Jump to content
IGNORERAD

AMD vs Intel


Farang

Vilken CPU tycker Du rockar?  

43 röster

  1. 1. Vilken processor kommer ni ha i er nästa dator?

    • Intel
      22
    • AMD
      6
    • Den som ger mest prestanda för pengarna
      12
    • Jag köper min dator på On-Off eller i någon annan tvättmaskinsbutik
      3


Recommended Posts

Ja hur tänker ni när ni köper eller sätter ihop dator?

Själv så tittar jag mest på prestandan per kr. Tidigare så var det AMD och på senare tid har det blivit Intel.

Viktigast för min del är dock att moferkortet kan ta den processorn jag inte har råd med just för tillfället.

Den brukar vara många tusenlappar billigare efter ett par månader eller halvår, och då slår man till :dance1:

Intel har väl fortfarnade fördelen över AMD att dom inte går så varma? Kan vara en fördel i Thailand...

*ändrat ett stavfel, inget annat*

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

kör med HPpaviliondv2000 amd64-2 i fem år nu tyst grymt bra dator :clapping:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur tänker ni när ni köper eller sätter ihop dator?

Själv så tittar jag mest på prestandan per kr. Tidigare så var det AMD och på senare tid har det blivit Intel.

Viktigast för min del är dock att moferkortet kan ta den processorn jag inte har råd med just för tillfället.

Den brukar vara många tusenlappar billigare efter ett par månader eller halvår, och då slår man till :dance1:

Intel har väl fortfarnade fördelen över AMD att dom inte går så varma? Kan vara en fördel i Thailand...

*ändrat ett stavfel, inget annat*

Att dom inte skulle bli så varma undrar jag om det stämmer.

Det kan bli ordentligt varmt i en bärbar även med Intel.

Den stora fördelen var ju Intels samarbete med Microsoft.

Jag tror det har upphört officiellt, och det hade ju lite karaktär av

upprätthållande av monopol (Intels, alltså, på processorer som "fungerar" med Windows).

Konservativ som man är, så håller jag mig fortfarande till Intel, och av den anledningen

och har därför ingen generell erfarenhet av AMD's processorer, men ärligt talat så tror

jag inte de är sämre.

Kan man få en AMD med 4 kärnor för samma pris som en Intel med 2,

är jag övertygad om att det rullar på bättre :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

kör med HPpaviliondv2000 amd64-2 i fem år nu tyst grymt bra dator :clapping:

Har man en 5 år gammal dator och säger att den är bra, så låter det ungefär som nån som har en bil från sjuttiotalet och skryter om att den är modern...

Att dom inte skulle bli så varma undrar jag om det stämmer.

Det kan bli ordentligt varmt i en bärbar även med Intel.

Vet faktiskt inte hur det är i dagens läge, men förr så gick AMD väldigt varma jämfört med Intel

Kan man få en AMD med 4 kärnor för samma pris som en Intel med 2,

är jag övertygad om att det rullar på bättre :-)

Såvida man inte kör program som utnyttjar multitråd eller ligger igång med massor av program samtidigt, så finns det ingen fördel med 4 kärnor jämfört med 2. Jobbar man med video till exempel så blir skillnaden enorm om programmet kan utnyttja alla kärnor. Annars så märker man ingen skillnad, hellre en snabb CPU än många långsamma. Men senast jag kollade, vilket var för nått år sedan, så var Intels inte bara snabbare än AMD, dom var även billigare.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

har alltid använt amd cpun å kommer alltid använda den.

Härligt, äntligen en fanboy

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag för tillfället processorer från AMD, Intel, ARM, IBM, Motorola, VIA och säkert några fler. Varje processor har sin tillämpning. Länktar till att köpa en med Qualcomm, Snap Dragon-processor!

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

den verkar intresant

Ahh, så snabbt försvann fanboy-stämpeln ;)

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft AMD och Intel genom åren, jag bryr mig inte så mycket om vilken av dem det där. Dock har det blivit mest Intel under ganska lång tid nu.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Men senast jag kollade, vilket var för nått år sedan, så var Intels inte bara snabbare än AMD, dom var även billigare.

Sällan man köper AMD-processorer löst - inte minst när man som jag undviker datorer som har dom :-)

Eftersom datorer med AMD brukar vara något billigare än de med Intel,

tog jag för givet att det berodde på processorpriset.

Det kanske inte är så eller bara om man köper flera tusen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom datorer med AMD brukar vara något billigare än de med Intel,

tog jag för givet att det berodde på processorpriset.

Är ju med AMD som med Intel, dom har några CPU-modeller som trots att dom har fina siffror på GHz, är mindre bra och billiga. Brukar vara dom som hamnar i datorpaketen hos tvättmaskinshandlarna. Fick en halv chock när jag jämförde en gammal P3 med 933 Mhz CPU mot en kompis P4 med 2,4 GHz. Vi hade samma minnen i bägge, och den gamle P3'an med Intel Coppermine CPU var snabbare än hans Intel Celeron på allt...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte hur det är i dagens läge, men förr så gick AMD väldigt varma jämfört med Intel

Som alla vet så är ju dagens datorer en färskvara,så varför ens starta en tråd om detta om man inte vet hur det är idag?Hur det var för några år sedan är ju TOTALT ointressant..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla vet så är ju dagens datorer en färskvara,så varför ens starta en tråd om detta om man inte vet hur det är idag?Hur det var för några år sedan är ju TOTALT ointressant..

För att jag kanske vill veta hur det ligger till idag, och varför starta trådar över huvud taget om man redan vet svaret?

. och ditt inlägg var givande på vilket sätt?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 år sen vart AMD bäst, Nu gäller Intel alla dagar i veckan.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...