Jump to content
IGNORERAD

A-O Visa


Nypan

Recommended Posts

Hej !

Hoppas flera tycker som jag, att den nya gränsen for att få A-O visa med din pensionsinkomst har blivit alldeles för hög.

Vem av er har 65000 Tbh/ mån efter skatt i pension???

Se utdrag från Thaiambasaden

6. Banktillgodohavande på mer än 800,000 BTH. Dokumenten skall vara på engelska i original

och de skall vara stämplade och signerade av respektive utfärdare. 1 original samt 2 kopior

(dokumenten får ej vara äldre än 3 månader)

7. Alternativt en inkomstuppgift från försäkringskassan i original som visar månadsinkomst

överstigande 65,000BTH (efter skatt) kombinerat med ditt Banktillgodohavande på engelska i

original och de skall vara stämplade och signerade av respektive utfärdare. (dokumenten får ej

vara äldre än 3 månader) 1 original samt 2 kopior (dokumenten får ej vara äldre än 3 månader)

Ambasadens hemsida finns på Svenska Se nedan.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOAswe.pdf

Detta innebär att många inte kan stanna så länge vid varje resa, utan att man måste lösa visa på annat sått.

Kostar pengar och tid helt i onödan.

Har skickat ett mail till denna adress ( http://www.thaiembassy.se/consular/visa.php ) och påtalat detta. Vill inte uppmana andra att göra samma sak men, det skulle kanske hjälpa lite om någon mer skrev dit.

En kompis till mej var på ambasaden i går och fick inte A-O visa p.g.a. att han har låg pension då han tog ut den vid 61 år. Han måste söka kortare tid.Förra året fick han A-o Visa utan problem.

På ambasaden sa man då att man har fått många klagomål om dett så ett par mail till skulle kanske inte skada.

Föreslog själv sn summa på 40000tbh/mån.

Nypan

snart där

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • Fritz

    12

  • Nypan

    9

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tjenare..Jag sökte mitt visa här i Thailand. Besökte svenska konsulatet mellan Pattaya och Jomtien för att få ett intyg att jag hade tillräckligt med pengar. Detta intyg använder man sedan i sin visumansökan på Immegration.

Mina intyg från FK och en del andra ställen var på engelska men trots detta frågade den vänlige tjänstemannen vilka summor han skulle ta med i sina beräkningar. Jag blev lite paff men pekade sedan naturligtvis på bruttoinkomsterna.Har hört samma historia från andra långliggare jag lärt känna.

Jag hade inga som helst problem med att sedan få Retiredment Visa stämplat i mitt pass. Nu slipper jag dessa dötrista Visaresor till Kambodja var 90:e dag utan behöver bara besöka Immegration i grannbyn för att få ny stämpel i passet.

När man söker här behöver man inga utdrag ur brottsregistret, läkarintyg på att man inte lider av syflis i tredje graden mm.

Vad som behövdes för mig var följande...reservation för minnesluckor.

1. Intyg (helst på engelska) att jag hade en bruttoinkomst på mer än 65000 bath/månad

2. Ett hyreskontrakt på huset som jag hyr

3. Några foton på mig själv samt mitt pass.

4. En bankbok med minst 10.000 bath i en thailändsk bank

5. Ett intyg från denna bank som visade att jag har denna bankbok.

Be mig inte förklara punkt 5 för det kan jag inte.

Ett annat alternativ är ju att du hittar nåt fint fruntimmer här i Thailand och gifter dig med henne. Då räcker det med 40.000 bath/månad men å andra

sidan sänks din pension med 500 SEK.

Hmm...hade lite problem med att öppna ett konto i en thailändsk bank. Den första som jag besökte påstod att jag inte hade giltigt visum och nekade. Men när jag gjorde ett andra försök på ett av Siam Commersials mindre kontor och hade mitt hyreskontrakt i ena handen och min sambo i den andra så gick det lätt som en plätt.

Mvh..Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Hoppas flera tycker som jag, att den nya gränsen for att få A-O visa med din pensionsinkomst har blivit alldeles för hög.

Vem av er har 65000 Tbh/ mån efter skatt i pension???

Föreslog själv sn summa på 40000tbh/mån.

Nypan

Så du tror att Thailand skulle ha intresse i att fungera som en filial till den svenska "socialen"?

Det tror inte jag.

Jag tycker nuvarande ekonomiska villkor för O-A ligger på en rimlig nivå.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alldeles för lång tid kvar till min pensionering, men blev lite nyfiken på hur pensionen beskattas om man flyttar till Thailand. Beskattas pensionen i Sverige även om man ha emigrerat till Thailand? Blir man i så fall dubbelbeskattad, dvs måste man betala skatt även i Thailand på sin inkomst?

När jag gifte mig i Thailand, så var jag tvungen att visa att jag hade inkomst för att bevisa att jag kan försörja familjen. Dom siffrorna visade jag i brutto, vilket inte var några problem.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

angående beskattning så beskattas ATP i Sverige med s.k. sinkskatt som är 25% och egna tidsbegränsade pensionsförsäkringar i Thailand, i och med att Sverige har en skatteöverenkommelse med Thailand.Denna info har jag fått från skatteverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tror att Thailand skulle ha intresse i att fungera som en filial till den svenska "socialen"?

Det tror inte jag.

Jag tycker nuvarande ekonomiska villkor för O-A ligger på en rimlig nivå.

Du som är gift kan kanske förklara för mig varför det "bara" krävs 40.000 bath/månad om man är gift med en thailändska. Jag tycker att mina utgifter ökade sedan jag inledde ett förhållande med en kvinna i Pattaya och har ingen förhoppning om att dom ska minska den dan vi gifter oss mellow.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som är gift kan kanske förklara för mig varför det "bara" krävs 40.000 bath/månad om man är gift med en thailändska. Jag tycker att mina utgifter ökade sedan jag inledde ett förhållande med en kvinna i Pattaya och har ingen förhoppning om att dom ska minska den dan vi gifter oss mellow.gif

Mvh Fritz...

Hej Fritz!

Det krävs inte ens 40 000 baht/mån, utan 400 000 baht/år (eller 400 000 baht på thaikontot i 3 mån.)

Nä, tyvärr kan jag inte förklara detta, lika lite som jag kan förklara varför jag skall ha ca SEK 500.- lägre i pension från Sverige när jag bor i Thailand och gifter mej med en thailändska.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, det förstår ni väl att det blir betydligt lägre utgifter om man har en thailändsk fruga? Man får till exempel ej besöka barer med allt det kan innebära, dessutom begränsas ölbudgeten kraftigt...

I själva verket tjänar man ju pengar på att den sparsamma thaidamen lagar mat hemma så att restaurangbesök blir obehövliga. Var det förklaring nog?

Jag retar mig dock lite på att damens guldinnehav ej jämställs med pengar på bankkontot när det gäller visum.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan fungerar ju faktiskt en kombination av pengar på banken och pension/inkomst.

Säg att du har 8.000 kr (ca 36.000 THB om kursen är 4,50) i pension, då behöver du 368.000 THB på banken. Alltså runda slängar 82.000 SEK. Som du bara behöver spara ihop till en gång i livet. Eftersom du kan använda dessa pengar varje år, om och om igen.

Känns som ett bra system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tror att Thailand skulle ha intresse i att fungera som en filial till den svenska "socialen"?

Det tror inte jag.

Jag tycker nuvarande ekonomiska villkor för O-A ligger på en rimlig nivå.

Hej !

Är nog lite tveksam till att du har förstått vad jag menade i mitt inlägg.

Summan 65000Tbh betyder att om valutakursen är lite låg, så räcker inte en vanlig pension för en vanlig löntagare i Sverige då han går i pension.

Vist kan man kombinera med pengar på Thaibank, visst men varför har dom höjt så mycket???ja !

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, det förstår ni väl att det blir betydligt lägre utgifter om man har en thailändsk fruga? Man får till exempel ej besöka barer med allt det kan innebära, dessutom begränsas ölbudgeten kraftigt...

I själva verket tjänar man ju pengar på att den sparsamma thaidamen lagar mat hemma så att restaurangbesök blir obehövliga. Var det förklaring nog?

Jag retar mig dock lite på att damens guldinnehav ej jämställs med pengar på bankkontot när det gäller visum.

Herr Chang har talat.

Tjohooo...nu föll poletten ner, naturligtvis har du rätt och det är min kvinna som är undantaget som bekräftar den regeln.drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Är nog lite tveksam till att du har förstått vad jag menade i mitt inlägg.

Summan 65000Tbh betyder att om valutakursen är lite låg, så räcker inte en vanlig pension för en vanlig löntagare i Sverige då han går i pension.

Vist kan man kombinera med pengar på Thaibank, visst men varför har dom höjt så mycket???ja !

Hmm, låter som att du tycker att det är en rättighet att som pensionerad bosätta sig i Thailand.

Nej, riktigt så ska det inte vara. Det ska vara ett privilegium att kunna flytta till Thailand när man pensioneras.

Vet inte riktigt hur låg en normal pension är i Sverige, men nog ska man vid den åldern kunna spara ihop de övriga slantarna som behövs för att få sig ett riktigt visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter som att du tycker att det är en rättighet att som pensionerad bosätta sig i Thailand.

Nej, riktigt så ska det inte vara. Det ska vara ett privilegium att kunna flytta till Thailand när man pensioneras.

Vet inte riktigt hur låg en normal pension är i Sverige, men nog ska man vid den åldern kunna spara ihop de övriga slantarna som behövs för att få sig ett riktigt visum.

Exakt!!

Har man inte lyckats spara ihop strax under 100 000:- på ett helt arbetsliv (försäljning av sin bostad etc..) så skall man nog inte flytta till Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ångrade mitt inlägg...röstar för alkolås på MPR !!!rtfm.gif

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter som att du tycker att det är en rättighet att som pensionerad bosätta sig i Thailand.

Nej, riktigt så ska det inte vara. Det ska vara ett privilegium att kunna flytta till Thailand när man pensioneras.

Vet inte riktigt hur låg en normal pension är i Sverige, men nog ska man vid den åldern kunna spara ihop de övriga slantarna som behövs för att få sig ett riktigt visum.

Det har jag inte sagt att det skall vara.Men om man som du har åsikter så skall du vara påläst med.En normalpension i dag är C:a 15000:- FÖRE skatt.

Tidigare var det C:a 4000:- / sv.kr som man skulle ha för A:O visa, nu blir det c:a 13-14000kr som du skall ha netto för att få visa. Det är bara 300% höjning så det kanske du klarar då det blir dags för dej att söka A-O visa då du blir gammal. Nästa höjning kanske blir så stor att du inte har dom medel som behövs, då du skall gå i pension, och kanske flytta dit du med.

Många har köpt hus, och andra saker, och sedan kommer denna höjning då är det inte så roligt för alla.

Jag tänker inte bara på morgondagen, det finns fler dagar och fler problem framöver.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte sagt att det skall vara.Men om man som du har åsikter så skall du vara påläst med.En normalpension i dag är C:a 15000:- FÖRE skatt.

Tidigare var det C:a 4000:- / sv.kr som man skulle ha för A:O visa, nu blir det c:a 13-14000kr som du skall ha netto för att få visa. Det är bara 300% höjning så det kanske du klarar då det blir dags för dej att söka A-O visa då du blir gammal. Nästa höjning kanske blir så stor att du inte har dom medel som behövs, då du skall gå i pension, och kanske flytta dit du med.

Många har köpt hus, och andra saker, och sedan kommer denna höjning då är det inte så roligt för alla.

Jag tänker inte bara på morgondagen, det finns fler dagar och fler problem framöver.

Ökningen var exakt 100% - Ifrån 400K till 800K Baht. Inte 300%.

De kan ju inte gärna ha ett krav i Svenska kronor... Med din uträkning så ska du skylla på Sverige, som inte kunnat producera en starkare valuta, för hade det gått åt andra hållet med valutan, så hade du ju klarat dig med din pension. Trots ökningen.

Thailand har en nivå i Baht som ska nås till för att kunna bosätta sig här.

Tycker du att de ska ha en speciell nivå per land så att alla har råd att bosätta sig i Thailand? Då kan de ju skippa kravet helt och hållet.

Jag förstår att man som drabbad känner sig lurad på nåt sätt, men jag anser fortfarande att det är ett privilegium att få flytta till det land man vill vid pension.

Det jag ser som fruktansvärt är att Sverige inte har en bättre standard för många av sina äldre, så de blir tvungna att flytta till billigare länder för att kunna leva på ett värdigt sätt.

Och visst, den dan jag blir drabbad, så kommer jag att svära på samma sätt som du gör nu. Helt säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tillägg då.

Om normalpensionen är 15.000 SEK så betyder det att du i runda slänga behöver 40.000 SEK sparat för att få visumet.

10.000 efter skatt = 49.000 THB

65.000 minus 49.000 = 16.000 THB

16.000 x 12 = 192.000 THB sparat

192.000 = 39.183

Alltså ca 40.000 SEK sparat för att få visumet med en normal pension.

Känns som en helt rimlig summa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tillägg då.

Om normalpensionen är 15.000 SEK så betyder det att du i runda slänga behöver 40.000 SEK sparat för att få visumet.

10.000 efter skatt = 49.000 THB

65.000 minus 49.000 = 16.000 THB

16.000 x 12 = 192.000 THB sparat

192.000 = 39.183

Alltså ca 40.000 SEK sparat för att få visumet med en normal pension.

Känns som en helt rimlig summa.

De som inte klarar dessa ekonomiska krav, är nog inte begåvade med några större färdigheter i ekonomisk planering och skulle kraven vara ännu mindre, så skulle de kanske falla för frestelsen att försöka leva ett gott liv i Thailand och katastrofen skulle snart vara ett faktum.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Återigen...om man söker sitt Retiredmentvisa här i Thailand så räcker det med 65 000 Bath BRUTTO/ månad.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Återigen...om man söker sitt Retiredmentvisa här i Thailand så räcker det med 65 000 Bath BRUTTO/ månad.

Mvh Fritz..

Är inte problemet nu att man inte får ett NON Imm visum som ogift och över 55 i första taget utan att visa inkomst på minst 65000...?

Så det hjälper inte att det är brutto i Thailand om man inte kan få visumet överhuvudtaget.

För det är väl fortfarande förlängningen man ansöker om i Thailand. Inte själva visumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

KAN MAN SÖKA NYTT A-O ViSA PÅ PLATS I Thailand?????????????

Se citat nedan:::

Tjenare..Jag sökte mitt visa här i Thailand. Besökte svenska konsulatet mellan Pattaya och Jomtien för att få ett intyg att jag hade tillräckligt med pengar. Detta intyg använder man sedan i sin visumansökan på Immegration.

Mina intyg från FK och en del andra ställen var på engelska men trots detta frågade den vänlige tjänstemannen vilka summor han skulle ta med i sina beräkningar. Jag blev lite paff men pekade sedan naturligtvis på bruttoinkomsterna.Har hört samma historia från andra långliggare jag lärt känna.

Jag hade inga som helst problem med att sedan få Retiredment Visa stämplat i mitt pass. Nu slipper jag dessa dötrista Visaresor till Kambodja var 90:e dag utan behöver bara besöka Immegration i grannbyn för att få ny stämpel i passet.

När man söker här behöver man inga utdrag ur brottsregistret, läkarintyg på att man inte lider av syflis i tredje graden mm.

Vad som behövdes för mig var följande...reservation för minnesluckor.

Det var väl förlängning på ditt visa som du fick, när du beskrev ovanstående??

Eller kan man få nytt A-O VIsa på plats, måste man inte söka detta från Sverige??

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte problemet nu att man inte får ett NON Imm visum som ogift och över 55 i första taget utan att visa inkomst på minst 65000...?

Så det hjälper inte att det är brutto i Thailand om man inte kan få visumet överhuvudtaget.

För det är väl fortfarande förlängningen man ansöker om i Thailand. Inte själva visumet.

Hej..har nyss varit i kontakt med vanligtvis välunderrättad källa i visafrågor angående detta. Svaret jag fick var att om man befinner sig i Sverige,har uppnått mogen ålder ( 50+)så ska man ansöka om detta visum på Thailändska ambassaden

http://www.thaiembas...nts/nonOswe.pdf. som man sedan förlänger här i Thailand enligt vad jag skrivit tidigare. Anledningen är att det är mycket smidigare om man som jag befinner sig i närheten av ett svenskt konsulat eller ambassaden i Bangkok.

Enligt min uppgiftslämnare så räcker det även vid ansökan i Sverige med 65 000 bath BRUTTO/månad eller kombinerat med pengar på banken.

I mitt pass står det stämplat Retirement vilket troligtvis då är vad det kallas när man förlänger det här nere.

Inom parentes kan jag säga att mitt Non-Immegranvisa O hade gått ut när jag sökte mitt Retiredment. Visakonsulter här nere erbjuder sig fixa årsvisum för mellan 25000-30000 bath om man är 50+ och har konto på en viss thailändsk bank.

Pust...hoppas jag inte ställt till det för nån...visafrågor är en djungel.

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen teori angående detta är att dom thailändska myndigheterna anser att vi seniorer rättar mun efter matsäcken och inte ger oss in på brottets bana även om 65000 bath/månad råkar vara vår bruttoinkomst. Vi orkar helt enkelt intecool.gif

Mvh fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa Long Stay är naturligtvis upplagt så att fattiglappar inte är önskvärda i landet!

Vi hade säkert resonerat likadant om det gällt Sverige. Jag har precis kommit till Thailand och tycker precis som ni att 65ooo bath i månaden är

en på tok för hög summa. Men det är för mig helt ointressant eftersom jag givetvis måste ha 170000 sv. kr på banken om jag skall ta det steget som det innebär att bosätta sig här. Har man inte den marginalen skall man nog stanna i Sverige.

Det är nog en liten grupp som har 65000 bath per månad i pension och dessa kan leva ett lyxliv här i Thailand.

Själv har jag besparingar som man måste se som en slags pensionsförsäkring, svårigheten är att veta hur länge man lever och därför vet man inte hur mycket man kan ta ut per månad. Jag räknar med 14 år och det blir faktiskt ganska många bath man kan förstärka pensionen med.

Garantisumman 800000 Bath kan man ju utnyttja sista året man bor här så det är enbart en fråga om planering och val av levnardsstandard i Thailand när man tar steget fullt ut. Kan rekommendera ett liv i Isaan om Du har det knapert!

Svårt att bränna pengarna där om Du inte skall försörja hela thaisläkten!

Valet är Ditt!

Västkustbo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...