Jump to content
IGNORERAD

Thailands första Gripen i luften.


Jojje

Recommended Posts

I förrgår premiärflög Thailands första Gripen-flygplan i Linköping.

Thailands första Gripen-flygplan, nr 70701, lättade från Saab-fältet kl. 14.50 på onsdagsförmiddagen och landade 80 minuter senare.

Thailand beställde 2008 ett helt flygplans- och ledningssystem från FMV. I beställningen ingår sex Gripen-flygplan med tillhörande utrustning och service, ett Saab 340-flygplan med Erieye-radar, en Saab 340 för transport och utbildning samt ett integrerat ledningssystem med datalänkar. Dessutom ingår utbildning av Thailändska flygförare och tekniker i Sverige.

Avtalet innehåller, förutom materielen, en omfattande logistisk support, utbildning av Thailändska piloter och tekniker samt simulatorer. Sverige kommer även att bidra med piloter och tekniker på plats i Thailand som rådgivare under introduktionen av Gripen och Erieye i det Thailändska flygvapnet.

Leveransen av flygplanen kommer att ske i början av 2011.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I förrgår premiärflög Thailands första Gripen-flygplan i Linköping.

Thailands första Gripen-flygplan, nr 70701, lättade från Saab-fältet kl. 14.50 på onsdagsförmiddagen och landade 80 minuter senare.

Thailand beställde 2008 ett helt flygplans- och ledningssystem från FMV. I beställningen ingår sex Gripen-flygplan med tillhörande utrustning och service, ett Saab 340-flygplan med Erieye-radar, en Saab 340 för transport och utbildning samt ett integrerat ledningssystem med datalänkar. Dessutom ingår utbildning av Thailändska flygförare och tekniker i Sverige.

Avtalet innehåller, förutom materielen, en omfattande logistisk support, utbildning av Thailändska piloter och tekniker samt simulatorer. Sverige kommer även att bidra med piloter och tekniker på plats i Thailand som rådgivare under introduktionen av Gripen och Erieye i det Thailändska flygvapnet.

Leveransen av flygplanen kommer att ske i början av 2011.

Hej

Tack för den infon, roligt att Thailand och Sverige kan göra affärer inom flyget.

Det svenska alternativet ska ju dessutom vara billigare än dom andra ländernas, så det är ju bra för Thailand också.

Även om man ju alltid kan diskutera om så mycket pengar inte kunde använts till något bättre.

Men det alternativet fanns nog inte, så lycka till med försäljningen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är bra att Thailand valt ett Svenskt plan oavsett det rådande politiska läget i Thailand så har de ju behov av ett fungerande flygvapen. Med moderna plan som ej är absurtdyra i drift. Innan alla som gillar att racka ner på JAS Gripen yttrar sig om dess kapasitet i relation till kostnaden bör ni läsa Jane,s defens information. Dom anser att Gripen är ett totalt sett bättre allternativ än både Eurofightern och USA senaste som Norge beställt det Amerikanska är kanske marginelt bättre enligt vad USA uppger men det är ej säkert det planet finns inte i luften ännu samt LCC kostnaden är mångdubbelt större för båda alternativen! Det ryska planet är minst en generatin äldre så det är förgammalt samt därmed för ineffektivt avseende logestiken runt planet.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Man behöver inte gå till Jane. Det finns en art. på nätet i någon av våra större tidnigar, Dn SVd eller tent utav Unt möjligen i E24 I vilket fall som helst dömdes Norges köp av Us planet För dyrt för uppgifterna som skall utföras. Man mörkade negativa saker om Us planet och löft fram de om Gripen

Leta så finner nig nog art.

Boffe

Ps trådrubriken är inte så lyckad Kunde likaväl passa "tjötet" om kuppen.

Ds

Ännu en gla.Bild från LOS

Den lilla orm sågs i Paradiset utanför Detta Hotel

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite film också

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...