Jump to content
IGNORERAD

Big Trouble in Tourist Thailand


PlayTheGame

Recommended Posts

Nu har jag kollat in det sensate avsnittet.

Vi fick ju ett tydligt tecken på hur den där Engelska filurer troligen är en riktigt skit. En full, kanske hög Alban hade tagit Polis bilens nycklar, när Mr Miller fick syn på det slog han honom hårt i ryggen. Det visar ju på hur proffesionel han är, idi*t.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    13

  • Farang

    8

  • mekong

    8

  • PlayTheGame

    7

Mest aktiva i denna tråd

Det var kanske inte professionellt att slå albanen i ryggen men hade det varit bättre att klappa honom på huvudet och säga...fy fy så får man inte göra lilla du.

Hur professionell är den svenska "riktiga" polisen som låter folk landa på taket med helikopter på värdedepåer och 25 min senare sticka iväg med pengarna..???

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kanske inte professionellt att slå albanen i ryggen men hade det varit bättre att klappa honom på huvudet och säga...fy fy så får man inte göra lilla du.

Hur professionell är den svenska "riktiga" polisen som låter folk landa på taket med helikopter på värdedepåer och 25 min senare sticka iväg med pengarna..???

Med tanke pa att de verkar ha plockat dem nu och hade span pa dem sedan innan sa hade det val varit dumt att ingrip ala Hollywood och riskera oskyldiga. Vad skulle de gora? Ga in och riskera en gisslan situation eller forsoka skjuta ned helikoptern ovanfor ett bostadsomrade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kanske inte professionellt att slå albanen i ryggen men hade det varit bättre att klappa honom på huvudet och säga...fy fy så får man inte göra lilla du.

Tror du missuppfattat lite, dessa volontärer innom turistpolisen är inga poliser, dom har inga befogenheter alls egentligen. Deras enda uppgift är att bistå turister med hjälp och stöd. Nån borde klä av dom deras uniformer, handklovar samt batonger dom går omkring med, dom har blivit för mycket... Uniformen vet jag inte, men batongerna och handbojorna har dom inte rätt att bära!!!

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kanske inte professionellt att slå albanen i ryggen men hade det varit bättre att klappa honom på huvudet och säga...fy fy så får man inte göra lilla du.

Hur professionell är den svenska "riktiga" polisen som låter folk landa på taket med helikopter på värdedepåer och 25 min senare sticka iväg med pengarna..???

Det fanns ju ingen orsak i det läget att slå honom, han var ju inte farligt eller gjorde motstånd. Visst bör man använda våld om det behövs (vilket dessa personer inte ens får), men gör man det som någon form av hämnd och slår till på ryggen bör man inte ha den roll som den killen har. Det är inte proffesionellt alls speciellt inte när det inte ens är riktiga Poliser.

Vilken absurt jämförelse btw, vad har det svenska rånet med detta att göra och hur kan du ens jamföra dessa två situationer :crazy:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du missuppfattat lite, dessa volontärer innom turistpolisen är inga poliser, dom har inga befogenheter alls egentligen. Deras enda uppgift är att bistå turister med hjälp och stöd. Nån borde klä av dom deras uniformer, handklovar samt batonger dom går omkring med, dom har blivit för mycket... Uniformen vet jag inte, men batongerna och handbojorna har dom inte rätt att bära!!!

Tack för upplysningen men jag har förstått att de utländska turistpoliserna är volontärer, tror dom flesta som läst drygt 50 inlägg i denna tråd inte har missat det.

Låter som att du är lite sur för att du inte får gå omkring i uniform och leka polis.

Var har du fått det från att dom inte har rätt att bära batong och handbojor?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du är lite sur för att du inte får gå omkring i uniform och leka polis.

LOL, snutjävlar är det värsta jag vet, så det behöver du inte oroa dig för

Var har du fått det från att dom inte har rätt att bära batong och handbojor?

I länken som Aladin Sane postade, ett par inlägg högre upp. Rätt intressant läsning i den

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke pa att de verkar ha plockat dem nu och hade span pa dem sedan innan sa hade det val varit dumt att ingrip ala Hollywood och riskera oskyldiga. Vad skulle de gora? Ga in och riskera en gisslan situation eller forsoka skjuta ned helikoptern ovanfor ett bostadsomrade?

Skulle det vara förmildrande omständigheter att polisen fått tips och hade spaning på dem innan rånet.

Bekräftar bara ytterligare hur ineffektiv och inkompetent den svenska polisen är.

Det finns en anledning varför den nationella insatsstyrkan som är sveriges elitpolis kallas för "sportfiskebataljonen".

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu klagas det lite väl mycket på polisen tycker jag.

Har det skett några misstag så beror det som vanligt på enskilda individer och det finns ju en hel del sådana inom just polisen.

Fd skolpolisen Arne Negersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns Episode 4 ute.

Torrent länk: http://www.mininova.org/get/2997515

Big trouble in Tourist Thailand - Episode 4 (Part 1)

http://www.youtube.c...h?v=uYasZnn8oHI

Big trouble in Tourist Thailand - Episode 4 (Part 2)

http://www.youtube.c...h?v=pPecqdQUUlY

Big trouble in Tourist Thailand - Episode 4 (Part 3)

http://www.youtube.c...h?v=nSHaKgEXz1c

Big trouble in Tourist Thailand - Episode 4 (Part 4)

http://www.youtube.c...h?v=dEpwa1KrBDs

\\Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

I länken som Aladin Sane postade, ett par inlägg högre upp. Rätt intressant läsning i den

Farang

Så här står det i länken som du syftar på."We cannot carry firearms, but we do carry handcuffs, a baton and a radio, as well as some of us who are first aid officers and carry medical kits".

Det tolkar inte jag som att polisvolontärerna inte har rätt att bära handbojor och batong.

Du har nog missuppfattat det där.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang

Så här står det i länken som du syftar på."We cannot carry firearms, but we do carry handcuffs, a baton and a radio, as well as some of us who are first aid officers and carry medical kits".

Det tolkar inte jag som att polisvolontärerna inte har rätt att bära handbojor och batong.

Du har nog missuppfattat det där.

While the tourist police volunteers will tell you they are not regular police their dress and demeanor often belie that fact. They dress in police like uniform, They wear the embroidered badge of the tourist police, they wear the medals and insignia of the regular tourist police as well as don hand cuffs and batons as the regular Thai tourist police do. These items are not provided by the Royal Tourist Police but purchased by the volunteers themselves.

The tourist police volunteers are a constant presence in Thailand’s popular tourist destinations. On one hand it gives you the reassurance that they are there and ready to help if you should need it but on the other hand you get the impression that they are acting like real police . The addition of the para military style uniform and wearing of handcuffs and batons infers that they have the authority to to arrest, detain and or subdue you. The tourist police volunteers do not have this authority at all as per Thai law or per the Royal Thai Tourist Police.

While I think there is a place for the tourist police volunteers they need to be identified clearly as volunteer personnel, which means having a look that is distinguished as different from actual Thai tourist police officers. They should not be allowed to dress in uniforms or carry handcuffs and batons which they are not legally allowed to use.

1. Volunteers clearly understands that this program is purely volunteer, no payment in kind or cash for contribution what-so-ever

2. TPD will not be held responsible for any loses or accidents during volunteer work

3. Volunteer must pass probabtion period of 3 months to be fully endorsed as a TPD assistant

4. Volunteers understand that being a volunteer is to assist the work of a police officer and not act on behalf of a police officer

5. Volunteers should not be involved in activities such as arrests, interrogations, investigations or inspections.

Tror inte du läst hela va?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Volunteers should not be involved in activities such as arrests, interrogations, investigations or inspections

Att de inte får delta i gripanden, förhör, utredningar eller inspektioner betyder inte att de inte har rätt att bära batong eller handbojor.

Att det sedan finns folk som tycker att de inte ska bära uniform eftersom de saknar polisens befogenheter är något helt annat.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte jag missuppfattade det hela så deltog de i förhör framför den där bussen när några faranger fått på skallen,rätta mig om jag har fel(men det har jag aldrig)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de inte får delta i gripanden, förhör, utredningar eller inspektioner betyder inte att de inte har rätt att bära batong eller handbojor.

Att det sedan finns folk som tycker att de inte ska bära uniform eftersom de saknar polisens befogenheter är något helt annat.

aha.. dom har alltså rätt att bära skiten, men dom får inte använda prylarna.

Konstigt att du fattar det, men ändå inte begrep mitt svar på detta inlägg.

Det var kanske inte professionellt att slå albanen i ryggen men hade det varit bättre att klappa honom på huvudet och säga...fy fy så får man inte göra lilla du.

Tänk lite till... även jag får ha handklovar osv, men...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra det övertydligt min kära mekong

Volontärer till turistpolisen har inga polisiära befogenheter alls!!!

Deras enda uppgift är att vara som stöd för turisten ifall där händer något.

Dom får inte ingripa eller agera som poliser i någon situation.

Dom får alltså slå albaner i ryggen lika mycket som du och jag får göra det.

Det vill säga inte alls...

Kul föresten att du tolkade mina tidigare inlägg som så att jag skulle vilja ta på mig en uniform :huh:

men både du och jag får ju faktiskt köpa uniform, handdbojor samt bollträ eller batong,

använda skiten blir vi arresterade för...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget förtroende för turistpolisen i Pattaya. Tanken är att dom ska assistera den thailändska polisen när turister är inblandade. Hjälpa till med praktiska saker ge råd mm.

Nu går dom omkring på Walking Street i sina svarta uniformer som för tankarna till 30-talet. Dessutom har dom batong och handfängsel som dom förmodligen inte har rätt att använda. Detta känns helt fel.

Det är väldigt oklart vilka befogenheter dessa personer egentligen har. Känner mest olust när jag ser dom.

Sen kan man ju fundera över vad för slags människor som vill arbeta som "polis" i ett främmande land utan betalning?

Mina små erfarenheter av möten med turistpoliser är enbara positiva. Måhända är jag naiv men jag tror att dom flesta är godhjärtade människor som är villiga att lägga ner tid på att hjälpa andra utan att ta betalt. Att det sedan inte är alla turistpoliser som är funtade på detta sätt är beklagligt.

Men det är väl bättre att plocka bort dom ur organisationen än att lägga ner hela faderittan är min bestämda uppfattning.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan referera till min enda och lite komiska erfarenhet av de frivilliga turistpoliserna i Phuket. For tva ar sedan var vi dar ett stort gang genom jobbet. Alla i gruppen har spenderat 3-11 ar i landet och det ar nog rattvist att pasta att det inte ar nagra thailansnoviser. En kvall langs Beach Road mellan Bangla och McD blir det en diskussion mellan en person i vart gang och en gatuforsaljare. Fortfarande lite osaker pa exakt hur det startade da jag kom glidande pa efterkalken men det var en ganska hatsk debatt angaende pris for ett par badbrallor (kollegan hade glomt packa med sig sina fran Bangkok)nar jag kom fram. Efter ett par minuter dyker turist-whatever gubbarna upp och deklarerar for oss att "de kan hantera situationen". Min forsta tanke ar att de var snabbt pa plats och det sakert kan vara valkommet for en forvirrad och lite utlamnad turist att fa stod och hjalp. Dock utvecklar sig det hela mkt underligt da de efter ha bytt 5-6 ord med forsaljaren (pa Engelska!) uppmanar polaren att betala det hogre priset och att han inte har ratt att lamna tillbaka varan.

Vi garvar och tror de skojar men de kor pa och havdar att enligt thailandsk lag sa galler ett muntligt avtal och en domare kommer alltid tro pa forsaljarens ord. En annan kollega (norsk for ovrigt) lackar ur lite och borjar prata thai direkt med forsaljaren vilket triggar de forvirrade stackars polispraktikanterna att forsoka avbryta honom och saga at honom att "inte kommunicera direkt eftersom det foreligger en intressekonflikt". Stralande taktik faktiskt - forsok inte losa problemet eftersom ett problem existerar...

Det var uppenbart att de forstod och pratade ungefar lika mkt thai som en normal turist efter typ 2 veckor i landet, de saknade helt kansla for att lasa av pagaende situation, samt hade nagons sorts illusion om att de hade tolkningsforetrade angaende forslag pa losningar. Detta var lite av en besvikelse eftersom jag tycker iden i grund och botten ar god. Idealiskt fyller det en dubbel funktion genom dels service for turister med problem och dels kan ge lite okad mening med tillvaron for sysslolosa langliggare. Dock ar det val knappast creme de la creme som soker sig till detta obetalda jobb sa det blir val som det blir ibland. Tack och lov blev de aldrig handgripliga under vart korta mote vilket jag var glad over eftersom det da hade forlegat stor risk for hjartinfarkt eller dylikt med tanke pa deras alder och vikt.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, intressant det här med vem som är polis och vem som inte är det.

Kan någon ge en oinvigd en förklaring?

Har en f.d. TGF vars kusin "jobbar" som turistpolis, har väl vad jag kan föstå rätt hyggligt betalt men varifrån kommer "extrainkomsten" för en turistpolis, kan han utdela bot för div. påhittade förseelser lika dant som en trafikdito?

Var finns dessa "frivilliga", har aldrig sett nån, förhoppningsvis beroende på att man inte behövt det extrabeskydd dessa bistår med, men kan ju vara bra att veta om de skulle dyka upp i ens närhet.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns utseeda turistpoliser inom den thailänska polisväsendet, de är anställda poliser och som vilken annan poliss som helst.

Problemet är att det finns "hobby"-turistpoliser som inte är poliser och det är dessa som diskussionen gäller.

Tror även att det finns "hobby"-poliser inom den vanliga poliskåren.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Aladdin Sane

Ja, det finns utseeda turistpoliser inom den thailänska polisväsendet, de är anställda poliser och som vilken annan poliss som helst.

Problemet är att det finns "hobby"-turistpoliser som inte är poliser och det är dessa som diskussionen gäller.

Tror även att det finns "hobby"-poliser inom den vanliga poliskåren.

MVH/BanArne

Detta stämmer bra.

Några av er kanske känner till lurendrejeriet som förekommer helt öppet utanför Royal Garden mot beachen. Ett par döva thaiare går omkring och vill ta i hand. Gör man det får man en klisterlapp på bröstet och fram åker en bok som man ska skriva sitt namn i. Man uppmanas sedan att ge 1000B. Har sett många gå på detta.

Passerade turistpolisen på Walking Street för ett tag sen. Blev något förvånad då jag såg en av skojarna i polisuniform.

Vidare har vi den ökände Harold Miller som äger en tv-kanal där man frossar i död och olycka. Han får antagligen tips från polisen direkt när det hänt nåt riktigt vidrigt.

Paul Harrison frivillig inom turistpolisen blev arresterad för ett tag sen när han sprejade en ladyboy på beachroad med pepparspray. Detta hände på hans fritid när han var civilklädd.

En av ägarna till Ingos bar på 3:e gatan arresterades nyligen för grovt narkotikabrott. Han hade iofs fått sparken från turistpolisen ett tag innan den händelsen.

Jag har ingenting emot att man har en turistpolis i Pattaya men man bör nog se över vilka man rekryterar. Vidare tror jag det vore bättre om dom hade en klädsel som såg mer civil ut istället för dagens para-militära uniformer.

Ändrades av Aladdin Sane
Link to comment
Dela på andra sajter

Arvidsjaur är en liten håla i norra norrlands inland och fjälltrakter där många livnär sig på biltestverksamhet utspelade sig följande drama. Poliser som var på hugget avlyssnade ett samtal på kommunikationsradion vid tretiden på natten. Testförare A meddelade testförare B att han ämnade tömma sin blåsa i en snödriva i ett industriområde. När han gjorde detta kom poliserna med full fart, blåljusen påslagna och den pinknödige killen blev anmäld för förargelseväckande beteende eller nåt liknande.

Rötägg finns överallt. Min inställning är positiv till turistpoliser och volontärer och tycker att dom borde bära nån slags uniform men inte liknande som den vanliga polisen bär.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...