Jump to content
IGNORERAD

Det drar ihop sig för långresa till Thailand


Kim

Recommended Posts

Ang reseförsäkring hos Länsförsäkringar så vill jag tipsa om att det kan löna sig att även flytta sin hemförsäkring till dom om man inte redan har det. Det blev nämligen billigare med både hemförsäkring (inkl 45 dagars "reseförsäkring") + ca 45 dagars extra reseförsäkring utöver de 45 som redan ingick i hemförsäkringen (var borta totalt ca 3 mån) hos Länsförsäkringar än vad enbart hemförsäkringen kostade hos Folksam när jag kollade för några år sen.

Sen är man ju faktist många gånger dubbelförsäkrad när det gäller sin hemförsäkring, bor man i bostadsrätt så kanske föreningen redan tecknat nån form av hemförsäkring för sina medlemmar och många har ju nån form av hemförsäkring via t ex facket. Men man får nog kolla upp noggrant vad som ingår för det är ju bättre att vara dubbelförsäkrad om det händer nåt istället för att stå med en försäkring som inte täcker upp allt om nåt händer. :suicide::rtfm:

Ett annat tips ang hemförsäkringen kan ju vara att kolla vilket värde ens "lösegendom" är försäkrad till, det värdet skrivs ju upp några tusen automatiskt varje år. Nu har jag aldrig råkat ut för någon brand eller dylikt men jag kan ju tänka mig att det inte är speciellt många som får ut lika mycket pengar för sin "lösegendom" som de faktist betalat försäkring för. Jag minns när jag som sjuttonåring flyttade hemifrån till en liten 1´a och skulle teckna hemförsäkring, då satte försäkringsbolaget typ 150 000 på "lösegendom" när jag ringde och skulle teckna försäkring, när jag ifrågasatte den summan så började de snacka om att "kostar ju en hel del att köpa nya kläder t ex", men hur bevisar man att man haft en massa dyra kläder om lägenheten är totalt utbränd? Då hjälper det inte att vifta med sin försäkring som täcker flera hundratusen, man lär ändå bara få ut några ynka tusenlappar enligt nån praxis de hänvisar till. :crazy::rtfm:

Är nog bäst att spara alla kvitton när man köper saker till hemmet eller som förvaras där och med jämna mellanrum ta lite bilder som man sen förvarar i ett bankfack om man vill vara på den säkra sidan ifall nåt händer. :great:

Trevlig resa föresten Kim och Redspaggy! :yes: Vi kanske synes där nere för jag och sambon drar ner 1 okt och reser hem den 4 Nov. :drinks:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    15

  • sweeex

    3

  • måne

    2

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hejsan Kim

Det är imponerande så mycket pengar du sparar på dina åtgärder! Det blir ju rent av vinst av att åka till Thailand, jämfört med att stanna hemma...hehe.

Att hyra ut boendet är ju det som gör mest i det hela. Själva är jag nog för hemkär för att hyra ut mitt boende till främmande människor. Men för den som kan och vill så är det helt klart ett enormt tillskott till reskassan.

Ha en skön semester nu och ta hand om Oa och barnen!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

skulle va roligt å träffa kim å kompani ni kanske kan skriva i kalendern hur programmet ser ut?????

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

10 min till avfärd, har slitit som ett djur dom senaste 10 dgrna så det ska bli så jäkla skönt att boarda planet. Fast det är ju 20 tunga timmar till på tre olika plan innan vi står på Suvvanaphum och letar taxi. men jag ska försöka sova åtminstone hälften av dom.

Skål, nästa gång jag går in på forumet är förhoppningsvis från en seg uppkoppling i Thailand. Fem månaders sprätta med tårna och rulla med tummarna väntar, härligt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

lycka till kim å familj från clion :dance1::dance1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e väl Kim och hans familj strax halvvägs, hoppas ni kan vila på flygen!

Ni kommer hit, Jag lämnar...

Åker från hus å hem den 4:e vid midnatt, 3 månaders bortavaro från mina älsklingar, tufft e det minsta jag kan säga.

Men det e klart det finns belöningar, annars hade jag ju stannat här.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Da far du se till att gora tid for for ett mote med Bangkoks Fina Grabbar nar du ar i stan!

Usch, det vågar man inte.Såna fina grabbar..

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kimpa,

Trevlig resa, vi syns därnere.

Har du nummer 0816850244, fortfarande(hoppas det inte gjorde ngt att jag la ut det)?

Om inte skicka ditt nya nummer till mig när du kommer fram.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkoks Fina Grabbar.. Är det Thailandsavdelningen för DFG :aggressive::mdr:

Nja, ett kompisgang med kansla for stil :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kimpa,

Trevlig resa, vi syns därnere.

Har du nummer 0816850244, fortfarande(hoppas det inte gjorde ngt att jag la ut det)?

Om inte skicka ditt nya nummer till mig när du kommer fram.

Erkki

Nej, det där nr stämmer inte alls, men jag sms:ar över det nr som gäller direkt till din telefon. :)

Vi har i alla fall nu nått hotellet i Bangkok, allt gick bra och det mest spektakulära på överresan var väl att vi träffade Janne Olsson. Ni vet han norrmalstorgsdramat, stockholmssyndromet etc.

Satte sig en man intill oss på Arlanda och började leka med pojken. Kände igen honom som fan men kunde inte placera honom i minnet. Men efter en stunds samtal kom jag på att detta ju är den beryktade Janne Olsson som bor i Thailand sedan många år. Och Ja mycket riktigt så började han ge mig diverse ledtrådar som att "jag har nyss släppt en bok som heter stockholmssyndromet" mm eftersom han uppenbarligen ville bli igenkänd.

Ja han var i alla fall trevlig men vi tappade så småningom bort varandra i Frankfurt där vi bytte plan. Före det han han i alla fall överräcka en Slitz med ett 3 sidors reportage om normmalmstorgsdramat. Tack för den Janne!

Annars gick allt med flygresan som det skulle och jag har nyss varit och handlat nödvändighetsvaror på Seven. Ni vet schampo, tvål, tandkräm, vatten, telefonkort samt 2 stora Chang att ställa i kylen. Men först bär det ut för att äta, tom yam plaa (nam kon) ämnar jag beställa som första rätt. Blir nog ett gäng andra rätter också om jag känner frugan rätt. Men MIN beställning blir alltså soppa, ris och Chang.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha det så j-la bra nu men bara två chang,laddar du till den 24 oct.Hälsa hela familjen och när du kommer till byn kan du väl höra av dig Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Kim.

Jag kan inte släppa det där med avställning av bil.

En sak till att beakta:

Man betalar alltid per hel kalendermånad.

Dvs att om man ställer av bilen den 1a får man ändå betala för hela innevarande månad.

OCH: Om man ställer på den den sista får man likaledes betala även för DEN månaden.

ALLTSÅ: ställ av bilen senast den "sista" och ställ på den igen tidigast den "första".

Blev det krångligt?

Mvh igen /oldThaimer

Om man har en skatt över 4800kr får man dock tillbaka skatten från det datum man ställer av såvida man inte ställer på den igen inom 15 dagar. Det kostar även 50kr att vid påställning.

7. Avregistrera bilen

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret. Den vanligaste orsaken till en avregistrering är att fordonet skrotas. Avregistrering ska inte förväxlas med avställning. Avställning innebär att fordonet finns kvar i registret men att man inte får använda fordonet och därför inte heller behöver betala skatt eller trafikförsäkring.

Kim

Ursäkta att jag märker ord men om du väljer att avregistrera bilen istället för att avställa den kan det bli onödigt dyrt och krångligt att få den registrerad igen. :whistle:;)

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha det så j-la bra nu men bara två chang,laddar du till den 24 oct.Hälsa hela familjen och när du kommer till byn kan du väl höra av dig Mvh Måne

Den 24:de? Nej, den 14:de var årsmötet i Chumpon buri. Men höra av mig när jag kommer till byn. hmmm... har du smygit dig ner eller. ;)

Det skulle vara kul i så fall. great.gif

Angående dom två ölen jag inhandlade igår så fick dom faktiskt vara, tog en burk till maten på restaurangen och sen var det nog. Var skittrött efter en dryg veckas vakande på nätterna och somnade före både barn och fru igår. Har nog aldrig hänt förut. :)

Och en av ölen är fortfarande kvar som synes.

changbkk.jpg

Men det går ju inte att springa omkring på fyllan när det ser ut som nedan på dagarna (dagens bild). Med två småbarn att släpa på så får man välja tillfällena nogrannt. Som t ex den 14:onde.. ;)

changbkk2.jpg

Mankan... helt rätt av dig, det heter avställa, inte avregga. När jag avställde bilen via internet dagen innan vi avreste så stod det att jag hade 726 kr överskjutande skatt att få tillbaka. Så dom kommer väl in på kontot vilken dag som helst. Till det tillkommer ju försäkringskostnaden man sparar in. great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Kim,jag blir kvar i kalla sverige.Frugan har ingen semester kvar och grabben har ju skolan(det ska du se när Linus kommer dit vilket slit det är i vår ålder)Men Mats kan vara på väg en snabbis om en vecka eller så,sen kommer ju Kent ner omkring den 5:e dec.så något sällskap till changen behöver du nog inte sakna men visst f-n vore det kul att träffas :drinks: hälsa alla Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

11. Ordna dokument motsvarande födelseattest

Lill-flickan ska liksom pojken bli thailändsk medborgare är det tänkt så vi måste ta med oss personbevis som innehåller dom uppgifter ett födelsecert skulle ha gjort. Det beviset kommer vi att ta till svenska ambassaden och begära att dom på engelska skriver ut ett stämplat intyg som heter "certifikat of birth". Det ska vi översätta till thai samt legalisera på legalization divison i Bangkok och sedan ta med till amphur och skriva in flickan i husboken (tabien baan). Iom det så är hon dubbelmedborgare och kan senare få ett thaipass.

Hejsan,,Det här är ju vad jag hade tänkt göra med vår "lill flicka" har ni varit på ambassaden och gick det som tänkt?

en kort fråga till,, var /är det bara att klampa in eller måste man boka tid på ambassaden?

vilket "sorts" personbevis är det som gäller? ha det så bra!

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,,Det här är ju vad jag hade tänkt göra med vår "lill flicka" har ni varit på ambassaden och gick det som tänkt?

en kort fråga till,, var /är det bara att klampa in eller måste man boka tid på ambassaden?

vilket "sorts" personbevis är det som gäller? ha det så bra!

Jodå, delen på ambassaden, översättningen och legaliseringen är avklarade redan. Kvarstår att gå till amphur här i Kapchoeng, Surin och få flickan inskriven i tabien baan samt få dom att skriva ut ett födelsecertifikat på thai. När det är gjort är det bara att klampa iväg till passport division och hämta ut thaipass. Fast själva passet är sekundärt, det behöver vi inte, bara flickan blir inskriven och registrerad som thai så är vi egentligen nöjd. Pass kan man skaffa när barnen blir äldre.

Ring eller maila skatteverket och be dom skicka över stämplade och påskrivna utskrifter av personbevis som motsvarar dom uppgifter som återfinns i ett födelseattest. Säg att ni behöver det för att registrera ytterligare ett medborgarskap för barnet så ordar det sig.

Ta sedan med det personbeviset till ambassadens konsulära avdelning som har öppet 08-12 varje dag och förklara ett ärende så skriver dom ut intyget ni behöver. Och det är bara att klampa in utan tidsbokning och ärendet fixar dom på någon timme.

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jodå, delen på ambassaden, översättningen och legaliseringen är avklarade redan. Kvarstår att gå till amphur här i Kapchoeng, Surin och få flickan inskriven i tabien baan samt få dom att skriva ut ett födelsecertifikat på thai. När det är gjort är det bara att klampa iväg till passport division och hämta ut thaipass. Fast själva passet är sekundärt, det behöver vi inte, bara flickan blir inskriven och registrerad som thai så är vi egentligen nöjd. Pass kan man skaffa när barnen blir äldre.

Ring eller maila skatteverket och be dom skicka över stämplade och påskrivna utskrifter av personbevis som motsvarar dom uppgifter som återfinns i ett födelseattest. Säg att ni behöver det för att registrera ytterligare ett medborgarskap för barnet så ordar det sig.

Ta sedan med det personbeviset till ambassadens konsulära avdelning som har öppet 08-12 varje dag och förklara ett ärende så skriver dom ut intyget ni behöver. Och det är bara att klampa in utan tidsbokning och ärendet fixar dom på någon timme.

Lycka till!

Det tackar vi för! har just ringt och beställt nämnda personbevis, legaliseringen sker väl då på 123 Chaeng Watthana Road

Bangkok 10210, ??? eller ,ja det ordnar sej nog! blir nog enklare så här än resor till ambassaden i stockholm med en jäkla massa papper,, många tack!

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tackar vi för! har just ringt och beställt nämnda personbevis, legaliseringen sker väl då på 123 Chaeng Watthana Road

Bangkok 10210, huh.gif eller ,ja det ordnar sej nog! blir nog enklare så här än resor till ambassaden i stockholm med en jäkla massa papper,, många tack!

Ärendet med legaliseringen kan översättningsfirman greja åt er för en smärre summa med svenska mått mätt. Vi betalade 3500 baht för översättning av intyget från ambassaden tillsammans med våra passkopior samt det tre-sidiga personbeviset (som alltsammans satt ihop efter ambassadbesöket) gånger 2 barn + kostnaden för legaliseringen + att översättningsfirman tog pappren till legaliseringsmyndigheten och tillbaka + att dom skickade det hela rekommenderat till oss i Surin.

Själva översättningen för alla papper för 2 barn kostade 2000 baht, resten av summan var legalisering, serviceavg, porto etc. Gör du legaliseringen själv kostar det nog 400 per barn (har jag för mig).

Översättningsfirma finns på 11:fte vån i samma hus som ambassaden men det brukar bli lite billigare att använda sig av någon firma utanför. Vi brukade för första ggn en firma som hette Fuji Translation Center & Travel och ligger intill Ploenchit bts. Telnr 02-2526428 email: fuji_shop1@hotmail.com

Deras jobb var helt utan anmärkning, servicen bra och priset godkänt. Samt ligger på promenadavstånd från ambassaden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärendet med legaliseringen kan översättningsfirman greja åt er för en smärre summa med svenska mått mätt. Vi betalade 3500 baht för översättning av intyget från ambassaden tillsammans med våra passkopior samt det tre-sidiga personbeviset (som alltsammans satt ihop efter ambassadbesöket) gånger 2 barn + kostnaden för legaliseringen + att översättningsfirman tog pappren till legaliseringsmyndigheten och tillbaka + att dom skickade det hela rekommenderat till oss i Surin.

Själva översättningen för alla papper för 2 barn kostade 2000 baht, resten av summan var legalisering, serviceavg, porto etc. Gör du legaliseringen själv kostar det nog 400 per barn (har jag för mig).

Översättningsfirma finns på 11:fte vån i samma hus som ambassaden men det brukar bli lite billigare att använda sig av någon firma utanför. Vi brukade för första ggn en firma som hette Fuji Translation Center & Travel och ligger intill Ploenchit bts. Telnr 02-2526428 email: fuji_shop1@hotmail.com

Deras jobb var helt utan anmärkning, servicen bra och priset godkänt. Samt ligger på promenadavstånd från ambassaden.

Men Kim!! detta är ju suveränt! tack så himla mycket än en gång! :clapping:

passar på med en fråga ang er situation,,,liknar min !! försäkringar för din fruga? tecknar ni extra härifrån? eller jag har löst extra för dotter och mej efter vår hemförsäkring löper ut (45 dar)europeiska 9kr dagen., frun hävdar att hon inte behöver någon, för att hon har thai sjukvårds kortet, 30 bath för sjukbesök etc,

Hon har faktiskt opererat blindtarmen utan kostnad "på kortet".det var under tiden mellan hennes svenska visum och fast UT.

Kan det va så? eller blir det räkningar för sjukhus etc vid ev olycka?

Jag vil ju inte att vi sak vara utan skydd men inte heller betala dubbelt eller på tok för mycket! har tittat på thailänska försäkringsbolaget BUPA, jag tror nog att det är ett rätt bra alternativ ochså, nu blev det europeiska för enkelhetens skull.

Tack.

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...