Jump to content
IGNORERAD

Hur går det för våra TGF i svenska samhället?


Guest wwwebster

Recommended Posts

Guest wwwebster

Hur har det gått för era tgf i det svenska samhället, har ni några succes storys? Min tjej studerar och jobbar extra med allt möjligt och jag är stolt över allt med hennes "enkla" bakgrund. När man läser allt här så skulle man tro att många har dokturerat och innehar proffesorer+ .. kort sagt har de fått yrken som motsvarat deras förväntningar (OCH VI BEÖVER INTE TA DISKUSSIONEN OM NIVÅN PÅ CIVILEKONOM/INGENJÖR I SVERIGE ELLER Thailand). den känns för liten...  :o

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    7

  • Uffe_S

    2

  • Baa

    2

  • Juan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror att det går bra för nästan alla, utbildade och outbildade. Thailändskor vill arbeta och detär känt bland arbetsgivarna.

Jag vet ingen under mina 25 år med thailands bekanta som inte har fått jobb, t.o.m dom som inte ens kan läsa och skriva thai eller prata svenska.

Dom diskar, städar, tvättar på hotel ,plockar svamp och bär m.m, dom som kan svenska jobbar i vård, hemtjänst, lärare, tolkar, industrin, resturanger m.m

Glöm inte dom som startar egna butiker och matställen, massage eller städfirmor m.m

Det finns inga gränser för dom, gränserna sätts av trångsynta som en del på detta forum som verkar tro att alla som inte är födda i Sverige är förståndshandikappade och så är det ju naturligtvis inte, gärna mer exempel på framgång tack.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett försök till att få tillbaka tråden till ursprungsfrågan !

Frugan kom hit för två år sedan och jobbar sen drygt ett år sedan på 3 olika ställen i Stockholm med pedikyr, manikyr och massage. Vi har dessutom startat ett eget företag till henne som sakteliga byggs upp ekonomiskt, för att hon senare ska kunna öppna eget.

Svenskan går framåt och hon går på SFI tre timmar/dag och sedan sticker hon direkt till jobbet. Hon har under detta året lyckats bygga upp en egen kundkrets, samt att jag hjälper till genom mina kontakter i jobbet. Så jag har inga tvivel om att hon kommer att lyckas med föresatserna att ha en egen salong med anställda inom en 2-årsperiod.

Hon har 6-årig skola från Thailand, men har haft eget företag i Thailand.

Ha de bra och njut av sommaren

/ Uffe & Nid

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Bra tråd det här . För mej har det varit ganska stressande när tjejen har varit här och inte har haft något att göra

om dagarna , när man själv har jobbat . Och hon har ju självklart varit ganska uttråkad . det har varit svamp

plockning och dyl.  träffat kompisar . Men nu när hon kommer för att vi ska bo här i sverige så lär det väl bli sfi och

så får man väl ringa alla man känner för att hitta nån typ jobb . Tror inte det blir några större problem med jobb,

eftersom jag har ganska stort kontakt nät inom restaurant branchen. Sen är ju hon inte rädd för att jobba heller.

Finns det inte nåt som heter blatte förmedlingen , Som förmedlar jobb till invandrare ?  Vi får gå ihop och starta

Thai förmedlingen .  :thumbsup:     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom jag ej har någon girlfriend från Thailand får jag nog svara för mig själv.  :D

Sammanfattningsvis så tycker jag att tjejer som läst på högskolan i Thailand har det sämre i Sverige. Det är sällan man får det jobb man är utbildad för från hemlandet. Visse yrken går lättare än andra t.ex. läraryrket, sjusköterskeyryet och några till bristyrken. Men man måste komplettera lite med ämnen som har med det svenska förhållandet - efter man har klivit över språk-tröskeln.

Ekonomer har det lite svårare eftersom det redan finns överflöde av svenska ekonomer. Söker man jobb som kräver lägre än sin examen får man inte det för man är överkvalificerad. Söker man jobb som motsvarar ens utbildning får man inte heller det eftersom det redan finns så många svenska konkurenter. Men den här erfarenheten fick jag från Saab-staden där det är ganska ont om jobb inom den branchen. Har dock aldrig försökt med det i Uppsala.

---

Jag brukar uppmuntra tjejer som berättar blygt att de inte gått på nångon högskola i Thailand att det är bara bra. Då kan man fortsätta läsa här om man vill. Sverige ger stora möjligheter till sådana som vill studera. Det är typ studieparadiset. "Det är bra att man slipper gå om en 4 årig-högskoleutbildning. Du ska vara jätteglad för det." Det är nämnligen mottigt att gå läsa 4 år till med samma sak eller välja något annat.

Anledningen är inte för att studierna i Thailand inte motsvarar den svenska utbildningen. VHS och Högskoleverket värderar det. Och jag tror att de har koll. Det största problemt är att arbetsgivarna är rädda för att anställa invandrare med samma utbildning som svenska sökande...

fortsättning följer

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kom till sverige för 7 år sedan. vi började enligt många från fel håll ;D vi skaffade barn innan hon lärt sig svenska. Hon va hemma med våra 2 barn 2,5 år.

sedan börja hon plugga SFI gjorde det i 2,5 år utan att klara det.

Hon är ingen språktalang helt enkelt(trots 14 år skolgång i Thailand), sedan ringde en kompis nu i december -07 och sa att företaget hon jobbar för behöver mera personal så då hoppa hon av SFI. frugan gick på anställningsinterjuv trots knackig svenska fick hon jobbet.

efter 7 månaders slit utan en minuts sjukfrånvaro fick hon Fastjobb nu i dagarna.

På nya jobbet lär hon inte heller lära sig svenska för där jobbar 7-8 thaitjejer   :confused:

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Det här med svenska språket , tror jag många har svårt med pga att dom enda dom träffar är mannens kompisar

och deras Thaitjejer eller fruar . Av egen erfarenhet så har det varit så iallafall . Det har varit dom man har umgåtts

med . Och min familj här i sverige då . Sen lyckades tjejen skaffa sig en Kompis från Brasilien , sist hon var här.

och dom pratade svengelska med varann . Men att skaffa sig svenska vänner det är nog någonting som tar lång

tid . Det är kanske lika svårt som det är för oss att få riktiga Thailändska vänner i Thailand .

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är individuellt , min första fru som pratade bra engelska skaffade svenska kompisar & jobb alldeles själv inom två månader.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det här med svenska språket , tror jag många har svårt med pga att dom enda dom träffar är mannens kompisar

och deras Thaitjejer eller fruar . Av egen erfarenhet så har det varit så iallafall . Det har varit dom man har umgåtts

med . Och min familj här i sverige då . Sen lyckades tjejen skaffa sig en Kompis från Brasilien , sist hon var här.

och dom pratade svengelska med varann . Men att skaffa sig svenska vänner det är nog någonting som tar lång

tid . Det är kanske lika svårt som det är för oss att få riktiga Thailändska vänner i Thailand .

jag kände inte en snubbe med thaitjej utan sina thaipolare har hon fixat själv.

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma upplevelse som Juan, jag kände inte någon med thai-tjej i Sverige innan Nid kom hit. Hon lärde känna thai i området vi då bodde i och jag har sen i min tur lärt känna deras "gubbar".

Idag har vi ett blandat umgänge av de hon lärt känna och av mina kompisar. Dessutom har hon genom att jobba fått kompisar från div. olika länder. Både från andra delar av Asien och övriga världen. De stöttar varandra på jobbet när de inte har kunder, genom att prata svenska och lära varandra.

Läsa tror jag man kan göra hur mycket som helst och vara duktig på detta, men får man inte tillfälle att prata och använda det man lärt sig blir det otroligt svårt att få något flyt i språket.

/ Uffe & Nid

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Ja min tjej har ju aldrig bott här permanent , utan bara varit här 6 månader i stöten . Blir väl annorlunda om man

vet att man ska vara här och bo några år . Man går väl in för saker och ting på ett annat sätt då .

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru började som städerska hemma hos alla krösus runt om Stockholm. Nu har hon ett diplom ifrån Wat Po så vi får se vad det ger när vi kommer tillbaka till Sverige.

Tidigare i Thailand har hon jobbat med att sy kläder, vikt ihop dimsum, renoverat gamla möbler och sålt kläder.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att det är tufft att vara invandrare i den svenska arbetsmarknaden,

oavsett utbildningen man har med sig från hemlandet.

En del kan inte ens läsa eller skriva på sitt egen språk när de kommer till Sverige.

Lyckas de i det svenska samhället?  Det beror på vad ordet ”Lyckas” innebär och för vem.

Vilken krav ställer man för ordet ”Lyckas” ?

Många lyckas mycket bra att till slut vara ”självförsörjande” för att de har hittat arbete

som passat deras kunskap och förmåga. De verkar vara glad och lyckliga i alla fall. 

Jag förstå att det är fruktansvärt jobbigt ”att låna någon annans näsa för att andas”.

Det är ingen höjdar känsla direkt. Många är mycket lyckliga med sin bondgården,

än att göra karriär i stor stad.

Vissa högutbildade lyckas snabbare att vara självförsörjande, vissa inte.

Vissa har högre krav för sin ”Lycka”  därför sträver man mer och skaffar sig högre utbildning.

”Lyckas (i den svenska samhället)” för mig innebär det att jag kan försörja mig själv,

trivs i arbete där jag arbetar med, och har fint förhållande med den man är tillsammans med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl uttryckt, min sambo har ännu ej gått ut i arbetslivet utan träffar några thaivänner och mina "farangvänner" den tid vi är här, hon har dock vid ett flertal tillfällen uttalat en önskan om egen inkomst för att slippa komma till  mig varje gång  hon vill köpa något som inte är planerat. För henne är att lyckas uppenbarligen inte att "bara" vara här i Sverige och semestra 4-5 månader utan att få en känsla av oberoende, kan tänka mig att detta är något som hon och andra gärna vill ha med sig hem till Thailand och berätta för sina vänner och familj,  kanske en något annorlunda kultur än den vi känner till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag måste säga att det är tufft att vara invandrare i den svenska arbetsmarknaden,

oavsett utbildningen man har med sig från hemlandet.

Det tror jag säkert. Det är ju även ganska tufft för infödingarna och då blir det ju oftast svårare för de som kommer utifrån. Det ligger något logiskt i det. Bra inlägg och kul att ytterligare en tjej gör sig hörd.

Jag bor och arbetar i England och anser att en sak där England slår Sverige är just hur olika det fungerar på arbetsmarknaden för utlänningar. Får man inte jobb i England så får man inte jobb i något annat land heller. Utlänningar ses väldigt ofta som en positiv kraft och bättre än infödingarna. Ingångslönerna är ofta sämre än i Sverige men jobbar man på bra så är det ganska lätt att klättra uppåt.

Som thailändare är det ganska lätt att få jobb, bla på thairestauranger. Då får man gratis mat och bostad och kan leva på dricksen utan problem.

Största problemet med att bo i England är just de absurt höga priserna på bostäder.

I vilket fall som helst så var min poäng att Sverige har en held del att lära från UK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar tangentbordet bättre. Jag fortsätter med min egen berättelse.

Varning! Jag brukar skriva lååååååååååååångt.

---

Jag delar upp det i flera kortare inlägg så att det inte skulle bli för jobbigt att läsa.

---

Efter jag fått personnummer kontaktade jag arbetsförmedlingen och blev inskriven där.

Fick börja praktisera ganska omgående.  Jag praktiserade som lärarassistent på lågstadiet. På eftermiddagar praktiserade jag på fritids. När praktiktiden var slut fick jag timvikariat. Sen övergick det till 3 månaders vikariat i typ 4 år. Sen blev jag LAS-ad och blev fast anställd.

Min svenska utvecklades mycket när jag fick arbeta med barn mellan 6-11 år.

Jag sa klart och tydligt till arbetsförmedlingen och arbetsplatsen att jag inte ville praktisera som städerska.  Jag har inget emot yrket. Men jag vet att jag har mer att erbjuda och att jag lär mig mer svenska om jag får jobba med folk.

Jag  tycker det är bra att många yrken tjänar ungefär lika i mina thailändska ögon i jämförelse med Thailand. Att arbetare lika mycket eller ibland mer än tjänstemän. Jag gillar att man inte sätter status på yrken på samma sätt som  man gör i Thailand. Att de som har jobb ska känna sig stolt över  sig själv, att man inte blir in belastning för andra.

---

Under tiden jag levde ihop med mitt ex ville jag alltid studera vidare på högre nivå eller läsa om för att få SVENSK examen, i hopp att få jobb inom den branschen jag är utbildad till. Men han tyckte det var egoistiskt att jag ville försämra familjens ekonomi genom att studera istället för att jobba. Så det enda jag kunde studera var kvällskurser på komvux då jag kunde arbeta och studera samtidigt.

---

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

---

Efter separationen kände jag efter om jag ville åka hem nu när jag var fri eller om jag ville bo kvar i Sverige. Jag förstod att jag trivdes med det svenska samhället så mycket att jag valde att bo kvar. Sedan ville jag förverkliga min dröm om att studera. Jag träffade en kille och han råkade bo i Uppsala – studentstad. Jag tog tjänstledigt för att studera svenska i avvaktande på att välja linje jag ville studera vidare.

På andra terminen av studier fick jag ett erbjudande om jobb som studentkonsulent vid den thailändska ambassaden, fast jag sökte jobb som översättare. Jag hoppade av studierna på universitetet. Jag behöll dock en delkurs på 5 poäng. Samtidigt fortsatte jag med tolkutbildningen på halvtid och arbetade heltid.

Jag trivdes inte med arbetskulturen och könsdiskrimineringen som jag upplevde på ambassaden. Så jag sa upp mig rätt snabbt. Hade inte velat skriva öppet om det här eftersom jag tog det rätt så hårt. Men nu är jag inte arg längre så jag kan skriva om det med neutral ton. (På min tid där mådde jag så dåligt att jag betedde mig så illa mot två klienter. Jag har dåligt samvete för dem – men fick aldrig chans att be om ursäkt.)

---

Den jobbiga känslan där drev mig till att bli egen företagare – något som jag aldrig velat bli. Jag hade alltid sagt att jag inte ville ha stort ansvar som en egen företagare måste jag. Jag ville ha samma säkra månadslön.

Men men när man har kört in i botten kunde man inte hämna lägre ned utan man bara kom upp. Den jobbiga känslan där gjorde att jag överkomma min rädsla. Jag startade egen firma. Jag säljer alla tjänster som har med thai och svenska att göra både språkmässigt och kulturellt: tolkning, översättning, språkundervisning, familjerådgivning eller bollplank för thai-svenska förhållanden.

---

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

---

Så nu har jag en liten liten firma. Jag tjänar inte bra med det jag gör. Men jag ÄLSKAR att göra det. Och jag är glad att jag får det stödet från min man så jag kan syssla med något som jag verkligen brinner för även om det innebär sämre ekonomi för familjen.

Men jag kan tyvärr inte bara jobba för njutningens skull hur länge som helst. Måste tänka på framtiden och barnen också. Så om tre fyra år komma jag att skaffa mig ett stadigare arbete. Just nu tänker jag på att bli modersmål - eller lågstadielärare. I så fall kommer jag kanske läsa några kurser samtidigt som jag jobbar som tolk och översättare. Eller så läser jag enbart för att förkorta studietiden. Men jag är en ganska vimsig och hyperaktiv tjej. Jag vet inte om jag kommer att klara av att bara ha en sak att göra.

Jag kanske läser vidare inom ekonomi men det känns rostigt nu. Och jag tror att jag nu vill leva ganska lugnt och inte har så höga ambitioner längre. Vill inte vara en stressig mamma.

---

Jag har haft tur som alltid trivts med mina jobb och arbetskamraterna förutom på ett ställe. Jag tycker att arbete inte bara handlar om pengar – utan även om personlig utveckling som en osynlig belöning.

---

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

---

För er som har tjejer som ej varit här mer än 18 eller 36 månader med UT. Hör med arbetsförmedlingen om möjligheten för Instegsjobb eller Nystartsjobb. Det är en bra insats för att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Annars är det som många vet att man oftast få arbete via kontakter. Massage, frisörverksamhet, manikyr och sådant som thailändska tjejer är duktiga på kan vara en grej att starta med. Jag ville gärna jobba som massörska men mitt ex tyckte det var konstigt att jag ville massera massa okända män. Han är inte riktigt normal, förstod jag efter separationen.

Jag ser en del tjejer säljer kläder  och smycken på internet.

Mammakläder borde vara något också – den svenska stilen alltså. Thailändska mammakläder som jag hittat ser oftast ut som nattlinne om man har dem i Sverige.

Lycka till na ka.

Mvh

Magrood

PS. Här delar vi thailändska tjejer med oss våra erfarenheter angående arbete i Sverige http://thailandska.s...&showtopic=4583

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Magrod!

" han tyckte det var konstigt att jag ville massera en massa okända män"

Han kanske inte hade samma definition på massage som du har.

Hade jag haft en thailändsk fru hade jag inte heller varit så glad om hon börjat sälja massage.

Inte så mycket pga massagen, mer pga de masserade svenska männens inställning till thaikvinnor o massage.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimassöser har ju kanske inte helt sällan ett sätt att dra in extrapengar. Av den anledningen får jag inte ens gå på thaimassage för min tjej  :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

En rent personlig reflexion, jag tycker man får den bästa massagen av lite äldre Thaidamer som hållit på en stund, synd att det förväxlas med andra tjänster om man skulle hitta en ung duktig och söt  massös. Fast kannhända det grundar i vår egen stundom sneda bild på verksamheten som den bedrivs på en del ställen i "turistområden" typ Pattaya. Själv uppskattar jag en stunds avkoppling efter någon  "enstaka" fysisk aktivitet, typ promenad med typ golfklubba eller utan. Bara tråkigt att det svenska samhällets regelverk drivit upp priserna här hemma att detta tar bort glädjen att kunna få denna sköna tjänst till ett rimligt pris. 350-500 spänn betalar man ju inte alltför många gånger per månad på en vanlig lön. Men lycka till alla som orkar "knåda" på.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrod!

" han tyckte det var konstigt att jag ville massera en massa okända män"

Han kanske inte hade samma definition på massage som du har.

Hade jag haft en thailändsk fru hade jag inte heller varit så glad om hon börjat sälja massage.

Inte så mycket pga massagen, mer pga de masserade svenska männens inställning till thaikvinnor o massage.

BTT

BTT

Han ville inte att jag skulle jobba på thai restauranger, inte som receptionist på svenska hotell heller. I princip ville han inte att jag skulle jobba med något som jag hade möjlighet att träffa andra män, eller kanske till och med andra människor.

Han ville inte att jag skulle åka hem till Thailand på min fars begravning och min farmors begravning själv heller. Han valde istället att vi båda skulle stanna i Sverige. Men jag klarade inte av det - så vi åkte båda två.

Så - normal var han nog inte.

---

Inom guidebranchen i Thailand ser man skillnader mellan enbart massage och massage med sex. Står det "body massage" så kan även andra tjänster ingå fick jag förklarat för mig av guidekompisar. Men jag vet ej hur det är nu.

---

Eftersom vi invandrare fortfarande alltid hamnar på andra klassen efter svenskar - så är vår möjlighet att konkurera med svenskarna mindre. För min del tycker jag att man har 2 val. Att kämpa vidare fast arbetsgivare ser det som en nackdel att vara invandare eller att starta eget med något som vi kan bättre dvs - massage, frisörverksamhet, manikyr och andra arbeten som kräver fingerfärdiga personer.

Själv hamnade jag på inom skol- och barnsomsorgen där personalen, chefen, barnen och föräldrarna uppskattade mångfald. Så om man har intresse för barn tycker jag att man kan prova att prata med arb.förmedlingen om man de kan hjälpa till så man kan praktisera där. Det är lärolikt och kul.

Ändreomsorg är också bra. De brukar uppskatta thai tjejers sätt och mjukhet att vara mot äldre. Själv klarade jag psykiskt inte av det eftersom jag själv hade en sjuk farmor hemma i Thailand. Jag skulle bara sakna henne så mycket och få ångest.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta tips från Magrood.  :thumbsup:

Vad gäller äldreomsorgen så tror jag att den passar alldeles utomordentligt för thailändska tjejer som ofta har en bra syn på respekten för äldre och det märker förstås dom gamla som jag märkt uppskattar thaitjejer väldigt mycket.

Kommer också ihåg en bekant thaitjej som provat jobba med allt möjligt, b la hotellstädning som är väldigt tungt samt på äldrevården och hon sa åt mig att hon tyckte att det var mycket mindre fysiskt tungt att jobba med gamla i jämförelse.

Hon berättade att dom ibland bara kunde sitta i ett par timmar utan att göra något speciellt mer än att tala med gamlingarna, något som hon inte räknade som jobb alls. Till skillnad mot svenskar då som antagligen räknar in även det som arbetsuppgift.

Så jag tror att just äldreomsorg är något som passar många thaitjejer som hand i handske.

Restaurang och städjobb är ofta väldigt tunga/slitsamma och är man liten och späd som många thai är så är äldreomsorg ett mycket bra alternativ. Och utbildningar för detta hålls ju över allt i landet via Komvux. Gäller bara att klara SFI först för att komma in på dessa. Tyvärr är det väl ganska ont om fasta jobb men vikariat verkar det finnas hur mycket som helst av. Och fördelen med vikariat är ju att det kan vara lättare att åka till Thailand någon/några månader per år.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  Hej alla ! Min tjej praktiserade på ett demensboende för äldre hon gillade verkligen att jobba med dom.

  Dom var oxå lite knepiga eftersom dom minns inget så ibland blev det konstigheter men inget farligt.

                                    mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...