Jump to content
IGNORERAD

Turist polis phuket


Guest twin1

Recommended Posts

Kraven är väl som för vanliga poliskåren i Thailand fast turistpolisen har en tilläggsutbildning samt krav på

bättre engelskakunskaper. Thailändsk medborgare med en väl dokumenterad utbildning är väl huvudkravet

samt att inte finnas med i straffregistret för att komma in på polisskolan. I grunden är kraven som i sverige.

Vet inte hur det är idag men tidigare var det även en "fördel" om du kom från en bättre familj, kunde även

förekomma pengar i bilden men jag hoppas det är borta nu men man undrar ju ibland. Att bli turistpolis är

en liten status som klingar bättre än BiB(Boys in Brown).

Finns säkert fler här som har färsk info för jag har träffat så mycket svenskar som har haft polischefer i släkten

eller att dom känner polischefen ;)

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraven är väl som för vanliga poliskåren i Thailand fast turistpolisen har en tilläggsutbildning samt krav på

bättre engelskakunskaper. Thailändsk medborgare med en väl dokumenterad utbildning är väl huvudkravet

samt att inte finnas med i straffregistret för att komma in på polisskolan. I grunden är kraven som i sverige.

Vet inte hur det är idag men tidigare var det även en "fördel" om du kom från en bättre familj, kunde även

förekomma pengar i bilden men jag hoppas det är borta nu men man undrar ju ibland. Att bli turistpolis är

en liten status som klingar bättre än BiB(Boys in Brown).

Finns säkert fler här som har färsk info för jag har träffat så mycket svenskar som har haft polischefer i släkten

eller att dom känner polischefen ;)

//Broskan

Tack för svaret, så thailänsk meborgare är ett krav asså ? Och känna den lokala polis chefen med ? :crazy:

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funnits eller finns utländska turist poliser i Pattaya...

Vet att en svensk har jobbat där..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, stora fickor och ett fånigt flin är ju alltid ett grundkrav inom det thailändska polisväsendet.

Har ni sedan en egen batong är det ju alltid ett plus.

Yrkesvägledaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett flera faranger som "jobbat" som turistpoliser i Patong, men det kan naturligtvis ha varit så enkelt som att de egentligen inte varit några poliser (alltså inte haft några befogenheter som polisen har) utan bara jobbat åt polisen. Att de fungerat som en slags mellanhand mellan turister och den lokala polisen.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en tråd om det här ämnet på Thaivisa

http://www.thaivisa.com/forum/Foreign-Tourist-Police-Vounteers-t297498.html

Här är kraven för en frivillig turistpolis i Phuket för den som vill jobba gratis vilket jag personligen inte fattar.

The following requirements must be met to qualify for membership in the Police Auxiliary Program:

  • Must hold a Non Immigrant ‘B’ or ‘O’ Visa.
  • Must be at least 18 years of age.
  • Must be a high school graduate or equivalent.
  • Must pass a thorough criminal background check, the extent to be determined by the Phuket Tourist Police Department.
  • Must have near fluency in the Thai language and/or any other language.
  • Obliged, from time to time, to submit to urine/drug testing.
  • Must have high moral and ethical standards.
  • Must be willing to comply with all applicable Phuket Tourist Police Department policies and procedures.
  • Must have a strong desire and commitment to serve the Phuket Tourist community and its citizens.
  • Never have been convicted of a felony crime or other offences as determined by the Phuket Tourist Police Department.
  • Possess a current and valid Thai driver’s license or obtain a license within one year of appointment.
Application Process

The application process for the Phuket Tourist Police Department Auxiliary Program is as follows:

  • Completion of an initial application.
  • Application review by Auxiliary Program Co-ordinator or designee.
  • Completion of comprehensive background packet.
  • Background investigation.
  • The background investigation will be co-ordinated by the Police Auxiliary Program Co-ordinator and will include at a minimum: a criminal history clearance, personal references and employment history.
  • Interview with the Police Auxiliary Program Co-ordinator or designee and an interview board selected by the Program Co-ordinator

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en tråd om det här ämnet på Thaivisa

http://www.thaivisa.com/forum/Foreign-Tourist-Police-Vounteers-t297498.html

Här är kraven för en frivillig turistpolis i Phuket för den som vill jobba gratis vilket jag personligen inte fattar.

The following requirements must be met to qualify for membership in the Police Auxiliary Program:

  • Must hold a Non Immigrant ‘B’ or ‘O’ Visa.
  • Must be at least 18 years of age.
  • Must be a high school graduate or equivalent.
  • Must pass a thorough criminal background check, the extent to be determined by the Phuket Tourist Police Department.
  • Must have near fluency in the Thai language and/or any other language.
  • Obliged, from time to time, to submit to urine/drug testing.
  • Must have high moral and ethical standards.
  • Must be willing to comply with all applicable Phuket Tourist Police Department policies and procedures.
  • Must have a strong desire and commitment to serve the Phuket Tourist community and its citizens.
  • Never have been convicted of a felony crime or other offences as determined by the Phuket Tourist Police Department.
  • Possess a current and valid Thai driver’s license or obtain a license within one year of appointment.
Application Process

The application process for the Phuket Tourist Police Department Auxiliary Program is as follows:

  • Completion of an initial application.
  • Application review by Auxiliary Program Co-ordinator or designee.
  • Completion of comprehensive background packet.
  • Background investigation.
  • The background investigation will be co-ordinated by the Police Auxiliary Program Co-ordinator and will include at a minimum: a criminal history clearance, personal references and employment history.
  • Interview with the Police Auxiliary Program Co-ordinator or designee and an interview board selected by the Program Co-ordinator

//Broskan

Tack för det, och varför funderingen finns där är för att jag skulle vilja ha nått vettigt att göra där nere, vill inte bara gå och slappa hela dagarna :)

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, och varför funderingen finns där är för att jag skulle vilja ha nått vettigt att göra där nere, vill inte bara gå och slappa hela dagarna :)

Mvh Mikael

Då ställde du nog helt fel fråga... Tror själva jobbet som turistpolis går ut på just att "bara gå runt och slappa hela dagarna" ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ställde du nog helt fel fråga... Tror själva jobbet som turistpolis går ut på just att "bara gå runt och slappa hela dagarna" ;)

Hehe du förstår nog va jag menade. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Twin1 ville du bara aktivera dig så kan du ju vara caddy på nån golfbana i Phuket då får du ju en fin solbränna också.

Jobbar du gratis där blir du populärare än ditt andra alternativ tror jag ;)

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag tror att de som vill bli turistpoliser har en del tid över och känner ett behov av att hjälpa andra farang som trasslat in sig i något.

Men också ett kanske omedvetet behov att få viss makt, om än obetydlig. Bara min teori...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom broskans lista och om vi bortser från den första raden om b/o visa, så undrar jag hur många av grabbarna i brunt som klarar grönt ljus för dessa krav, tänker särskilt på rad 7 "Must have high moral and ethical standards" whistle.gif

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är intresserad så går det just nu en engelsk reality serie som handlar bl.a. om engelska herrar som jobbar just som turistpoliser i Pattaya.

Jag la in en länk på Phuketforumet, men annars är det bara söka på youtube: "Big trouble in Thailand".

Första delen gick förra måndan, och andra sänds idag, så den bör komma upp på tuben imorrn kanske.

Förutom turistpolisen var det en hel del andra roliga/intressanta saker med... Och självklart dumma j-la turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att bli en bra polis i Thailand krävs -

näsa för affär

revirtänkande

bra minne (för att komma ihåg alla egna lögner och vem som är skyldig dig pengar)

känsla för vad som är rätt och fel (så man inte råkar göra rätt)

social kompetens (så man vet vems bakdel man ska kyssa)

stort kontaktnät och gärna från en fin familj

har man ovanstående egenskaper kan man gå hur långt som helst.

Ursäkta om jag gick lite ot men om det är något som får mitt blod att koka så är det den thailändska "polisen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev avstulen en dator i Pattaya för snart två år sen. Fick tipset att göra en anmälan hos polisen, bara för att få papper på att stölden var anmäld och att detta skulle göra det lättare att få ut pengar på min försäkring. Tillbringade flera timmar på polisstationen och hade det inte funnits en svensk volontär, turistpolis eller vad han nu var som hjälpte mig så hade jag nog suttit kvar där fortfarande. Jag fick för mig att denne äldre man ägnade stor del av sin tid till att hjälpa vilsekomna faranger och det högaktar jag honom för.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...