant artikel om varför kuppen misslyckades.

Förutom att landet är mer splittrat nu än då (och splittring var ju skälet till kuppen) så har militären ökat

sina budgetar och sitt inflytande till nivår som senast sågs 1992.

Thailand tappade alltså 15 år av politisk frigörelse från militären iom kuppen 2006.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/24043/the-coup-making-coalition-mistaken-basic-premise

Hej

Detta är helt riktigt, men makteliten och PAD såg en kupp som enda möjligheten eftersom dom inte kunde vinna dom val som hölls.

Och dom är nog inte så noga med demokrati så det pris Thailand fick betala och fortfarande gör tycker dom nog är ok.

Men för dom som vill ha en demokratisk utveckling i landet är dessa kupper och militärens ökade inflytande en katastrof som måste stoppas snarast.

Hoppas Abshit inser detta och om han vill landet väl(som en del på forumet tror) utlyser fria val snarast, där alla partier får vara med.

Så att landets sår kan läkas och oroligheterna upphöra.

Annars kommer det bara att bli värre,och om demonstrationerna inte leder någon vart kommer det bara att trappas upp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första misstaget var att inte hålla val inom de 3 månader som det talades om efter kuppen, eftersom det dröjde nära 15 månader till valet i december 2007 så hade Thaksin gott om tid att ladda om och skapa sig ett marionettparti i PPP.

Sen skrevs konstitutionen om utan ha Thailands bästa och framtid i åtanke, något som dagens regering är villig att justera med TRT/PPP/Phuea Thai vägrar om den inte omfattar carte blanche för alla brott som begåtts av (Thaksin)och ett villkorslöst frikännande av honom.

Både polisen och militären i Thailand är oerhört politiserade, se bara på käbblet om den nya rikspolischefen? Politiker som tidigare var militärer/poliser och vill behålla sin rank? Slutar du polisen eller militären så slutar du, alltså ska du inte tilltalas Pol Sgt major eller vad det nu är längre?

Hela valssystemet skulle setts över och allt skulle gjorts för att dra ner röstfusk till ett minimum, här verkar inte så värst många partier vara så värst intresserade av att förändra ett system som de kan och vet hur man utnyttjar.

Politiker och affärsmäns inflytande över media måste minska, när politiker får komma till tals i medierna så ska det vara motfrågor och inte bara hejarklacksjournalistik vilket det lätt blir om politkern äger TV/Radio kanalen eller tidningen.

Där finns mycket kvar att göra, tyvärr verkar det som Thailand återigen har målat in sig i ett hörn.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta är helt riktigt, men makteliten och PAD såg en kupp som enda möjligheten eftersom dom inte kunde vinna dom val som hölls.

Och dom är nog inte så noga med demokrati så det pris Thailand fick betala och fortfarande gör tycker dom nog är ok.

Men för dom som vill ha en demokratisk utveckling i landet är dessa kupper och militärens ökade inflytande en katastrof som måste stoppas snarast.

Hoppas Abshit inser detta och om han vill landet väl(som en del på forumet tror) utlyser fria val snarast, där alla partier får vara med.

Så att landets sår kan läkas och oroligheterna upphöra.

Annars kommer det bara att bli värre,och om demonstrationerna inte leder någon vart kommer det bara att trappas upp.

Mvh Isan Lover

Måste vara enkelt att använda samma inläggg om och om igen, bara kopiera, klistra in och posta.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack No Buzz för att du lägger in denna artikel från Bangkok Post 2009-09-18.

Som ni kan se så bugar jag för generalerna i min avatar.

De har väldigt stor makt bakom kulisserna i Thailand idag.

Efter militärkuppen i september 2006 tillsatte generalerna en pensionerad general och fd ÖB , Surayud, som premiärminister.

Hans regering fördubblade därefter militärbudgeten 2007.

De röda , med Samak som ledare, vann därefter valet i dec 2007,

men de förlorade makten eftersom Generalerna inte följde de röda regeringars instruktioner; läs i artikeln:

`chose not to follow two elected governments instructions`

dvs de röda premiärministrarna Samak and Somchai som införde undantagstillstånd när de gula ockuperade regeringskansliet och parlamentet och flygplatserna 2008.

Däremot valde Generalerna att följa nuvarande PM Abhisits order om undantagstillstånd i april 2009 då de röda protesterade i Bangkok.

Imorgon, på tre års dagen för militärkuppen 19 sept 2006, demonstrerar de röda igen i Bangkok.

Generalerna följer återigen PM Abhisits regler om undantagstillstånd, och begränsade rättigheter för demonstranterna imorgon.

Så visst har generalerna en avgörande makt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Måste vara enkelt att använda samma inläggg om och om igen, bara kopiera, klistra in och posta.

Hej

Visst kan man använda samma inlägg om och om igen som du helt riktigt påpekade, detta beroende på att inget har ändrats utan problemen kvarstår.

Men det är roligt att fler och fler får insikt i vad dessa kupper och oegentligheter landet har råkat ut för leder till för Thailand.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack No Buzz för att du lägger in denna artikel från Bangkok Post 2009-09-18.

Som ni kan se så bugar jag för generalerna i min avatar.

De har väldigt stor makt bakom kulisserna i Thailand idag.

Efter militärkuppen i september 2006 tillsatte generalerna en pensionerad general och fd ÖB , Surayud, som premiärminister.

Hans regering fördubblade därefter militärbudgeten 2007.

De röda , med Samak som ledare, vann därefter valet i dec 2007,

men de förlorade makten eftersom Generalerna inte följde de röda regeringars instruktioner; läs i artikeln:

`chose not to follow two elected governments instructions`

dvs de röda premiärministrarna Samak and Somchai som införde undantagstillstånd när de gula ockuperade regeringskansliet och parlamentet och flygplatserna 2008.

Däremot valde Generalerna att följa nuvarande PM Abhisits order om undantagstillstånd i april 2009 då de röda protesterade i Bangkok.

Imorgon, på tre års dagen för militärkuppen 19 sept 2006, demonstrerar de röda igen i Bangkok.

Generalerna följer återigen PM Abhisits regler om undantagstillstånd, och begränsade rättigheter för demonstranterna imorgon.

Så visst har generalerna en avgörande makt i Thailand.

Visst verkar det vara så.

Och det är ytterst olyckligt för Thailand att Thaksin körde det politiska klimatet i botten, och girigheten så hårt framåt, att det ledde till den här situationen.

Och när vi ändå är inne på val och politik. Vilken är de rödas politik egentligen?

De "fria" valen och Jesus återkomst har ju rapats i all oändlighet. Men vilken reell politik är det de vill se.

Vilka är de konkreta frågor och konkreta förändringar de vill se?

Finns ett politiskt program någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst kan man använda samma inlägg om och om igen som du helt riktigt påpekade, detta beroende på att inget har ändrats utan problemen kvarstår.

Men det är roligt att fler och fler får insikt i vad dessa kupper och oegentligheter landet har råkat ut för leder till för Thailand.

Mvh Isan lover

Vilka fler? Hoppas du inte blandar in mig i dina sandlådepolitiska teorier. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till No Buzz

Visst har de röda politiskt program.

Men jag håller med dig om att det är inte lätt att hitta information om detta.

Nuvarande regeringen Abhisit, gör vad de kan för att blockera de rödas information genom att censurera rapporteringen i TV och radio och hemsidor på Internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka fler? Hoppas du inte blandar in mig i dina sandlådepolitiska teorier. :)

Hej

Bara en sån sak som den länk som du började den här tråden med gör ju att chansen ökar att fler människor förstår vad som egentligen har skett.

Det är alldeles för tyst om sånt här, och den information som kommer är hårt censurerad, detta gör att folk utomlands lätt vilseleds.

Och det finns ju folk som på fullt allvar tror att landets nuvarande ledare har tillkommit genom en normal politisk process, som lika gärna kunde ha

skett i Sverige eller något annat demokratiskt land.

Då har man nog missat en hel del av det som har hänt dom senaste åren.

Inget har skett av en slump eller i en demokratiska processr, utan det läge som nu råder har planerats och genomförts av gammla makthavare med

militärens hjälp, och genom att våldföra sig på demokratiska processer och domstolar.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Foljande skrev jag nagonstans pa ett annat forum nagra manader efter kuppen nar det valkades "Consitution Day".

Målen helgar sällan medlen och detta blir med all tydlighet påvisat med den Thailändska statskuppen. Thaksin var en korrupt och girig premiärminister i mina ögon. Han tillförde väldigt lite gott till landet och lyckades göra direkt skada på flera sätt och vis. Bland annat lyckades han delvis manipulera domstolsväsendet vilket var mkt oroväckande. Tyvärr var kuppen ett mkt sämre alternativ. Opinionen höll sakteligen på att svänga i Thailand och flera uppmärksammade domstolsbeslut satte Thaksin under press. Militären tyckte sig inte kunna vänta till det uppskjutna nyvalet utan gick händelserna i förväg. I och med detta tog de Thailand tillbaka till tidigt 90-tal gällande politisk och demokratisk utveckling. Även fast de skulle ha helt altruistiska motiv (vilket är mkt tveksamt) så blir resultat inte bra.

Detta var min asikt efter kuppen och eftersom vi har mer av ett facit idag sa upplever jag att resultat faktiskt blev varre an vantat. Den storsta besvikelsen var det uppskjutna nyvalet och den illegitima konstitutionen. En konstitution forfattad av s:k experter utsedda av en militarjunta kommer aldrig vara trovardig - oavsett innehall. Tro NB ar inne pa den absolut viktigaste fragan och det ar en revision av nuvarande konstitution som fornarvarande blockas av Phuea Thai. Rattvisa nyval kommer inte kunna hallas med nuvarande regleringar och drommen om demokratiska val forbli en flycktig drom och inget annat.

IL - det ar ocksa viktigt att inte glomma bort allt det som skedde innan kuppen och det massiva missnoje som radde pga riggade val, manipulerade domstolar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

Foljande skrev jag nagonstans pa ett annat forum nagra manader efter kuppen nar det valkades "Consitution Day".

Målen helgar sällan medlen och detta blir med all tydlighet påvisat med den Thailändska statskuppen. Thaksin var en korrupt och girig premiärminister i mina ögon. Han tillförde väldigt lite gott till landet och lyckades göra direkt skada på flera sätt och vis. Bland annat lyckades han delvis manipulera domstolsväsendet vilket var mkt oroväckande. Tyvärr var kuppen ett mkt sämre alternativ. Opinionen höll sakteligen på att svänga i Thailand och flera uppmärksammade domstolsbeslut satte Thaksin under press. Militären tyckte sig inte kunna vänta till det uppskjutna nyvalet utan gick händelserna i förväg. I och med detta tog de Thailand tillbaka till tidigt 90-tal gällande politisk och demokratisk utveckling. Även fast de skulle ha helt altruistiska motiv (vilket är mkt tveksamt) så blir resultat inte bra.

Detta var min asikt efter kuppen och eftersom vi har mer av ett facit idag sa upplever jag att resultat faktiskt blev varre an vantat. Den storsta besvikelsen var det uppskjutna nyvalet och den illegitima konstitutionen. En konstitution forfattad av s:k experter utsedda av en militarjunta kommer aldrig vara trovardig - oavsett innehall. Tro NB ar inne pa den absolut viktigaste fragan och det ar en revision av nuvarande konstitution som fornarvarande blockas av Phuea Thai. Rattvisa nyval kommer inte kunna hallas med nuvarande regleringar och drommen om demokratiska val forbli en flycktig drom och inget annat.

IL - det ar ocksa viktigt att inte glomma bort allt det som skedde innan kuppen och det massiva missnoje som radde pga riggade val, manipulerade domstolar osv.

Hej

Förmodligen har du rätt i att det skedde en del innan kuppen som inte borde ha hänt, men det hade ändå varit bättre med valda ledare än militärkupp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till No Buzz

Visst har de röda politiskt program.

Men jag håller med dig om att det är inte lätt att hitta information om detta.

Nuvarande regeringen Abhisit, gör vad de kan för att blockera de rödas information genom att censurera rapporteringen i TV och radio och hemsidor på Internet.

Att de censureras mer än vad som skedde från tidigare regimer kan vi käbbla om i all evighet, och kanske du har rätt Bossej.

MEN, ingen kan förneka att de röda just nu bara har ett enda mål, få Thaksin tillbaka, se till att det han dömts för av domstol blir benådat, samt se till att han får amnesti för alla andra brott han anklagas för.

Det handlar ju just nu om en personkult, självfallet finansierad och regisserad av den självutnämnde guden själv.

Och Guden säger:

"ge mig min makt och mitt land tillbaka, Jag lovar att om det blir några pengar över, efter att jag och mina vänner tagit vad vi vill ha, ja då kommer jag låna ut dessa till de fattiga i norr. Jag lovar också att räntan max kommer bli 10% per månad och om ni inte kan betala tillbaka så kan ni få hyra den mark ni förlorat till mig för ett bra pris. Jag lovar också att skjuta av alla skurkar och banditer, förutom dom som har vänner ibland polisen och de som betalat mutpengar. Jag skall också se till att korruptionen på lokal nivå försvinner och göra allt för att centralisera denna till mig, min familj och mina vänner."

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Och därmed är vi tillbaka till det som Stephen Young sade om Thailands historia när det gäller personer i maktposition som sparkats ut ur Thailand.

Alla tidigare i exil har fortsatt att leva i just exil. Det thailändksa tankesättet att man tappat ansikte gör att man inte kan återvända.

Medans Thaksin inte alls ser det på samma sätt. Han accepterar inte att han faktiskt är utsparkad. Problemet är att han snodde åt sig för mycket pengar på sin tid, så han har väl råd att hålla på såhär ett tag till. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Han accepterar inte att han faktiskt är utsparkad. Problemet är att han snodde åt sig för mycket pengar på sin tid, så han har väl råd att hålla på såhär ett tag till. :(

Tragiskt men sant och som Surin uttrycker det blir det istället komiskt, men som sagt, fortfarande tragiskt för Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och därmed är vi tillbaka till det som Stephen Young sade om Thailands historia när det gäller personer i maktposition som sparkats ut ur Thailand.

Alla tidigare i exil har fortsatt att leva i just exil. Det thailändksa tankesättet att man tappat ansikte gör att man inte kan återvända.

Medans Thaksin inte alls ser det på samma sätt. Han accepterar inte att han faktiskt är utsparkad. Problemet är att han snodde åt sig för mycket pengar på sin tid, så han har väl råd att hålla på såhär ett tag till. :(

Hej

Jag tror faktiskt att det finns en majoritet av befolkningen i landet som vill ha demokratiskt valda ledare även utan Thaksin.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror faktiskt att det finns en majoritet av befolkningen i landet som vill ha demokratiskt valda ledare även utan Thaksin.

Mvh Isan lover

Håller med (vad gör ett citat av mig i ditt inlägg, förresten??). Fast med ett aber, jag skulle skriva: Jag tror faktiskt att det finns en majoritet av befolkningen i landet som vill ha demokratiskt valda ledare speciellt utan Thaksin.

För som jag ser det, så vill en majoritet inte ha tillbaka Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till No Buzz

Visst har de röda politiskt program.

Men jag håller med dig om att det är inte lätt att hitta information om detta.

Nuvarande regeringen Abhisit, gör vad de kan för att blockera de rödas information genom att censurera rapporteringen i TV och radio och hemsidor på Internet.

Berätta gärna mer om programmet. :)

Wille,

Du har rätt om konstitutionen.

Men framför allt så ser jag det Young pratar om i del 4 av sin intervju som ett betydligt större problem.

Poo-yai kulturen knuten till makt & pengar istället för till välvilja, parat med gemene mans allmänna acceptans av girighet dödar tyvärr Thailand.

Ett val kommer inte att förändra något alls. Eller ens en konstitutionell förändring.

Det behövs en ordentlig rensning i ALLA politiska/militära/polisiära och ekonomiska led innan ett val blir annat än ett rent symboliskt skådespel.

Och det finns tyvärr ingen som kan ta rollen som städare och få den uppslutning som behövs bakom sig.

Och skulle en sådan person dyka upp skulle han riskera att inte bli långlivad i dagens Thailand.

Tror Abhisit kanske har rätt ambition men inte tillräckligt förtroende och frihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De röda verkar vara ganska splittrade,dels finns det "Vi som gör allt som Dr T betalar oss för att göra" som ska hålla igång i helgen, sedan finns det den del som faktiskt vill göra revolution i Thailand och förändra systemet rån grunden. Ledda av den i landsflykt gågne Jakrapop Penkair som verkar ha distanserat sig från de andra tre ledarna för UDD.

Penkair, med kommunistisk bakgrund, vill ha revolution i Thailand och avskaffa kungahuset och just nu är det oklart huruvida han stöds av Thaksin. Men han har i intervjuer avfärdat de röda kvarvarande ledarna som marionetter som bara jobbar för en sak.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första misstaget var att inte hålla val inom de 3 månader som det talades om efter kuppen, ..

Mja, en helt felaktig slutsats.

Det första felet var att militären grep till vapen för att lägga sig i inrikespolitiken.

Att man dessutom inte straffat de skyldiga gör ju att detta misstag legitimerats och riskerar att lägga sig skygga på demokratin i framtiden. I värtsa fall så följer fler kupper.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, en helt felaktig slutsats.

Det första felet var att militären grep till vapen för att lägga sig i inrikespolitiken.

Att man dessutom inte straffat de skyldiga gör ju att detta misstag legitimerats och riskerar att lägga sig skygga på demokratin i framtiden. I värtsa fall så följer fler kupper.

MVH/BanArne

Du kanske skulle läsa trådstarten igen? En gång till! Läsförståelse?

Felet innan dess var ju att Thaksin mutade partier att ställa upp i valet den 2 april 2006 så att det skulle legitimera hans TRT regering. Men nu diskuterade vi eftermälet till kuppen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle läsa trådstarten igen? En gång till! Läsförståelse?

Felet innan dess var ju att Thaksin mutade partier att ställa upp i valet den 2 april 2006 så att det skulle legitimera hans TRT regering. Men nu diskuterade vi eftermälet till kuppen.

Bäste Bangkok Bob, nej felet med militär-kuppen var att den utfördes men som språkrör för Bangkoknomenklaturan har jag full förståelse för att Ni inte vill medge detta. Lösningen på en dåligt fungerande demokrati är inte att avskaffa demokratin.

Läsförtående Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningen på en dåligt fungerande demokrati är inte att avskaffa demokratin.

Så, vad är lösningen då Herr Barnarne? Omedelbara val? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningen på en dåligt fungerande demokrati är inte att avskaffa demokratin.

Läsförtående Arne

Har jag påstått det? I så fall får du gärna visa mig var jag tyckt att det var en bra lösning med en militärkupp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...