Jump to content
IGNORERAD

Udon - Vietnam


NangYak

Recommended Posts

Hejsan!

Har klurat lite på en idé att hyra en bil och åka till beachen på Vietnam-sidan. Undrar om det är nån som gjort detta tidigare?

Min tanke var att distansen inte är särksilt lång från Udon plus att jag aldrig varit i Laos eller Vietnam.

Nu undrar jag:

1. Tillåter Thailändska biluthyrare att man åker till Laos/Vietnam?

2. Har jag fattat det korrekt att thai-medborgare slipper visum till Laos och Vietnam?

3. Vart i Vietnam ska man åka om man åker från Udon och målet är fina stränder?

4. Blir det struligt för mig som åker med svenskt pass?

/NF

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

2: Till Vietnam gäller följande:Thai slipper visum i 30 dagar (svenskar slipper visum i 15) med reservation för ändringar sedan 2008.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Låter som en intressant trip. Sådana här resor har jag haft en förkälek för att göra dock oftast med allmänna treansportmedel. När jag tittar som snabbast på kartan ser det ut att vara 600-700 km till städer som Hue, Hoi An, Da Nang. Dom är mest kända för Kultur och "War memorial tourism". Hoi An är en väldigt trevlig småstad med många små fina restauranger och och många skräddare. Har en hel del turister. Beacher vet jag inte, har aldrig åkt till Vietnam för beacher.

Det här med hyrbil över landsgränser brukar alltid vara krångligt. Kanske blir lite svettig pappersarbetsbyråkrati.

Lycka till.

Edit: Verkar vara en öppen landgräns thai-lao vid savannaket: "Savannakhet & Mukdahan

This is the southernmost river crossing between Thailand and Laos. A bridge across the Mekong River near Savannakhet was opened in late 2006, giving travellers the ­option of a road or river crossing."

och vidare från Laos till Vietnam via Lao Bao

Dansavanh & Lao Bao

Good roads and plentiful transport make the border at Dansavanh (Laos) and Lao Bao, 255km east of Savannakhet, probably the easiest of all crossings to/from Vietnam. If you’re heading to/from Hué, Hoi An or anywhere in central Vietnam, it’s recommended. The downside, however, is that if you want to see all of Vietnam you’re in for a fair bit of backtracking.

Från www.lonelyplanet.com

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt!

Låter som att det inte är några promplem med familjen då. pappersarbetet tar väl längre tid för mig i så fall.

Får ta och läsa på om städerna du tipsade om. Annars har jag hört att Vietnam ska ha långa fina nästan tomma stränder, då turismen inte är lika utvecklad som i t.ex. Thailand. Det ska väl vara betydligt billigare dessutom.

Har funderat på detta som ett alternativ till att åka till t.ex. Koh Chang. Det är ju också en relativt lång sträcka att åka.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar stöpa på punkt 1. Hörde med www.lekcarrentaludonthani.com och de säger att man inte får köra utanför Thailand med deras bilar på grund av försäkringen. Får väl vänta med Vietnam-resan tills vi har egen bil i Thailand.

Buss blir för jobbigt med familjen.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...