Jump to content
IGNORERAD

Internet med simkort och router.


berlitz

Recommended Posts

On 2020-07-07 at 13:50, skrev apknug:

Om vi ska lägga till nåt relavant i tråden som verkar AIS officiellt sälja obegränsat internet pre paid nu igen. 12 månader capat hastighet på 4 megabit för 2 500 baht. Lägg till 1 000 för 6 megbit. 4 räcker fint för att surfa o streama film. 

 

Det kanske kan sitta fint i en router.

 

Screenshot_20200707_134437_com_ais_mimo.eservice.thumb.jpg.1cd04dbdc1b5a22b1e6bde7619a8c837.jpgappen! 

Hej, är detta rent internet för en sticka eller router?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • berlitz

    9

  • Esspe

    8

  • Mankan

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

36 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Hej, är detta rent internet för en sticka eller router?

Det jag har är "vanligt" simkort som också går att ringa på.

 

Jag misstänker att det går att använda i sticka / router som stödjer simkort. Det som kanske blir lite meckigt är att ladda på nytt. Jag hade stövlat in på en AIS shop o frågat vad de rekomenderar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Det jag har är "vanligt" simkort som också går att ringa på.

 

Jag misstänker att det går att använda i sticka / router som stödjer simkort. Det som kanske blir lite meckigt är att ladda på nytt. Jag hade stövlat in på en AIS shop o frågat vad de rekomenderar. 

Jag har kört AIS simkort med en liten sticka (Router ) i alla år uppe i byn, fungerar bättre än Tele 2 här i Swedala, brukar sen ladda på Lotas eller AIS butik,  förr hade 7/11 AIS påfyllnad med inte nu efter vad  jag vet  

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Dtac i mobilen, 10 mbps unlimited, 200 baht/månad, ingår fria samtal till andra Dtac-kunder. Delar till min laptop också och fungerar felfritt.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-07-07 at 14:03, skrev Esspe:

Jag kör den 6 mbps varianten, funkar utmärkt. Kan t.o.m. titta på fotboll hyfsat.

Med risk för att bli kallad sniken igen av @Tekkor så kan meddela att det även nu finns ett antal obegränsade månadsalternativ upp till en hastighet på 10 Mbps.

 

https://www.ais.co.th/package/en/package_net_non_stop.html

 

 

image.thumb.png.282e536b4765f3b851ca2ce97ddccc92.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Med risk för att bli kallad sniken igen av @Tekkor så kan meddela att det även nu finns ett antal obegränsade månadsalternativ upp till en hastighet på 10 Mbps.

 

https://www.ais.co.th/package/en/package_net_non_stop.html

 

 

image.thumb.png.282e536b4765f3b851ca2ce97ddccc92.png

Viss prisskillnad. Jag betalar 1800 för 6 månader dvs 300 baht/månad. Finns 4mbps för 1400 om man inte tittar på sport.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Wanchai:

Jag kör med Dtac i mobilen, 10 mbps unlimited, 200 baht/månad,

Kan du länka till den, normalt kostar det 650 för 4mbps eller 1100 för 10 hos DTAC.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Med risk för att bli kallad sniken igen av @Tekkor så kan meddela att det även nu finns ett antal obegränsade månadsalternativ upp till en hastighet på 10 Mbps.

 

https://www.ais.co.th/package/en/package_net_non_stop.html

 

 

image.thumb.png.282e536b4765f3b851ca2ce97ddccc92.png

I princip samma priser som DTAC, 650 för 4, och 1100 för 10.

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provkört 5G emot bredbandskollen tex ?

 

Mest erfarenheter från Stockholm då förstås.

Arboga och Thailand vet jag inte var dom befinner sig i roll-out

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Viss prisskillnad. Jag betalar 1800 för 6 månader dvs 300 baht/månad. Finns 4mbps för 1400 om man inte tittar på sport.

 

För 6 eller 10? Vart hittar man dessa paket? är det för abonnemang eller kontantkort?

 

Jag stannar max 2 månader i stöten så jag har väl varit mest fokuserat på månadspaket annars.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev apknug:

Det jag har är "vanligt" simkort som också går att ringa på.

 

Jag misstänker att det går att använda i sticka / router som stödjer simkort. Det som kanske blir lite meckigt är att ladda på nytt. Jag hade stövlat in på en AIS shop o frågat vad de rekomenderar. 

Nu har jag testat ett "vanligt" mobil-SIM i min router här hemma och det vill inte alls, möjligt att man har annat system i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Nu har jag testat ett "vanligt" mobil-SIM i min router här hemma och det vill inte alls, möjligt att man har annat system i Thailand.

Kan den router du testade med ha varit operatörslåst möjligen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Nu har jag testat ett "vanligt" mobil-SIM i min router här hemma och det vill inte alls, möjligt att man har annat system i Thailand.

Inga PIN koder på simet? Sen "ska" väl routern uppdatera APN I ställningarna och sånt. Det borde göras på datorn i webbläsaren där man gör router i ställningarna.

 

Det kunde vara  meckigt på telefonerna också förr men nu verkar det alltid funka automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Kan den router du testade med ha varit operatörslåst möjligen?

Nix, den är olåst och mitt mobil-SIM är samma operatör som 4G-SIM jag normalt har i denna router.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Inga PIN koder på simet? Sen "ska" väl routern uppdatera APN I ställningarna och sånt. Det borde göras på datorn i webbläsaren där man gör router i ställningarna.

 

Det kunde vara  meckigt på telefonerna också förr men nu verkar det alltid funka automatiskt.

Det är PIN-kod på båda SIM-korten, i övrigt har jag ingen aning.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det är PIN-kod på båda SIM-korten, i övrigt har jag ingen aning.

Kan du slå sim kod o läsa upp när du stoppar in simkort i routern?

 

Ta annars och avaktivera sim koderna på kortet innan du stoppar det i routern. Det gör du lättast i telefonens i ställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-04 at 11:22, skrev apknug:

Kan du slå sim kod o läsa upp när du stoppar in simkort i routern?

 

Ta annars och avaktivera sim koderna på kortet innan du stoppar det i routern. Det gör du lättast i telefonens i ställningar.

Testat nu men det hjälpte tyvärr inte.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Testat nu men det hjälpte tyvärr inte.

Mmmm. Nästa råd är lite knepigare. Har du kopplar upp datorn mot routern? Om inte gör det och och försök komma åt routern ställningarna / setup. Det brukar man göra genom att slå in IP adress i web läsaren i.e 193.168.0.0.1.1 eller liknande.

 

Väl inne där hittar inställningar för simkort. Det kan vara så enkelt att då måste aktivera som avaktivera tråd internet och aktivera sim. Kika även efter APN inställningar. En del routrar kan ställas i att gå över på sim när vanliga internet går ner. En titt i instruktionsboken för denna manöver är smart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...