Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd + Sjukvård etc ?


lechuck

Recommended Posts

Tjoflöjt!!

Nu har ju min tjej fått UT i 2år så idag va vi ner på skattekontoret och skrev henne på min adress,, men beslutet skulle ju ta mellan 4-8v sa kvinnan i luckan!

Innan dess har hon inget personnummer mao,, hur funkar det med sjukvård/tandvård om tanten blir sjuk ??

Har ju ett tillfälligt personnummer från förut, vet inte om det ska brukas eller om man bara ska dundra in hos läkare å köra på som vanligt ?

läste någonstans om LMA-kort från MIG, men det gällde tydligen bara Asylsökande och det är hon ju inte,, hon har ju UT redan!

:drinks:

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

använd det tillfälliga och informera dem sedan om det nya permanenta, om nu "tanten" blir sjuk. Hon kanske kan vänta med sig höftoperation tills efter 8 veckor :dance1:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske blir till att betala högre avgift, men spara alla kvitton tills beskedet om folkbokföring kommer. Det borde gå att få tillbaka pengar eftersom folkbokföringen gäller från den dag ansökan lämnades in. En tanke är ju att visa upp kopia på ansökan till folkbokföring plus pass med UT vid besök hos sjukvården. Dom borde fatta att normal avgift gäller...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tjoflöjt!!

Nu har ju min tjej fått UT i 2år så idag va vi ner på skattekontoret och skrev henne på min adress,, men beslutet skulle ju ta mellan 4-8v sa kvinnan i luckan!

Innan dess har hon inget personnummer mao,, hur funkar det med sjukvård/tandvård om tanten blir sjuk ??

Har ju ett tillfälligt personnummer från förut, vet inte om det ska brukas eller om man bara ska dundra in hos läkare å köra på som vanligt ?

läste någonstans om LMA-kort från MIG, men det gällde tydligen bara Asylsökande och det är hon ju inte,, hon har ju UT redan!

:drinks:

Petter

Tja Petter.

Vad föranleder att det ska ta så lång tid? Det är ju inget beslut som skall tas, utan en enkel registrering. Detta gick ju på fem minuter förut och man kunde få med sig ett par personbevis också inkluderat i expeditionstiden. Antar skatteverket gjort ngn rationalisering av processen som ökat expeditionstiden med några 1000 % ?? :):)

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

använd det tillfälliga och informera dem sedan om det nya permanenta, om nu "tanten" blir sjuk. Hon kanske kan vänta med sig höftoperation tills efter 8 veckor :dance1:

"Tanten i fråga har hunnit bli 23 år gammal". Så höftoperationen lär nog vänta ett tag =)

Tja Petter.

Vad föranleder att det ska ta så lång tid? Det är ju inget beslut som skall tas, utan en enkel registrering. Detta gick ju på fem minuter förut och man kunde få med sig ett par personbevis också inkluderat i expeditionstiden. Antar skatteverket gjort ngn rationalisering av processen som ökat expeditionstiden med några 1000 % ?? :):)

Ingen aning, jag gick dit med precis sama inställning hade räknat med att vi skulle fått personnummer med oss på en lapp... men icke =)

nu blir det till att sätta upp hennes namn på dörra å vänta snällt!!

sen kommer det där med id-kort oxxo, vilket va min tanke att fixxa idag oxxo men svårt om man ska vänta 4v först :(

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej för oss tog det ca 10 dagar att få det nya personnr efter besök hos skattekontoret. Vid sjukhusbesök ta med beslutet från Mig samt pass och förklara för personalen har hon varit på sjukhus innan så ligger hennes journal på det tillfälliga personnr den flyttar de över på hennes nya nr senare. Nu så har hon samma förmåner som alla svenskar vad beträffar sjukvård även om hennes nr inte kommit än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut var man tvungen att anmäla sig till försäkringskassan också för att få vård etc som vanliga svenskar. Är det borta numera ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...