Jump to content
IGNORERAD

Visa eller UT


hapa38

Recommended Posts

Min flickvän var här mellan den 28/7 till den 21/8 dvs 25dagar. Nu planerar hon att med sitt ena barn åka tillbaka till Sverige den 6 nov och sedan åter till Thailand typ den 1 februari dvs 92dagar. Jag har läst om en tre- och sexmånadersregel som tydligen innebär att man inte kan uppehålla sig mer är tremånader åt gången under en sexmånaders period med ett turisvisa. Är det någon som vet hur ambasaden ställer sig till detta? Om jag räknat rätt så blir det 112 dagar på 6 månader och 117 dagar totalt

Eftersom det bara är en tidsfråga innan hon och barnen kommer hit för att vilja stanna på heltid. Är det kanske bättre att redan nu lämna in om uppehållstillstånd istället för turistvisa för att besöka pojkvän. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap av ovastående och kan komma med goda förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt att schengenregelverket endast medger att man får vistas inom schengenområdet max 90 dagar under en sexmånadersperiod när man har ett visum. Däremot kan man förlänga ett pågående besök i Sverige (s.k. uppehållstillstånd för besök) ytterligare en tid och på så vis vistas i Sverige en längre tid än de 90 dagarna. Detta är möjligt genom att man byter tillståndsform under ett pågående besök från visum till uppehållstillstånd.

Man kan även söka uppehållstillstånd för besök under t.ex. sex månader direkt hos ambassaden och skippa visumdelen. Handläggningstiden är dock längre för den här varianten än för visum.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar, bra input. Men att byta ut Visum till ett UT under kortare tid måste ju betyda att man köpt en returbiljett i onödan, eftersom det är krav på ToR biljett för ett Visa, vid inträde till sverige, om jag fattat rätt. Eller kan man snabbfixa ett förlängt UT redan innan avresa i bkk?

Jag får diskutera med tjejen, snart fru. om vad som ska göras, kanske åka hem redan den 4/1 då gränsen är nådd eller försöka hinna med att fixa ett UT på engång.

Tack igen för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skall förlänga visumet (fixa tillfälligt UT) så gör man det på MIG här i Sverige.

Hon bör redan från början sett till att ha en sexmånadersbiljet och inte en som är giltig i tre månader.

Då kan hon lätt boka om resan om tillfälligt UT beviljas.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...