Jump to content
IGNORERAD

Lurad av sin vän


nalle67

Recommended Posts

Vill bara berätta en historia som inträffade nu i bärplockningstiderna.

En av min frus vänninor ringde fruga och var eld och lågor av glädje.

Hon skulle få köpa en Thaimassage i våran stad och eftersom hon under en lång tid velat öppna

en massage men fått nej av arbetsförmedlingen till starta eget bidrag för att det skulle bli en överettablering enligt dom. Så nu såg hon chansen att äntligen få starta eget.

100000kr skulle hon få betala för företaget men säljaren krävde att allt skulle betalas svart.

Hon tyckte endå att det skulle bli en bra affär så hon bestämmde sig för att slå till.

Detta var i början av Augusti och man bestämmde sig för att överlåtelsen skulle ske 1 september.

I mitten av Augusti dök säljaren upp och ville ha pengarna frugans vännina frågade om hon inte var riktigt klok som trodde att hon förvarade 100000kr hemma i lägenheten. Frugan berättade detta för mig och jag sa att det säkert är något lurt på gång. Jag sa att hon skulle se till att hon fick papper på allt och att dom skriva ett kontrakt innan hon betalade. Veckan innan övertagandet skulle hon(säljaren) komma med kontrakt och hämta pengarna. Istället dök hennes sambo upp och ville ha pengarna. När frugans vännina frågade efter kontraktet sa han att det får hon senare.

Hon betalade då bara 50000kr och sedan åkte de till hyresvärden och såg till att ändra hyresgäst på lokalen. Nu kom den stora dagen väninnan åkte ned för att göra iordning och vänta på sina första kunder. När hon steg in i lokalen var den helt tom säljaren hade inte lämnat över alla nycklar och hade varit och tömt lokalen på allt. Det var bara att ringa återbud till alla kunder.

Några dagar fick hon hålla stängt för att sedan öppna på nytt.

När hon hade sin första kund kom säljaren på besök. Efter avslutad massage betalade kunden till den förra ägaren av gamal vana. När väninnan ville ha sina pengar blev det ett bestämt nej.

Nu krävde de sina sista 50000kr vilket jag sagt till henne att köpa ny inredning för.

Hon frågade vänligt vad ska ni ha 50000kr för. Vad har jag köpt av er som kostar det.

Mitt företag och mina kunder sa säljaren. Finns det något kontrakt som visar det sa väninnan.

Snacka om sura miner. Det värsta är att hon hade betalat om jag inte sagt till henne att låta bli. Nu har hon även sett till att få låsen bytta. Dey slutar inte här men jag återkommer med mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

nalle67

Då man köper en rörelse skall man inte betala mer än 10 % av handpenningen, så i detta fall 10 000:-.

Pga. som i hennes fall säljaren kan tömma lokalen, sälja om med mera det är därför väldigt viktigt att ha ett köpekontrakt där det står handpenning samt rest. på tillträdesdagen.

Då jag jobbar som företagsmäklare så har det hänt att säljaren säljer ett ställe där han/hon går i god och skall stå i köpeavtalet.

Säljaren garanterar att samtliga inventarier i rörelsen är till fullobetalda och icke behäftande med äganderättsförbehåll för överlåtaren.

Om det som i detta fall att lokalen är tömd skall rest. belopp av köpeskillingen användas för att återställa lokalen som säljaren sålt till köparen

Så det är viktigt att bara betala 10 % av köpeskillingen vid kontraktskrivning, så man är säker på att inte bli blåst.

För har man betalt enligt köpeavtal (10 % handpe..) så skall säljaren hjälpa köparen att överta alla kontrakt som ingår i rörelsen hyreskontrakt med mera.

När alla punkter är klara och man kommer till tillträdesdagen skall rest. av köpebeloppet betalas, och eftersom i detta fall ville säljaren ha det mörkt så kan man riva kontraket och skriva en överlåtelse istället.

Men idags läge att köpa mörkt är ingen bra idé då det kommer en ny lag att träda i kraft 1 jan. 2010 där all kontant handtering så kräva en ny kassaapparat som ha en så kallad svart låda.

Och när ni själva skall sälja så dom mörka pengarna kommer att kosta mer eftersom ni har köpt stället mörkt så kan ni inte dra en krona vid försäljning eftersom allt blir vinst eftersom på pappret har ni fått stället.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

det är bara att konstatera att thaikärring försöker att blåsa thaikärring,det söm gör mig krokig är att en falang är inblandad. bara att polisanmäla på stört

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

det är bara att konstatera att thaikärring försöker att blåsa thaikärring,det söm gör mig krokig är att en falang är inblandad. bara att polisanmäla på stört

Exactemente, det vet man ju hur thaikärringar är men att nu även falanger sysslar med ohederligheter är minst sagt upprörande!

Halvhederlige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa en verksamhet för svarta pengar gör att jag hör varningsklockor ringa överallt.

Då menar jag inte att säljaren är ohederlig/opålitlig, för det vet man ju med säkerhet eftersom de vill ha svarta pengar.

Nej jag menar att om köparen går med på att ta över en verksamhet genom att betala svart, så vet denna person så lite om företagande och de regler som finns runt detta, att de aldrig kommer klara att driva verksamheten.

Det finns inte en enda rimlig anledning till varför man som köpare skulle betala svart.

I fallet som tråden handlar om, råder jag köparen att omelbart polisanmäla händelsen.

Chansen är rätt stor att de kan få tillbaka även de första 50 000 pengarna.

Om man nu inte vill polisanmäla först, så kan man ju alltid hota med att göra detta till säljaren. Har de lite kunskap om svensk lag så kommer nog pengarna tillbaka.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla synpunkter.

Jag har hela tiden sagt till henne att häva köpet men som sagt är detta hennes dröm

och hon vill verkligen behålla verksamheten.

Nu löste det sig så att hon gjorde som jag föreslog och renoverade och inredde lokalen

för resterande 50000kr. Säljaren som för övrigt var en av hennes närmaste vänner

har inte kräft några mer pengar. Tror tyvärr att pojkvännen är den som legat bakom

alla försök till att lura till sig så mycket som möjligt.

Till orsaken att det blev svarta pengar.

Pris för verksamheten 180000kr eller 100000kr svart.

Väninnan valde det senare alternativet.

Nu lovade jag att jag skulle berätta mer konstigheter i den här affären.

Det började med att fd. ägaren dök upp i lokalen och sa sig ha 5 kunder den dagen som

vill att hon ska massera dem. Nya ägaren förklarade vänligt men bestämt att hon nu är ägare

av verksamheten och att hon står som hyresgäst på lokalen och bad henne lämna lokalen.

Dagen efter dyker det upp kunder som vill betala med presentkort köpta av den gamla ägaren som tydligen

sålt massor av pressentkort under augustimånad.

Nya ägaren ringer min fru och ber om råd.

Frugan gav rådet att lämna ut telefonnummret hem till den förra ägaren och förklara att

de får kräva pengarna tillbaka av henne.

Hon som ny ägare kan inte lösa in dem. Vilket kunderna förstog.

Nu rullar verksamheten på som vanligt och hon har så mycket kunder att hon

planerar att anställa ytterligare en massör.

100000kr för en helt nyrenoverad lokal med ny inredning är inte fy skam.

Kan väl även meddela att den förra ägaren med man mer eller mindre är utfrysta.

Det sorgliga är att när den förra ägaren skilde sig från sin förra man ställde den nya

ägaren upp som barnvakt och hennes man skjutsade runt på familjen och de bodde även

en kortare tid hos dem innan de hittade ett nytt boende.

Denna gästfrihet återbetalade hon genom att försöka blåsa dom på en hel del pengar.

Nu lyckades det inte så bra men hon har visat sitt riktiga jag och det är inte

omtyckt bland resten av tjejerna i Thaiföreningen.

Slutet gott allting gott. Fast inte för alla inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

bra att allt löst sig,i sverge skall det inte löna sig att göra affärer på thaivis tycker jag.

Nä fy bubblan, sånt får de allt hålla på med hemma för i Sverige luras man inte! Svenskar är ju ett fint och hederligt folk.

Skumme Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt avslut på historian!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte ropa hej ..

Tyvärr tar inte historian slut där nu har det dykt upp en fortsättning.

Under tiden som frugans väninna strulade med köpet av massage salongen

såg jag en lokal som var ledig och de sökte en ny hyresgäst som kunde flytta in

snarast möjligt och jag tipsade henne om den.

Nu valde hon som alla vet att fulfölja köpet av den befintliga massage salongen

om till något reducerat pris.

Nu kommer det roliga den förra ägaren som skulle sluta med massage har hör och

häpna fott nya krafter och kommer innom kort slå upp en ny salong i den

lediga lokalen tillsammans med sin son där sonen kommer att ha en frisör hörna och mamman

fortsätter med sin gamla verksamhet med massage.

Då förstår man bättre varför de länsade det förra stället på all inredning.

Nu är det så att väninnans man har en bror som är polis och han tyckte precis som ett

tidigare inlägg att hon skulle anmäla den förra ägaren.

Men hon tycker det får vara nog med strul och vill nu den förra ägaren

vara så oärlig så är det upp till henne säger hon.

Hon säger att hon inte är orolig för konkurens av den gamla ägaren eftersom

de flesta kunderna föredrar hennes massage före den förre ägaren.

Vad är det då som ligger bakom den här blåsningen?

Hyran på lokalen är ca.7000kr i månaden och på den lediga lokalen ligger

hyran på 4000kr i månaden. Vilket medför att den gamla ägaren sparar 3000kr i månaden

samt de 50000kr som hon lurade av sin vän samt att i den nya lokalen får även hennes

son möjlighet att jobba som frisör.

Frågan om det är värt att lura en god vän för att tjäna lite extra pengar

och samtidigt förlora större delen av sina vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...