Jump to content
IGNORERAD

El-problem


Esspe

Recommended Posts

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    25

  • Kenneth4618

    22

  • gst

    17

  • Mankan

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

25 minuter sedan, skrev gst:

Enfas in i huset, och båda trådarna fram till all utrustning kom från denna enda fas. Blir ju då som du skriver (och som jag skrev) ingen potentialskillnad, och allt är "släckt". när man då slår om brytaren, och tar bort 220V från den ena tråden blev det potentialskillnad och utrustningen "tändes". Som sagt mycket märklig koppling, men hade uppenbarligen fungerat i ett antal år. Var dock lite obehagligt när man inte visste om det, och "släckte" med brytaren, och det visade sig vara spänning på båda kablarna :(

Ar det detta du tanker pa med tandtradar etc

 

Inkoppling av strömställare

Strömställarens anslutningar är märkta för att tydligt visa hur inkopplingen ska göras. Anslutningen som är märkt L, P eller pil in är för fasledaren. Utgående anslutningar till tändtrådar är vanligen märkta med pil ut. Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare.

Anslutningar på strömställare

Tändtråd

Tändtråden är den ledare som går från strömställaren till lampan. För att kunna skilja på fasledare och tändtråd används olika färger. Detta gör att det i en kopplingsdosa går att se om en ledare kommer från en gruppsäkring (fasledare) eller från en ström­ställare. Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå. Det finns ett ­undantagsfall då det är tillåtet att använda blå ledare som tändtråd. Det är vid koppling mellan kopplingsdosa och omkopplare i utanpåliggande installation med EKK-kabel (solid). Förutsättningen för att få använda blå ledare i detta sammanhang är att det inte behövs någon neutralledare fram till omkopplaren (vissa omkopplare såsom rörelsedetektorer och elektroniska timers behöver neutralledare för att fungera). Använd inte grön eller gul ledare, då dessa kan förväxlas med skyddsledare. Undvik även röd ledare (även fast den är tillåten att använda) då den användes som skyddsledare i äldre dagars installationer.

 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Ändrades av kenke
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha världsklass, vad kunde gå fel....

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tekkor:

Så tråkigt när man vill läsa en tråd och den sen tramsas sönder tills den stannar...

Sluta gnäll i alla trådar nu, detta är ett diskussionsforum.

 

Och såhär kul har vi ju inte haft sen det diskuterades hur djupt det gick att suga upp vatten ur en brunn. Här finns potential😆

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu har ju Esspe redan fått några bra råd. 

 

Tycker det är tråkigt med personangrepp som läsare i tråden, det blir en så dyster stämning på forat med alla dessa påhopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kenke:

Ar det detta du tanker pa med tandtradar etc

 

Inkoppling av strömställare

Strömställarens anslutningar är märkta för att tydligt visa hur inkopplingen ska göras. Anslutningen som är märkt L, P eller pil in är för fasledaren. Utgående anslutningar till tändtrådar är vanligen märkta med pil ut. Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare.

Anslutningar på strömställare

Tändtråd

Tändtråden är den ledare som går från strömställaren till lampan. För att kunna skilja på fasledare och tändtråd används olika färger. Detta gör att det i en kopplingsdosa går att se om en ledare kommer från en gruppsäkring (fasledare) eller från en ström­ställare. Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå. Det finns ett ­undantagsfall då det är tillåtet att använda blå ledare som tändtråd. Det är vid koppling mellan kopplingsdosa och omkopplare i utanpåliggande installation med EKK-kabel (solid). Förutsättningen för att få använda blå ledare i detta sammanhang är att det inte behövs någon neutralledare fram till omkopplaren (vissa omkopplare såsom rörelsedetektorer och elektroniska timers behöver neutralledare för att fungera). Använd inte grön eller gul ledare, då dessa kan förväxlas med skyddsledare. Undvik även röd ledare (även fast den är tillåten att använda) då den användes som skyddsledare i äldre dagars installationer.

 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Nej, jag pratar om vad som kommer fram till "lampan", inte färger på kabeln

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev gst:

Fungerar alldeles utmärkt, du kan ju kolla med en elektriker. Samma fas på båda trådarna till t ex en lampa, ger en potentialskillnad på noll, dvs lampan lyser inte . Ta bort fasen på den ena tråden och du får potentialskillnad och lampan lyser.

 

Kontrollerade sedan på flera uttag i huset, och det var lika överallt.

Om jag inte uppfattat det du skriver helt fel?Så menar du att det ska gå att få en lampa att lysa med en fas endast. Vad spelar det för roll om du matar en enhet med bara fas en eller 2 kablar?. 

Om båda utgår från fas sidan så blir ju det bara som dubbla Arean på kabeln som levererar fas. För att du ska få det att lysa måste du ju antingen återleda strömmen till nolla. Eller leda ut den till ett jordspett. Det sista alternativet undviks då av säkerhets skäl. Men båda fungerar. 

Har du 2/3 fas indraget. Då får du ju 380 volt mellan faserna. Och bränner upp lampan. 

Mina föräldrar råkade ut för det. Då elverkets kille råkade skifta en fas och nolla. Vilket resulterade i att ett antal apparater som tv och video mm brann upp direkt. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
16 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag förstår nu fullt ut varför du är i konflikt med ett antal medlemmar på forumet. 

Det verkar inte krävas mycket i en sakdiskussion för att du ska bli kränkt. 

Have a good life. 

Nu var det du som hoppade på mig med dina felaktiga anklagelser men att du skulle erkänna det finns inte i stjärnorna.

Men det har du ju bevisat i många många trådar redan.

Har ett gott liv du också men blir det inte lite jobbigt att tro att man alltid vet bäst?

Vill du ha ett långt liv så ge fan i det elektriska och håll dig till avloppen

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev janne_h:

Om jag inte uppfattat det du skriver helt fel?Så menar du att det ska gå att få en lampa att lysa med en fas endast. Vad spelar det för roll om du matar en enhet med bara fas en eller 2 kablar?. 

Om båda utgår från fas sidan så blir ju det bara som dubbla Arean på kabeln som levererar fas. För att du ska få det att lysa måste du ju antingen återleda strömmen till nolla. Eller leda ut den till ett jordspett. Det sista alternativet undviks då av säkerhets skäl. Men båda fungerar. 

Har du 2/3 fas indraget. Då får du ju 380 volt mellan faserna. Och bränner upp lampan. 

Mina föräldrar råkade ut för det. Jag råkade skifta en fas och nolla. Vilket resulterade i att ett antal apparater som tv och video mm brann upp direkt. 

Fixade felstavningen :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Om jag inte uppfattat det du skriver helt fel?Så menar du att det ska gå att få en lampa att lysa med en fas endast. Vad spelar det för roll om du matar en enhet med bara fas en eller 2 kablar?. 

Om båda utgår från fas sidan så blir ju det bara som dubbla Arean på kabeln som levererar fas. För att du ska få det att lysa måste du ju antingen återleda strömmen till nolla. Eller leda ut den till ett jordspett. Det sista alternativet undviks då av säkerhets skäl. Men båda fungerar. 

Har du 2/3 fas indraget. Då får du ju 380 volt mellan faserna. Och bränner upp lampan. 

Mina föräldrar råkade ut för det. Då elverkets kille råkade skifta en fas och nolla. Vilket resulterade i att ett antal apparater som tv och video mm brann upp direkt. 

Antar att kabeln där fasen kopplats bort hamnar i närheten av noll. Naturligtvis fungerar det inte med enbart fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev gst:

Antar att kabeln där fasen kopplats bort hamnar i närheten av noll. Naturligtvis fungerar det inte med enbart fas.

Om den hamnar i närheten av noll så är det en nolla. Det finns en massa olika orsaker till att du mäter ström på båda sidor. Men om lampan lyser? Då kan du vara säker att den ena kabeln är nolla och den andra fas.

Enklaste är att ta dit en elektriker som du vet kan sin sak. Då en felsökning kommer att tala om vad som är fel. 

Jord och nolla är i princip samma sak. Medelst att nollan dras alltid direkt till elcentralen. Medans jord mer eller mindre kan vara ett nätverk. Innan den når elcentralen.  Händer att elektrikern ibland vänder på jord och nolla. Vilket kan ge dom effekter du beskriver. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biran:

Esspe blir du hjälpt!

han skrattar sig harmynt nu  🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Om den hamnar i närheten av noll så är det en nolla. Det finns en massa olika orsaker till att du mäter ström på båda sidor. Men om lampan lyser? Då kan du vara säker att den ena kabeln är nolla och den andra fas.

Enklaste är att ta dit en elektriker som du vet kan sin sak. Då en felsökning kommer att tala om vad som är fel. 

Jord och nolla är i princip samma sak. Medelst att nollan dras alltid direkt till elcentralen. Medans jord mer eller mindre kan vara ett nätverk. Innan den når elcentralen.  Händer att elektrikern ibland vänder på jord och nolla. Vilket kan ge dom effekter du beskriver. 

Orkar inte förklara längre. Läs vad jag skrivit tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev frogfish:

Och såhär kul har vi ju inte haft sen det diskuterades hur djupt det gick att suga upp vatten ur en brunn. Här finns potential😆

Exakt, men hur man kopplar in en spis var kul också...

Snyggt trollat av Esspe, räddade min dag :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka vet jag 127v mellan fas och nolla, och 220 fas-fas.

 

Det är riktiga grejer!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Orkar inte förklara längre. Läs vad jag skrivit tidigare

Jag förstår det du skriver. 

Men jag försöker bara tala om att dina teorier om enfas som blir 2 fas är felaktiga. 

Bästa svaret får du om du tar dit en elektriker istället för att lufta dina privata teorier om elektricitet på MPR.. 

Det du påstår är emot fysikens lagar lixom. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Tacka vet jag 127v mellan fas och nolla, och 220 fas-fas.

 

Det är riktiga grejer!

 

MVH

Det kan fungera, under förutsättning att man har 3 fas i huset indraget. Har man som GST bara enfas indraget, är det ju lite svårt att få fas förskjutning mellan faserna..... 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut. PEA var här i går och kollade ledning till stolpe o fixa lite men det hjälpte inte.

 

20200624_223606.thumb.jpg.c4d908762f12fa1618d866da278730c9.jpg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev biran:

Synd att det inte är fredag.

Då hade jag förmodligen inte gett näring till tråden. Då jag brukar ha privata saker för mig på fredagar. Dock brukar det vara kul att gå in på lördag morgon, och läsa hur stort fylleslag fredagen varit. 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har ni problem med det elektriska?? 

Ring inte Salléns, utan ring Allmäna Rörjouren, då får ni inte bara elen fixad utan även det krånglande avloppet 🤣

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag förstår det du skriver. 

Men jag försöker bara tala om att dina teorier om enfas som blir 2 fas är felaktiga. 

Bästa svaret får du om du tar dit en elektriker istället för att lufta dina privata teorier om elektricitet på MPR.. 

Det du påstår är emot fysikens lagar lixom. 

 

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kan fungera, under förutsättning att man har 3 fas i huset indraget. Har man som GST bara enfas indraget, är det ju lite svårt att få fas förskjutning mellan faserna..... 😀

El på fartyg kan vara sån...

 

Iaf svenska, kanske även på Soengsangs?

Men det finns flera olika system.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag förstår det du skriver. 

Men jag försöker bara tala om att dina teorier om enfas som blir 2 fas är felaktiga. 

Bästa svaret får du om du tar dit en elektriker istället för att lufta dina privata teorier om elektricitet på MPR.. 

Det du påstår är emot fysikens lagar lixom. 

Nej, du förstår inte vad jag skriver. Inget snack om tvåfas, bara enfas och elen är indragen för fler år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...