Jump to content
IGNORERAD

Det drar ihop sig för långresa till Thailand


Kim

Recommended Posts

Som sagt så börjar det för oss dra ihop sig för vinterns långresa till Thailand igen. I år åker vi aningen tidigare än vanligt, redan den 30 september. Hemma i Sverige är vi igen den 19 februari. Så vi blir alltså borta knappa 5 mån.

Som vanligt så är det massor av saker att orda innan när man ska resa bort så länge och jag tänkte att jag kunde dra en del av sakerna i en tråd här på mpr. Hjälper kanske någon annan som liksom vi åker iväg flera månader med något tips.

Först, när alla frågetecken vad gäller den närmsta framtiden var uträtade, så var det dags att...

1. Ordna pass till lill-flickan

Eftersom vår familj har utökats sedan sist så var det nödvändigt att besöka polisstn och ansöka om ett pass till vår 6 mån gamla dotter. Är ju smidigt att göra det i Sverige så det gick utan problem och kostade 400 kr. På polisstn upptäckte också personalen att frugans svenska id-kort gått ut i våras så vi passade även på att göra ett nytt där. Även det kostade 400 kr.

Pris 400 kr

2. Ordna med flygbiljetter.

Jag provade denna gång att använda mig av nya Destination.se vid bokningen och fick fram så bra priser på vår resa där att jag inte brydde mig om att kolla någon annanstans. Priset för vår resa Sthlm-Bkk med Lufthansa och Swiss air (olika bolag på dit- och hemvägen) gick lös på 22 572 kr för två vuxna och 2 barn (varav en infant).

Kunde ha fått det billigare men med då med sämre avgångstider/ längre transferväntan. Nu går det som på räls hela vägen.

Anslutningsflyg Norrland-Sthlm gick lös på 3368 kr vilket var dryga 2 tusenlappar billigare än förra vintern. Så totalpriset för våra 1-årsbiljetter Norrland-Bkk, inklusive inrikesfrakt, slutade på knappa 26 000 vilket är 5500 kr billigare än förra vintern då vi ändå var en mindre pers i familjen. Så jag är nöjd.

Biljetterna betalades med Visa-kortet så ingår avbeställningsskydd automatiskt.

Pris 25 940 kr

3. Visum

När man är borta 5 mån så är det ju praktiskt att ordna visum innan avresa och eftersom jag är gift med en thailändsk medborgare så är ju ett 1 årigt non immigrant o visa, multiple entry enklast. Ansöktes om via post till konsulatet i Göteborg eftersom ambassaden i Sthlm inte behandlar postansökningar längre. Gick bra, kostade 1000 kr + ca 150 kr i avgifter för försändelsen rekommenderat.

Kopior på giftermålscertifikat, frugans pass, thai-id, bokningsbekräftelse sändes in tillsammans med pass, två passbilder, en ifylld ansökan samt pengarna till avgiften. Behandlades på ca 1 vecka inkl fraktiden vilket väl är med beröm godkänt.

Barnen fixar vi inga visum åt eftersom barn upp till och med 14 år ändå inte får några böter för overstay. Har funkat tre resor med grabben så här långt och med som mest 129 dgr overstay när vi skulle åka hem (och den ggn hade han ändå ett 60 dgrs turistvisa på inrådan av thaiambassaden, helt i onödan)

Pris 1150 kr

4. Försäkring

Hemförsäkringen täcker ju normalt 45 dgr av resan men eftersom vi är borta betydligt längre så så måste övrig tid täckas upp vilket är svindyrt. Fast utan olycksfallsförsäkring kan man ju inte resa. Har tidigare år ringt runt en massa försäkringsbolag och alltid kunnat konstatera att Länsförsäkringar är överlägset billigast.

Och i år ringde jag därför bara dessa, trots att jag har hemförsäkringen i Folksam.

En försäkring som täcker från dag ett t o m hemresan gick där lös på 5723 kr inklusive "allrisk"-del upp till 40 000 kr.

Pris 5723 kr

Vid det här laget är vi ju uppe i 33 213 kr och nu är vi ändå inte ens iväg. Så då måste man ju se till att det ramlar in lite kulor medan man är borta. Eller åtminstone se till att minska på utgifterna i Sverige.

Så jag började med.

5. Säga upp dagisplats för pojken.

Vi betalar för tillfället maxavgiften för dom 15 tim i veckan grabben tillåts vara där när hans mamma är föräldraledig med minstingen vilket innebär 900 kr i mån. 5 mån x 900 är ju 4500 kr som vi sparar på att säga upp platsen. Sökte ny plats till honom fr o m 1 mars.

Tjänar in 4500 kr i avgifter medan vi är borta

6. Hyra ut vår lägenhet

Annonserade ut lägenheten och hoppades på napp från någon ordentlig människa som man törs anförtro en fullt möblerad bostadsrätt åt. Och ja, efter att nekat några unga studenter mfl osäkra kort så fick vi till slut två svärmorsdrömmar till stridsflygare som kommer att hyra vår bostad hela vår tid i Thailand, på en vecka när. Hyran är på 6000 kr/mån vilket väl ungefär motsvarar våra kostnader + lite extra för att dom nöter på våra möbler.

Tjänar in 25 500 kr i hyresutlägg medan vi är borta

7. Avregistrera bilen

Bilen lämnar jag på min arbetsplats den sista arbetsdagen, skrapar fram kontrollmärket och avreggar via internet så slipper jag betala vägskatt medan vi är borta. Dessutom kommer överskjutande skatt som redan är inbetald att sättas in på mitt konto några dgr efter avställningen. Ställer på den igen gör jag lika enkelt när jag hämtar den efter hemresedagen, via internet där jag även printar ut ett påställningsbevis att köra med tills nya skattemärket anländer. Fast just det, fr o m nästa år är ju skattemärket slopat.

Dagen vi anländer Thailand börjar besiktingsperioden för min bil och när vi kommer hem är det bara 11 dgr kvar av den. Försökte därför vara förutseende nog att boka tid redan nu, men tji fick jag. Det gick inte att boka så lång tid i förväg. Får försöka komma ihåg att göra det från Thailand istället framåt jul. Går ju bra via internet.

Byta till vinterdäck måste jag också passa på att göra dagen när jag ställer av bilen så att jag inte kör olagligt när jag hämtar den.

Serva, dvs byta olja, filter osv samt lägga av batteripolerna gör jag också så att jag slipper börja med att ladda när jag hämtar bilen.

Tjänar in kostnaden för vägskatt

8. Adressändra

Måste ju ha någon som kollar posten medan vi är borta samt betalar in dom eventuella räkningarna som droppar in och det får bli morsan. Och för att göra det lite enklare för henne så gjorde jag en tillfällig adressändring. Kostnad 600 kr.

Men dom flesta räkningar har man ju redan ordnat betalning med via autogiro, e-faktura osv.

Pris 600 kr

9. Ordna säkerheten med finansieringen

Jag har sett till att mina båda bankkort (i olika banker) inte går ut medan vi är borta, att det finns tillräckligt med pengar på båda, med backup på konton som inte är knutna till korten. Flyttar över portionsvis mellan konton och banker via internetbank allt eftersom. Semesterlöner och ersättning för föräldraledighet kommer in månad för månad på en av bankerna och den bankens kort samt internetdosa måste jag därför vara extra försiktig med. Det kort jag normalt bär med mig är därför den andra bankens medan det viktigaste kortet mestadels finns inlåst i någon safetybox där vi befinner oss.

Men även frugan har konto och bankkort dit jag kan flytta pengar vid nödfall.

10. Anmäla föräldraledighet

Kommer att ta ut 3 mån föräldraledighet för lill-flickan eftersom min arbetsgivare, i jämställdhetssyfte, har erbjudit alla sina anställda 10% av lönen samtidigt som man tar ut föräldraledighet. Dock kan det utnyttjas under maximalt 3 mån och endast fram tills barnet uppnått 18 mån ålder. Den åldern uppnår flickan nästa höst så det gäller att passa på innan det är för sent. Så jag har anmält detta till både försäkringskassan och min arbetsgivare. Från försäkringskassan får jag alltså 80% av lönen (nåja, egentligen inte eftersom inkomsten överstiger maxtaket) och från arbetgivaren 10%. Resterande tid tar jag ut vanlig semester, kompledighet osv så inkomst kommer varje månad.

11. Ordna dokument motsvarande födelseattest

Lill-flickan ska liksom pojken bli thailändsk medborgare är det tänkt så vi måste ta med oss personbevis som innehåller dom uppgifter ett födelsecert skulle ha gjort. Det beviset kommer vi att ta till svenska ambassaden och begära att dom på engelska skriver ut ett stämplat intyg som heter "certifikat of birth". Det ska vi översätta till thai samt legalisera på legalization divison i Bangkok och sedan ta med till amphur och skriva in flickan i husboken (tabien baan). Iom det så är hon dubbelmedborgare och kan senare få ett thaipass.

Förutom dessa 11 punkter är det förstås massor av smågrejor som ska ordnas innan avresan och jag får kanske anledning att återkomma i tråden senare. Men så länge får detta räcka och jag hoppas att det jag redan beskrivit eventuellt kan ge tips åt någon/några med liknande planer i framtiden. Själv börjar jag ju ha vana med allt det som ska ordnas innan efter 12 års tidigare långresor men i början var det inte lika lätt att tänka på allt. Så lite inspiration från andra skadar nog aldrig.

Och är det fler som vill dela med sig av tips på vad man bör göra innan en långresa utomlands så nedteckna dom gärna här i tråden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    15

  • sweeex

    3

  • Jive

    2

  • Sam sip sam

    2

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Det är ordning och reda på dig Kim. Lite avundsjuk på dina 5 månader. Vi hade fem månader förra vintern men i vinter blir det ynka 3.5 veckor av olika orsaker. :(

Boka av dagis!? Vad bra ni har det där uppe i norrland. Här i Stockholm är det mer än 1 års kö till dagis så ngn avbokning är inte att tänka på bara att pröjsa för att behålla plasen. :(

Angående flygbiljetter: prova www.resguiden.se dom har några fler underligga sajter som dom söker på.

Får man ingen rabatt om man bokar Luleå?-BKK direkt jämfört med 2 separata bokningar som du gjort?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det är ordning och reda på dig Kim. Lite avundsjuk på dina 5 månader. Vi hade fem månader förra vintern men i vinter blir det ynka 3.5 veckor av olika orsaker. sad.gif

Boka av dagis!? Vad bra ni har det där uppe i norrland. Här i Stockholm är det mer än 1 års kö till dagis så ngn avbokning är inte att tänka på bara att pröjsa för att behålla plasen. sad.gif

Angående flygbiljetter: prova www.resguiden.se dom har några fler underligga sajter som dom söker på.

Får man ingen rabatt om man bokar Luleå?-BKK direkt jämfört med 2 separata bokningar som du gjort?

mvh

Som tur är har dom lediga platser på det dagis pojken går just nu, men om vi får plats den 1 mars står ju fortfarande bara i stjärnorna. Men jag har ju ansökt redan nu, ett halvår före, så jag gissar att det ska gå bra.

Förra vintern betalde vi dock hela tiden och såg glada ut, men då var vi bara borta knappa 3 mån.

resguiden.se har jag använt tidigare för att söka/boka biljetter och den fungerar jättebra, men den här ggn var jag nöjd redan med det jag fick upp på destination.se så jag orkade inte söka vidare. Vet att jag vid provbokningar någon månad tidigare t o m fick upp resor som för oss bara skulle ha gått på knappa 17 000 sthlm-bkk. Men då var transfertiderna etc inte av acceptabel längd.

Någon rabatt får man inte om man bokar inrikesflyget samtidigt, tvärtom så blir det betydligt dyrare eftersom biljetterna då blir "genomgående". Dvs bolagen ansvarar för att vi tar oss t o r hela vägen om det blir förseningar.

Bokar man separat blir det billigare men är inrikesflyget sent och vi missar thailandsflyget så är det i så fall bara att köpa nya biljetter.

Vi tar alltså en kalkylerad risk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

ha det riktigt gott i Thailand.

Bara ett litet tillägg till att du ställer av bilen.

Det är inte BARA skatten du slipper att betala.

Försäkringen övergår automatiskt till att bli en sk garageförsäkring, ca 35 kr/mån.

Dvs att ni ytterligare sparar kanske 3-400 kr/mån lite beroende på vad du har för bil.

Mvh /en lite avis oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

ha det riktigt gott i Thailand.

Bara ett litet tillägg till att du ställer av bilen.

Det är inte BARA skatten du slipper att betala.

Försäkringen övergår automatiskt till att bli en sk garageförsäkring, ca 35 kr/mån.

Dvs att ni ytterligare sparar kanske 3-400 kr/mån lite beroende på vad du har för bil.

Mvh /en lite avis oldThaimer

Jajamen, det stämmer bra det. Jag glömde bort det, börjar nog få lite alzheimers. wink.gif

Även merparten av försäkringskostnaden försvinner alltså och det bästa av allt är att det hela sker automatiskt när man avreggar. great.gif

Sagt som info till alla... man behöver inte ringa försäkringsbolaget och eventuella överskottspengar betalas tillbaka till autogirokontot.

Är faktiskt lönsamt att avregga sin bil även om man bara är borta 1 månad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad underbart att resa bort i 5 månader, men hur fungerar det med ditt jobb? Tar du din semester, föräldraledigt som du nämnde, samt tar ledigt utan lön det som blir kvar?

Det är ju alltid jobbet som hindrar mig att göra nått känns det som, främst förlorad inkomst antar jag.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Du gör ju självklart ett besök i Pattis under semestern och då hör du av dej!!

Välkommen

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig du Kim. Jag har flygit olika vägar hit till Thailand dom senaste åren, dock aldrig med Thai-Air. Dom är säkert bäst men inte billigast. Nu sist när jag bara var ute efter en enkelbiljett så hittade jag det klart billigaste alternativet här

http://www.skyscanner.net/

Jag upptäckte att fredagar var bästa dan att åka och då flög man med Norwegian Airlines till Rom och därefter ett italienskt lågprisbolag som heter Blue Express eller nåt sånt. Nackdelen var att man inte kunde skicka bagaget hela vägen utan jag fick hämta ut min resväska i Rom och sedan en låååååång kö för att checka in igen. Sedan säkerhetskontroll, passkontroll...hade tre timmar på mig och hann knappt få i mig en pilsner innan det var dags stiga ombord på nästa plan..diablo.gif

När jag var här första gången förlängde jag min hemförsäkring hos Folksam. Andra gången valde jag

http://www.europeiska.se/sv/

som var billigare.

Vanligtvis välunderrättade källor har sagt mig att Gouda är billigast http://www.gouda-rf.+Gouda.851.aspx

Eftersom jag numera bor här nere så har jag tecknat min försäkring via en thailändsk bank.

Avslutningsvis så har jag ett svagt minne av att när jag kom tillbaka till Sverige sist och anmälde till Transportstyrelsen att jag ville börja köra min obesiktade bil igen så var det bara tuta och köra. Tror att jag hade 3 veckor på mig att infinna mig till besiktningen innan körförbud.

Norra Norrland och Thailand roules clapping.gif

Mvh Fritz...

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad underbart att resa bort i 5 månader, men hur fungerar det med ditt jobb? Tar du din semester, föräldraledigt som du nämnde, samt tar ledigt utan lön det som blir kvar?

Det är ju alltid jobbet som hindrar mig att göra nått känns det som, främst förlorad inkomst antar jag.

Faktum är att jag, när jag kommer hem, fortfarande har 38 outtagna semesterdagar kvar, otroligt nog (ihopsparade under flera år). :) Jag har lyckligtvis ett jobb som är som skapt för att ta ledigt långa perioder samtidigt som man jobbar mer under andra. Jag har långa dagar när jag jobbar, mycket helgjobb, mycket övertid och i regel ingen semester alls när dom andra har det. Men iom det kan jag pussla ihop långa ledigheter när dom andra är tillbaka. Så Ja, jag har lön hela tiden, inte tjänstledighet utan lön, men som sagt var just i år även 3 mån föräldraledigt.

Till Janne och Maitan kan jag väl skriva att jag helt säkert kommer att besöka Pattaya/Jomtien någon gång då och då och kommer då gärna och hälsar på. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig du Kim. Jag har flygit olika vägar hit till Thailand dom senaste åren, dock aldrig med Thai-Air. Dom är säkert bäst men inte billigast. Nu sist när jag bara var ute efter en enkelbiljett så hittade jag det klart billigaste alternativet här

http://www.skyscanner.net/

Jag upptäckte att fredagar var bästa dan att åka och då flög man med Norwegian Airlines till Rom och därefter ett italienskt lågprisbolag som heter Blue Express eller nåt sånt. Nackdelen var att man inte kunde skicka bagaget hela vägen utan jag fick hämta ut min resväska i Rom och sedan en låååååång kö för att checka in igen. Sedan säkerhetskontroll, passkontroll...hade tre timmar på mig och hann knappt få i mig en pilsner innan det var dags stiga ombord på nästa plan..diablo.gif

När jag var här första gången förlängde jag min hemförsäkring hos Folksam. Andra gången valde jag

http://www.europeiska.se/sv/

som var billigare.

Vanligtvis välunderrättade källor har sagt mig att Gouda är billigast http://www.gouda-rf.+Gouda.851.aspx

Eftersom jag numera bor här nere så har jag tecknat min försäkring via en thailändsk bank.

Avslutningsvis så har jag ett svagt minne av att när jag kom tillbaka till Sverige sist och anmälde till Transportstyrelsen att jag ville börja köra min obesiktade bil igen så var det bara tuta och köra. Tror att jag hade 3 veckor på mig att infinna mig till besiktningen innan körförbud.

Norra Norrland och Thailand roules clapping.gif

Mvh Fritz...

Ja du Fritz, såna däringa ihoppusslade flygäventyr med bökiga byten och långa transfertider har jag haft många under mina singelår. Nu med fru och två småbarn ska det helst gå som på räls för att jag ska boka. ;)

Men även jag har, precis som du, provat dom flesta bolag förutom direktflyget från Sthlm. Thai har jag dock flygit med transfer via Köpenhamn en gång. Sedan har det blivit British airways ett par ggr, Austrian tror jag 3-4 ggr, Swiss 3-4 ggr, Sas 2-3 ggr, Finnair, China airlines, KLM, Garuda Indonesia och Lufthansa vardera 1 ggn samt 1 ggn flygstol med Apollo. + kanske någon mer jag glömt.

Väljer alltid det som passar oss tidsmässigt och prismässigt bäst just för stunden, något Thai direkt från sthlm aldrig gör eftersom dom flyger för tidigt på dan. När dom börjar med kvällsavgång ska jag välja dom, inte förr.

Håller för övrigt med dig om vilka delar av världen som "roules". ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Kim.

Jag kan inte släppa det där med avställning av bil.

En sak till att beakta:

Man betalar alltid per hel kalendermånad.

Dvs att om man ställer av bilen den 1a får man ändå betala för hela innevarande månad.

OCH: Om man ställer på den den sista får man likaledes betala även för DEN månaden.

ALLTSÅ: ställ av bilen senast den "sista" och ställ på den igen tidigast den "första".

Blev det krångligt?

Mvh igen /oldThaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille... Ja en träff med "nomenklaturen" i huvudstaden borde väl hinnas med det också. Blir flera svängar till Bangkok för att hämta upp anländande vänner osv. Då kan man väl åka ned ett par kvällar innan för att också hinna med en kväll med forumvänner. smile.gif

Oldthaimer.. bra påpekande. Detta kände inte jag till tidigare, men nu gör jag det. Tack! great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Janne och Maitan kan jag väl skriva att jag helt säkert kommer att besöka Pattaya/Jomtien någon gång då och då och kommer då gärna och hälsar på. :)

Så passande då att jag gick och köpte ett hus igår med stor altan.:drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så passande då att jag gick och köpte ett hus igår med stor altan.drinks.gif

Grattis till nyförvärvet! great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så passande då att jag gick och köpte ett hus igår med stor altan.:drinks:

vad trevligt då levererar jag senapen hem till dig i år :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller precis på med samma grejer kim. Vi åker 29 september och hem i början på mars. Massa skit som måste ordnas.

redspaggy med familj

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller precis på med samma grejer kim. Vi åker 29 september och hem i början på mars. Massa skit som måste ordnas.

redspaggy med familj

Aha, du passar också på att ta ut lite föräldraledighet. Du är ju rätt så nybliven farsa du med. great.gif

Tycker du/ni gör helt rätt. Några månader i Thailand i spädbarnsåldern kommer att göra ert barn mindre mottaglig för svenska folkskjukdomen allergi. En investering i ert barns framtida hälsa skulle jag nog vilja påstå att det är. I alla fall ur allergihänseende, tyvärr finns det väl även sjukdommar barn kan råka ut för i Thailand som inte finns i Sverige.

Då gissar jag att det finns många tankar över eventuella barnvagnar, bärselar, nappflaskor, välling mm. Det är ju mycket extra som ska med när man har småbarn. Själv bävar jag t ex för hur mycket svensk välling det går åt på 5 mån. Blir väldigt många kilo att släpa dit. :)

Nu äter vår 5 mån flicka bara äkta vara än så länge som tur är, men 3 årsgrabben vill ha en flaska välling morgon och kväll, övrigt tid äter han samma mat som oss. Förra året räknade jag ut att ett pkt då räckte i 9 dgr. Så vi måste ha med oss runt 16-17 pkt välling vilket väl är lika mycket i kilo. Finns visserligen välling i Thailand också men dessa går bort för att dom är för söta, grabben vägrar helt enkelt dricka dom. Visst kan man vänja av barnet men det tycker jag inte är någon bra idé eftersom välling är mycket bra mat för ett växande barn. - När ska ni sluta ge barnet mjölk tjatas det på oss i byn i Thailand. Men då brukar jag bara peka på grannpojken som är 1 år äldre än vår grabb men både kortare och flera kilo lättare och säga att det blir resultatet om barnet inte får äta ordentligt.

Hellre stor och stark än liten och klen.

Ronny/samsipsam... Nej jag tjänar inte, men tjänar in, vilket väl ungefär är samma sak som sparar. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, du passar också på att ta ut lite föräldraledighet. Du är ju rätt så nybliven farsa du med. great.gif

Tycker du/ni gör helt rätt. Några månader i Thailand i spädbarnsåldern kommer att göra ert barn mindre mottaglig för svenska folkskjukdomen allergi. En investering i ert barns framtida hälsa skulle jag nog vilja påstå att det är. I alla fall ur allergihänseende, tyvärr finns det väl även sjukdommar barn kan råka ut för i Thailand som inte finns i Sverige.

Då gissar jag att det finns många tankar över eventuella barnvagnar, bärselar, nappflaskor, välling mm. Det är ju mycket extra som ska med när man har småbarn. Själv bävar jag t ex för hur mycket svensk välling det går åt på 5 mån. Blir väldigt många kilo att släpa dit. :)

Nu äter vår 5 mån flicka bara äkta vara än så länge som tur är, men 3 årsgrabben vill ha en flaska välling morgon och kväll, övrigt tid äter han samma mat som oss. Förra året räknade jag ut att ett pkt då räckte i 9 dgr. Så vi måste ha med oss runt 16-17 pkt välling vilket väl är lika mycket i kilo. Finns visserligen välling i Thailand också men dessa går bort för att dom är för söta, grabben vägrar helt enkelt dricka dom. Visst kan man vänja av barnet men det tycker jag inte är någon bra idé eftersom välling är mycket bra mat för ett växande barn. - När ska ni sluta ge barnet mjölk tjatas det på oss i byn i Thailand. Men då brukar jag bara peka på grannpojken som är 1 år äldre än vår grabb men både kortare och flera kilo lättare och säga att det blir resultatet om barnet inte får äta ordentligt.

Hellre stor och stark än liten och klen.

Ronny/samsipsam... Nej jag tjänar inte, men tjänar in, vilket väl ungefär är samma sak som sparar. :)

Vilka vallingsorter forutom Semper ar det du saknar att tillga i Thailand? De popularare Europeiska markerna sasom tex. Nestle's Nan-serie finns ju pa varenda Caffour/Tesco osv - och de ar alla osotade! Forstar att det ar omojligt att fa grabben att byta sort men for lilltjejen som kanske kommer borja under vistelsen ar det ju annorlunda. Nan tror jag ar det marke som ar popularast efter Semper aven i Sverige och finns pa varande ICA vilket vi var glada over nar vi akte till Sverige pa semester och slapp slapa valling med oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka vallingsorter forutom Semper ar det du saknar att tillga i Thailand? De popularare Europeiska markerna sasom tex. Nestle's Nan-serie finns ju pa varenda Caffour/Tesco osv - och de ar alla osotade! Forstar att det ar omojligt att fa grabben att byta sort men for lilltjejen som kanske kommer borja under vistelsen ar det ju annorlunda. Nan tror jag ar det marke som ar popularast efter Semper aven i Sverige och finns pa varande ICA vilket vi var glada over nar vi akte till Sverige pa semester och slapp slapa valling med oss.

Det är Semper vi kör med i Sverige. Kommer inte ihåg vilka sorter vi provat i Thailand men det är ett otal. Vi gav i alla fall upp redan under den första resan med grabben om att hitta något inhemskt alternativ som passade honom. Han vägrade helt enkelt äta det som erbjöds, vad vi än provade.

Men givetvis så skulle det gå att vänja in både pojken och flickan med dom märken som erbjuds i Thailand om man gav det lite tid, och dom funkar säkert lika bra näringsmässigt som dom i Sverige. Men nu har vi möjligheten att ta med vällingen från Sverige eftersom det är en begränsad tid vi är i landet och väskutrymmet på ditvägen är stort, så det blir lösningen för just oss.

Generellt upplever jag det dock som att Thailand har en större förkärlek för att söta sina produkter. Jag kan t ex inte hitta en vanlig apelsinjuice som jag gillar utan att först misslyckas genom att köpa fel ett otal ggr först. 99% av det man hittar på hyllorna är alldeles på tok för söta jämfört med de mindre söta frukostjuicer som erbjuds i Sverige. Samma fenomen upplevde jag vad gäller välling. Fast letar man nog länge går det säkert, som du säger, att hitta något lämpligt även i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ger mig in i vällingdebatten. Rätta mig om jag har fel.

Nestle nan är inte välling utan modersmjölkersättning som man ger till väldigt små barn om modern inte kan eller vill amma, eller inte har tillräcklig mjölkproduktion. Välling är ngt som man ger till barn från ca 6 månaders ålder och är ett näringskomplement till fast föda och ev. fortsatt amning. Välling finns i stort sett bara i sverige(skandinavien).

Så vill man ha välling i Thailand måste man ta med sig från Sverige.

Vill man ha modersmjölkersättning så finns det sockerfria alternativ i Thailand.

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja det där med om välling är unikt för skandinavien eller inte vet jag personligen inget om? Men är det så är det kanske inte så konstigt om det är svårt att hitta ersättningsprodukt i Thailand. smile.gif

Vad gäller mina förberedelser i övrigt för den snara avresan så blev det i år tyvärr lika tungt som vanligt på slutet. En massa haverin och arbete på jobbet sista veckan som nog kommer att landa på ca 100 arbetstim innan veckan är slut.

Samma vecka fyller frugan 30 och ska ordna en massa för gratulerande kompisar (storparty avstod vi dock ifrån eftersom vi reser några dgr senare och inte har tid). Även två par har aviserat att komma från annan ort och hälsa på i helgen, jag har ett privat arbetsåtagande åt en kompis att hinna fixa färdigt innan vi åker och sen ska bostaden tömmas på en massa saker, väskor packas och allt annat möjligt och omöjligt ordnas. Puh!

Inte blir det bättre av att jag kommit hem från jobbet på morgnarna istället för som jag borde, sen kväll. Med två livliga och morgonpigga barn och en skramlande thaifru så är det i princip omöjligt att sova efter 0700. Så någon sömn blir det inte heller.

Så det ska bli oerhört skönt att sova hela flygresan över kontinenten och sedan vakna upp med fem mån ledighet framför sig, fy vad det ska bli skönt. 5 slitiga dgr kvar. great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Ger mig in i vällingdebatten. Rätta mig om jag har fel.

Nestle nan är inte välling utan modersmjölkersättning som man ger till väldigt små barn om modern inte kan eller vill amma, eller inte har tillräcklig mjölkproduktion. Välling är ngt som man ger till barn från ca 6 månaders ålder och är ett näringskomplement till fast föda och ev. fortsatt amning. Välling finns i stort sett bara i sverige(skandinavien).

Så vill man ha välling i Thailand måste man ta med sig från Sverige.

Vill man ha modersmjölkersättning så finns det sockerfria alternativ i Thailand.

mvh

Sanning med modifikation. Nan fins som steg 1 for 0-6 manader eller liknande, steg 2 for 6-18 mander eller likande och steg tre for 18+ manader. Det ar dock mjolkersattning men anpassant efter barnens naringsbehov i de olika aldrarna sa steg 2 och 3 ar mer som valling i innehall snarare an traditionell modersmjolkersattning. Finns for ovrigt traditionell fullkornsvalling att kopa i Bangkok atminstaende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...