Jump to content
IGNORERAD

Köpråd drönare


lasseiudon

Recommended Posts

Sitter i Stockholm och har det så jävla tråkigt, riskgruppare som man är. Funderar på om man skulle skaffa en leksak och varför inte en drönare, men vilken skall man köpa. Dom där små och jättebilliga fattar jag själv att man inte skall ha men sen kan dom bli hur dyra som helst. Nån som har något att rekommendera? Har Android-telefon (om det nu spelar någon roll) och prislappen skall nog helst vara under 5.000.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Sitter i Stockholm och har det så jävla tråkigt, riskgruppare som man är. Funderar på om man skulle skaffa en leksak och varför inte en drönare, men vilken skall man köpa. Dom där små och jättebilliga fattar jag själv att man inte skall ha men sen kan dom bli hur dyra som helst. Nån som har något att rekommendera? Har Android-telefon (om det nu spelar någon roll) och prislappen skall nog helst vara under 5.000.

Finns rätt mycket begagnat att köpa för en bra peng. Många har köpt på sig fina utrustningar men tröttnat och säljer av dom billigt för att dom helt enkelt aldrig använder dom

 

Så titta på olika modeller från DJI t.ex Mavic

 

Undvik diverse lågprisvarianter och cloner från Kina

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips angående beggade Mavics (har själv en och det är fantastiska maskiner).
Mer vågar jag nog inte säga då det allsvetande oraklet ännu inte svarat. ;)

 

Lycka till med nya hobbyn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en DJI Tello med två batterier o en extra uppsättning propeller till salu för 500 SEK om du vill prova först billigt. Inkl porto. Jag rekommenderar en billig prov först o sen kan man avancera upp om intresse finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Allt beror på vad du vill göra. Dom billiga drönarna kan på pappret se bra ut. Men är ofta ostadiga, och vindkänsliga.

Sätt upp en budget vad du tycker att du har råd med. Köper du en ny drönare från DJI, kan du köpa till en försäkring om den skulle kracha, så kan du få en ny eller reparerad.

DJI mini ligger runt 5000 kronor ca. Den är bra men vindkänslig. Det har kommit en ny drönare som heter DJI Mavic Air 2, som är väldigt prisvärd. Den har stabiliteten med Mavic 2 Zoom/Pro. Och är lite enklare. Men bra kamera mm. Vill du ta lite mera proffsiga bilder. Då är det antingen DJI Mavic 2 Zoom elle DJI Mavic 2 Pro som gäller. Zoom och pro är identiska förutom kameran. Då Pro har en hasselblads kamera, som är bra. Och Zoom,s kamera är något enklare. Men den har en 2x optisk zoom 24 till 48mm (Tillsammans med digital zom upp till 96mm).

Personligen har jag en Zoom.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv en Mavic Mini tyckte jag ville börja prova med drönare.

Slog till på en sån när det kom med mer manuell exponering, men då krävs det några ND filter.

Kolla "tutorials" (handledningar) på youtube som inte är äldre än ett par månader eftersom den kom med en ny uppdatering i april/maj i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Rillex:

Köpte själv en Mavic Mini tyckte jag ville börja prova med drönare.

Slog till på en sån när det kom med mer manuell exponering, men då krävs det några ND filter.

Kolla "tutorials" (handledningar) på youtube som inte är äldre än ett par månader eftersom den kom med en ny uppdatering i april/maj i år.

Har en kompis i Pattaya som köpte en mini förra året. Han har köpt en mavic pro (äldre pro). Då han hade stora problem med att den tappade kontakten med drönaren. Samt att den blåser bort. 

En pro som kallas för mavic platinum. Kostar i Thailand med flymoore kit (2extra batterier väska laddare för bil mm. Ca 35000 baht. 

En pro mavic 2 pro med flymoore kostar väl ungefär det dubbla. Ungefär 17000 kr i Sverige 

Och du kommer i alla fall behöva köpa extra batterier. Så flymoore är bra att köpa från början, för att spara pengar i det långa loppet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Har en kompis i Pattaya som köpte en mini förra året. Han har köpt en mavic pro (äldre pro). Då han hade stora problem med att den tappade kontakten med drönaren. Samt att den blåser bort. 

En pro som kallas för mavic platinum. Kostar i Thailand med flymoore kit (2extra batterier väska laddare för bil mm. Ca 35000 baht. 

En pro mavic 2 pro med flymoore kostar väl ungefär det dubbla. Ungefär 17000 kr i Sverige 

Och du kommer i alla fall behöva köpa extra batterier. Så flymoore är bra att köpa från början, för att spara pengar i det långa loppet. 

Hej

Köpte en Dji Mavic 2 pro förra året. Använder den i första hand för att upptäcka barkborreskadad skog.

Men den kan ju användas till annat kul också. Flymore kit och en vass Samsungplatta som display.

En trevlig maskin.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den är mycket bra. 

Fördelen är ju även att den tar bra bilder i mörker. 

Väntar på mavic 3, så får vi se vad den har att erbjuda när den kommer? Om det blir i år eller nästa år. Är dock mycket nöjd med min Zoom. Som är perfekt att ha med sig ute runt i Thailand. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Jo den är mycket bra. 

Fördelen är ju även att den tar bra bilder i mörker. 

Väntar på mavic 3, så får vi se vad den har att erbjuda när den kommer? Om det blir i år eller nästa år. Är dock mycket nöjd med min Zoom. Som är perfekt att ha med sig ute runt i Thailand. 

Drönare är väl förbjudet i Thailand, hur har du löst det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Drönare är väl förbjudet i Thailand, hur har du löst det? 

Jag vet inte vad du får allt ifrån? Det krävs tillstånd från 2 myndigheter CAAT och NBCT. Jag har båda tillstånden.

 

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Jag vet inte vad du får allt ifrån? Det krävs tillstånd från 2 myndigheter CAAT och NBCT. Jag har båda tillstånden.

 

Mvh Janne

Får alltifrån?

Är väl förbjudet eller hur?

Men du har alltså löst det med tillstånd, bra, var det svårt att få och vad säger tillstånden eg? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

Får alltifrån?

Är väl förbjudet eller hur?

Men du har alltså löst det med tillstånd, bra, var det svårt att få och vad säger tillstånden eg? 

Nej det är inte förbjudet!!!

Du får väl surfa på respektive myndigheters sidor så ser du vad som gäller.

Det är dock INTE förbjudet. Bara att tillstånd krävs, vilket vem som helst kan få som ansöker på rätt sätt. CAAT webansökan. NBCT direkt på plats , tar ca 30 minuter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är reglerna som följer med Licensen från CAAT, som gäller i 2 år.

 

Förhållanden innan du flyger

1. Kontrollera att flygplanet är i ett tillstånd som kan flyga säkert. Detta inkluderar flygplanet och flygplanets kontrollsystem
2. Måste få tillstånd från ägaren av flygområdet
3. För att studera området och golvet i luftrummet som ska flyga
4. Måste ha en nödplan. Inklusive planer för olycksfall Medicinsk vård Och lösningen kan inte påläggas flygplan
5. måste upprätthållas i enlighet med tillverkarens handbok
6. Måste ha expertis i att tvinga flygplanet och flygplanet
7. Måste ha kunskap och förståelse för trafikreglerna med flyg
8. Att ta med flygplanets befälhavare eller certifikat för luftfartygsregistrering (Typ av flygkontroll från utsidan) hela tiden under flygningen.
9. Måste ha brandutrustning som kan användas hela tiden vid flygning.
10. Flygplansförsäkring måste hållas ansvarig för skada på kroppen, livet, inklusive en tredje parts egendom till ett belopp av minst 1 miljon baht / olycka / tid. Och försäkringspolicyn måste bifogas flygplansregistreringschefen eller flygplanregistreringen Och måste förnya policyn minst 30 dagar före utgångsdatumet

Förhållanden under flygningen

1. Flyga inte på ett sätt som kan orsaka fara för liv, kropp, egendom och störa andras frid
2. Flyga inte till begränsade områden, begränsade områden och farliga områden som meddelats i Thailand: s nyhetsmeddelande om luftfart. (Aeronautical Information Publication - Thailand eller AIP - Thailand) inklusive regeringsbyggnader Statliga myndigheter, sjukhus, utom med tillstånd från ägaren av området
3. Flygplanets flyglinje får inte hindras
4. Flygplanets befälhavare eller befrielse måste kunna se flygplanet vid alla flygtider. Och använd inte flygplanet med kameror ombord eller andra liknande enheter
5. Måste flyga mellan soluppgång och solnedgång. Som kan se flygplanet tydligt
6. Flyga inte nära eller in i molnen.
7. Flyg inte inom 9 kilometer från flygplatsen eller flygplanets tillfälliga start / landningsområde. Om inte tillåtet av ägaren eller operatören av den licensierade flygplatsen eller en tillfällig start och landning
8. Flyga inte på mer än 90 meter (300 fot) över marken
9. Flyga inte över en stad, en by, ett samhälle eller ett område som Det finns människor som samlas
10. Tvinga inte ett flygplan nära ett flygplan med en pilot.
11. Flyga inte. Kränka andras rättigheter.
12. Flyga inte orsakar problem. Irritation för andra
13. Skicka inte eller ta farliga föremål som föreskrivs i ministerföreskrifterna eller laserutsläppsanordningar anslutna till flygplan
14. Flyga inte på horisontellt avstånd med människor, fordon, byggnader, byggnader som inte är relaterade till Operationsflyg mindre än 50 meter (150 fot)
15. Vid tveksamhet eller ytterligare information angående flygtillstånd, ring 02 568 8800 ext. 1603 eller e-post: uav@caat.or.th

________________

Air Navigation Act, B.E. 2497,
Section 24. "Ingen får kontrollera eller släppa ett luftfartyg utan pilot. Eller kasta bort paraplyet Förutom att ha fått ett skriftligt tillstånd från ministern och uppfylla de villkor som fastställs av ministern. "
Avsnitt 67/20" Tillståndshavaren enligt avsnitt 24 bryter mot eller underlåter att följa de förfaranden och villkor som anges i licensen. Ska vara böter som inte överstiger femtiotusen baht "
Avsnitt 78" Den som kontrollerar eller släpper luftfartyget Som inte har en pilot eller att lämna paraplyet utan tillstånd Skriftligt från ministern enligt 24 § ska straffas med fängelse som inte överstiger ett år Eller en böter på högst fyrtiotusen baht Eller båda "

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Här är reglerna som följer med Licensen från CAAT, som gäller i 2 år.

 

Förhållanden innan du flyger

1. Kontrollera att flygplanet är i ett tillstånd som kan flyga säkert. Detta inkluderar flygplanet och flygplanets kontrollsystem
2. Måste få tillstånd från ägaren av flygområdet
3. För att studera området och golvet i luftrummet som ska flyga
4. Måste ha en nödplan. Inklusive planer för olycksfall Medicinsk vård Och lösningen kan inte påläggas flygplan
5. måste upprätthållas i enlighet med tillverkarens handbok
6. Måste ha expertis i att tvinga flygplanet och flygplanet
7. Måste ha kunskap och förståelse för trafikreglerna med flyg
8. Att ta med flygplanets befälhavare eller certifikat för luftfartygsregistrering (Typ av flygkontroll från utsidan) hela tiden under flygningen.
9. Måste ha brandutrustning som kan användas hela tiden vid flygning.
10. Flygplansförsäkring måste hållas ansvarig för skada på kroppen, livet, inklusive en tredje parts egendom till ett belopp av minst 1 miljon baht / olycka / tid. Och försäkringspolicyn måste bifogas flygplansregistreringschefen eller flygplanregistreringen Och måste förnya policyn minst 30 dagar före utgångsdatumet

Förhållanden under flygningen

1. Flyga inte på ett sätt som kan orsaka fara för liv, kropp, egendom och störa andras frid
2. Flyga inte till begränsade områden, begränsade områden och farliga områden som meddelats i Thailand: s nyhetsmeddelande om luftfart. (Aeronautical Information Publication - Thailand eller AIP - Thailand) inklusive regeringsbyggnader Statliga myndigheter, sjukhus, utom med tillstånd från ägaren av området
3. Flygplanets flyglinje får inte hindras
4. Flygplanets befälhavare eller befrielse måste kunna se flygplanet vid alla flygtider. Och använd inte flygplanet med kameror ombord eller andra liknande enheter
5. Måste flyga mellan soluppgång och solnedgång. Som kan se flygplanet tydligt
6. Flyga inte nära eller in i molnen.
7. Flyg inte inom 9 kilometer från flygplatsen eller flygplanets tillfälliga start / landningsområde. Om inte tillåtet av ägaren eller operatören av den licensierade flygplatsen eller en tillfällig start och landning
8. Flyga inte på mer än 90 meter (300 fot) över marken
9. Flyga inte över en stad, en by, ett samhälle eller ett område som Det finns människor som samlas
10. Tvinga inte ett flygplan nära ett flygplan med en pilot.
11. Flyga inte. Kränka andras rättigheter.
12. Flyga inte orsakar problem. Irritation för andra
13. Skicka inte eller ta farliga föremål som föreskrivs i ministerföreskrifterna eller laserutsläppsanordningar anslutna till flygplan
14. Flyga inte på horisontellt avstånd med människor, fordon, byggnader, byggnader som inte är relaterade till Operationsflyg mindre än 50 meter (150 fot)
15. Vid tveksamhet eller ytterligare information angående flygtillstånd, ring 02 568 8800 ext. 1603 eller e-post: uav@caat.or.th

________________

Air Navigation Act, B.E. 2497,
Section 24. "Ingen får kontrollera eller släppa ett luftfartyg utan pilot. Eller kasta bort paraplyet Förutom att ha fått ett skriftligt tillstånd från ministern och uppfylla de villkor som fastställs av ministern. "
Avsnitt 67/20" Tillståndshavaren enligt avsnitt 24 bryter mot eller underlåter att följa de förfaranden och villkor som anges i licensen. Ska vara böter som inte överstiger femtiotusen baht "
Avsnitt 78" Den som kontrollerar eller släpper luftfartyget Som inte har en pilot eller att lämna paraplyet utan tillstånd Skriftligt från ministern enligt 24 § ska straffas med fängelse som inte överstiger ett år Eller en böter på högst fyrtiotusen baht Eller båda "

Vad ska man med en drönare till när man ska uppfylla dom 4 markerade raderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Dolle:

Vad ska man med en drönare till när man ska uppfylla dom 4 markerade raderna.

Faktum är att det är liknande regler i Sverige och dom flesta ställen. 

 

Man får inte lyfta och landa från någon annans mark utan tillstånd. Jag brukar fråga markägaren, eller dess representant, om det är ok. 

Jag får inte flyga genom att kolla i fjärrkontrollens skärm endast. Utan måste se drönaren visuellt i luften. 

 

Man får inte flyga över tätbefolkade områden eller folkmassor. Då en drönare kan skada om någon får den i skallen. 

 

Kränk inte andras rättegheter betyder ju till exempel att du flyger inte nära och filmar folk hur som helst. 

 

Ganska självklara saker faktiskt. 

Är man en peep looking tom? Så tror jag att det blir fel med drönare. Men det var kanske inte det du menade? 🙄😉

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Faktum är att det är liknande regler i Sverige och dom flesta ställen. 

 

Man får inte lyfta och landa från någon annans mark utan tillstånd. Jag brukar fråga markägaren, eller dess representant, om det är ok. 

Jag får inte flyga genom att kolla i fjärrkontrollens skärm endast. Utan måste se drönaren visuellt i luften. 

 

Man får inte flyga över tätbefolkade områden eller folkmassor. Då en drönare kan skada om någon får den i skallen. 

 

Kränk inte andras rättegheter betyder ju till exempel att du flyger inte nära och filmar folk hur som helst. 

 

Ganska självklara saker faktiskt. 

Är man en peep looking tom? Så tror jag att det blir fel med drönare. Men det var kanske inte det du menade? 🙄😉

 

 

Tyvärr så finns det sådana med som missköter sig med.

Men dom flesta vill väll se omgivningen uppifrån förhoppningsvis

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Eftersom frågor om regler angående drönare varit uppe i tråden, så bifogas en länk om vad som

gäller i Sverige. Dessa nya regler skulle börjat gälla 1 juli 2020, men pga. Corona har det flyttats

fram till 1 jan. 2021.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/

 

mvh

biker

Dessa regler är dessutom framtagna att gälla i hela EU. Så tar man svensk licens och vet vad som gäller i Sverige. Så är det samma regler i hela EU efter 1 Januari 2021. 

Sen får man se angående viktklasser mm. Då till exempel mavic 2 väger strax över 900 gram. Men den magiska gränsen att få flyga någorlunda nära bebyggelse går tydligen på 900 gram. Vilket i och för sig kommer ha övergångsregler. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...