Jump to content
IGNORERAD

UT ansökningsprocessen


NangYak

Recommended Posts

Hej!

Jag har några frågor om hur UT-ansökningsprocessen fungerar.

1. Hur lång tid tar det att skicka över ansökan från ambassaden i BKK till Migrationsverket?

Jag var på migrationsverket och försökte komplettera frugans ansökan med ett nytt personbevis nu när vigseln registrerats hos skatteverket. Handläggaren hittade dossienumret men sa att ärendet inte kommit till migrationverket än, och därför inte har någon handläggare. Så han kunde inte ta emot personbeviset. Till saken hör att frugan precis nyligen var på intervju på BKK-ambassaden. Hur kommer ansökan över till Migrationsverket från BKK? Elektroniskt eller med en kurir? Hinner jag skicka personbeviset till BKK innan pappershögen kommer hit?

Om inte, när kan jag börja köa hos Migrationsverket igen?

2. Hur lång tid tar det innan migrationsverket kallar till intervju eller skickar frågeformuläret? Hur lång tid innan kallas man eller har på sig att svara på brevet? Har nämligen bokat en tvåveckorsresa till Thailand om 5-6 veckor för att hälsa på familjen, och man vill ju absolut inte missa den intervjun.

papperströtte nb

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Anders-SiamLover

Hej

Du ställde de frågor jag hade i huvudet frugan var på intervju idag och man undrar ju vad de får pröjs för. (Thaitjejen som intervjuade henne satt och babblade i mobil med sina vänner samtidigt som hon ställde frågorna)!!!! Detta kan man säga gjorde frugan näst intill vansinig... Men hon lyckades behärska sig trots allt...

------------------------------

Snart 2 år :-*

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Glöm email, ansökan går med snigelpost en gång i veckan från ambassaden...typ. Man kan forcera fram att de faxar uppgifterna/ansökan från ambassaden men skaffa så fall en kontaktperson på migrationsverket som du kan namge och be ambassaden faxa till den personen.

Alla fax kommer centralt till MIG och delas sen ut... man tror knappt att det är sant

Det går rätt snabbt sen... bara det finns en handläggare samt ansökan är komplett. Olika tid på olika MIG såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom skickas i alla fall en gång i veckan. Det var ju skönt att höra. Trodde det var en gång i månaden eller liknande.

Skickas frågeformuläret eller kallelse till intervju ut när ansökan anländer till MIG eller när ärendet fått en handläggare?

Hur lång tid har man på sig att svara? Finns det risk att jag missar intervjun om jag är bortrest 2 veckor?

/NF

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde ambassaden i BKK och pratade med en mycket trevlig och hjälpsam man där.

Han berättade att posten från BKK avgår varje vecka på torsdagar med kurir. Det tar ungefär en vecka för posten att komma fram till MIG (fråga mig inte varför det tar så lång tid).

Man har 4 veckor på sig att svara på frågeformuläret som skickas ut efter att MIG fått ärendet. Lugnade mig en hel del då jag bokat in en resa till Thai och var rätt nervös för att missa formuläret.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...