Jump to content
IGNORERAD

Någon med kontakter inom Ampour


Jompa

Recommended Posts

Hej Forum's vänner.

 

Har en fråga till er om kontakter inom Ampour och då främst runt Khlong khlung Kamphaeng Phet området.

 

Jag vill få reda på om om jag fortfarande är gift i Thailand.

Innan onödiga och spydiga kommentarer haglar in så har jag försökt med Thailändska Ambassaden som inte kan eller vill hjälpa mig och fråga min Exfru går inte då vi inte har någon kontakt längre.

 

Då återstår det endast att fråga Ampour, men då jag inte finns på plats och troligtvis kommer jag inte att vara det heller på ett tag, så om det finns någon som har kontakter som kan hjälpa mig så PM mig.

 

Mvh Jompa.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Alarik

    8

  • janne_h

    6

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 timmar sedan, skrev Jompa:

Hej Forum's vänner.

 

Har en fråga till er om kontakter inom Ampour och då främst runt Khlong khlung Kamphaeng Phet området.

 

Jag vill få reda på om om jag fortfarande är gift i Thailand.

Innan onödiga och spydiga kommentarer haglar in så har jag försökt med Thailändska Ambassaden som inte kan eller vill hjälpa mig och fråga min Exfru går inte då vi inte har någon kontakt längre.

 

Då återstår det endast att fråga Ampour, men då jag inte finns på plats och troligtvis kommer jag inte att vara det heller på ett tag, så om det finns någon som har kontakter som kan hjälpa mig så PM mig.

 

Mvh Jompa.

 

Går det inte att ringa dom och fråga? 

Borde väl finnas nån Thai i din närhet som kan hjälpa dig med det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte känner någon som exakt kan översätta från Thai till svenska utan att lägga in egna värderingar kanske nedan kan ta på sig uppdraget.

 

https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/tolk/sok-tolk-i-vart-register

 

Ontira Jantaduang

Tolknummer: 11549

E-post: ontira_j@hotmail.com

Telefon mobil: 070-461 25 80

Län: Uppsala

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Jompa said:

Hej Forum's vänner.

 

Har en fråga till er om kontakter inom Ampour och då främst runt Khlong khlung Kamphaeng Phet området.

 

Jag vill få reda på om om jag fortfarande är gift i Thailand.

Innan onödiga och spydiga kommentarer haglar in så har jag försökt med Thailändska Ambassaden som inte kan eller vill hjälpa mig och fråga min Exfru går inte då vi inte har någon kontakt längre.

 

Då återstår det endast att fråga Ampour, men då jag inte finns på plats och troligtvis kommer jag inte att vara det heller på ett tag, så om det finns någon som har kontakter som kan hjälpa mig så PM mig.

 

Mvh Jompa.

 

Tjena!

Vi bor i Khlong Khlong och jag är här just nu. Har du kvar ditt Thailändska vigselbevis? Om ja....kan be min fru gå till  Ampour och kolla.

Lite svårt med ditt person-nummer då det inte används här vid reg. av giftermål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gennerelt är det ju som så att om du vill skiljas i Thailand, så måste detta behandlas av en domstol i Thailand. 

Kan ju vara så att ditt ex sökt skilsmässa i domstol. Och du inte varit närvarande. Och den gått igenom. Dock är detta ingen enkel process. Så risken att du fortfarande är gift är ganska stor om du inte begärt skilsmässa i thailändsk domstol. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev janne_h:

Gennerelt är det ju som så att om du vill skiljas i Thailand, så måste detta behandlas av en domstol i Thailand. 

Kan ju vara så att ditt ex sökt skilsmässa i domstol. Och du inte varit närvarande. Och den gått igenom. Dock är detta ingen enkel process. Så risken att du fortfarande är gift är ganska stor om du inte begärt skilsmässa i thailändsk domstol. 

Jag skilde mig lätt och smidigt på Amphur med advokat och vittnen. 

Alla papper klara, inga problem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Jag skilde mig lätt och smidigt på Amphur med advokat och vittnen. 

Alla papper klara, inga problem.

Jo det är så det går till, 10min på amphur så är det klart, domstol är för ev efterdyningar i uppdelning av bohag etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått det rätt så är det inte så lätt att skilja sig i Thailand båda måste ansöka om detta och är man då osams med käringen å hon inte vill ha någon kontakt eller gjort sig omöjlig så är det ju inte så lätt, men om hon har ett intresse av att gå vidare i livet så borde hon ju oxå ha ett intresse av att bli skiljd, men jag har ingen erfarenhet av det i Thailand så lyssna på dom som har är nog bättre.

lycka till vad du kommer fram till livet fortsätter ju även om man mister en finns ju tusen kvar

🤗🙏

 

//matz

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jo det är så det går till, 10min på amphur så är det klart, domstol är för ev efterdyningar i uppdelning av bohag etc.

Precis! För mig tog det ca 30 min.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev matz:

Om jag förstått det rätt så är det inte så lätt att skilja sig i Thailand båda måste ansöka om detta och är man då osams med käringen å hon inte vill ha någon kontakt eller gjort sig omöjlig så är det ju inte så lätt, men om hon har ett intresse av att gå vidare i livet så borde hon ju oxå ha ett intresse av att bli skiljd.

 

//matz

Men "generellt", som Janne_h uttryckte det, så skiljer man sig på Amphur och inte i domstol, om båda parter är överens.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jive:

Precis! För mig tog det ca 30 min.

Jo, har vart åskådare till hur fort det går, nästa lite skrämmande.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska spekulera så verkar ju inte @Jompa inte veta om han är skiljd han har förmodligen inte ansökt om detta.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jo, har vart åskådare till hur fort det går, nästa lite skrämmande.......

Ja, någon ångertid existerar inte här,

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev matz:

Om vi ska spekulera så verkar ju inte @Jompa inte veta om han är skiljd han har förmodligen inte ansökt om detta.

 

//matz

Men om x frun har gjort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Amphur är ett helvete (iaf i Buriram).

 

När jag gifte mig så bytte inte min fru efternamn (av praktiska skäl just då). Nu vill hon göra det, men det är i princip omöjligt om jag inte är på plats. Vi har provat allt, men de stretar emot (av nån anledning). Har även skickat fullmakt som de bad om, men de vill att ambassaden ska verifiera fullmakten (vilket de givetvis inte gör). Ambassaden har dock ringt till Amphur, men de hävdar formella skäl (att jag inte är där).

 

Vi har kommit fram till att vi löser det när jag är i Thailand nästa gång, men det är ju lite problematiskt nu.

 

Så din bästa chans är nog att följa upp på Thomas tips, annars närvara själv.

 

Småpåvar på Amphur är djävulen sjävla......

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er input.

 

Som info.

Jag har inte begärt skillsmässa i Thailand och det jag vill få reda på är om exet gjort detta.

Vi har nu varit skilda i ca 3 år i Sverige och hon har inte ens bytt efternamn.

 

Jag hade planer ett tag på att åka upp till byn och lösa det och samtidigt hälsa på familjen, vi var ju trots allt gifta i 8 år.

Men när jag väl tänkte efter så kom jag på bättre tankar, exet har med all säkerhet dragit en sju helvetes lögn om vad som hänt istället för sanningen.

Så med det i tanke så hoppade jag detta.

 

Me jag har i alla fall nu tagit kontakt med thomas.

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Jive:

Men "generellt", som Janne_h uttryckte det, så skiljer man sig på Amphur och inte i domstol, om båda parter är överens.

OK kanske uttryckte mig luddigt. 

Min poäng var att det går ju inte för den ena parten att själv gå till ampur och skilja sig. Det måste isåfall ske via domstol. Eftersom ts inte vet om han är skild eller inte, så lär det knappast ha hänt på ampur. Vill han skilja sig och exet inte pratar med honom så måste det ske via domstol. Även när barn finns med i bilden, så måste det ske via domstol. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fördelar med att gifta sig eg? Varför ska man göra det och riskera framtida problem som att ens partner ex vägrar att skriva på skilsmässo pappren? 

 

Ekonomiskt kan man ju sörja för sin partner via gåvor och testamente. 

Är giftermål bara för att ge uttryck för att man älskar varandra eller varför gör man det eg? 

 

Lite nyfiken på hur forumet tänker här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev janne_h:

OK kanske uttryckte mig luddigt. 

Min poäng var att det går ju inte för den ena parten att själv gå till ampur och skilja sig. Det måste isåfall ske via domstol. Eftersom ts inte vet om han är skild eller inte, så lär det knappast ha hänt på ampur. Vill han skilja sig och exet inte pratar med honom så måste det ske via domstol. Även när barn finns med i bilden, så måste det ske via domstol. 

Du skrev "generellt" och generellt, så skiljer man sig på amphur, men om parterna är oeniga, så avgörs det i domstol.

Är det inte enklare att säga att du  hade fel och tacka för informationen?!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LTD:

Vad är det för fördelar med att gifta sig eg? Varför ska man göra det och riskera framtida problem som att ens partner ex vägrar att skriva på skilsmässo pappren? 

 

Ekonomiskt kan man ju sörja för sin partner via gåvor och testamente. 

Är giftermål bara för att ge uttryck för att man älskar varandra eller varför gör man det eg? 

 

Lite nyfiken på hur forumet tänker här. 

En anledning att gifta sig kan vara, som i mitt fall, att kvinnan är statligt anställd och som hennes make får jag då fri sjukvård på alla statliga sjukhus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Jive:

Är det inte enklare att säga att du  hade fel och tacka för informationen?!

image.png.89a3d7963b67ee732ba2fce5c75738dc.png

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev LTD:

Vad är det för fördelar med att gifta sig eg?

EN fördel är att om man skaffar barn så är det avsevärt enklare att då fixa svenskt pass- och medborgarskap till sina avkommor.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Så kan man gifta sig för man tycker om varandra och båda tycker det är en bra ide. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

EN fördel är att om man skaffar barn så är det avsevärt enklare att då fixa svenskt pass- och medborgarskap till sina avkommor.

Ja, men då skall man vara gift INNAN barnet föds! För att slippa krånglet med att bli erkänd som far i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Så kan man gifta sig för man tycker om varandra och båda tycker det är en bra ide. 

Förstår tanken men tycker man om varandra mer om man gifter sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...