Jump to content
IGNORERAD

2 års fängelse för PAD-ledaren


noBuzz

Recommended Posts

En av adeln, bangkoknomenklaturen, militären och de rika kontrollerade domstolarna har dömt PAD´s (de gula) ledare till 2 års fängelse.

Han döms för förtal av en av Thaksins gamla anhängare.

http://www.bangkokpo...-jail-for-libel

Märkliga ting. eller hur?

Har IL & Bossej & Co någon konspiratorisk förklaringsmodell som kan bena ur hur det här egentligen förhåller sig för oss förvirrade stackare?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    6

  • Isaan Butterfly

    5

  • Merlins

    4

  • MaiChai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det var bra men många (och då inte bara Thaksin-anhängare) vill nog att han åker in för gott eller kanske till och med avrättas. Dock har dommen inte vunnit laga kraft och kommer att överklagas. Vi får se hur länge eller om han över huvudtaget kommer sitta i fängelset. Det är bara i en lägre instans som han hal blivit dömd i än så länge.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bra men många (och då inte bara Thaksin-anhängare) vill nog att han åker in för gott eller kanske till och med avrättas.

Jasså? Vilka då? Och varför tycker de att han ska avrättas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med Merlins om att jag gärna vill se honom sitta inne först, innan dess är det ovisst om det kommer att ske.

Kanske offras han av någon anledning av sina vänner just för att visa att dom agerar även mot PAD och inte bara mot demokratianhängare.

Sedan undrar du över varför folk t.o.m skulle vilja se honom död, det nog fullt möjligt att det är så.

Jag skrev redan för länge sedan i en annan tråd att (regeringen) med Abshit i spetsen inte kan besöka stora delar av landet för att dom riskerar att

bli just dödade.

Folk accepterar inte militärkupper och marionetter utan kräver verklig demokrati, om inte fria och demokratiska val kommer att hållas snart tror jag

faktiskt att nästa steg kan bli uppror liknande det i södra delen av landet.

Med bombdåd och terror mot allt och alla som motarbetar demokrati och dom fattigas rättigheter.

Dom borde passa sig för att skapa ytterligare en oroshärd i landet och nöja sig med dom problem dom redan har i söder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Han kommer inte sitta en dag i fängelse. Jag sätter en hundring på att han frikänns i högre (läs gulare) instans. Någon som sätter emot.

Hej

Jag tror tyvärr att du har rätt.

Det är tragiskt att se EC och domstolar agera på order, dom påminner mycket om dom som fanns i Syd Amerika med regeringar tillsatta av CIA.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med Merlins om att jag gärna vill se honom sitta inne först, innan dess är det ovisst om det kommer att ske.

Kanske offras han av någon anledning av sina vänner just för att visa att dom agerar även mot PAD och inte bara mot demokratianhängare.

Sedan undrar du över varför folk t.o.m skulle vilja se honom död, det nog fullt möjligt att det är så.

Jag skrev redan för länge sedan i en annan tråd att (regeringen) med Abshit i spetsen inte kan besöka stora delar av landet för att dom riskerar att

bli just dödade.

Folk accepterar inte militärkupper och marionetter utan kräver verklig demokrati, om inte fria och demokratiska val kommer att hållas snart tror jag

faktiskt att nästa steg kan bli uppror liknande det i södra delen av landet.

Med bombdåd och terror mot allt och alla som motarbetar demokrati och dom fattigas rättigheter.

Dom borde passa sig för att skapa ytterligare en oroshärd i landet och nöja sig med dom problem dom redan har i söder.

Mvh Isan Lover

..eller så är det kanske så att det finns ett Thailand utanför ditt älskade 2-sideskrig?

Bestående av folk som inte tänker rödgult?

Eller existerar inte sådana? Alla som inte är röda, är gula?

Vidare vill jag också uppmärksamma dig på att du har fel. Thailändarna har accepterat militärkupperna.

De är nästan en del av deras vardag och inget de (majoriteten) sliter av sig håret för.

Störst picka vinner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kommer inte sitta en dag i fängelse. Jag sätter en hundring på att han frikänns i högre (läs gulare) instans. Någon som sätter emot.

Jag sätter emot! Men kan vi inte satsa en tusing istället?

Men för att vinna måste du visa att en eventuellt friande instans är "gul". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vidare vill jag också uppmärksamma dig på att du har fel. Thailändarna har accepterat militärkupperna.

De är nästan en del av deras vardag och inget de (majoriteten) sliter av sig håret för.

Störst picka vinner!

Hej

Du har helt rätt om militärkupperna historiskt sett, men jag tror faktiskt att det är nya tider nu efter att Thaksin lät dom fattiga ta del av

landets pengar, det har ändrat folks intresse för politik, och numera kräver dom sin rätt och vet vad dom kan få om dom får välja själva.

Jag tror inte att dom låter sig luras som förr i tiden, när överheten bestämde och folk var passiva.

Nej risken för blodbad ökar varje dag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

..eller så är det kanske så att det finns ett Thailand utanför ditt älskade 2-sideskrig?

Bestående av folk som inte tänker rödgult?

Eller existerar inte sådana? Alla som inte är röda, är gula?

Vidare vill jag också uppmärksamma dig på att du har fel. Thailändarna har accepterat militärkupperna.

De är nästan en del av deras vardag och inget de (majoriteten) sliter av sig håret för.

Störst picka vinner!

noBuzz, jag tycker du tänker lite för rött/gult vilket också syns i ditt inlägg. Du tar bara upp de röd/gula aspekterna i nyheten (att en PAD:are (gul) har dömts av domstol (som borde vara gul tycker du) och att brottet skulle ha drabbat en röd). Du nämner inget om de brott som Sondhi har gjort som inte kan sättas in i en röd/gula skala och du tar inte upp att domen kommer att överklagas.

Frugan gillar inte Thaksin men gillar Sondhi ännu mindre. Det är nog inte många som gillar Sondhi, inte ens inom PAD-lägret... Sluta tänka så mycket rött/gult noBuzz...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter emot! Men kan vi inte satsa en tusing istället?

Men för att vinna måste du visa att en eventuellt friande instans är "gul". :)

Gult/rött igen... Du tror alltså att det inte är så säkert att han kommer in i fängelset utan vill höja dina odds med att man måste visa att den friande instansen är gul... Då kanske man skulle kunna kräva av dig att visa att Sondhi är oskyldig om han döms till fängelse tillslut?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt om militärkupperna historiskt sett, men jag tror faktiskt att det är nya tider nu efter att Thaksin lät dom fattiga ta del av

landets pengar, det har ändrat folks intresse för politik, och numera kräver dom sin rätt och vet vad dom kan få om dom får välja själva.

Jag tror inte att dom låter sig luras som förr i tiden, när överheten bestämde och folk var passiva.

Nej risken för blodbad ökar varje dag.

Vilken tur de hade, det passiva folket, att Thaksin kom och bestämde. :)

Och sicken tur för dem, att deras passiva röster kunde köpas eller skaffas genom påtryckning, så att han kunde bli vald.

Se vad bra det blir med roffarmentalitet i politiken. Vips så blir gemene fattigSomchai lite rikare.

Var ute och köpte ägg igår. 10 ägg kostade 45baht! För bara några år sedan (strax innan kuppen) kostade de 20 baht.

Fattar inte de rika att det är vi fattiga som lider mest av prisuppgångar? De rika bryr sig ju inte!

Jävla gulingar! Häng Sondhi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlins,

Njae... jag tror att du läser mina inlägg lite som du vill. Jag skriver som jag gör just för att jag inte är gul/röd.

Ang Sondhi så skulle jag bli förvånad om han verkligen fick sitta till sist. Men att han skulle bli frikänd av politiska anledningar

låter jag vara osagt. Korruptionen är varken gul eller röd och folk i de flesta politiska läger är slavar för dess makt.

Tycker att det är jättebra att du tar avstånd från insnöandet på de röda/gula och förstår (och förstod redan från början) att

du ser andra skäl än politiska till att Sondhi skulle fås fängslad för evigt eller t.o.m avrättad.

Eftersom jag inte är så insatt i hans affärer så frågar jag (igen):

Jasså? Vilka då? Och varför tycker de att han ska avrättas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlins,

Njae... jag tror att du läser mina inlägg lite som du vill. Jag skriver som jag gör just för att jag inte är gul/röd.

Nä och björnar skiter inte i skogen

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många röda ledare har hittills blivet dömda i domstol för deras lilla upplopp i våras?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä och björnar skiter inte i skogen

Inte isbjörnar :na:

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

MR Pridiyathorn Devekula som Sondhi döms för förtal av var väl bland annat finansminister i den av militären tillsatta regeringen efter kuppen 2006? Tidigare satt han väl i någon at Thaksins regeringar men fick silkessnöret när han själv ville styra över sitt departement?

Åtalen för de gulas flygplatsockupation och de rödas kuppförsök ligger och väntar runt hörnet, har vi tur så döms Sondhi till ett mer rejält straff efter det? fast han gör väl en "Thaksin" och lämnar landet när han inser att han inte kan köpa sin frihet.

Sodhi är mycket illa sedd hos de flesta thai ur alla läger, nästan som en annan i landsflykt gången politiker.

Har Thailand en jävla tur så kanske det hela slutar med att varken gula eller röda har något inflytande på politiken?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till RoiEtt

Sondhi har nu fått två domar på två år vardera för förtal.

Den första domen från 2007, som avser förtal av den

röde politikern, fd skådespelaren Phumtham, överklagade han, och

straffet sänktes igår till sex månaders fängelse.

Den andra domen på två år fick han för några dagar sedan för förtal

av fd röda finansministern Devalueka, och den domen kommer han också

att överklaga.

Att han fortfarande är fri beror på att han betalar borgen i avvaktan

på slutlig dom i båda fallen, och det kan nog ta några år till innan

högsta domstolen avgör.

Han påstod i sin TV kanal ASTV att den röda ministern Phumtham spelade

in sexfilmer,

och att Thaksins finansminister Devalueka var medlem i någon

komunistiak rörelse.

Till dessa två domar kommer det väl så småningom att läggas en dom för

att han ledde okupationen av TV stationen NBT, regeringskansliet och

parlamentet våren 2008, samt okupationerna av flygplatserna i december

2008.

Eftersom han numera även angriper blåa makthavare som Newin och Suthep

och generalerna, tror jag att det blir svårt för honom att undvika

fängelset, men det

kan nog ta några år till innan han blir insydd.

Jag ansar att Sondhi, liksom Thaksin redan är förbrukade politiskt,

men båda har ju stor plånbok, så de kan ställa till en hel del fort-

farande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses! "efter att Thaksin lät dom fattiga ta del av landets pengar..." Var har du varit?

Om du menar 30 THB-reformen och One-Product-One-Tambom så måste jag storskratta.

Thaksin är en smart räv. Han "gav en del smulor till folket för att han förstod att han skulle få stöd då. Parallellt så roffade han åt sig massor samt försåg sina nära och kära med mängder av pengar.

Kalla inte det för att låta dem ta del av landets pengar; jag kallar det avancerat bedrägeri!

Hej

Du har helt rätt om militärkupperna historiskt sett, men jag tror faktiskt att det är nya tider nu efter att Thaksin lät dom fattiga ta del av

landets pengar, det har ändrat folks intresse för politik, och numera kräver dom sin rätt och vet vad dom kan få om dom får välja själva.

Jag tror inte att dom låter sig luras som förr i tiden, när överheten bestämde och folk var passiva.

Nej risken för blodbad ökar varje dag.

Mvh Isan Lover

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlins,

Njae... jag tror att du läser mina inlägg lite som du vill. Jag skriver som jag gör just för att jag inte är gul/röd.

Ang Sondhi så skulle jag bli förvånad om han verkligen fick sitta till sist. Men att han skulle bli frikänd av politiska anledningar

låter jag vara osagt. Korruptionen är varken gul eller röd och folk i de flesta politiska läger är slavar för dess makt.

Tycker att det är jättebra att du tar avstånd från insnöandet på de röda/gula och förstår (och förstod redan från början) att

du ser andra skäl än politiska till att Sondhi skulle fås fängslad för evigt eller t.o.m avrättad.

Eftersom jag inte är så insatt i hans affärer så frågar jag (igen):

Svar på din tidigare fråga som försvann i denna quote är att t.ex. så anser min fruga att två år var för lite och att han kanske borde bli avrättad. Har även hört liknande från många andra i Thailand. Jag frågade inte närmare om orsaken men en orsak kan vara vad Sondhi med PAD har gjort mot Thailand (ockupationer av regeringsbyggnader och flygplatser t.ex.) som ogillas av många (oavsett om man är röd, gul eller något annat).

Sondhi var en förespråkare av Thaksin tidigare (http://www.nationmultimedia.com/specials/sondhi/r50.php) “PM Thaksin is no saint, please do not be mistaken, but he is the best prime minister our country has ever had.”

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hold your horses! "efter att Thaksin lät dom fattiga ta del av landets pengar..." Var har du varit?

Om du menar 30 THB-reformen och One-Product-One-Tambom så måste jag storskratta.

Thaksin är en smart räv. Han "gav en del smulor till folket för att han förstod att han skulle få stöd då. Parallellt så roffade han åt sig massor samt försåg sina nära och kära med mängder av pengar.

Kalla inte det för att låta dem ta del av landets pengar; jag kallar det avancerat bedrägeri!

Hej

Ja så stora skillnader är det faktiskt mellan fattiga och rika i Thailand att även det som du storskrattar åt som Sjukvård åt alla, och bylån m.m

förändrade livet för många miljoner människor.

Hur man nu kan skratta åt att fattiga får vård begriper inte jag, men du har ju samma problem i USA där man i helgen demonstrerade för att stoppa

den vård reform som Obahma vill införa där.

Där tycker inte heller dom som är rikare att alla ska ha rätt till vård.

Jag tycker att det är självklart att alla människor ska ha rätt till vård, det ska inte vara en ekonomisk fråga om vem som ska få leva vidare och

vem som ska nekas vård och dö.

Nej bra gjort Thaksin och hoppas Obhama lyckas i USA också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Just när det gäller 30 bahts reformen så var den ju grovt underfinansierad men syftet med den var ju inte primärt att förse alla i Thailand med god och fri hälsovård utan att plocka populistiska poäng till Thaksin och TRT.

Det är ju jävligt lätt att slå sig för bröstet och säga att man gett 65 miljoner människor fri sjkuvård-när man samtidigt bara avsätter småsmulor till finansieringen av det hela.

Sen var det ju militären som införde den fria sjukvården när de tog bort 30 bahts avgiften...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Isaan Butterfly

Ledaren för de gula demonstranterna i Thailand,

ASTV ägaren Sondhi,

fick idag ytterligare en

fängelsedom!

Nu har han tre, och alla avser förtal.

Källa; dagens The Nation

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...