Jump to content
IGNORERAD

Någon med kontakter inom Ampour


Jompa

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev LTD:

Förstår tanken men tycker man om varandra mer om man gifter sig?

Hur tänker du att man ska tycka om varandra mer för det?

Det är ju ingen hemlighet att det är praktiska fördelar med att vara gift, så ser inte problemet?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Alarik

    8

  • janne_h

    6

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur tänker du att man ska tycka om varandra mer för det?

Det är ju ingen hemlighet att det är praktiska fördelar med att vara gift, så ser inte problemet?

Bara nyfiken på hur ni tänker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev samet:

Ja, men då skall man vara gift INNAN barnet föds! För att slippa krånglet med att bli erkänd som far i Thailand. 

OK kanske uttryckte mig luddigt. 

Givetvis har du rätt i det och det var klantigt av mig att inte skriva det. :sFduh:
 

Link to comment
Dela på andra sajter

ga in pa komunkontoret visa korkort / pass och fraga efter kola22  det ar ett papper som visar om du ar gift 

det pappret skall vi ha varje gang jag fornyar mitt 1 ar uppehallstillstandet 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jive:

Du skrev "generellt" och generellt, så skiljer man sig på amphur, men om parterna är oeniga, så avgörs det i domstol.

Är det inte enklare att säga att du  hade fel och tacka för informationen?!

Jag tyckte att jag skrev oklart, och rättade mig själv för att du skulle förstå bättre, vad jag menade. 

Men ja om den ena parten inte är närvarande eller motvillig, så får man Gennerelt sett dra det för en domstol. 

Om man däremot som du tydligen var, att båda ville skilja sig. Då räcker det GENNERELT, att gå till Ampur. 

Men om du tycker att din dag blir mindre miserabel om jag säger att jag hade fel, så säger vi väl så. 

Så har jag i alla fall, gennerelt gjort någon lycklig idag. 

I något så oviktigt hur ordet Gennerelt ska användas. Gennerelt tycker jag i och för sig att ordmärkning är ett otyg på forumet, som skapar onödiga konflikter. Men tyvärr är det ett Gennerelt sätt som många komuniserar på. Vilket Gennerelt ofta ger dålig stämning på forumet. Vilket Gennerelt sett är tråkigt. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Generellt stavas med ett n och två l. 😂😂😂😂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fantomen:

EN fördel är att om man skaffar barn så är det avsevärt enklare att då fixa svenskt pass- och medborgarskap till sina avkommor.

Går väl per automatik om barnet föds i Sverige.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tyckte att jag skrev oklart, och rättade mig själv för att du skulle förstå bättre, vad jag menade. 

Men ja om den ena parten inte är närvarande eller motvillig, så får man Gennerelt sett dra det för en domstol. 

Om man däremot som du tydligen var, att båda ville skilja sig. Då räcker det GENNERELT, att gå till Ampur. 

Men om du tycker att din dag blir mindre miserabel om jag säger att jag hade fel, så säger vi väl så. 

Så har jag i alla fall, gennerelt gjort någon lycklig idag. 

I något så oviktigt hur ordet Gennerelt ska användas. Gennerelt tycker jag i och för sig att ordmärkning är ett otyg på forumet, som skapar onödiga konflikter. Men tyvärr är det ett Gennerelt sätt som många komuniserar på. Vilket Gennerelt ofta ger dålig stämning på forumet. Vilket Gennerelt sett är tråkigt. 😀

Hej Janne.

Ja, generellt är ett väldigt allmänt uttryck.

(Svårstavat är det också).

 

😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Går väl per automatik om barnet föds i Sverige.

Det gör det givetvis men jag var i tron att det var Thailand vi pratade om och då ordet Amphur/Amphoe användes så kom inte ens Sverige upp i mina tankar.
Ber återigen om ursäkt för min enkelspårighet ;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Esspe:

Går väl per automatik om barnet föds i Sverige.


Nej, inte om morsan har grekiskt pass och farsan är från Angola

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Alarik:

Hej Janne.

Ja, generellt är ett väldigt allmänt uttryck.

(Svårstavat är det också).

 

😉

Och sen finns det Gennerelt personer som gillar rättstavning på forumet för att framhäva sin egen storhet (jag åsyftade inte dig!).  Dessa personer är Gennerelt sätt ganska lätta att trigga igång. 

Då dom Gennerelt sätt har inget roligare för sig än att leta fel hos andra..... 

😉😀🤣

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Och sen finns det Gennerelt personer som gillar rättstavning på forumet för att framhäva sin egen storhet (jag åsyftade inte dig!). 

😉😀

Jag vet.

Jag har inte för vana att att rätta felstavningar.

Definitivt inte på detta forum.

Nej, det får vara sysselsättning till någon som har all tid i världen till det sisyfosarbetet.

 

Men visst blir det lustigt med felstavningar ibland...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

Jag vet.

Jag har inte för vana att att rätta felstavningar.

Definitivt inte på detta forum.

Nej, det får vara sysselsättning till någon som har all tid i världen till det sisyfosarbetet.

 

Men visst blir det lustigt med felstavningar ibland...

Ja i bland kan man ju nästan stava fel med flit för att trigga igång experterna på svenska språket. Vad gör man inte för att göra någons dag mindre miserabel... 🤣🤣🤣

Skriv inte för fort... Vänta på dom som skriver efter. 😀😉

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden började bra, men slutade som vanligt när "the usual suspects" kom in i den....

Bara att hålla med Egon😆

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev janne_h:

Ja i bland kan man ju nästan stava fel med flit för att trigga igång experterna på svenska språket. Vad gör man inte för att göra någons dag mindre miserabel... 🤣🤣🤣

Skriv inte för fort... Vänta på dom som skriver efter. 😀😉

Jösses!!!! 

Lider du av för liten k*k eftersom du har så stort behov av att alltid försöka hävda dig? 

 

Erkänn att du kan ha fel ibland och gå vidare.  Men det finns nog inte i din värld.

 

Eller hade du redan planerat en felstavning i ditt första inlägg 😁

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jösses!!!! 

Lider du av för liten k*k eftersom du har så stort behov av att alltid försöka hävda dig? 

 

Erkänn att du kan ha fel ibland och gå vidare.  Men det finns nog inte i din värld.

 

Eller hade du redan planerat en felstavning i ditt första inlägg 😁

Inte nog med att du rättstavar för att hävda dig. Nu vill du tydligen att medlemmar ska jämföra kukstorlek.... 

Jag tror jag avstår den lite perversa inviten. 

Önskar dig en trevlig dag 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev janne_h:

Inte nog med att du rättstavar för att hävda dig. Nu vill du tydligen att medlemmar ska jämföra kukstorlek.... 

Jag tror jag avstår den lite perversa inviten. 

Önskar dig en trevlig dag 

Kom igen nu.  Det är ju din paradgren 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett typiskt Janne svar till Jive som gått igenom en skilsmässa i Thailand och borde veta. 

Screenshot_2020-06-28-14-14-06-130.thumb.jpeg.f5f4b72dcbbe04606c041012d596bb62.jpeg

Men då blir han kränkt och kommer med massor av ordbajseri istället för ett kort "jag hade visst lite fel" 

Inte första tråden det sker och förmodligen inte den sista heller ☺

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Fantomen:

Det gör det givetvis men jag var i tron att det var Thailand vi pratade om och då ordet Amphur/Amphoe användes så kom inte ens Sverige upp i mina tankar.
Ber återigen om ursäkt för min enkelspårighet ;)

 

Ett rimligt antagande... på ett Thaiforum... 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
On 2020-06-28 at 10:19, skrev LTD:

Förstår tanken men tycker man om varandra mer om man gifter sig?

Svar ja. Om det är viktigt för ena partnern så får båda det bättre. Trygghet att det är äkta du vet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

Svar ja. Om det är viktigt för ena partnern så får båda det bättre. Trygghet att det är äkta du vet. 

Om det är viktigt för den ena partnern att få tillgång till den andres tillgångar (t.ex vid en skilsmässa) hur kan båda få det bättre ?

Ett scenario som har inträffat allt för många gånger genom historien.

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
On 2020-06-28 at 13:09, skrev janne_h:

Och sen finns det Gennerelt personer som gillar rättstavning på forumet för att framhäva sin egen storhet (jag åsyftade inte dig!).  Dessa personer är Gennerelt sätt ganska lätta att trigga igång. 

Då dom Gennerelt sätt har inget roligare för sig än att leta fel hos andra..... 

😉😀🤣

Samtidigt får du trots allt vara lite tacksam att någon uppmärksammar din

okunskap, nästa gång kanske du stavar på samma sätt i en viktig offert och kunden tycker att det ser oseriöst ut och du missar affären kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gifte oss för ca 15 år sedan på Amphur i Bangkhen i Bangkok och registrerade det på Sveriges Ambassad, har bara sett fördelar med detta.

Vi "Gifte" oss inför Buddha, lite tidigare, 5666 dagar sedan för att vara exakt, det är det datumet vi firar!

Jag minns inte exakt vilket datum vi faktiskt gifte oss, men det finns på vigselbeviset om jag skulle behöva det nån gång.

 

Barnen blev mina så fort de föddes, och därmed svenska medborgare så snart vi anmälde detta på ambassaden.

Jag kunde utan några problem få 1 års multiple entry visa, det passade fint eftersom jag bodde i Thailand men jobbade på andra ställen.

Det var lätt för frugan att få uppehållstillstånd när vi vart tvungna att flytta till Sverige5-6 år senare (även om Migrationsverket trilskades lite, men bara lite).

OM vi skiljer oss, så har jag möjlighet att få hälften av allt vi skaffat tillsammans i Thailand, OK jag får inte äga mark, men som jag uppfattat det kan jag begära att få halva värdet på en tomt och vårt hem.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev conservator:

Samtidigt får du trots allt vara lite tacksam att någon uppmärksammar din

okunskap, nästa gång kanske du stavar på samma sätt i en viktig offert och kunden tycker att det ser oseriöst ut och du missar affären kanske.

Och om vi inte vårdar det svenska språket, så är det bara en tidsfråga innan skolverket trycker upp läroböcker på rinkebysvenska.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...