Jump to content
IGNORERAD

El-problem


Esspe

Recommended Posts

vi har detta med om hur    det ar kopplat   i serie eller parallell    da   Z impedansen skall raknas ut    det e invecklat    capisce🐟

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    25

  • Kenneth4618

    22

  • gst

    17

  • Mankan

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Tommy:

 

El på fartyg kan vara sån...

 

MVH

Jag tror Norge har nåt liknande system? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Esspe:

Så här ser det ut. PEA var här i går och kollade ledning till stolpe o fixa lite men det hjälpte inte.

 

20200624_223606.thumb.jpg.c4d908762f12fa1618d866da278730c9.jpg

Det är alltså 230V in i kåken, 2 sladdar, varav den ena är fas?

 

Kan vara ett problem i din elcentral, dålig kontakt med "Nollan"

 

På äldre elcentraler i Sverige sitter en skylt:

Nollskruven.jpg.b4167d7f4eceef8fa4b6b03d6f324522.jpg

 

OM den bara har halvbra kontakt så händer märkliga saker...

Har en sån på Thaihaket.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

Då hade jag förmodligen inte gett näring till tråden. Då jag brukar ha privata saker för mig på fredagar. Dock brukar det vara kul att gå in på lördag morgon, och läsa hur stort fylleslag fredagen varit. 🤣

Så är det, brukar skriva nått kul inför helgen och de tar allt med hull och hår , sen klarar de sig i flera dygn med att roa sig själva på det,.. Vad gör man inte för att de skall få njuta lite innan ålderns bila faller, det bjuder jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Nej, du förstår inte vad jag skriver. Inget snack om tvåfas, bara enfas och elen är indragen för fler år sen.

Det är ju det jag skriver. Att det fungerar inte som du hävdar om du endast har enfas indraget. Om du drar 2 kablar från samma ställe i centralen som fas. Så agerar kablarna som dom var en kabel. Du måste ha nånting som leder tillbaka strömmen. Det kallas för nolla. Saknas nollan så kan det inte fungera. 

Dock kan det mycket väl vara så i ditt fall att elektrikern har felaktigt använt jord som nolla. Och du får då bakström i den ena ledaren som inte är fas. Vilket i sig är potentiellt döds farligt. Då någon kan hålla i en jordad punkt och få ström genom kroppen. 

Ring en elektriker snarast! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Esspe:

Så här ser det ut. PEA var här i går och kollade ledning till stolpe o fixa lite men det hjälpte inte.

 

20200624_223606.thumb.jpg.c4d908762f12fa1618d866da278730c9.jpg

var har du jordfelsbrytaren😄

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tror Norge har nåt liknande system? 

Vet inte?

Men tror att det existerade i Sverige "På landbacken" också, innan du och jag föddes.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Vet inte?

Men tror att det existerade i Sverige "På landbacken" också, innan du och jag föddes.

 

 

MVH

Dock förutsätter det fasförskjutning mellan faserna för att det ska fungera vad jag vet....? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Dock förutsätter det fasförskjutning mellan faserna för att det ska fungera vad jag vet....? 

Naturligtvis!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är ju det jag skriver. Att det fungerar inte som du hävdar om du endast har enfas indraget. Om du drar 2 kablar från samma ställe i centralen som fas. Så agerar kablarna som dom var en kabel. Du måste ha nånting som leder tillbaka strömmen. Det kallas för nolla. Saknas nollan så kan det inte fungera. 

Dock kan det mycket väl vara så i ditt fall att elektrikern har felaktigt använt jord som nolla. Och du får då bakström i den ena ledaren som inte är fas. Vilket i sig är potentiellt döds farligt. Då någon kan hålla i en jordad punkt och få ström genom kroppen. 

Ring en elektriker snarast! 

Du läser fortfarande inte vad jag skrivit förut :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Här i Uppsala ser vi aldrig rörmokarna rota i våra elskåp

IMG_20180711_080430.thumb.jpg.1874981cafc6013b8990ebc26b067477.jpg

som tur är :rotfl:

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Du läser fortfarande inte vad jag skrivit förut :(

Jo det är du som inte förstår vad jag svarar dig. 

Det du påstår är omöjligt ur en fysisk synvinkel. Det enda du kan göra för att få rätsida på detta är att ta dit en kunnig elektriker. Om du sen undrar vad som hände eller om dina teorier. Så ta det med honom. 

Blir väldigt svårt att diskutera utifrån hypoteser, när man inte kan felsöka anläggningen. 

Jag förstår dina teorier om vad du tror dig sey. Men om du mäter fram fas på båda ledningar. Då betyder det att du har ett allvarligt fel någon annanstans. Och tänds lampan när du klipper bort fasen med brytare. Då tyder det på att du har ett allvarligt fel i den anläggning som en elektriker bör undersöka SNARAST. har du jordfel i din anläggning så kan någon under vissa omständigheter dö. 

Hoppas du nu förstår allvaret. Det du berättar är som du tror det en eventuell abnoritet. Inte en normalitet. Med stor sannolikhet kan någon hobby elektriker blandat jord och nolla. Vilket är en vanlig orsak till att folk dör av elektricitet!

Jag vill inte skrämma upp dig. Men ring dit en elektriker ASAP! 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Låter ju som det är för klent från elverket. Har något liknande problem i Yasothon. 

 Vilket yppar sig i att om vi kör AC poolpump pump belysning mm. Då lägger vattenpumpen ner ibland. Då spänningen blir för låg. Löses genom att vi slår av detta så kommer vattnet igång. Det är bara det att vattenpumpen ligger på min svägerskas abonnemang. Som har egen mätare och stolpe(2 tomter som sitter ihop). 

Vilket då beror på att på kvällar och helger, kör folk i byn el så det ryker. Varav vi ligger längst ut. Hur kan annars saker som ligger på olika abonnemang påverka varandra? 

 

Jag har varit med om liknande saker förut i Petcabun och det berodde på underdimensionerade huvudledningar från elverket 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev mrkinkhao:

Jag har varit med om liknande saker förut i Petcabun och det berodde på underdimensionerade huvudledningar från elverket 😱

Precis det jag skriver. Om inte säkringen löser, beror det på att ledningen är underdimensionetad. Sen undrar man vad dessa elbränder som uppstår i Thailand lite nu och då beror på. 

När vi byggde kåken på tomten här i Bangkok till min svåger. Byggaren drog fram en 6 kvadrats kabel som huvudledning från stolpen. . Snubben från elverket som skulle koppla in den och montera mätaren. Han skrek rakt ut. 

Vart ingen inkoppling förns kabeln bytts ut. Och min elektriker åtgärdat allt annat som var fel i huset. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 minuter sedan, skrev janne_h:

Om inte säkringen löser,

Beror det på att man satt dit för stor säkring eller lyssnat på en rörmokare 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo det är du som inte förstår vad jag svarar dig. 

Det du påstår är omöjligt ur en fysisk synvinkel. Det enda du kan göra för att få rätsida på detta är att ta dit en kunnig elektriker. Om du sen undrar vad som hände eller om dina teorier. Så ta det med honom. 

Blir väldigt svårt att diskutera utifrån hypoteser, när man inte kan felsöka anläggningen. 

Jag förstår dina teorier om vad du tror dig sey. Men om du mäter fram fas på båda ledningar. Då betyder det att du har ett allvarligt fel någon annanstans. Och tänds lampan när du klipper bort fasen med brytare. Då tyder det på att du har ett allvarligt fel i den anläggning som en elektriker bör undersöka SNARAST. har du jordfel i din anläggning så kan någon under vissa omständigheter dö. 

Hoppas du nu förstår allvaret. Det du berättar är som du tror det en eventuell abnoritet. Inte en normalitet. Med stor sannolikhet kan någon hobby elektriker blandat jord och nolla. Vilket är en vanlig orsak till att folk dör av elektricitet!

Jag vill inte skrämma upp dig. Men ring dit en elektriker ASAP! 

 

Vad som visar att du inte läst vad jag skrivit tidigare, är att du inte läst att all el är indragen sedan detta hände

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev gst:

Vad som visar att du inte läst vad jag skrivit tidigare, är att du inte läst att all el är indragen sedan detta hände

Janne läser aldrig innan han svarar, för han vet allt ändå :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Vad som visar att du inte läst vad jag skrivit tidigare, är att du inte läst att all el är indragen sedan detta hände

Jag såg det nu. My mistake. 

När byggaren lekt elektriker i min svågers hus. så hade han gjort samma sak. Lagt en 32A säkring för hela huset. Att sen ledningarna brinner upp innan säkringen löser är en bisak.... 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Precis det jag skriver. Om inte säkringen löser, beror det på att ledningen är underdimensionetad. Sen undrar man vad dessa elbränder som uppstår i Thailand lite nu och då beror på. 

När vi byggde kåken på tomten här i Bangkok till min svåger. Byggaren drog fram en 6 kvadrats kabel som huvudledning från stolpen. . Snubben från elverket som skulle koppla in den och montera mätaren. Han skrek rakt ut. 

Vart ingen inkoppling förns kabeln bytts ut. Och min elektriker åtgärdat allt annat som var fel i huset. 

Det som hände där var att ett gäst arbetar läger dök upp så på kvällarna så började acn och alla andra maskiner som var på att svaja😬

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev mrkinkhao:

Det som hände där var att ett gäst arbetar läger dök upp så på kvällarna så började acn och alla andra maskiner som var på att svaja😬

Ungefär på samma sätt som vi har problem med vatten pumpen. Då byn använder ström vi kör ac pool pump mm. Då får vatten pumpen som ligger på ett helt annat el abonnemang problem. Vi stänger av ac mm. Pumpen återstartar som vanligt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Lite funderingar kring detta:

 

När jag kom ner till huset första gången, hade vi mycket problem. Är ju lite hobbyelektriker :), så skulle dra lite lyse till dåvarande toalett. Det visade sig då att kopplingen i huset var så att det var draget fas till båda trådarna till all utrustning, vilket innebar att då man släckte lyset, var det fas på båda trådarna (dvs ingen fasskillnad). Lite lustigt sätt att dra el för mig. Naturligtvis fanns heller ingen jord i huset.

 

Köpte en ugn för att ha till matlagning, men ville man då ha värme både uppe och nere, löst ju säkringen (vet ej vad som satt i huset, men tror det var 5A?). När vi åkt därifrån bad vi en systerson fixa uppsäkrat, så när vi kom tillbaka gick det att använda ugnen (15A). Ny "huvudsäkring" i huset. Fortfarande dock bara en säkring för hela huset.

 

För ett par år sedan drog vi om alla el i hela huset, med eget jordspett. Finns det någon huvudsäkring efter det, måste den sitta ute vid stolpen på vägen, för inne i huset har vi numera bara vår egen elcentral. Har i alla fall inte längre några problem med elen. Har fyra AC, fyra vattenvärmare mm.

 

Tror som alla andra att du får ta dit en elektriker och se över din el, inte lätt att veta vad som är fel, eller hur det är draget om det är gammalt.

 

Ska du byta elcentral, så gör inte samma misstag som jag gjorde från början att köpa något billigt från Kina. Fick byta efter ett par år då centralen började brinna. Satte då in en Siemens i stället, lite dyrare, men förhoppningsvis bättre :)

Hej 

Det låter lite märkligt på din förklaring. Men om jag skulle dra till med en gissning så tror jag helt enkelt man felaktigt bryter nollan i stället för fasen. Fenomenen kan lätt bli då när du mäter vid förbrukaren att fasen liksom strålar igenom förbrukaren så du även får fas på andra sidan när nollan är bruten. Om man har lysrör kan man se att fasen i stället för nollan är bruten om det är mörkt eftersom lysrören då liksom glimrar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Hej 

Det låter lite märkligt på din förklaring. Men om jag skulle dra till med en gissning så tror jag helt enkelt man felaktigt bryter nollan i stället för fasen. Fenomenen kan lätt bli då när du mäter vid förbrukaren att fasen liksom strålar igenom förbrukaren så du även får fas på andra sidan när nollan är bruten. Om man har lysrör kan man se att fasen i stället för nollan är bruten om det är mörkt eftersom lysrören då liksom glimrar. 

Ingen läser vad jag skriver, men spelar egentligen ingen roll. Elen var dragen så att det lyste när man kopplade bort fas från ena sidan . Funkar, men lite knepigt sätt att gör det på :(

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Ingen läser vad jag skriver, men spelar egentligen ingen roll. Elen var dragen så att det lyste när man kopplade bort fas från ena sidan . Funkar, men lite knepigt sätt att gör det på :(

Ja eftersom dina förklaringar som jag förstår dem går emot de fysiska lagarna så förutsatte jag att du missuppfattat någon. Försökte bara vara hjälpsam men ber om ursäkt då om det inte passar.

 

PS

Du kanske har hittat den första evighetsmaskinen. En fas ingen nolla eller jord kan ju knappast ge någon förbrukning men ändå fungerar det. Fantastiskt helt enkelt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...